Gepersonaliseerd leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Reflectievaardigheden en instrumenten
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
MBO passend onderwijs
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Gepersonaliseerd leren
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Gepersonaliseerd leren:
Toekomstgericht onderwijs
Bijeenkomst September 2015
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Presentatie EduCheck SOML
de docent als didactische coach
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Differentiatie in de klas
Leiding geven aan school ontwikkeling
Curriculaire spinnenweb
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Welkom bij DAIly NURSE.
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd leren Een werkdefinitie

Een werkdefinitie van Gepersonaliseerd leren Gepersonaliseerd leren refereert in een onderwijscontext aan het creëren van optimale leerprocessen die aansluiten op de persoonlijke kwaliteiten en individuele behoeften van leerlingen. Leerlingen werken op eigen wijze en in eigen tempo aan leerdoelen, passend bij hun eigen niveau en talenten. Per vak, leerdoel, leerinhoud of onderdeel krijgt de leerling afhankelijk van de eigen prestaties en voorkeuren een aangepast programma. De leerling wordt gestimuleerd om keuzes te maken met betrekking tot het (her)ontwerpen van zijn persoonlijke curriculum, waarbij de leraar een ondersteunende rol vervult door middel van effectieve feedback en door het faciliteren van rijke leersituaties. Leerling profiel Voortgang en ontwikkeling persoonlijke leerpaden flexibele leeromgevingen

Leerling kenmerken Het leerling profiel informeert leerlingen, leraren en ouders over de voortgang van  de sterktes, behoefte en motivatie van de leerling Sterkte en behoeftes Wat zijn het huidige beheersingsniveaus (sterkte) en gewenste beheersingsniveaus (behoefte) van de leerling en hoe kan het gewenste beheersingsniveau bereikt worden? Beheersingsniveau is een combinatie van inhouden (kennis, vaardigheden, attitude), doelen en niveau zoals MVT A1..C2, RK 1F..4F Motivatie: interesse en ambitie Hoe kunnen inhouden en doelen afgestemd worden op de interesses van de leerling zodat met succes ambities waargemaakt kunnen worden? Hierbij zijn de kerndoelen en eindtermen uitgewerkt in beheersingsniveaus het uitgangspunt. De interesses en ambities moeten hier binnen vallen. De vrijheid van onderwijs en de keuzes van de leerling worden hierdoor begrenst. Inhouden en doelen Welke gewenste beheersingsniveaus stelt de leerling om zijn ambities waar te maken? Hoe reflecteert leerling en op de gewenste beheersingsniveaus en ambities en hoe ondersteunt de leraar de leerling? Informeren, reflecteren en communiceren Informeren over de voortgang wat betreft de gestelde doelen, de reflectie op de voortgang richting de leerling en het daarover communiceren van leraren en ouders.

Persoonlijke leerpaden Persoonlijke leerroutes zijn gebaseerd op sterktes, behoeftes, interesses, ambities en beheersingsniveaus van de leerling Persoonlijk adaptief leerplan Rekening houden met de sterkte, behoefte, motivatie, inhouden en doelen van de lerende (zie ook Curve) Leeractiviteiten en leermiddelen De wijze waarop geleerd wordt in termen van didactiek, aanpak gericht op de leerling kenmerken. Welke kennis en vaardigheden zijn nodig om zijn doelen te behalen en welke didactische werkvormen lijken daarvoor ideaal? Variatie in leeractiviteiten Hoe bereik je de beheersingsniveaus en wat zijn daarbij de ideale leeractiviteiten wat betreft didactiek, werkvorm en wijze overdracht.

Voortgang en ontwikkeling De voortgang en ontwikkeling wordt continue geëvalueerd op basis van persoonlijke leerdoelen Continue evaluatie Op welke manier en hoe vaak evalueren we het beheersingsniveau van de leerling die nodig zijn voor succesvol waarmaken van ambities? Persoonlijke voortgang en ontwikkeling Hoe stellen we leerlingen in staat om vervolgstappen te maken wanneer een beheersingsniveau bereikt is? Hoe wordt persoonlijke voortgang gestimuleerd? Stimulans om ambitie te versterken kan bijvoorbeeld in de vorm van (internationaal) erkende certificaten, badges, of scores.

Flexibele leeromgevingen De leeromgeving is aangepast op de sterktes, behoeftes ,  interesses, ambities en doelen van de leerling en speelt in op wijzigingen op die elementen in het leerling profiel. Planning en organisatie Hoe kunnen planning en organisatie inspelen op de voortgang, begeleiding, groeperingvorm en behoefte van de leerling om passende leermiddelen te gebruiken en leeractiviteiten succesvol uit te voeren? Begeleiding en rollen Hoe kunnen docenten, leerlingen inclusief de leerling zelf en andere betrokkenen inspelen op de voortgang van de leerling en daarmee de veranderende kenmerken van de leerling? Groepering-vormen Hoe stellen we groepen samen binnen of buiten de klas om leeractiviteiten uit te voeren en gestelde doelen te bereiken? Hoe spelen deze groeperingen in op de verschillende persoonlijke behoeften? Leeromgeving Leeractiviteiten kunnen binnen en buiten de school plaatsvinden, maar ook virtueel in plaats van fysiek. Tijd Hoe kan de leerling buiten het rooster ook tijd besteden aan het bereiken van de beheersingsniveaus?

Een werkdefinitie van Gepersonaliseerd leren Gepersonaliseerd leren refereert in een onderwijscontext aan het creëren van optimale leerprocessen die aansluiten op de persoonlijke kwaliteiten en individuele behoeften van leerlingen. Leerlingen werken op eigen wijze en in eigen tempo aan leerdoelen, passend bij hun eigen niveau en talenten. Per vak, leerdoel, leerinhoud of onderdeel krijgt de leerling afhankelijk van de eigen prestaties en voorkeuren een aangepast programma. De leerling wordt gestimuleerd om keuzes te maken met betrekking tot het (her)ontwerpen van zijn persoonlijke curriculum, waarbij de leraar een ondersteunende rol vervult door middel van effectieve feedback en door het faciliteren van rijke leersituaties. Leerling kenmerken Het leerling profiel informeert leerlingen, leraren en ouders over de voortgang van  de sterktes, behoefte en motivatie van de leerling Sterkte en behoeftes Wat zijn het huidige beheersingsniveaus (sterkte) en gewenste beheersingsniveaus (behoefte) van de leerling en hoe kan het gewenste beheersingsniveau bereikt worden? Beheersings-niveau is een combinatie van inhouden (kennis, vaardigheden, attitude), doelen en niveau, zoals MVT A1..C2, RK 1F..4F Motivatie: interesse en ambitie Hoe kunnen inhouden en doelen afgestemd worden op de interesses van de leerling zodat met succes ambities waargemaakt kunnen worden? Hierbij zijn de kerndoelen en eindtermen uitgewerkt in beheersingsniveaus het uitgangspunt. De interesses en ambities moeten hier binnen vallen. De vrijheid van onderwijs en de keuzes van de leerling worden hierdoor begrenst. Inhouden en doelen Welke gewenste beheersingsniveaus stelt de leerling om zijn ambities waar te maken? Hoe reflecteert de leerling op de gewenste beheersingsniveaus en ambities en hoe ondersteunt de leraar de leerling? Informeren, reflecteren en communiceren Informeren over de voortgang wat betreft de gestelde doelen, de reflectie op de voortgang richting de leerling en het daarover communiceren met leraren en ouders. Voortgang en ontwikkeling De voortgang en ontwikkeling wordt continue geëvalueerd op basis van persoonlijke leerdoelen Continue evaluatie Op welke manier en hoe vaak evalueren we het beheersingsniveau van de leerling die nodig zijn voor het succesvol waarmaken van ambities? Persoonlijke voortgang en ontwikkeling Hoe stellen we leerlingen in staat om vervolgstappen te maken wanneer een beheersings-niveau bereikt is? Hoe wordt persoonlijke voortgang gestimuleerd? Stimulans om ambitie te versterken kan bijvoorbeeld in de vorm van (internationaal) erkende certificaten, badges, of scores. Flexibele leeromgevingen De leeromgeving is aangepast op de sterktes, behoeftes ,  interesses, ambities en doelen van de leerling en speelt in op wijzigingen op die elementen in het leerling profiel. Planning en organisatie Hoe kunnen planning en organisatie inspelen op de voortgang, begeleiding, groeperingvorm en behoefte van de leerling om passende leermiddelen te gebruiken en leeractiviteiten succesvol uit te voeren? Begeleiding en rollen Hoe kunnen docenten, leerlingen inclusief de leerling zelf en andere betrokkenen inspelen op de voortgang van de leerling en daarmee de veranderende kenmerken van de leerling? Groepering-vormen Hoe stellen we groepen samen binnen of buiten de klas om leeractiviteiten uit te voeren en gestelde doelen te bereiken? Hoe spelen deze groeperingen in op de verschillende persoonlijke behoeften? Leeromgeving Leeractiviteiten kunnen binnen en buiten de school plaatsvinden, maar ook virtueel in plaats van fysiek. Tijd Hoe kan de leerling buiten het rooster ook tijd besteden aan het bereiken van de beheersingsniveaus? Persoonlijke leerpaden Persoonlijke leerroutes zijn gebaseerd op sterktes, behoeftes, interesses, ambities en beheersingsniveaus van de leerling Persoonlijk adaptief leerplan Rekening houden met de sterkte, behoefte, motivatie, inhouden en doelen van de lerende (zie ook Curve) Leeractiviteiten en leermiddelen De wijze waarop geleerd wordt in termen van didactiek, aanpak gericht op de leerling kenmerken. Welke kennis en vaardigheden zijn nodig om zijn doelen te behalen en welke didactische werkvormen lijken daarvoor ideaal? Variatie in leeractiviteiten Hoe bereik je de beheersingsniveaus en wat zijn daarbij de ideale leeractiviteiten wat betreft didactiek, werkvorm en wijze overdracht? Naar voorbeeld van: http://nextgenlearning.org/topics/personalized-learning / Educause

Kies tenminste één onderdeel van deze werkdefinitie (1-4) Kies tenminste één onderdeel van deze werkdefinitie (1-4). Geef aan – voorzien van nummer – wat hierin weg kan, wat scherper geformuleerd kan worden, of wat nog ontbreekt 1 Gepersonaliseerd leren refereert in een onderwijscontext aan het creëren van optimale leerprocessen die aansluiten op de persoonlijke kwaliteiten en individuele behoeften van leerlingen. Leerlingen werken op eigen wijze en in eigen tempo aan leerdoelen, passend bij hun eigen niveau en talenten. Per vak, leerdoel, leerinhoud of onderdeel krijgt de leerling afhankelijk van de eigen prestaties en voorkeuren een aangepast programma. De leerling wordt gestimuleerd om keuzes te maken met betrekking tot het (her)ontwerpen van zijn persoonlijke curriculum, waarbij de leraar een ondersteunende rol vervult door middel van effectieve feedback en door het faciliteren van rijke leersituaties. Leerling profiel 2 Voortgang en ontwikkeling 3 persoonlijke leerpaden flexibele leeromgevingen 4

? 9 april 2015 Academie Gepersonaliseerd leren en ICT Persoonlijk leerplan van: LEERLING KENMERKEN Gepersonaliseerd leren refereert in een onderwijscontext aan het creëren van optimale leerprocessen die aansluiten op de persoonlijke kwaliteiten en individuele behoeften van leerlingen. Leerlingen werken op eigen wijze en in eigen tempo aan leerdoelen, passend bij hun eigen niveau en talenten. Per vak, leerdoel, leerinhoud of onderdeel krijgt de leerling afhankelijk van de eigen prestaties en voorkeuren een aangepast programma. De leerling wordt gestimuleerd om keuzes te maken met betrekking tot het (her)ontwerpen van zijn persoonlijke curriculum, waarbij de leraar een ondersteunende rol vervult door middel van effectieve feedback en door het faciliteren van rijke leersituaties. Opmerkingen bij de werkdefinitie Onderstreep hiernaast de onderdelen van de werkdefinitie die volgens jou het meest belangrijk / relevant zijn. NOTITIES (ruimte voor persoonlijke opmerkingen naar aanleiding van de werkdefinitie) PERSOONLIJKE LEERPADEN VOORTGANG EN ONTWIKKELING FLEXIBELE LEEROMGEVINGEN Welke vragen staan voor jou vandaag centraal in de context van gepersonaliseerd leren en ICT? ... Welke vragen staan voor jou vandaag centraal in de context van gepersonaliseerd leren en ICT? ? Workshopkeuze (ochtendsessie):  It's Learning  Kennisnet  Exova  Malmberg  Rekentuin/ Taalzee  NOTITIES WERKDEFINITIE VOORBEELDEN EXTERN PERSOONLIJKE LEERVRAAG Gepersonaliseerd leren LEEROPBRENGSTEN  ANTWOORDEN / OPMERKINGEN ANTWOORDEN / OPMERKINGEN ... VOORBEELDEN SLO Workshopkeuze (middagsessie):  Stap  Acadin  Proeftuin Linked Data  Leerplanvormgever  Kunskapsskolan  NOTITIES