ICT-competenties voor het einde van de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Welkom op de Julianaschool
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
ICT 1ste graad Kennismaken met computerconfiguratie Tijdens de eerste jaren van het secundair onderwijs, hebben jullie reeds kunnen kennismaken met de.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Competentiegericht leren vmbo
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Denk en doe Steven Degrieck.
Communiceren met Marloes
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Leerstijlen KOLB SJM.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
What is the meaning of? Student centered learning
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Presentatie Rode Bosbes
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Digitale geletterdheid
Transcript van de presentatie:

ICT-competenties voor het einde van de basisschool Eindtermen Ontwikkelingsdoelen ICT-competenties

Visie op ICT: sleutelwoorden eigen initiatief intrinsieke motivatie zelfsturing communicatie exploratie samenwerking zelfstandigheid creativiteit en probleemoplossend (divergent) denken Niet: kennis over software, hardware, besturingssysteem e.d. Leren met de computer, door middel van de computer, niet zozeer over de computer.

Visie op ICT Het zwaartepunt van de ICT-competenties ligt bij leerprocesgerichte vaardigheden De technisch-instrumentele vaardigheden zijn hierbij enkel ondersteunend ! De technisch-instrumentele vaardigheden worden best geleerd op het ogenblik dat er een praktische en zinvolle toepassing aan de orde is binnen de klaspraktijk ICT moet het leerproces ondersteunen. Dus: wat zijn de sterke punten van ICT die mee kunnen helpen om bepaalde eindtermen en ontwikkelingsdoelen te bereiken. Niet andersom; we hebben computers, nu moeten en zullen we ze gebruiken…

Opvallend: centraal staan leerprocesgerichte competenties Opvallend: centraal staan leerprocesgerichte competenties. We vertrekken van bijvoorbeeld een probleem/opdracht, zoeken er samen informatie bij, selecteren die informatie,.. Tenslotte presenteren we die informatie

I. Leerprocesgerichte strategische. competenties II I Leerprocesgerichte strategische competenties II Instrumentele vaardigheden III Sociaal-ethische competenties

Leerprocesgerichte ICT-competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten.   2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen doelgericht bestaande informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Voorbeeld van door ICT-ondersteunde leeromgeving: Anywize, Diggimap,…

I. Leerprocesgerichte strategische. competenties II I Leerprocesgerichte strategische competenties II Instrumentele vaardigheden III Sociaal-ethische competenties

Algemene instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. 8.1 De leerlingen zijn in staat om functioneel gebruik te maken van een correcte basisterminologie. 8.2 De leerlingen zijn in staat om de elementaire functies van een computer en voor hen beschikbare randapparatuur te gebruiken. 8.3 De leerlingen zijn in staat om hun eigen gegevens op een gestructureerde wijze digitaal op te slaan. 8.4 De leerlingen zijn in staat om de basishandelingen uit te voeren van een vertrouwd besturingssysteem. 8.5 De leerlingen zijn in staat om de basishandelingen uit te voeren van eenvoudige schrijf-, teken- en presentatie­programma’s, van zoek- en communicatieprogramma’s. 8.6 De leerlingen zijn in staat om de elementaire bedienings- en veiligheidsvoorschriften te respecteren. 8.1 wordt bijvoorbeeld occasioneel aangeboden wanneer daar noodzaak to is 8.2 Hier niet mee overdrijven, je leerlingen moeten geen techneuten worden 8.3 Voorbeeld: Excel in derde graad. Niet meteen echte database gebruiken 8.4 Mag bijvoorbeeld ook Linux zijn (met grafische interface) 8.5 Nadruk op creativiteit: werkstukken, presentaties maken… 8.6 Pc op en af zetten, niets op monitor zetten, ergonomie en hygiëne

I. Leerprocesgerichte strategische. competenties II I Leerprocesgerichte strategische competenties II Instrumentele vaardigheden III Sociaal-ethische competenties

Sociaal-ethische competenties                    Algemene attitudes 9 De leerlingen wenden ICT nuttig aan als hulpmiddel. 9.1 De leerlingen gaan op een kritisch-waarderende wijze om met ICT als maatschappelijk gegeven. 9.2 De leerlingen werken nauwkeurig en verzorgd en controleren hun werk op fouten. 9.3 De leerlingen dragen zorg voor de apparatuur en de software. 9.4 De leerlingen signaleren contact met schadelijke of discriminerende inhouden aan een vertrouwde volwassene. 9.5 De leerlingen werken op een ergonomische manier met de computer. 9.6 De leerlingen proberen de duur van een ICT- opdracht realistisch in te schatten en te bewaken. 9.7 De leerlingen vragen spontaan hulp bij computerproblemen. 9.8 De leerlingen hebben respect voor de intellectuele eigendom van anderen bij het gebruik van informatie en software. 9.9 De leerlingen houden rekening met de financiële en ecologische aspecten van ICT-gebruik. 9.10 De leerlingen hebben weet van het bestaan van virussen en signaleren spontaan voor hen ongewone berichten. Zie bijvoorbeeld ‘Kliksafe’

Wanneer zijn we ‘goed bezig’? Veel leerkrachten denken dat ze ‘goed bezig’ zijn als ze kinderen vooral technische vaardigheden met de computer leren: met muis en toetsenbord werken de fijnere kneepjes van tekstverwerken het hele ICT-jargon aanleren enzovoort.  Dit is echter van secundair belang!

Wanneer zijn we ‘goed bezig’? Wat wel belangrijk is, is het volgende: de computer, als je hem gebruikt, alleen in zinvolle situaties inzetten de computer als ondersteunend in het leerproces gebruiken

Wanneer zijn we ‘goed bezig’? In dit leerproces laten we ons altijd leiden door de eindtermen en ontwikkelingsdoelen: Dus: accent op kennis, vaardigheden en attitudes die te maken hebben met communicatie en samenwerken,… technische ICT-vaardigheden worden ‘al doende’ verworven

Even praktisch… Niet teveel van dit… (te veel) aparte computerlesjes te geven alleen in een pc-klas te werken heel strikt een ‘leerlijn’ ICT te volgen

Even praktisch… Wat meer van dit … de computer inschakelen in de klas voor hoekenwerk (als één van de vele hoekjes) de computer inschakelen als dit werkelijk een meerwaarde oplevert voor je les Het is bijvoorbeeld duidelijk dat de computer ideaal is om te leren samenwerken: informatie opzoeken, samen presentaties maken,… bepaalde technische ICT-competenties pas aanleren als dit echt noodzakelijk is

Voorbeelden van ‘good practice’ Visie goede praktijk.   Binnen de context van ICT is een voorbeeld van good-practice een beschrijving door een leerkracht van een geslaagde activiteit, waarbij de kinderen met ICT werken en waar de integratie van ICT een manifeste meerwaarde toevoegt aan het leerproces.

Voorbeelden van ‘good practice’ De stelcarrousel Luizen – een webkwestie

Conclusie Niet wat kinderen weten of kennen over de computer is belangrijk Wel wat ze ermee kunnen doen

The End