Bevraging m.b.t. studiekeuze

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Op stap naar secundair onderwijs
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Het secundair onderwijs
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Infoavond Middelbaar. Welkom.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Wetenschappen 2e en 3e graad
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Verder studeren na een professionele bachelor
Leerplan chemie algemeen secundair onderwijs Schooljaar
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Informatieavond profielkeuze vwo 3
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Informatieve ouderavond mavo 4 19 januari 2015
Van vmbo-2 naar vmbo-3 en de mogelijkheden na het vmbo
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
ZER Informatica Resultaten programma-evaluatie. 1 Programma-evaluatie 5 enquêtes: -Overgang secundair onderwijs – universiteit -Studenten die niet aan.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Welkom op het Maurick College
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
Opleiding, onderzoek en werkveld
Welkom op het Maurick College
Entreeschool: samen naar een goede basis
Welkom! structuur van onze school
Profiel- en keuzedelen kiezen
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Welkom op deze voorlichtingsavond
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Overgang naar het secundair
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Bevraging m.b.t. studiekeuze REVAKI Bevraging m.b.t. studiekeuze 1ste bachelor September 2014 POC 18/03/2015 - Ann-Sophie Van Hoecke

Bevraging → 319 studenten 1ste bachelor REVAKI Vooropleiding Eind% secundair onderwijs # uren wiskunde Studiekeuze Opleiding genees- en tandheelkunde Twijfel opleidingen Beslissing om REVAKI te volgen Voorkennistoets & zomercursus Mijn toekomst binnen REVAKI Persoonlijke kwaliteiten Ifv reflectie

1) VOOROPLEIDING

Secundair onderwijs 53,5% had ≥6u wiskunde in het SO 51,7% behaalde ≥70% in het SO Geen significante correlatie → Profiel studenten 1ste bach REVAKI: Wiskundige opleiding Goede studenten Slechts 4% behaalt in de 50% in het SO (van de mensen die hun score hebben aangegeven; 13% = 1/8 heeft geen score van het SO aangegeven, vaak NDL) Geen correlatie tussen eind% SO en #uren wiskunde (r=0.059, p = .333) Gemiddeld 70,48% (tussen 51 en 90%) Gemiddeld 5,07u wiskunde (tussen 2 en 8u wiskunde per week) Goede studenten, vaak itt LO&BW, waar vaak studenten uit een technische richting instromen en niet altijd de betere studenten 4u wiskunde is vb. moderne talen wetenschappen of latijn wetenschappen, eerder wetenschappelijke dan wiskunde richting

2) STUDIEKEUZE

Opleiding genees- en tandheelkunde 30,7% overwoog deelname 19,1% nam deel → Significante relatie met eind% en # uren wiskunde SO Geen significante relatie tussen overwegen om deel te nemen en eind% / uren wiskunde. Significante relatie tussen effectief deelnemen aan examen en eind % / uren wiskunde (p = 0,049 (70,1% versus 71,8%) en p = 0,012 (4,9 en 5,4 uren wiskunde))

Twijfel opleidingen Andere = 6 studenten of minder, 2% of minder Andere omvat: hogeschool LO&BW, fysica, wiskunde, pedagogie, lerarenopleiding, marketing, communicatiewtnsch, ... Vooral wiskundige en wetenschappelijke opleidingen die hoog scoren – zeker in de medische sector of gezondheidssector; humane opleidingen scoren minder goed

Beslissing om REVAKI te volgen → Open vraag Open vraag, dus gaat om zaken die in zichzelf opkomen, geen aspecten die ze moeten aankruisen, waardoor er wellicht minder aspecten aangeduid werden. Opmerkelijk: werkgelegenheid, zeker gezien er ook vaak aangegeven wordt dat er al veel kinesisten zijn, en in d ebevraging van februari wordt vaak aangegeven dat er meer jobmogelijkheden zijn (variatie) dan verwacht, dus de kennis over het werkveld is toch nog steeds zeer beperkt Sport = vaag, dat kan gerelateerd zijn aan beroep of opleiding Interesse in opleiding, beroep Opleiding sprak me meer aan dan de andere opleidingen (inhoudelijk) In functie van de werkgelegenheid (nl. meer mogelijkheden om aan de slag te gaan, beroep op zich spreekt me aan, ...) De opleiding past beter bij mij (oa. als persoon, vooropleiding, ...) Niet geslaagd voor ingangasexamen geneeskunde en dit kwam het meest overeen Gelinkt daaraan: Als opstap naar andere richting, bijv. ik probeer nog eens geneeskunde en ik heb dan vrijstellingen, of de opleiding bereidt me goed voor op het ingangsexamen (gezien de wetenschappelijke achterstand die ik heb vanuit het SO) Sportfactor, zowel binnen de opleiding als binnen het beroepsveld (job binnen het sportdomein) Praktijk in de opleiding spreekt me aan Sociaal aspect, zowel binnen de opleiding als binnen het beroep Mensen willen helpen – vooral in het kader van het beroep Wetenschappen in de opleiding spreken me aan, of daar ben ik goed in Gemakkelijker dan andere opleiding (6*geneeskunde, 1*chemie, 1*industrieel ingenieur, 2*bio-ingenieur, 1*TEW, 1*handelsingenieur, 1*verpleegkunde, 1*psychologie, 1*rechten) Unief, goed niveau (in vgl met NDL) Ervaring bij de kinesist, zelf bij kinesist geweest, ouders hebben praktijk Blessuregevoeligheid waardoor ze niet voor LO&BW kiezen – keuze door uitsluiting van andere richting Afwisselende opleiding met praktijk en theorie

Voorbereiding → Significante verbanden: Voorbereiding: voorkennistoets en zomercursus Verband voorkennistoets en zomercursus: logisch, gezien dat wellicht de studenten zijn die intensiever bezig zijn met hun opleiding, meer gaan opzoeken etc. Deelname aan kennistoets en zomercursus: vaak de minder sterke studenten die twijfelen of ze de opleiding zullen aankunnen → Significante verbanden: kennis van/deelname aan voorkennistoets en zomercursus deelname aan voorkennistoets en eind% SO deelname aan de zomercursus en eind% SO en # uren wiskunde SO

Mijn toekomst binnen REVAKI (1) → Open vraag Vaak laten ze de vraag ook open en vullen ze niets in. Geeft een beeld hoe studenten de opleiding en het werkveld zien, wat ze niet kennen van beroepsmogelijkheden etc. vb. inwendige is wellicht vaak niet gekend

Mijn toekomst binnen REVAKI (2) → Zijn studenten voldoende op de hoogte van de verschillende mogelijkheden en hebben ze zicht op het beroep als kinesitherapeut?

3) PERSOONLIJKE KWALITEITEN

Kwaliteiten → Open vraag