De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatieavond groep 2-3. Groep 3: Wat dagelijks aan bod komt; Lezen Lezen Rekenen Rekenen Schrijven Schrijven Taken/spelen/handvaardigheid/ Taken/spelen/handvaardigheid/tekenen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatieavond groep 2-3. Groep 3: Wat dagelijks aan bod komt; Lezen Lezen Rekenen Rekenen Schrijven Schrijven Taken/spelen/handvaardigheid/ Taken/spelen/handvaardigheid/tekenen."— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond groep 2-3

2 Groep 3: Wat dagelijks aan bod komt; Lezen Lezen Rekenen Rekenen Schrijven Schrijven Taken/spelen/handvaardigheid/ Taken/spelen/handvaardigheid/tekenen

3 Lezen methode “Veilig leren lezen” methode “Veilig leren lezen” De methode bestaat uit kern 1 t/m 12 De methode bestaat uit kern 1 t/m 12 Kern 1 t/m 6 aanvankelijk lezen Kern 1 t/m 6 aanvankelijk lezen Kern 7 t/m 12 voortgezet lezen Kern 7 t/m 12 voortgezet lezen

4

5 Verschillende groepen in de klas (Directe instructie) De maan-groep; lln. die het standaard programma volgen De maan-groep; lln. die het standaard programma volgen De zon-groep: lln. die al verder zijn met lezen De zon-groep: lln. die al verder zijn met lezen De ster-groep: lln die extra instructie nodig hebben De ster-groep: lln die extra instructie nodig hebben

6 Zelfstandig werken Time-timer geeft werktijd aan Time-timer geeft werktijd aan Leerlingen helpen elkaar bij het oplossen van problemen Leerlingen helpen elkaar bij het oplossen van problemen Leerkracht geeft extra hulp aan de instructietafel Leerkracht geeft extra hulp aan de instructietafel Stoplicht Stoplicht Pre-instructie tijdens inloop Pre-instructie tijdens inloop

7 Rekenen Methode Methode Deze bestaat uit 9 blokken Deze bestaat uit 9 blokken Ieder blok heeft een thema Ieder blok heeft een thema We werken in een werkboekje en een oefenboekje We werken in een werkboekje en een oefenboekje 3 lessen getallen per weekl 3 lessen getallen per weekl 2 lessen meten en oriëntatie in de ruimte per week 2 lessen meten en oriëntatie in de ruimte per week

8 In het begin besteden we veel aandacht aan: Getallen herkennen en benoemen Getallen herkennen en benoemen De getallenlijn De getallenlijn Hoeveelheden tellen Hoeveelheden tellen Hoeveelheden vergelijken Hoeveelheden vergelijken Hoeveelheden splitsen Hoeveelheden splitsen

9

10 Daarna: Getallenlijn t/m 100 Getallenlijn t/m 100 Bussommen Bussommen Sommen tot de 20 Sommen tot de 20

11 Doelen: Automatiseren sommen t/m 20 Automatiseren sommen t/m 20 Herkennen van getallen t/m 100 Herkennen van getallen t/m 100 Plaats op de getallenlijn t/m 100 Plaats op de getallenlijn t/m 100

12 Schrijven Methode “Pennenstreken” Methode “Pennenstreken” Loopt parallel met Veilig leren lezen Loopt parallel met Veilig leren lezen Eerste half jaar alle letters Eerste half jaar alle letters Daarna aan elkaar leren schrijven Daarna aan elkaar leren schrijven Ook aandacht voor pen- en schrijfhouding Ook aandacht voor pen- en schrijfhouding Apart schrift voor de cijfers 1 t/m 10 Apart schrift voor de cijfers 1 t/m 10

13

14 Waar kunt u thuis mee helpen: Samen lezen met uw kind Samen lezen met uw kind Oefenen van de sommen t/m 20 Oefenen van de sommen t/m 20 ( de bedoeling is dat ze deze echt vlot kunnen opnoemen) ( de bedoeling is dat ze deze echt vlot kunnen opnoemen) Thuissoftware Ambrasoft geschikt voor automatiseren. Thuissoftware Ambrasoft geschikt voor automatiseren. Oefenen woordenschat: klokhuis Oefenen woordenschat: klokhuis Website bekijken voor tips en spelletjes Website bekijken voor tips en spelletjes

15 Wat wekelijks aan bod komt…. Muziek Muziek Handvaardigheid / tekenen Handvaardigheid / tekenen Computeren Computeren Leefstijl / Catechese Leefstijl / Catechese Televisie kijken Televisie kijken Verkeer Verkeer

16 Groep 2: - Na binnenkomst naar vaste plek in de kring - Na kringactiviteit bekijken we de picto’s, wat gaan we doen vandaag. - Spelen/werken (stappenplan - activeiten/taken worden aan thema gekoppeld) - Fruit(!) eten - Buiten spelen/speelzaal met de andere kleuters - Jassen aan en naar huis

17

18 Op maandagmorgen worden de taken uitgelegd. ( met de start van een nieuw thema komen de taken later) Op maandagmorgen worden de taken uitgelegd. ( met de start van een nieuw thema komen de taken later) Groep 2 tot kerstvakantie 2 taken, na kerstvakantie 3 taken waarvan we de 3de meer individueel bekijken. Groep 2 tot kerstvakantie 2 taken, na kerstvakantie 3 taken waarvan we de 3de meer individueel bekijken. Grotere betrokkenheid wanneer ze het zelf mogen plannen, maar… vrijdag moeten de taken af zijn. Grotere betrokkenheid wanneer ze het zelf mogen plannen, maar… vrijdag moeten de taken af zijn. Dit vergroot hun zelfstandigheid en ze leren samenwerken. Dit vergroot hun zelfstandigheid en ze leren samenwerken. En als ze alles zelf moeten pakken en eerst zelf na moeten denken, vergroot dit hun logisch denkvermogen. En als ze alles zelf moeten pakken en eerst zelf na moeten denken, vergroot dit hun logisch denkvermogen.

19

20 Waar werken we in groep 2 naar toe? Concentratie voor een langere tijd Concentratie voor een langere tijd Opdrachten goed uit kunnen voeren Opdrachten goed uit kunnen voeren Taakbesef Taakbesef Zelfstandigheid Zelfstandigheid Initiatief tonen Initiatief tonen Naar groep 3 toe werken ( lees- en rekenvoorwaarden) Naar groep 3 toe werken ( lees- en rekenvoorwaarden) Doorzettingsvermogen Doorzettingsvermogen Problemen aandurven Problemen aandurven Tempo Tempo

21 Kleine kring Een paar keer in de week zitten we in de kleine kring. Deze tijd benutten we om met hun: Een paar keer in de week zitten we in de kleine kring. Deze tijd benutten we om met hun: - taal- en rekenactiviteiten te doen - taal- en rekenactiviteiten te doen - materialen te introduceren - materialen te introduceren - woordenschat - woordenschat Na een tijd kunnen we ook in deze kring niveaugroepjes maken. Dan doet een groepje even iets zelfstandigs en dan werkt de juf met het andere groepje. Zo kunnen we nog beter hulp bieden aan de kinderen. Na een tijd kunnen we ook in deze kring niveaugroepjes maken. Dan doet een groepje even iets zelfstandigs en dan werkt de juf met het andere groepje. Zo kunnen we nog beter hulp bieden aan de kinderen.

22

23 plakboek Aan het einde van dit schooljaar mogen de kinderen hun plakboek houden. Aan het einde van dit schooljaar mogen de kinderen hun plakboek houden.

24 Leefstijl 1 à 2 lessen per week 1 à 2 lessen per week Daarnaast zijn we continu bezig met: Daarnaast zijn we continu bezig met: - groepsgevoel  vriendenklas - veel aandacht voor individuele kind - sociale toneelstukjes - kanjerboom ( talenten en werkpunten) - weekbeloning

25 Toetsen voor groep 3 Methode gebonden toetsen + signaleringen Methode gebonden toetsen + signaleringen CITO toetsen (landelijk) CITO toetsen (landelijk) - AVI, DMT, Lezen met begrip - Rekenen - Spelling - Woordenschat Na afsluiten van een kern/toetsblok gaat er een brief mee naar huis.

26 Toetsen voor groep 2: CITO toetsen (landelijk): CITO toetsen (landelijk): -Rekenen 2x per jaar -Rekenen 2x per jaar - taal voor kleuters 2x per jaar - taal voor kleuters 2x per jaar -ontluikende geletterdheid 1x per jaar -ontluikende geletterdheid 1x per jaar -fonemisch bewustzijn 1x per jaar -fonemisch bewustzijn 1x per jaar

27 Samen - kringactiviteiten: muziek, leefstijl, weekendkring, afsluiting, - kringactiviteiten: muziek, leefstijl, weekendkring, afsluiting, -bijzondere gelegenheden: kinderboekenweek, sinterklaas, kerst etc. -bijzondere gelegenheden: kinderboekenweek, sinterklaas, kerst etc. -natuur -natuur -techniek -techniek -cuvoso (cultuurprogramma) -cuvoso (cultuurprogramma) -uitstapjes zoveel mogelijk -uitstapjes zoveel mogelijk Thema’s: klas inrichten Thema’s: klas inrichten

28

29 Zorgstructuur Groepsplannen Groepsplannen Handelingsplannen Handelingsplannen IB IB

30 Verjaardagen Van kinderen: - graag in overleg een geschikte tijd en dag afspreken - ouders mogen hierbij aanwezig zijn Van leerkrachten: - juffen van groep 2-3 vieren samen een juffenfeest - vindt plaats op ?

31 Communicatie met ouders Binnen lopen: liefst na schooltijd. Binnen lopen: liefst na schooltijd. Oudergesprekken na het rapport Oudergesprekken na het rapport Eerste gesprek is een startgesprek Eerste gesprek is een startgesprek Na iedere kern voor groep 3 Na iedere kern voor groep 3

32 Ouderhulp Ouderplatform Ouderplatform Vraag vanuit de “luizengroep”.. Hulp gevraagd!!! Vraag vanuit de “luizengroep”.. Hulp gevraagd!!! MR MR Hulp bij activiteiten Hulp bij activiteiten Hulp bij techniek Hulp bij techniek Hulp bij lezen; computerprogramma flits Hulp bij lezen; computerprogramma flits Hulp bij verkeer: brigadiers Hulp bij verkeer: brigadiers Tuinwerkgroep Tuinwerkgroep Raamversieringwerkgroep: knipouders Raamversieringwerkgroep: knipouders

33 Combinatiegroep: Het vereist goede voorbereiding Het vereist goede voorbereiding Rooster heel belangrijk Rooster heel belangrijk Flexibiliteit erg belangrijk Flexibiliteit erg belangrijk Veel evalueren met de kinderen Veel evalueren met de kinderen

34

35 Natuurlijk bewegen

36 Jullie ervaringen?

37 Vragenrondje


Download ppt "Informatieavond groep 2-3. Groep 3: Wat dagelijks aan bod komt; Lezen Lezen Rekenen Rekenen Schrijven Schrijven Taken/spelen/handvaardigheid/ Taken/spelen/handvaardigheid/tekenen."

Verwante presentaties


Ads door Google