MATRIX GEBASEERD OP GEDACHTEGOED VAN Maarten kouwenhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

situationeel leiderschap
Verborgen vormen van pesten
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Workshop Knallende ruzie
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Aan de slag met de BETERapp
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
blij,boos,bang,verdrietig.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Gespreksvaardigheden
Visie & Strategie.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Heel gewoon maar toch anders.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Omgaan met gevoelens.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Communicatie 7e les.
Master Practitioner Coach
Contact maken en contact houden
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Woede SESSIE 13.
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
BOM-model PV 25/03/2014.
blij,boos,bang,verdrietig.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Over communiceren in het huwelijk
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

MATRIX GEBASEERD OP GEDACHTEGOED VAN Maarten kouwenhoven VRAGEN MODEL MATRIX GEBASEERD OP GEDACHTEGOED VAN Maarten kouwenhoven

Coaching ? gericht op ontwikkeling Therapie ? gericht op heling, reparatie

Coaching ? doen ontwikkelen Mediation ? doen oplossen van conflicten doen onderhandelen

De coachingskant Wat is jouw thema, wat wil je onderzoeken ?

Besluit Ervaring Pay off Reactie gedrag Interpretatie Conclusie Overtuiging Besluit Pay off Reactie gedrag

Scriptbesluiten / overtuigingen 1. Mindless Scriptbesluiten / overtuigingen verwarring 4. Powerless Passief gedrag Over adapteren 2. Joyless Niet oké 3. Loveless Ik wil niet dat… o v v k o Voorbeeld: Ik ben niets waard en mijn echtgenoot bakt er ook niet veel van; nu verlaat hij me ook nog voor een ander. Hoe moet dat nu verder ? Mijn probleem is dat ik boos, heel erg boos ben op hem. Ik voel me ook verdrietig en ik heb nergens meer zin in. Alles voelt leeg aan. Er is geen toekomst meer. Ik heb zin er het bijltje bij neer te gooien. Jullie bekijken het maar. k

1. Denken 4. Doen 3. Willen 2. Voelen leerzaam effectief leuk liefdevol

DENKEN Lineair Van A naar B, van daad naar straf; Chaos Complex: wat werkt ?

VOELEN Boos (als het doel wordt belemmerd); Bang (signaal voor gevaar); Blij; Bedroefd (behoefte aan contact); Body (lust of last); Machteloos: alles doorlopen, eindpunt, weet het niet meer.

WILLEN Wat is het verlangen ? vaak de geheime agenda

DOEN SLIM Strategisch Liefdevol Integer Maatschappelijk verantwoord

Uitgangspunten Gezocht wordt naar: relevante feiten; problemen die er toe doen; doelen; een of meerdere acties.

1. Feiten 4. Actie 3. Doel 2. Probleem Terug kijken Bewegen stilstaan omdraaien o v v k o k

1. Feiten Een feit is iets waar beiden het over eens zijn; Toets aannames; Leidt tot herstel van logisch denkvermogen; Noteer de gemeenschappelijke feiten (in blok 1). vrouw: hij wil scheiden, voor mij had het niet gehoeven; Hij heeft een ander; We hebben twee kinderen; Hij is het huis uit; Hij komt niet meer terug. De man: ik wil scheiden; Ik heb een ander; Ik wil het netjes regelen; Ik kom niet terug; Ik wil ouder blijven.

2. Probleem Een probleem is een emotionele belemmering tot het doel; Je komt achter het probleem door naar de gevoelens te vragen ; En daarna: is dat gevoel een probleem voor U ? Bij bevestiging: noteer het probleem / gevoel in vak 2

Soorten problemen Individueel (de persoon die het probleem benoemt); Relationeel (man / vrouw); Systemisch (gezin, ouders / kinderen). Vrouw: mijn probleem is dat ik boos ben op hem, kijk wat hij vernietigt. Man: mijn probleem is dat ik niet meer redelijk met haar kan praten, ik dring niet meer door. (relationele problemen)

Omgaan met problemen Is dat wat U wenst ? U wijst steeds naar de ander ? Waar zit het bij U (zelf) ? Wat is er voor U nodig ? Op de vraag of zij oorlog of vrede willen antwoorden beide: liever vrede, voor onze kinderen. Spelregels: aan deze uitspraak mag de begeleider ons houden. Als we niet in staat zijn ons aan deze toezegging te houden zullen we in eerste instantie een korte time out inbouwen. In tweede instantie zou er een kleine sanctie moeten volgen: een gele kaart. Bij een blijvend falen geldt de rode kaart, een aantekening voor de partij duie het betreft, die door de andere partij mag worden ingezet in een procedure. Nodig om vrede te sluiten: een goede voorlopige voorziening op financieel gebied voor de vrouw: wordt uitonderhandeld. Hij stelt daar tegenover dat de vrouw zijn toegang tot de kinderen dient te waarborgen: dat doet ze.

3. Doel Een doel is een punt waarop de energie wordt gericht; Hoe vind je het doel ? Door het probleem om te draaien En dan te vragen: is dit doel: Specifiek Meetbaar Aantrekkelijk Realistisch Tijdseffectief Ehtisch Liefdevol Als doel formuleert de vrouw: een goede (financiële) scheiding, de man: een goed ouderschapsplan.

De omkering, de kern Omkeren van het probleem kan op twee manieren: Vertrek vanuit het probleem (en laat dat omkeren; Vertrek vanuit het gevoel (en laat dat omkeren); Laat (via de omkering) de doelen en daarbij behorende positieve gevoelens samenkomen

4. Actie Een actie is een beweging om het doel te bereiken; Hoe kom je achter de juiste actie (het juiste afdoeningsmiddel) ? Door te vragen: wat is nodig om het doel te bereiken en bent U bereid die beweging te maken ? De beweging dient effectief te zijn en acceptabel. Als actie wordt gekozen voor een stevige begeleiding door een of twee mediators die partijen op financieel en ouderlijk terrein gaan begeleiden bij het treffen van een alles omvattende regeling.

Punten ter overdenking Is een deur gesloten: dan is de ruimte daarna ontoegankelijk; De draaideur: we praten wel over iets, maar niet over datgene waar het om gaat; Manieren zoeken om doel te bereiken werkt beter dan naar oplossingen zoeken; Bij het doel: helderheid op de weg, afbakenen; Bij de actie: contract maken, U doet dit, ik doe dat; Sancties op niet naleving van contract.

1. Feiten 4. Actie 3. Doel 2. Probleem Terug kijken Bewegen stilstaan omdraaien o v v k o k