informatieavond groep 3
Godsdienst We beginnen de week met een opstapverhaal, waarbij het thema van die week wordt geïntroduceerd. Twee keer in de week wordt er een Bijbelverhaal verteld. Verder zingen we liederen en aan het einde van de week maken we een verwerking die past bij de Bijbelverhalen. Van groep 1 tot en met 8 gebruiken we de methode ‘Kind op maandag’.
Sociaal-emotionele ontwikkeling Dit schooljaar krijgen we als team een training om met de methode ‘Kanjertraining’ aan de slag te kunnen. Tot die tijd maken we gebruik van de aanwezige methoden ‘Goed gedaan!’ en ‘Kinderen en hun sociale Talenten’. De eerste 2 weken hebben vooral in het teken gestaan van kennismaken en wennen.
Lezen Methode ‘Veilig Leren Lezen’ i.c.m. de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’. Klankzuivere periode Aanleren van de letters Woorden zijn nog klankzuiver Niet-klankzuivere periode Aanleren leescategorieën Focus op correct én vlot lezen
Lezen (klankzuivere periode) Woorden aangeboden in een thema Van elk woord leren we alle letters. Elke letter heeft een klankgebaar. Elke letter wordt ingedeeld in een groep. Met alle aangeleerde letters zo veel mogelijk woorden lezen Letters hardop aan elkaar zingen: rrrrooooooossss: roos Differentiatie Leerlingen die al kunnen lezen, leeswerk op niveau.
Lezen (materialen) huiswerk! Werkboek Leesboekje picto-verhalen woordrijboekje huiswerk!
Lezen
Lezen (niet-klankzuivere periode) Focus op correct én vlot lezen Leescategorieën: je moet iets anders lezen dan dat er staat. Bijvoorbeeld: ‘zwaai’ Herkennen van hoofdletters Lezen en begrijpen van verhalen Iedere dag wordt er zelfstandig gelezen. Klassenbibliotheek met boeken van makkelijk tot moeilijk.
Spelling Het lezen en spellen loopt gelijk. Alle letters die de kinderen leren lezen, leren ze dezelfde dag ook schrijven. Spellingles (klankzuivere periode) klankgebaar maken van de nieuwe letter de nieuwe letter schrijven woorden hakken woorden schrijven in een dictee
Spelling Spellingles (niet-klankzuivere periode) instructie spellingprobleem bijvoorbeeld: ‘ng/nk woorden’ niet-klankzuivere woorden schrijven in een dictee
Schrijven Het schrijven loopt gelijk met het lezen en spellen. We starten met blokschrift, daarna gaan we over op schuinschrift. Met aan elkaar leren schrijven, wordt in groep 4 gestart. We leren de kinderen alleen de kleine letters aan. We starten met een driekantig potlood, halverwege het jaar wordt dit een ‘vulpen’.
Rekenen Er wordt iedere dag gerekend. De rekenmethode is ook een doorlopende lijn door de hele school. De methode bestaat uit een basiswerkboek, een bijwerkboek en een plusboek. Het eerste half jaar zijn wij bezig met: Vijf structuur Bussommen en pijlentaal Splitsen. Meer, minder, evenveel Één op één relatie Getallenlijn Projecttaken met meten, wegen en klokkijken
vijfstructuur van bussom naar pijlentaal splitsen
Rekenen Het tweede half jaar: Tellen t/m 100 Automatiseren van sommen t/m 10 Automatiseren van splitsingen t/m 10 Projecttaken voor rekenen met inzicht: meten, tabellen We starten in deze periode ook met het maken van weektaken. Dan gaan we op niveau werken.
Passend onderwijs Groepsplan en groepsoverzicht in de groep Werken op 3 niveaus Onafhankelijke toetsen (CITO) in januari en juni spelling, rekenen, technisch lezen (AVI en DMT) en in juni ook begrijpend lezen Intern Begeleider (IB-er): Leni Cornelissen
Zelfstandig werken Over enige tijd zullen we ‘s ochtends starten met de inloop. De kinderen zijn dan zelfstandig aan het werk met een specifieke opdracht. Bij het zelfstandig werken wordt ook gebruik gemaakt van het kiesbord. De leerkracht kan tijdens het zelfstandig werken met een groepje kinderen of individueel met kinderen aan de instructietafel aan de slag.
Computer De leerlingen werken wekelijks op de computer: programma voor lezen programma voor rekenen Foto rekensoftware
Gym en zwemmen Tot aan de voorjaarsvakantie gymmen we elke donderdag in de sporthal. Meester Jan geeft deze lessen. Gymkleding is verplicht. Gymschoenen niet verplicht, wordt wel aangeraden. (Passen de schoenen nog?) Na de voorjaarsvakantie zwemmen op dinsdag. Er is dan geen gym meer.
Beeldende vorming Iedere week krijgen de kinderen een les beeldende vorming. Dit omvat: Handvaardigheid Tekenen Techniek
Muziek De kinderen krijgen les uit de methode “Muziek moet je doen”. Daarnaast worden er ook lessen verzorgd door juf Desiree van Soli Deo Gloria.
Verkeer Methode School op Seef Praktische verkeerslessen
Wereldoriëntatie Eerste halfjaar aanbod door ‘zelfbedachte’ lessen. Tweede halfjaar methode Naut, Meander, Brandaan Doe-boek voor groep 3. Wordt vervolgd in groep 4.
keuzelessen Kinderen kiezen een les naar keuze. Groepsdoorbrekenend (groep 3 t/m 5) 4 keer per jaar een blok van 3 lessen
Schooltelevisie We kijken naar de programma’s. Rekenverhalen Huisje Boompje Beestje Leesdas Lettervos
Spelen We proberen in groep 3 nog geregeld te spelen, waarbij het kiesbord wordt gebruikt.
Schooltijden Start om 8.30 uur Ochtendpauze om 10.00 uur Lunch van 11.50 – 12.15 uur Buitenspelen na de lunch Einde om 14.00 uur
Gesprekken en rapporten September: Dit ben ik – gesprekken. (Dit schooljaar zijn ook de kinderen uitgenodigd!) Februari: rapportgesprekken. Aan het einde van het schooljaar een gesprek op verzoek van de ouders of leerkracht.
Groepsouder Talitha van Oijen (moeder van Kayleigh) Organisatie van hulp bij schoolse activiteiten
www.twijn-alblasserdam.nl