De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
De opbrengsten van een groei-mindset
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Vraagverheldering leren met meer effect
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Leeftijd, Mindset en Leiderschap NIP Utrecht 12 februari 2010 Betty Dalhoeven.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ouder als begeleider.
vinden - binden - scoren Wat je uitstraalt krijg je terug
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Motivatie & differentiatie
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
VERSTERK WAT WERKT.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
De v- groep houdt in dat op elke maandag en dinsdag speciale oefeningen worden gedaan. Meestal zitten er niet veel kinderen in de v- groep. Als je er.
G ELUKKIG ZIJN KUN JE LEREN H ET VERLANGEN NAAR GELUK IS VOLGENS ONDERZOEK UNIVERSEEL WENSELIJK EN MENSELIJK Sheila Neijman,
Formatief versus summatief
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Evalueren doe je vooraf
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Differentiatie in de klas
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Creatopia| Basisonderwijs
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
OGI Een datamuur in de klas.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Zichtbaarheid Creëren
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
De FoutenFabriek Frank Deuring
Eigenaarschap.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal Workshop 4: De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal Door: Drs. Myrthe van Stralen

Even voorstellen: Drs. Myrthe van Stralen MSc Sport- en Prestatie Psychologie MSc Psychologie van Gezondheidsgedrag Founder Van Stralen Performance Psychology Coach/Psycholoog/Spreker Sport, Onderwijs, Bedrijfsleven

Vraag uit de praktijk: “Waarom verliezen leerlingen (in de bovenbouw) motivatie?”

Twee zaken die duidelijk veranderen...

Volledig dekkende verklaring. Individuele verschillen Volledig dekkende verklaring? Individuele verschillen? Verschillen per vak? Verschillen over domeinen?

Na deze workshop weet u: Waarom leerlingen gedemotiveerd raken Waarom leerlingen uitdagingen schuwen en feedback lastig vinden Hoe ongemotiveerde leerlingen weer gemotiveerd te krijgen

Herkenbaar?

Talent, wat is dat eigenlijk? In sport? In muziek? Op school? Hoe ‘scout’ men talent op school? Voorspellend model voor talent?

Talent, wat is dat eigenlijk? Talent zien we graag direct (springt in het oog) We weten veelal niet hoeveel trainingsuren er precies zijn gemaakt als we iemand een talent noemen Iemand die er zichtbaar hard voor moet werken wordt minder beschouwd als een talent

Talent, wat is dat eigenlijk?

Talent, wat is dat eigenlijk? In sport wordt inmiddels erkend dat voorspellende modellen voor vroege detectie ‘talent’ niet werken Pogingen ‘talent’ te herdefinieren Motivatie en doorzettingsvermogen moesten plek krijgen

Leervermogen

Introductie Mindsets

Onderzoek naar Mindset: Meet Dr. Carol Dweck

Onderzoek naar Mindsets Studie naar complimenten en mindsets 400 ‘5th grade students’ Intelligentietestjes en minimale inductie = complimentje: ‘You must be really smart at this’ vs. ‘You must have worked really hard’’

Onderzoek naar Mindsets Compliment gericht op Intelligentie vs. Compliment gericht op Hard Werken: Keuze nieuwe test -> 67 % makkelijker vs. 92 % moeilijker Zeer ingewikkelde test-> 2e groep bleef langer doorgaan, werkte harder, had meer plezier Laatste test -> - 20 % vs. + 30 % score gemiddelde

Onderzoek naar Mindsets Volgens Dweck: “Kind denkt: Ik word gewaardeerd omdat je denkt dat ik getalenteerd/briljant ben, ik zal maar beter niets doen wat dat kan weerleggen” versus “Kind denkt: Het gaat blijkbaar om het proces van groei. Als ik niet moeilijke dingen doe, groei ik niet”

Consequenties Mindsets I. Leren van Fouten/tegenslagen (studie) II. Omgang met feedback III. Aangaan van uitdagingen (plezier als mediator?) IV. Inzet V. Doelen stellen

.

Gevolgen Fixed Mindset

Hoe stuur je aan op Groei Mindset? Start bij het hebben van een groei overtuiging Herdefinieer wat talent is II. Geef groei complimenten III. Plaats het proces altijd voor de uitkomst IV. Koppel progressie (visueel) terug

Herdefinieren term ‘Talent’ Een ‘talent’= Wat is talent voor jou? Talent = ..... x.......x.......x....... Rolmodellen?

Herdefinieren term ‘Talent’ Een ‘talent’: Heeft aangeboren talent dat een voorsprong geeft Brengt toegewijde oefening op Staat open en denkt out of the box Kent tekortkomingen en weet die te compenseren

II. Geef groei complimenten

III. Proces voor Uitkomst Individuele proces- en uitkomstdoelen identificeren Proces (met name) belonen, ipv uitkomst Reflectie en evaluatie - fouten maken is part of the game Proces van de ander inzichtelijk maken = ook geen straight line

III. Proces voor Uitkomst

III. Proces voor Uitkomst

IV. Maak progressie visueel duidelijk

Pas op!! Speciale Talent Klas Big Fish Little Pond Effect - Een grote vis in een kleine vijver schat zichzelf hoger in dan een kleine vis in een grote vijver

Pas op!!

TALENT IS TE ONTWIKKELEN!

Dweck, C. S. (2012). Mindset: How You Can Fulfill Your Potential Dweck, C. S. (2012). Mindset: How You Can Fulfill Your Potential. Constable & Robinson Limited Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality and development. Philadelphia: Psychology Press Elliot, A. J., & Dweck, C. S. (Eds.). (2005). Handbook of competence and motivation. New York: Guilford Heckhausen, J., & Dweck, C. S. (Eds.). (1998). Motivation and self-regulation across the life span. Cambridge: Cambridge University Press Zeidner, M. & Schleyer, E.J.( 1999)The Big-Fish-Little-Pond Effect for Academic Self-Concept, Test Anxiety, and School Grades in Gifted Children.