Het creëren van een participatief klimaat op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Participatie en een Klantenraad
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Burgerinitiatieven.
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
met studievaardigheden
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Succesvol implementeren in de zorg
Bronnen en onderzoeksvragen
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Leerlingenparticipatie in de lagere school
Effectieve inspraakmethodieken
Het creëren van een participatief klimaat op school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Medezeggenschap bij De Eshoek
Effectieve inspraakmethodieken
Vergaderen met/overtuigen van volwassenen
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Vergaderen met/overtuigen van volwassenen
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Hulpmiddel versterken medezeggenschap
Transcript van de presentatie:

Het creëren van een participatief klimaat op school Huis van het GO! 31/03/2015 Brussel

Inleiding Wie is wie en…….. Waarom is participatief werken belangrijk in je school ? Waarom zou participatief werken belangrijk kunnen zijn in je school ? Hoe zit het met het participatief klimaat in de klas ?

Uitnodiging inhoud Participatie is een middel, over het doel is al menig boek gevuld. Wereldburgerschap voor de één, algemeen welbevinden voor de ander, enz. Voor welk doel het middel ook ingezet wordt belangrijk is om een participatief klimaat op school te creëren.

Wie ? Jan Van Dijck co auteur van het participatiehandboek  “oprechte deelneming” en behandelt tijdens deze actieve workshop onder ander de volgende vragen; (zie verder)  

Jan Van Dijck Te veel verteld ?

Oprechte deelneming http://doedeskaden.be/tekst/oprechte- deelneming/ Map al over verteld bij kennismaking

Vragen Hoe breng je zo’n participatieve cultuur tot stand ?

Vragen Welke randvoorwaarden moeten vervuld zijn ?

Vragen Hoe kan je alle leerlingen betrekken ook buiten de leerlingenraad ?

Streven naar 100% participatie = alle leerlingen = alle leerkrachten Daarom Streven naar 100% participatie = alle leerlingen = alle leerkrachten = alle ondersteunend personeel = alle ouders ??????

3 dubbele vragen voor de start De inhoud Waarover willen de volwassenen het hebben? Waarover willen de leerlingen het hebben?   {wat is bespreekbaar?} Inspraakgehalte - afbakening Hoe ver willen de volwassenen gaan met het in handen houden en uit handen geven van initiatieven en beslissingen? Hoe ver willen de volwassenen gaan met het in handen nemen en uit handen geven van initiatieven en beslissingen? De interactie Op welke manier willen de volwassenen vorm geven aan de participatie van de leerlingen? Op welke manier willen de kinderen vorm geven aan hun participatie? {ll raad of werkgroep?}

zelforganiseren begeleiden samen ondernemen informeren mee beslissen doel & inhoud Leer-krachtig zijn® in handen van de jongere context jongere(n) zelforganiseren volwassenen interactie procedureel relationeel begeleiden in handen van de volwassene samen ondernemen informeren mee beslissen adviseren

Participatiecontinuüm In handen van de deelnemers informeren adviseren zelforganiseren begeleiden samen ondernemen samen ondernemen begeleiden JAN .TOEPASSING . INVULLING VOORBEELDEN ZOEKEN, OOK FANTASEREN IN TWEE GROEPEN , LESTIJD EN LESVRIJE SCHOOLTIJD VOORBEELDEN STEINERSCHOOL LESTIJD EN LESVRIJE SCHOOLTIJD zelforganiseren adviseren informeren In handen van de begeleiding

100% participatiemethodieken Iedereen bereiken. Iedereen gelijkwaardig de kans geven om mee te doen. Alle methodieken worden gestuurd vanuit ‘de school’ en kunnen uitgevoerd worden in ‘de klas’.

Misverstanden alles kan in vraag gesteld worden Ik heb hier binnenkort niets meer te zeggen leerlingen beslissen iets waar leerkrachten het niet mee eens zijn minder respect voor leerkracht te jong onmogelijk, onbetrouwbaar ...

De leerlingen als medestanders ? Dins- dag Dinsdag 3de lesuur 15 minuten Geen les 15 minuten. Wel enveloppe moment 19/09/2018

Wij willende formele structuren met vertegenwoordiging, zo ook jullie bestaand model van de studentenraad, benutten, en de kracht/het potentieel ervan ten volle gebruiken. Die kracht zit bij: Er zitten straffe mensen (in vele opzichten) met een mandaat om dingen te doen Er zitten mensen die goesting hebben en tijd willen maken voor studentenparticipatie We willen dit niet doen door extra mensen te ronselen om studentenvertegenwoordiger in de studentenraad te worden. Daar botst het vaak op: we vragen engagement van mensen maar ze willen zich niet engageren. Ons gedacht is: je hebt voor goede, waardevolle, eerlijke participatie geen 100 mensen met een studenten-raad profiel nodig. Wel willen we de bestaande studentenraad sterker maken om zelf met meer informele, meer laagdrempelige methodieken naar al hun medestudenten én docenten te stappen om hen te bevragen. Eén voorbeeld van zo’n methodiek is groene enveloppe… Groene enveloppe is duidelijk een voorbeeld van 100% participatie: iedereen wordt bevraagd. Een groene enveloppemoment is één moment waarop een docent samen met zijn studenten één stelling, voorstel, vraag, … bespreekt die in de groene enveloppe zit. De enveloppevraag belangt studenten en docenten aan (werking van de hogeschool, reilen en zeilen binnen de lerarenopleiding, opbouw curriculum, organisatie stages, …). Iemand noteert zo volledig en genuanceerd mogelijk de antwoorden, reacties, bedenkingen en steekt deze in de enveloppe. Na een kwartier (maximum) rondt de docent af. Iemand bezorgt de enveloppe terug aan de verantwoordelijke (groep) die de enveloppevraag bedacht. Die groep krijgt op één week tijd massaal veel reacties binnen, verwerken deze en koppelen terug: hoe gaan we verder aan de slag met de verzamelde informatie?

Het groene enveloppemoment Op een afgesproken moment met iedereen die in de school aanwezig is een bepaalde stelling bespreken. De antwoorden worden in een gemengde werkgroep of leerlingenraad besproken

Anders prikkers WEL VERTELD MAAR ZOEKEN NAAR TOEPASSINGSMOGELIJKHEID (AANSCHOUWELIJKHEID) TIJDENS STUDIEDAG IDEE SAS EVALUATIEF INVULLING GEVEN AAN ONS HANDELEN

De anders prikkers - De leerkracht en de leerlingen gaan samen van prikplaats naar prikplaats - De leerkracht heeft de stift en noteert hoe de jongeren die plaats ervaren en welke suggesties ze hebben. - De prikkers zijn verwijderd tijdens speeltijden.

refter personeelskamer sportveld Ontspannigsruimte Secretariaat Fietsparking

De paspop Metrhodiek toegepast , wat wil je veranderen aan je beroep om dat nog leuker te maken.

De paspop = directie Ieder schrijft één idee op om bvb de school nog leuker te maken. De deelnemers beoordelen zelf hun voorstel, realistisch of onrealistisch. De realistische voorstellen krijgen een groene sticker om op de paspop te kleven, de onrealistische een groene. De directie (coördinator…) komt kijken , geeft commentaar, en vooral veel duiding.

HET ORGANOGRAM Doel Zicht krijgen op de partners in een school Nadenken over de beste gesprekspartner voor bepaald onderwerp

De Placemat ELKE LEERLING SCHRIJFT INDIVIDUEEL ZIJN ANTWOORD OP EEN OPEN VRAAG BIJVOORBEELD: WAT VIND JE HET BELANGRIJKSTE (3 PUNTEN) OM TE ONTHOUDEN VAN………… 5 REDENEN OM BELOOND TE WORDEN NA DIT INDIVIDUEEL WERK KOMEN TOT EEN GEZAMENLIJK ANTWOORD. DIT GEZAMENLIJK ANTWOORD WORDT IN HET MIDDEN GESCHREVEN;

Werkgroepen Doel van opsplitsen in werkgroepen Afgebakend thema Afgebakende tijd Ander soort engagement Inspelen op concrete nood Niet noodzakelijk aparte vergadering/bijeenkomst.

Gemengde werkgroep Schoolniveau Tijdelijk Thematisch  Aanleiding: idee of voorstel  Geïnteresseerde kinderen en volwassenen  Je denkt en werkt samen alles uit

Klankbordgroep Schoolniveau of klasniveau Tijdelijk Thematisch Aanleiding: vóór je beslissingen neemt, om het advies van leerlingen en andere betrokkenen in te winnen over een concreet voorstel of plan. Initiatief komt van de persoon met beslissingsbevoegdheid Kinderen op vrijwillige basis

Verbetergroep Schoolniveau Tijdelijk Thematisch Aanleiding: concreet probleem Jongeren en volwassenen die het probleem goed kennen, het veroorzaken of er hinder van ondervinden Stappenplan Eerst zoekt de verbetergroep de ‘gezamenlijke’ betekenis van het probleem. Daarna werk je samen aan een oplossing.

Leerlingenraad Schoolniveau Structuur op lange termijn   Verschillende thema’s   Leerlingen als vertegenwoordiger van hun klasgenoten   Mix nodig met andere participatievormen. Regelmatige bijeenkomsten met ondersteuning van volwassenen. De leerlingen kunnen initiatieven nemen, samen voorstellen formuleren en soms ook beslissen

Fotojacht Groepsactiviteit ? Klas , school , buurt en thuis Afbakening naar favoriete plekjes of andere onderwerpen. Kan op verschillende manieren verwerkt worden.

Het kringgesprek Klasniveau Structuur op lange termijn Verschillende thema’s Een dagelijks of wekelijks gesprek in een kring met de hele klas, leerkracht inbegrepen (en in een gelijkwaardige positie).