Pré-NLT-module Leren met je hersenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Welkom.
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Van leerdoel naar leeropbrengst
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Rekenbeleid
NLT modules en excellentiebevordering
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Windtechnologie Annet Kops
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Producten van TU Delft, SEC
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Producten van TU Delft, SEC
Natuur Leven en Technologie
Pré-NLT-module Arduino
Pré-NLT-module 3D-printen
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Les 1: Introductie Marketing
Eén portie sprinkhaan, graag!
8 februari 2018.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoek Basisstof 6.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Product van TU Delft, SEC
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
E health, Domotica en E-learning
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Pré-NLT-module Leren met je hersenen Product van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, NLT TU Delft Arjan Boer, lerarenopleiding SEC TU Delft 8 februari 2018 Science Education and Communication

Leren met je hersenen Algemeen Doelgroep: pré-module voor 3 vwo Studielast: 20 SLU 40% theorie, 40% praktijk, 10% practicum 10% debat Tegenwoordig kun je bijna niet meer om digitale techniek heen. Bijna ieder product bevat het wel, bijna alles is wel te programmeren en te automatiseren. Omdat de Arduino een microcomputer is waarmee zonder veel voorkennis aan de slag kan worden gegaan, is deze bij uitstek geschikt om leerlingen kennis te laten maken met digitale techniek, programmeren en automatiseren en zich te verdiepen in dit actuele maatschappelijke onderwerp. 8 februari 2018

Leren met je hersenen verschillende werkvormen Schatten Excel tabellen maken Invullen Excel grafieken maken Tekenen Betoog schrijven Filmfragmenten bekijken Onderzoeksverslag samenstellen Artikel herschrijven Discussie opdracht 8 februari 2018

Leren met je hersenen centrale context Leren jongens hetzelfde als meisjes? Hoe misleid ik mijn eigen hersenen? Hoe leer ik het effectiefst? Wanneer ben je intelligent? Waaruit bestaan mijn hersenen? En wat hebben mijn hersenen te maken met leren? Hoe leer ik? Hoe kun je onderzoek doen naar leren? Wat doet Alzheimer met de hersenen? Waarom koop ik bepaalde producten in de supermarkt? 8 februari 2018

Leren met je hersenen lessenoverzicht Les 1: Hoofdstuk 1 (intelligentie en IQ-testen) Les 2: Hoofdstuk 2 (opbouw van de hersenen en het zenuwstelsel) Les 3: Hoofdstuk 3 (prikkels, soorten leergedrag) Les 4 en 5: Eerste keuzeblok Les 6 en 7: Tweede keuzeblok Les 8: Hoofdstuk 4 (eigen onderzoekje) Eventueel een extra les, met presentaties over de onderzoekjes (sluit aan op Hst 4) 8 februari 2018

Leren met je hersenen lesthema 1 Intelligenties en IQ-metingen 8 februari 2018

Leren met je hersenen lesthema 2 Opbouw van de hersenen Leerdoelen: Vier structuren in de hersenen noemen De functies noemen van deze 4 structuren Uitleggen hoe de structuur van je hersenen verandert tijdens het leren 8 februari 2018

Leren met je hersenen lesthema 2 Opbouw van de hersenen Paragrafen: Opbouw hersenen Grote hersenen Kleine hersenen Hersenstam Limbisch systeem Leren met je hersenen 8 februari 2018

Leren met je hersenen lesthema 3 Psychologie van het leren Leerdoelen: uitleggen hoe informatie wordt verwerkt; Verschillenden soorten leergedrag herkennen en benoemen. 8 februari 2018

Leren met je hersenen lesthema 3 Psychologie van het leren Tijd Activiteit Beoogde activiteit leerlingen 5 min Korte introductie hoofdstuk Meedoen, luisteren, vragen stellen. 8 min Bespreken van de black box 12 min Opdracht 3.1, 3.2, 3,3 lezen, bekijken van filmpje, opdracht maken 10 min Bespreken van soorten leergedrag Maken opdracht 3.4 Afronden van de les 8 februari 2018

Leren met je hersenen 4 keuzethema’s Keuzeblok 1: Neurologisch onderzoek & problemen met de hersenen (verlamming en alzheimer) Keuzeblok 2: Intelligentieverschillen tussen jongens en meisjes (leerlingen moeten zelf data analyseren en hieruit conclusies trekken en aanbevelingen doen, o.a. met een excel-opdracht) Keuzeblok 3: Misleiding van de hersenen (met nadruk op reclame- en verkoopstrategieën) Keuzeblok 4: Verschillen tussen leerstrategieën (leerlingen moeten nadenken welke strategieën het beste bij een bepaald vak/bepaald soort toets passen) 8 februari 2018

Leren met je hersenen vaardigheden Wiskundige vaardigheden: maak schattingen teken een tabel ICT-vaardigheden: maak tabel in excel maak grafiek in excel Onderzoeksvaardigheden: bedenk een onderzoeksvraag Oriëntatie op studie en beroep: Wetenschapscommunicatie 8 februari 2018

Leren met je hersenen beoordelen Formatieve toetsing: Inschatten middels zelf te bepalen formatieve opdrachten: hst 1: Kahoot-test; opsturen van resultaten IQ-test, geheugentest hst 2: kwaliteit uitwerkingen + exit cards hst 3: invullen blackbox-oefening; oefentoets biologiepagina.nl Om leerlingen summatief te beoordelen, bevat ieder keuzeblok een rubricks voor de eindopdracht. Dit geldt ook voor de eindopdracht uit hoofdstuk 4. Op deze manier krijgt iedere leerling 3 cijfers (2 keuzeblokken en 1 eindopdracht). Cijfer middels rubrics keuze 1, 2, 3 en 4. eindopdracht 8 februari 2018 2 feb 2017

Leren met je hersenen steunbladen 8 februari 2018 2 feb 2017

Leren met je hersenen steunbladen 8 februari 2018 2 feb 2017

vragen? discussie? 8 februari 2018

Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) W.Sonneveld@TUDelft.nl 8 februari 2018