Workshop WOORDRAPPORTEN Kunstig Competent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
WELKOM.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kijken naar Kinderen Week 4

Toekomstgericht onderwijs
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
EVALUATIE FICHES. Brochure ‘evaluatiefiches’ Redactie & vormgeving: Erik Schrooten en Luk Bosman © 2016 Erik Schrooten & Luk Bosman Alle rechten voorbehouden.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
LandkaARTen naar je hand zetten. LAND ART Een stroming in de beeldende kunst, ontstaan in de jaren 60 van de 20e eeuw, waarbij kunstenaars kunstzinnig.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
ZESC – Situationeel leiderschap
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
HELP! Beren op de omgevingsweg
Passend onderwijs.
Talent in Ontwikkeling
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Covey trainingsavond.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Van rapport naar portfolio
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Gepersonaliseerd leren
Persoonlijk Leiderschap
Onderwijsdoelen in het dko
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Cijferloos lesgeven bij talen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Workshop WOORDRAPPORTEN Kunstig Competent

PROGRAMMA hoe het begon presentatie 5 rapportage-modellen (twee rondes) didARTiek: nieuwe materialen

de start: regelgeving veranderde op 1/9/2014: een academie kan een alternatieve evaluatieregeling uit- stippelen(referentie DKO/2014/04 - publicatiedatum 3/10/2014) bedoeling: breed en competentiegericht evalueren (verweven met het leerproces) voorwaarden: eigen visie op evaluatie ontwikkelen - evaluatie moet transparant, valide en betrouwbaar zijn - kwaliteit van evaluatieproces bewaken - nadruk op mondelinge feedback - 2x/jaar ontwikkeling bespreken met schriftelijke neerslag als basis eigen alternatieven: punten geven, soorten proeven, tijdstip van toetsing,betrekken externen, andere wijze van rapporteren, ….

WOORDRAPPORTEN

Portretten Joppe, je bent een echte teamspeler. Je hebt goede ideeën en kan die ook overbrengen. Je werkt je oefening rustig en geconcentreerd af zonder je aan anderen te storen. Je werkt steeds flink door waardoor je werk meestal af raakt. Je zwarte vis was heel origineel en mooi uitgewerkt.   Ik zie vaak enthousiasme voor de opdrachten, die je persoonlijk kan uitwerken. Je werkt op een je eigen manier aan de opdrachten. Doe zo voort! Ondertussen heb je al vele technieken onder de knie. Blijf letten op de afwerking van je werkstukken. Ik merk ook dat je de ruimte neemt om verschillende dingen uit te proberen vooraleer een keuze te maken. Prima! Een pluim ook voor de vlotte manier waarop je samenwerkt met anderen. Bijvoorbeeld dat je niet aarzelt om een medeleerling vooruit te helpen, wanneer die vastloopt.

NIEUWJAARSBRIEF Beste Patricia, Ilse, Bart, Luc, Kris en Rudy. Als ensemble, waarbij de nadruk op “samen”spel ligt, scoren we veel te laag. Te weinig interactie, niet genoeg of op de juiste manier luisteren naar elkaar, soms wel luisteren maar niet kunnen handelen om problemen op te lossen. Dat is echt een vaststelling, niet alleen van de jury tijdens jullie optreden, maar ook van mij doorheen dit jaar, en zelfs de voorbije jaren. SAMEN spelen is sowieso al moeilijk en vanaf de omstandigheden dan anders zijn hebben we echt geen reserve om op te teren. Individueel worden er wel zaken opgemerkt: Patricia : echt ok voor eerstejaars ensemble, je zet je toch maar schrap tussen deze bende Ilse : durf om te spelen, super gedaan ! Nu verder groeien. Bart : straalt samen met Kris nog het meeste spelplezier uit. Solo’s kwamen er wel al beter uit, maar wat betreft begeleiding heb je te veel gemist.

+ ! - gepersonaliseerd portret gewaardeerd door ouders en leerlingen in eigen woorden ! gebruik inspiratie- materiaal (kaartjes, landkaarten, voorbeeldzinnen) psychologiseer niet sprokkel observaties structureer je verhaal sterke en werkpunten, de rollen,.. - tijdsintensief vraagt van de leraar een rijke woordenschat en taalbeheersing

VOORBEELDZINNEN

Performer Schouderklopjes Werkpunten codes van het zich tonen gebruiken je concentreert je alvorens te beginnen je neemt de tijd om je op te warmen je trekt de aandacht van het publiek je richt je naar het volledige publiek tonen met kwaliteit je bent je stress de baas je past je aan aan de omstandigheden je weet missers op te vangen je gaat door (ook als het fout gaat) je toont je met passie en begeestering Concentreer je alvorens het podium op te stappen Doe een korte doorloop van een paar fragmenten voor je het podium opstapt Test een andere wijze uit om de aandacht van het publiek te trekken Richt je naar het volledige publiek - ook die op de laatste rijen Gebruik je buikademhaling vooraleer je het podium opstapt Blijf doorspelen (ook als het fout gaat) Toon je passie voor …..

+ - ! voorbeeldzinnen zijn verbonden aan leerdoelen garantie dat de verwoordingen secuur zijn tijdsbesparend zijn onpersoonlijker zinnen drukken niet altijd uit wat je wil zeggen ! bied zowel schouderklopjes als werkpunten aan voeg eigen commentaar toe

KWALITEITSVOLLE FEEDBACK GEVEN

werken met/aan kwaliteit VAKMAN werken met/aan kwaliteit sterke punten Je werkt nauwkeurig. Je zet door ook als het moeilijk is. Je deinst niet terug voor moeilijke oefeningen. Je werkt hard en regelmatig. Je gebruikt de gekregen tips en feedback. Je legt de lat hoog voor jezelf. werkpunten Blijf geduldig als iets niet direct lukt. Besteed meer aandacht aan details. De lat mag hoger gelegd worden op het gebied van … . Pas de gekregen tips beter toe. Stel je niet tevreden met … . Blijf herhalen tot je het kunt. Studeer met een doel.

SLEUTELWOORDEN

Rapport Afspraken intakegesprek Programma Evaluatie januari ander ku(n)sten bezoeken horizon verruimen willen weten in vraag stellen eigen proces zichtbaar maken eigen sterktes en werkpunten benoemen naar binnen kijken goesting hebben spelplezier/ passie tonen durven verbeelden maken eigen toon vinden inter’pret’eren techniek beheersen doorzetten iets met feedback doen oefenen concentratie/ focus hebben afwerken discipline hebben teamspirit hebben feedback geven en ontvangen luisteren en reageren samen keuzes maken respect voor (het werk) van anderen tonen initiatief nemen op anderen inspelen voorbereid zijn met zelfvertrouwen/ spelplezier tonen toeschouwer raken eigen verhaal vertellen met kwaliteit tonen een (eigen) oeuvre opbouwen doorgaan (ook als het fout gaat) Afspraken intakegesprek Literatuur spelen uit verschillende stijlperiodes Ritmische nauwkeurigheid Eigen ontwerpen: van flarden een mooi geheel maken Programma Gavotte - J.S. Bach Andate - Fernando Sor Evaluatie januari Je speelde al werken uit de renaissance, barok en klassieke periode. Je leeft je daarbij nog te weinig in in de stijl. Je speelt alles op dezelfde romantische manier. Ik stelde begin december vast dat je Pavan van Milan bij een eerste lezing ritmisch perfect speelde. Dat vond ik een sterk moment.

Evaluatiefiche Afspraken intakegesprek Literatuur spelen uit verschillende stijlperiodes Ritmische nauwkeurigheid Eigen ontwerpen: van flarden een mooi geheel maken Programma Gavotte - J.S. Bach Andate - Fernando Sor Evaluatie januari Je speelde al werken uit de renaissance, barok en klassieke periode. Je leeft je daarbij nog te weinig in in de stijl. Je speelt alles op dezelfde romantische manier. Ik stelde begin december vast dat je Pavane van Milan bij een eerste lezing ritmisch perfect speelde. Dat vond ik een sterk moment.

+ - ! waar je aan werkt is zichtbaar gemaakt woorden bieden houvast om feedback te formuleren alle leerdoelen op de fiche zetten is onoverzichtelijk ! keuze maken tussen alle leerdoelen vermelden of enkel die waar aan gewerkt werd speel met de elementen: groter maken, verplaatsen, deleten, iconen gebruiken, ….

VISUELE FICHES

+ - ! past bij kunstonderwijs is visueel vlot aan te kruisen is eerder beoordelend eerder voor jonge leerlingen ontwikkel een eigen beeldtaal

GRADATIES

Variëren in categorieën nooit soms vaak altijd niet in ontwikkeling lichtjes i.o. matig i.o. sterk i.o. veel steun met matige ondersteuning met licht duwtje in de rug zonder ondersteuning haperingen stroef/stijfjes vloeiend context in kleine, bekende context in ongewone context in complexe context

+ - ! snel aan te kruisen leerlingen kunnen zich situeren (t.o.v. criteria) - is eerder beoordelend oogt schoolser stimuleert neiging tot vergelijken is variante van punten geven ! vul aan met eigen commentaar kies voor voedende bewoordingen bv.’niet’,’weinig’ of ‘sterk’ in ontwikkeling

= de aangevulde OUVERTURE FUNDAMENTEN = de aangevulde OUVERTURE

doelgericht lesgeven

ONDERWIJS KUNST- ONDERWIJS KUNST

DKO: voldoende open leerdoelen TALENTEN STRAK GEFORMULEERDE LEERDOELEN UNIEKE IK

Leerplan in de praktijk Middenbalk artistieke competenties Rechterbalk leerdoelen - ter inspiratie méér knop

Leerplan in de praktijk RECHTERBALK géén hiërarchie van leerdoelen open schrijfruimte leerdoelen gekoppeld aan het eigen APP brochure : Doelgericht lesgeven

2 sets van 24 kaartjes aansluitend bij de 20 competenties + 4 voor unieke ik

Folders

Ouders en academie kunstige partners in voorbereiding

https://artistiekecompetenties.wordpress.com/author/eschroot/ vanaf vandaag on-line www.kunstigcompetent.be luk.bosman@telenet.be https://artistiekecompetenties.wordpress.com/author/eschroot/