Leerlab 10: curriculum bewustzijn en werken vanuit leerdoelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Lesgeven en begeleiden
Gepersonaliseerd leren
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Al doende leren training docenten
De 10e editie havo-vwo OB.
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
moderniseren van het curriculum.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Werken met de Stercollecties
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Oppervlakte en inhoud.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Customize!.
Bijeenkomst September 2015
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Vaco’s
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
MAVO - HAVO - VWO Vinden en arrangeren met Wikiwijs Maken Linda le Grand.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Presentatie ouderbijeenkomst
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Hans Prins Vera Heijenrath
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
TopOndernemers op de Springplank
Vaco’s
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Docentvaardigheden ICT
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Online Marketing voor het MBO
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Leerlab 10: curriculum bewustzijn en werken vanuit leerdoelen Workshop Greijdanus College Herman Rigter, 4 februari 2016

Doel van deze bijeenkomst

Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm Programma Presentatie: Het leermiddelenlandschap in 2020 Wat is er nodig om dit nieuwe leermiddelenlandschap te realiseren? Leerlijnen als handvat om beter in te spelen op behoeften en mogelijkheden van leerlingen Opbouwen van een leerlijn   Praktische opdracht voor de deelnemers: Bouw zelf een stukje leerlijn voor je vak Het ontwikkelen van een (digitale) les vanuit de leerlijn Bouw zelf een (deel van een) digitale les voor je vak Afronding: Wat zien de deelnemers aan gebruiksmogelijkheden op hun scholen? Evaluatie van de bijeenkomst 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Even voorstellen…….

Het leermiddelenlandschap in 2020

Leermiddelenlandschap in 2020

Leermiddelenlandschap in 2020

Leermiddelenlandschap in 2020

Leermiddelenlandschap in 2020 Kenmerken van de leermiddelen: Afwisselend en uitdagend Activerend In hoge mate gedigitaliseerd Rekening houdend met de mogelijkheden van de individuele leerling Multimediaal Inspelend op de behoeften van de toekomstige maatschappij

Leermiddelenlandschap in 2020 Verschil met de huidige situatie: Methode Zelf gearrangeerd

Leermiddelenlandschap in 2020 School en docenten bepalen hoe onderwijsprogramma eruit ziet (regisseur over eigen onderwijsproces) en niet de methode.

Leermiddelenlandschap in 2020

Leermiddelenlandschap in 2020 Alle programma’s en gegevens online bereikbaar

Voorwaarden voor realisatie van dit toekomstige leermiddelenlandschap

1. Losse leereenheden van ‘gouden’ kwaliteit Benodigdheden: 1. Losse leereenheden van ‘gouden’ kwaliteit Uitgever 2. Leereenheden die volgens algemene afspraken feilloos op elkaar aansluiten en vindbaar zijn. Docent DigilessenVO Digischool Docent OVC Uitgever 3. Handleidingen voor gebruik

Boek Boek Boek Digiles Boek Invulling rol van de docent: Methode Excursie Boek Digiles Digiles Excursie Boek Digiles Boek Excursie Docent is weer ‘regisseur’ van zijn onderwijsproces en geen ‘acteur onder regie van een methode’.

Het opbouwen van een nieuw curriculum (onderwijsprogramma) start bij de leerlijn

Wat is een leerlijn?

Een leerlijn is een… - … beredeneerde opbouw, - van inhouden - en tussendoelen, - leidend naar een einddoel.

Twee vragen staan centraal: WAT wil ik dat de leerlingen leren? HOE wil ik dat de leerlingen leren? 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm WAT wil ik dat de leerlingen leren? 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Einddoel Tussen doel Tussen doel Tussen doel Inhoud Inhoud Inhoud Inhoud Beredeneerde opbouw

Vlot optellen en aftrekken met getallen 1 tm 10 De leerling kan vlot aftrekken met de getallen 1 tm 10 De leerling kan vlot optellen met de getallen 1 tm 10 Optellen en aftrekken met getallen 1 tm 10 Optellen met getallen 1 tm 10 Aftrekken met getallen 1 tm 10 Beredeneerde opbouw van de leerlijn Ontwikkelen van de leerlijn

Voorbeeld aardrijkskunde: Een docent aardrijkskunde in klas 3 heeft besloten om de paragraaf over vulkanen in de methode te gaan vervangen door zelf gearrangeerd leermateriaal en start het arrangeerproces met het beschrijven wat de leerling na het doorwerken van de stof moet beheersen en op welk niveau. Einddoel: "De leerling moet een vulkaan kunnen herkennen, beschrijven en verklaren" Inhoud: Vorm, structuur en ontstaan van een vulkaan Tussendoelen: "De leerling moet een vulkaan op afbeeldingen kunnen herkennen en aanwijzen" "De leerling moet een vulkaan kunnen beschrijven in tekst en een doorsnede van een vulkaan kunnen tekenen" "De leerling moet het ontstaan van een vulkaan kunnen beschrijven" Begrippen: - vulkaan - lava - magma - kraterpijp - vulkaanuitbarsting - tectoniek WAT? 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Voorbeeld leerlijn 1 Aardrijkskunde, Alberdingk Thijm College, Hilversum

Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm Wiskunde – 2V Ter vervanging van paragraaf 8.1 uit “Getal & Ruimte” Einddoel: "De leerling moet de inhoud van een prisma en een cilinder kunnen berekenen.” Inhoud: Ruimtefiguren prisma en cilinder. Oppervlakte driehoek en cirkel berekenen. Inhoud prisma en cilinder berekenen Tussendoelen: "De leerling kan een prisma en een cilinder herkennen" "De leerling kan het grondvlak van een prisma en cilinder herkennen” “De leerling kan de oppervlakte van een driehoek berekenen “De leerling kan de oppervlakte van een cirkel berekenen "De leerling kan de formule voor inhoud van een prisma toepassen “De leerling kan de formule voor inhoud van een cilinder toepassen" Begrippen: - prisma - oppervlakte - cilinder - diameter en straal - inhoud - ribben - grondvlak/bovenvlak - pi WAT? 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm Biologie - IT9 Ter vervanging van paragraaf ? uit “MYP curriculum” Einddoel: "De leerling moet een enzym kunnen herkennen, beschrijven en toepassingen noemen" Inhoud: Structuur, gedrag en gebruik van een enzym Tussendoelen: "De leerling moet een enzym op afbeeldingen kunnen herkennen en aanwijzen" "De leerling moet een enzym kunnen beschrijven in tekst en een plaatje van een enzym kunnen tekenen" "De leerling moet het gedrag van een enzym kunnen beschrijven” “De leerling moet een aantal toepassingen van enzymen kunnen opnoemen” Begrippen: - enzym - pH - active site - optimaal - enzymuitbarsting - substraat WAT? 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Antwoord op WAT geeft de docent inzicht in structuur en inhoud van (een gedeelte van) de lesstof, Een handvat bij het differentiëren naar niveau binnen een klas een handvat bij het alternatief invullen van het onderwijs met (digitaal) lesmateriaal

Opslaan en delen van het curriculum Afspraak: Bijvoorbeeld: opslaan van leerlijn als Word- of Excel-document op een gedeelde locatie. 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

WAT wil ik dat de leerlingen leren? Einddoel Tussen doel Tussen doel Tussen doel Inhoud Inhoud Inhoud Inhoud

Zelf aan de slag!

WAT wil ik dat de leerlingen leren? Na de vraag: WAT wil ik dat de leerlingen leren? Komt de vraag: HOE wil ik dat de leerlingen leren?

HOE wil ik dat de leerlingen leren? Randvoorwaarden: - Tijd (hoeveel tijd is er beschikbaar voor het leren van deze stof door de leerling, opgesplitst in tijd in de klas en tijd buiten de klas); - Leeromgeving (wat zijn de kenmerken van de leeromgeving, zijn er bijvoorbeeld computers beschikbaar of is er een digibord aanwezig); - Visie van de school (welke afspraken zijn er over structuur en inhoud van de lessen gemaakt op school- en sectieniveau); - Groeperingsvorm (wilt u de leerlingen individueel aan het werk zetten of in groepjes); - Afsluiting (op welke wijze moeten de leerlingen aantonen dat zij de leerstof in voldoende mate beheersen?); - Algemene vaardigheden (zijn er algemene vaardigheden die de leerling moet opdoen en waaraan u in deze les aandacht wilt gaan besteden, bijv. samenwerken, presenteren, kritisch denken of reflecteren); - Docentrol (hoe ziet u tenslotte uw eigen rol: kennisoverdrager, procesbegeleider, beschouwer op afstand). 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Materiaal verzamelen

HOE wil ik dat de leerlingen leren? Zoeken van materialen 1: Uw eigen verzameling van materialen. VO-content Wikiwijs leermiddelenplein Op www.wikiwijsleermiddelenplein.nl kunt u op een eenvoudige wijze zoeken in een grote hoeveelheid leermaterialen die zijn voorgesorteerd, bijvoorbeeld per vak. Via de online handleiding wordt u uitgelegd hoe u binnen deze omgeving op zoek kunt gaan naar geschikte leermaterialen. Digischool Digischool (www.digischool.nl) houdt zich al jaren bezig met het verzamelen van digitaal leermateriaal. Via de zgn. vakcommunities wordt digitaal leermateriaal beschikbaar gesteld en gedeeld. Klascement Een platform dat vergelijkbaar is met digischool is klascement. Het van oorsprong Belgische initiatief (www.klascement.be) heeft tegenwoordig ook een aparte variant voor het Nederlandse onderwijs (www.klascement.nl). 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

HOE wil ik dat de leerlingen leren? Zoeken van materialen 2: Google zoekmachine Iedereen kent de Google-zoekmachine (www.google.nl). Om snel geschikt materiaal voor in uw lessen te vinden is het verstandig om gebruik te maken van de geavanceerde zoekopties die de Google zoekmachine biedt. In de onderstaande afbeelding is te zien waar 'geavanceerd zoek na worden geactiveerd. DuckDuckGo Een alternatieve zoekmachine om eenvoudig digitaal leermateriaal te kunnen vinden is www.duckduckgo.com. Probeer deze zoekmachine ook eens naast Google. Het levert een andere lijst aan zoekresultaten op. Materiaal van de uitgevers 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Tussen doel Einddoel Inhoud Leermiddelen WAT + HOE?

Zelf aan de slag!

Les ontwerpen

Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm Start van de les De les begint met een filmpje van een (recente) vulkaanuitbarsting. Activeren van voorkennis Op het (digibord) wordt met de klas een mindmap gemaakt over wat de leerlingen al weten over vulkaanuitbarstingen. Doel van de les expliciteren aan de leerlingen Doel van de les: "Je moet een vulkaan kunnen herkennen, beschrijven en verklaren" Begrippen die je moet kunnen beschrijven en indien mogelijk aanwijzen op een doorsnede van een vulkaan: vulkaan; lava; magma; kraterpijp; vulkaanuitbarsting; tectoniek Aan de slag De leerlingen gaan met (digitale) opdrachten aan de slag om antwoord te geven op de volgende vragen: "De leerling moet een vulkaan op afbeeldingen kunnen herkennen en aanwijzen" "De leerling moet een vulkaan kunnen beschrijven in tekst en een doorsnede van een vulkaan kunnen tekenen" "De leerling moet het ontstaan van een vulkaan kunnen beschrijven" "Geef een beschrijving van de begrippen uit de lijst en maak een doorsnede van een vulkaan" Afsluiting Ga met de leerlingen na of zij allemaal de juiste antwoorden op de vragen kunnen geven Structuur van een les 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Opslaan en delen van de lessen Afspraak: Bijvoorbeeld: opslaan in Wikiwijs 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm

Zelf aan de slag! Wikiwijs Voorbeeld

Zelf aan de slag!

Eindresultaat: een leerlijn met uitdagende lessen voor beter en aantrekkelijker onderwijs…. ….die een collega eenvoudig kan aanpassen naar eigen wensen

Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm Afronding: Wat zien de deelnemers aan gebruiksmogelijkheden op hun scholen? Evaluatie van de bijeenkomst 20/9/18 Verenigde Scholen J.A. Alberdingk Thijm