FNV Sector Senioren Maart 2016
Enkele cijfers Van de overheidsbegroting 2015 is 21,5% bestemd voor de zorg (totaal van ziekenhuizen tot thuis) Zorguitgaven in 2014 per hoofd van de bevolking was € 5.611 Er zijn ruim 1,1 miljoen werknemers in de zorg (arts t/m verzorgenden) In de aflopen twee jaar een verlies van 65.000 banen in de zorg (verpleging, verzorging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg.) (incl. tijdelijke banen) Er gaan nog banen verloren. Schatting FNV 100.000 banen Maart 2016
Veranderingen in de Zorg Zorg via Zorgverzekeraars (Wlz) en gemeenten (Wmo) Ouderen blijven langer thuis wonen Verpleging en Verzorging thuis gaat via de zorgverzekeraar Begeleiding thuis en dagbesteding voor thuiswonenden gaat via de gemeente Aanspraak op huishoudelijke zorg is verdwenen, het keukentafelgesprek moet leiden tot maatwerk, vaak met een eigen bijdrage Mantelzorgers, familie en vrijwilligers moeten meer doen 13 fte sectoradviseurs verdeeld over 11 FNV sectoren, maar dat is op dit moment nog niet op volle kracht. Maart 2016
Wat zien we gebeuren na 1-1-2015 WMO Gemeenten bepalen, regie cliënt is ver te zoeken. Maatwerk? Ongelijkheid in beleid gemeenten Groot verlies aan kwaliteit door aanbestedingen en te laag tarief: effect op cliënten en personeel Mantelzorgers raken meer en meer overbelast Problemen in continuïteit van zorg door aanbestedingen en ontslagrondes Ouderen zien af van zorg door hoge eigen bijdragen voor huishoudelijke zorg Maart 2016
1 mln handtekeningen, 5 eisen 1. Geen bezuinigingen op de zorg en ondersteuning thuis; 2. Geld voor zorg moet aan zorg worden besteed, we stellen paal en perk aan winsten, bureaucratie en topbeloningen; 3. Een norm voor voldoende personele bezetting in een zorginstelling, zodat cliënten altijd de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben; 4. Werken in de zorg is een vak. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn van enorme waarde, maar kunnen nooit professioneel zorgpersoneel vervangen; 5. Echte banen in de zorg. Van een baan in de zorg moet je zelfstandig kunnen leven. Geen gedwongen zelfstandige zonder rechten of verplicht worden loon in te leveren. Maart 2016
Akkoord 4 december 2015 4 december akkoord met Van Rijn, VNG, FNV en CNV Uitgangspunten; Vernieuwing in de zorgfuncties gericht op de vraag van cliënten In stand houden van de relatie (cliënt en HV-er) bij aanbesteding Goede arbeidsvoorwaarden voor werknemers in de zorg Uitwerking in regionale WMO-kamer 210 miljoen voor WLZ, 300 miljoen voor thuiszorg Maart 2016
WMO: decentrale overheid. Invoeren van wetten die door gemeenten moeten worden uitgevoerd. (Participatiewet, WMO, Jeugdzorg) Macht en tegenmacht: De vakbondskracht moet decentraal van zich doen gelden. Er zijn ong. 390 gemeenten. Er zijn gemeentelijke WMO-samenwerkingsverbanden (bijv. Maastricht én Heuvelland) Dus: opbouwen van lokale en regionale vakbondskracht. Lokaal FNV, met bijbehorende FNV- sectoren waaronder Uitkeringsgerechtigden, Zorg&Welzijn, Senioren, actiecomités, etc. Controle op kwaliteit door GG&GD. 20 september 2018
Kwaliteit is investeren Randvoorwaarde: gemeente betaalt voldoende om cao na te leven. (o.a. vaste contracten, grotere contracten, scholing, goede Ondernemingsraad) Randvoorwaarde: bij de zorginstelling ligt de intentie goed en stabiel personeelsbeleid op te bouwen conform cao en gebruikt het tarief hiertoe. Hanteert goed signaleringssysteem bij klachten van cliënten en lost deze op 20 september 2018
Kwaliteit zorg: Wat ziet cliënt? Wat ziet/ervaart de cliënt? minder tot bijna geen wisselingen van personeel, een vast gezicht. is de koelkast voldoende gevuld? cliënt heeft vertrouwen in personeel, ervaart hiermee ook rust over de geleverde dienst (bijv. een schoon huis) neemt cliënt de medicijnen (regelmatig) in? is cliënt niet (extra) suf? er is snel vervanging bij ziekte Kwaliteit personeelsbeleid: cao wordt nageleefd kleine flexibele schil voldoende voor ziektevervanging en opvangen extra werk personeel heeft goede sociale vaardigheden regelmatige en constante scholing van diverse ziektebeelden kan bij twijfel actie ondernemen (zodat bijv. huisarts wordt gebeld, of contactpersoon) goede ondersteuning van personeel in de WMO door bijv. de planners sociale kaart van cliënt is bekend en er kan snel iemand benaderd worden bij twijfel gezondheid of welzijn cliënt 20 september 2018
TSN : een nieuw verdienmodel 12.000 medewerkers, 60.000 cliënten. Bood op aanbestedingen. Bij gunning: cliënt + personeel stappen over van verliezende partij naar gegunde partij. “volksverhuizing”. TSN bood onder de cao-prijs en trok hiermee de hele markt naar beneden. Andere commerciële, niet-zorg, partijen volgden dit model. Resultaat: gemeenten zijn gewend aan (te) laag tarief 20 september 2018
TSN: verliesmodel voor de WMO TSN houdt geen stand met gemeentelijke tarieven Gemeenten en TSN (en alle andere instellingen) in een perverse tango verwikkeld Vrees voor faillissementen Slechts 50 % van TSN personeel stapt over met behoud arbeidsvoorwaarden Weigering door VNG om minimum tarief te hanteren bij aanbesteding HV 20 september 2018
Maastricht en Heuvelland: TSN Overdracht personeel? In standhouden van relatie cliënt/huish.verzorgende Tarief voor zorginstelling? Eigen bijdrage? Volgende aanbesteding en volgende College: Volg de discussie gemeentelijk Houd contact met elkaar (kader en leden) Bouw een netwerk op van contactpersonen Spreekuur? Leden melden zich met vragen? Wat vindt u? 20 september 2018
Lokale situatie afhankelijk van politieke keuzes. Cliënten dragen bij aan acties bij gemeenten. Breda, Achterhoek, Noorden. Contacten met gemeente/ambtenaren/politici/college/adviesraden. Achterban raadpleging, bijeenkomsten, WMO-werkgroep Senioren (kader en leden) sluiten aan bij regionale actiecomités Zorg of starten actiecomité voor Zorg Wees een contactpersoon voor het kader in je gemeente: Houd bij hoe keukentafelgesprekken lopen. Meld gang van zaken. Houd bij wat lokale politici her en der zeggen over de WMO/Huishoudelijke verzorging Volg het armoedebeleid Maart 2016
TSN: Maastricht Heuvelland Het tarief is voldoende om cao na te leven De relatie client en huishoudelijk verzorger blijft in stand Personeel behoudt arbeidsvoorwaarden bij overstap naar nieuwe zorgaanbieder Conclusie: Gemeente Maastricht verdient compliment voor wijze van oplossen faillissement TSN Ander College? Andere situatie. Dus blijf waakzaam. 20 september 2018
Wat doet fnV senioren Inrichten van spreekuren Oproepen van cliënten om bezwaar aan te tekenen Oprichten van een actiecomité waar nodig Aansluiten bij bestaande actiecomités Actie voeren tegen bezuinigingen (-500 mln op WLZ) Vakbondsmacht opbouwen, lokaal en regionaal Nieuw FNV beleid: Kwaliteit van Zorg en Wonen voor Senioren. 20 september 2018