De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal Workshop 4: De Mindset voor Presteren in het Klaslokaal Door: Drs. Myrthe van Stralen
Even voorstellen: Drs. Myrthe van Stralen MSc Sport- en Prestatie Psychologie MSc Psychologie van Gezondheidsgedrag Founder Van Stralen Performance Psychology Coach/Psycholoog/Spreker Sport, Onderwijs, Bedrijfsleven
Vraag uit de praktijk: “Waarom verliezen leerlingen (in de bovenbouw) motivatie?”
Twee zaken die duidelijk veranderen...
Volledig dekkende verklaring. Individuele verschillen Volledig dekkende verklaring? Individuele verschillen? Verschillen per vak? Verschillen over domeinen?
Na deze workshop weet u: Waarom leerlingen gedemotiveerd raken Waarom leerlingen uitdagingen schuwen en feedback lastig vinden Hoe ongemotiveerde leerlingen weer gemotiveerd te krijgen
Herkenbaar?
Talent, wat is dat eigenlijk? In sport? In muziek? Op school? Hoe ‘scout’ men talent op school? Voorspellend model voor talent?
Talent, wat is dat eigenlijk? Talent zien we graag direct (springt in het oog) We weten veelal niet hoeveel trainingsuren er precies zijn gemaakt als we iemand een talent noemen Iemand die er zichtbaar hard voor moet werken wordt minder beschouwd als een talent
Talent, wat is dat eigenlijk?
Talent, wat is dat eigenlijk? In sport wordt inmiddels erkend dat voorspellende modellen voor vroege detectie ‘talent’ niet werken Pogingen ‘talent’ te herdefinieren Motivatie en doorzettingsvermogen moesten plek krijgen
Leervermogen
Introductie Mindsets
Onderzoek naar Mindset: Meet Dr. Carol Dweck
Onderzoek naar Mindsets Studie naar complimenten en mindsets 400 ‘5th grade students’ Intelligentietestjes en minimale inductie = complimentje: ‘You must be really smart at this’ vs. ‘You must have worked really hard’’
Onderzoek naar Mindsets Compliment gericht op Intelligentie vs. Compliment gericht op Hard Werken: Keuze nieuwe test -> 67 % makkelijker vs. 92 % moeilijker Zeer ingewikkelde test-> 2e groep bleef langer doorgaan, werkte harder, had meer plezier Laatste test -> - 20 % vs. + 30 % score gemiddelde
Onderzoek naar Mindsets Volgens Dweck: “Kind denkt: Ik word gewaardeerd omdat je denkt dat ik getalenteerd/briljant ben, ik zal maar beter niets doen wat dat kan weerleggen” versus “Kind denkt: Het gaat blijkbaar om het proces van groei. Als ik niet moeilijke dingen doe, groei ik niet”
Consequenties Mindsets I. Leren van Fouten/tegenslagen (studie) II. Omgang met feedback III. Aangaan van uitdagingen (plezier als mediator?) IV. Inzet V. Doelen stellen
.
Gevolgen Fixed Mindset
Hoe stuur je aan op Groei Mindset? Start bij het hebben van een groei overtuiging Herdefinieer wat talent is II. Geef groei complimenten III. Plaats het proces altijd voor de uitkomst IV. Koppel progressie (visueel) terug
Herdefinieren term ‘Talent’ Een ‘talent’= Wat is talent voor jou? Talent = ..... x.......x.......x....... Rolmodellen?
Herdefinieren term ‘Talent’ Een ‘talent’: Heeft aangeboren talent dat een voorsprong geeft Brengt toegewijde oefening op Staat open en denkt out of the box Kent tekortkomingen en weet die te compenseren
II. Geef groei complimenten
III. Proces voor Uitkomst Individuele proces- en uitkomstdoelen identificeren Proces (met name) belonen, ipv uitkomst Reflectie en evaluatie - fouten maken is part of the game Proces van de ander inzichtelijk maken = ook geen straight line
III. Proces voor Uitkomst
III. Proces voor Uitkomst
IV. Maak progressie visueel duidelijk
Pas op!! Speciale Talent Klas Big Fish Little Pond Effect - Een grote vis in een kleine vijver schat zichzelf hoger in dan een kleine vis in een grote vijver
Pas op!!
TALENT IS TE ONTWIKKELEN!
Dweck, C. S. (2012). Mindset: How You Can Fulfill Your Potential Dweck, C. S. (2012). Mindset: How You Can Fulfill Your Potential. Constable & Robinson Limited Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality and development. Philadelphia: Psychology Press Elliot, A. J., & Dweck, C. S. (Eds.). (2005). Handbook of competence and motivation. New York: Guilford Heckhausen, J., & Dweck, C. S. (Eds.). (1998). Motivation and self-regulation across the life span. Cambridge: Cambridge University Press Zeidner, M. & Schleyer, E.J.( 1999)The Big-Fish-Little-Pond Effect for Academic Self-Concept, Test Anxiety, and School Grades in Gifted Children.