Lessen van een promotor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Uw persoonlijke visitekaartjes
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Een biologisch onderzoek
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Introductie Peter Wagelmans
Onderzoeksvaardigheden
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Experimenteel onderzoek
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Congres Appreciative Inquiry
De oudere stagiaire.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Uw persoonlijke visitekaartjes
Honoursonderwijs in HBO
Samenvatting Havo 5.
STELLINGEN mr. D. Broekhuijsen Vereniging voor Belastingwetenschap 2015.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Methodiek: Plancyclus
JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
Bijeenkomst September 2015
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
PROMOVENDIBIJEENKOMST STELLINGEN Vereniging voor Belastingwetenschap FEBRUARI 2016.
LESSEN VAN EEN PROMOTOR PETER ESSERS Vereniging voor Belastingwetenschap februari 2016.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Het onderzoeksverslag
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Learning Community Afstudeeronderzoeken JAA Praktijkgericht juridisch onderzoek Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
De driehoeksverhouding
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
In Control Statement (ICS)
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Overtuigende tekst/betoog
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Vwo 6 – week
Hoe schrijf je een recensie?
Titel wetenschapsproject
Ouders en school samen Maart 2016
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Titel van wetenschappelijk project
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
E-health domotica E-learning
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Een (informatief) Artikel schrijven
Coaching.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Lessen van een promotor Hans Gribnau Uni Tilburg/Leiden j.l.m.gribnau@uvt.nl 9 maart 2018 Vereniging voor Belastingwetenschap 2018

Ervaring 8 Promoti [6 Tilburg ; 2 Leiden] 1 AIO 4 buitenpromovendi (3x Belastingdienst/ 1 x belastingadviseur) 3 universitaire docenten Twee verdedigingen voorzien voor 2018

Begeleide proefschriften T. Schenk, Internationale informatieverplichtingen en de rechtsbescherming van de burger, UvT, 2007 [met collega’s Happé en Kemmeren] M. Pauwels, Terugwerkende kracht in het belastingrecht, UvT, 2009 (cum laude) [met collega Happé]; bekroond met Ruijgrokprijs 2011 J. Nieuwenhuizen, Rechtsvinding en fiscale werkelijkheid, UvT, 2010 [met collega’s Essers en Happé] A. van Steenbergen, Legitimiteit van belastingheffing, UvT, 2013 [met collega Ippel] D. van Hout, Mens, maatschappij en mediation in het belastingrecht, UvT, 2013; bekroond met VBW-prijs 2014 S. Dusarduijn, De rechtsfictie in de inkomstenbelasting [met collega Essers], UvT, 2015 Ch. Bruijsten, Onzekerheid in het belastingrecht; UvT, 2016 [met collega Essers], N. van Kreveld, Consultatie bij belastingwetgeving [met collega Lubbers]; UL, 2016

Aandachtspunten bij start van onderzoek Cruciaal is een goede voorbereiding vóór het onderzoek van start gaat: weet waar je aan begint. Werkomstandigheden én privéomstandigheden zijn belangrijk Promoveren is veel en lang (en eenzaam) in studeerkamer zitten Verschillende categorieën fiscale promovendi vereisen dito aanpak: met/zonder schrijfervaring, zelfstandigheid, mono-/interdisciplinair. Promotor en onderwerp promovendus moeten bij elkaar passen Evt. tweede promotor, begeleider. Heel intensief traject, dus incomptabilité des humeurs is lastig. Cruciaal zijn een goede probleemstelling, hypothese, methodologie en tijdsplanning (ook bij buitenpromovendi) Al bij aanvang: wat zouden de conclusies (hypotheses) kunnen zijn? Maar wees je eigen ‘tegendenker’.

Expliciteren/afstemmen verwachtingen Bespreek uitvoerig Onderwerp, Afbakening Monodisciplinaire / multidisciplinaire aanpak => zin/noodzaak tweede promotor / begeleider Bespreek schrijfproces Per hoofdstuk commentaar, dan optimaliseren en daarna nog eens herziening [lijn scherp neerzetten]. Grove teksten schrijven, commentaar op hoofdlijnen en daarna geheel grondig onder handen nemen. Externe promovendus: maak afspraken met werkgever Tegenprestatie? Onderwijs, cursus geven, meewerken aan ander onderzoek?

Verwachtingenmanagement, vervolg Samenwerking met promotor(es) bespreek omvang boek, frequentie en onderwerp gesprekken (maak gespreksverslagen), hoe gedetailleerd commentaar zal zijn, intensiteit begeleiding: in welke mate promotor de promovendus op de huid zal zitten / juist de vrijheid zal laten (`geen nieuw is goed nieuws’), planning, samen publiceren? Meerdere promotores / afzonderlijke gesprekken zorg dat ieder goed geïnformeerd blijft (ook afstemming tussen promotores)

Aandachtspunten tijdens het onderzoek Regelmatige terugkoppeling met promotores Sparren met anderen en zorg voor ‘tegenlezers’ (ook leken) Maar veel lezers: (te) veel uiteenlopende commentaren? Publiceren delen onderzoek: nuttig (‘agenderen’), maar … tijdrovend? Tijdsplanning voortdurend toetsen Werkzaamheden naast onderzoek (bijv. onderwijs, andere publicaties, werken in praktijk) zijn nuttig, maar mogen voortgang van promotieonderzoek niet belemmeren Voor buitenwereld zijn belangrijkste hoofdstukken: inleiding (probleemstelling etc.) en conclusies/samenvatting

Afronding van onderzoek en verdediging Ongeveer jaar nodig voor finale afronding van proefschrift (aula). Op tijd nadenken over de samenstelling van de commissie. Op tijd beginnen met het zoeken van een uitgever. Verdediging Oefen de verdediging (vervelende vragen, tijdsdruk). Lekenpraatje is goede warming up. Vat bij verdediging gestelde vragen steeds kort samen en geef gericht antwoord.

Drie stellingen Een (fiscaal) proefschrift is een proeve van bekwaamheid van verrichten van onafhankelijk zelfstandig onderzoek. Geen levenswerk Zorg voor focus Alles wat je schrijft moet functioneel zijn, bijdragen aan beantwoording van probleemstelling. Weet ook van ophouden, diepgang is belangrijk, maar ergens moet je een punt zetten (elk argument / antwoord kan weer worden bevraagd). Schrijven is weggooien. Zonder steun ‘thuisfront’ gaat het niet: ook daar afstemming nodig.

Literatuur tip Gebruik internationale literatuur Kijk ook eens op Social Science Network http://ssrn.com/author=441648 https://www.researchgate.net/publication/