Pré-NLT-module Leren met je hersenen Product van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, NLT TU Delft Arjan Boer, lerarenopleiding SEC TU Delft 8 februari 2018 Science Education and Communication
Leren met je hersenen Algemeen Doelgroep: pré-module voor 3 vwo Studielast: 20 SLU 40% theorie, 40% praktijk, 10% practicum 10% debat Tegenwoordig kun je bijna niet meer om digitale techniek heen. Bijna ieder product bevat het wel, bijna alles is wel te programmeren en te automatiseren. Omdat de Arduino een microcomputer is waarmee zonder veel voorkennis aan de slag kan worden gegaan, is deze bij uitstek geschikt om leerlingen kennis te laten maken met digitale techniek, programmeren en automatiseren en zich te verdiepen in dit actuele maatschappelijke onderwerp. 8 februari 2018
Leren met je hersenen verschillende werkvormen Schatten Excel tabellen maken Invullen Excel grafieken maken Tekenen Betoog schrijven Filmfragmenten bekijken Onderzoeksverslag samenstellen Artikel herschrijven Discussie opdracht 8 februari 2018
Leren met je hersenen centrale context Leren jongens hetzelfde als meisjes? Hoe misleid ik mijn eigen hersenen? Hoe leer ik het effectiefst? Wanneer ben je intelligent? Waaruit bestaan mijn hersenen? En wat hebben mijn hersenen te maken met leren? Hoe leer ik? Hoe kun je onderzoek doen naar leren? Wat doet Alzheimer met de hersenen? Waarom koop ik bepaalde producten in de supermarkt? 8 februari 2018
Leren met je hersenen lessenoverzicht Les 1: Hoofdstuk 1 (intelligentie en IQ-testen) Les 2: Hoofdstuk 2 (opbouw van de hersenen en het zenuwstelsel) Les 3: Hoofdstuk 3 (prikkels, soorten leergedrag) Les 4 en 5: Eerste keuzeblok Les 6 en 7: Tweede keuzeblok Les 8: Hoofdstuk 4 (eigen onderzoekje) Eventueel een extra les, met presentaties over de onderzoekjes (sluit aan op Hst 4) 8 februari 2018
Leren met je hersenen lesthema 1 Intelligenties en IQ-metingen 8 februari 2018
Leren met je hersenen lesthema 2 Opbouw van de hersenen Leerdoelen: Vier structuren in de hersenen noemen De functies noemen van deze 4 structuren Uitleggen hoe de structuur van je hersenen verandert tijdens het leren 8 februari 2018
Leren met je hersenen lesthema 2 Opbouw van de hersenen Paragrafen: Opbouw hersenen Grote hersenen Kleine hersenen Hersenstam Limbisch systeem Leren met je hersenen 8 februari 2018
Leren met je hersenen lesthema 3 Psychologie van het leren Leerdoelen: uitleggen hoe informatie wordt verwerkt; Verschillenden soorten leergedrag herkennen en benoemen. 8 februari 2018
Leren met je hersenen lesthema 3 Psychologie van het leren Tijd Activiteit Beoogde activiteit leerlingen 5 min Korte introductie hoofdstuk Meedoen, luisteren, vragen stellen. 8 min Bespreken van de black box 12 min Opdracht 3.1, 3.2, 3,3 lezen, bekijken van filmpje, opdracht maken 10 min Bespreken van soorten leergedrag Maken opdracht 3.4 Afronden van de les 8 februari 2018
Leren met je hersenen 4 keuzethema’s Keuzeblok 1: Neurologisch onderzoek & problemen met de hersenen (verlamming en alzheimer) Keuzeblok 2: Intelligentieverschillen tussen jongens en meisjes (leerlingen moeten zelf data analyseren en hieruit conclusies trekken en aanbevelingen doen, o.a. met een excel-opdracht) Keuzeblok 3: Misleiding van de hersenen (met nadruk op reclame- en verkoopstrategieën) Keuzeblok 4: Verschillen tussen leerstrategieën (leerlingen moeten nadenken welke strategieën het beste bij een bepaald vak/bepaald soort toets passen) 8 februari 2018
Leren met je hersenen vaardigheden Wiskundige vaardigheden: maak schattingen teken een tabel ICT-vaardigheden: maak tabel in excel maak grafiek in excel Onderzoeksvaardigheden: bedenk een onderzoeksvraag Oriëntatie op studie en beroep: Wetenschapscommunicatie 8 februari 2018
Leren met je hersenen beoordelen Formatieve toetsing: Inschatten middels zelf te bepalen formatieve opdrachten: hst 1: Kahoot-test; opsturen van resultaten IQ-test, geheugentest hst 2: kwaliteit uitwerkingen + exit cards hst 3: invullen blackbox-oefening; oefentoets biologiepagina.nl Om leerlingen summatief te beoordelen, bevat ieder keuzeblok een rubricks voor de eindopdracht. Dit geldt ook voor de eindopdracht uit hoofdstuk 4. Op deze manier krijgt iedere leerling 3 cijfers (2 keuzeblokken en 1 eindopdracht). Cijfer middels rubrics keuze 1, 2, 3 en 4. eindopdracht 8 februari 2018 2 feb 2017
Leren met je hersenen steunbladen 8 februari 2018 2 feb 2017
Leren met je hersenen steunbladen 8 februari 2018 2 feb 2017
vragen? discussie? 8 februari 2018
Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) W.Sonneveld@TUDelft.nl 8 februari 2018