De TEGEMOETKOMING VOOR HULP AAN BEJAARDEN De uitbreiding van de Vlaamse Sociale Bescherming naar de personen met een handicap ouder dan 65 jaar.
Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) Informatiesessies Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) Applicatie eTHAB
Verloop van deze informatiesessie Welkom ! Doel van deze vorming informatie verstrekken aan OCMW’s en gemeenten : Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) in Vlaanderen vanaf 1 januari 2017 Informatie verstrekken over de Vlaamse Sociale Bescherming : Vlaamse Zorgverzekering, Basisondersteuningsbudget, Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming (vóór 01-01-2017 Vlaams Zorgfonds ) - zorgkassen Inhoud van deze vorming de 6de staatshervorming : wie doet wat ? informatie over de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden de aanvraagprocedure voor een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden THAB het raadplegen van gegevens in eTHAB vragen en antwoorden over de THAB Vragen over deze vorming Enige praktische afspraken
De 6de staatshervorming Inhoud : de 6de staatshervorming algemeen kader van de beslissing in 2014 tot 1 januari 2017 : overgangsfase uitkeringen voor personen met een handicap in Vlaanderen : wie doet wat ? en hoe zit het in Brussel en Wallonië ? de Vlaamse Sociale Bescherming
6de staatshervorming Algemeen kader Decreet van 24 juni 2016 houdende de Vlaamse Sociale Bescherming --- Besluit van de Vlaamse Regering van 14 oktober 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 24 juni 2016 houdende de Vlaamse sociale bescherming 6de staatshervorming overdracht van bevoegdheden van de federale overheid naar Vlaanderen
De tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden THAB 6DE STAATSHERVORMING De tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden THAB naar Vlaanderen !
De 6de staatshervorming Vóór de 6de staatshervorming : bevoegdheid : federale overheid bevoegd voor de THAB uitvoering : DG Personen met een handicap Sinds de bijzondere wet van 6 januari 2014 : bevoegdheid : overgedragen naar de regio’s : Vlaamse Gemeenschap Waals Gewest GGC van Brussel Duitstalige Gemeenschap dagelijks beheer : DG Personen met een handicap (samenwerkingsakkoorden met de regio’s)
De 6de staatshervorming Vanaf 1 januari 2016 : algemeen beheer : het Agentschap Vlaams Zorgfonds is verantwoordelijk dagelijks beheer voor alle regio’s : DG Personen met een handicap (samenwerkingsakkoorden met de regio’s) Vanaf 1 januari 2017 : algemeen beheer : het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming dagelijks beheer : het Agentschap Vlaamse sociale bescherming dat beroep doet op de verschillende zorgkassen conform de werkwijze van de Vlaamse zorgverzekering de Vlaamse overheid behoudt dezelfde voorwaarden m.b.t. zorgzwaarte en inkomen in kader van toekenning THAB-recht medische erkenning : DG Personen met een handicap andere regio’s : dagelijks beheer door de DG Personen met een handicap (tot de regio’s er anders over beslissen)
De 6de staatshervorming Tijdsverloop verhuis Vlaamse THAB-dossiers : vanaf 1 januari 2017 : nieuwe Vlaamse aanvragen moeten ingediend worden in eTHAB nieuwe Vlaamse aanvragen THAB = aanvragen THAB van personen die nog geen dossier THAB in uitbetaling hebben bij de DG Personen met een handicap de zorgkassen behandelen deze nieuwe Vlaamse THAB-aanvragen en de herzieningen hierop de DG HAN behandelt vanaf 1 januari 2017 geen nieuwe Vlaamse dossiers THAB meer wie toch een aanvraag indient via de federale applicatie, krijgt een foutboodschap die naar eTHAB leidt. de op 01-01-2017 bij de DG HAN nog niet besliste aanvragen en herzieningen THAB worden binnen de applicatie van de DG Personen met een handicap behandeld en beslist. Als deze dossiers beslist zijn, worden ze verhuisd naar eTHAB.
De 6de staatshervorming Tijdsverloop verhuis Vlaamse THAB-dossiers : verhuis van 107.000 Vlaamse dossiers THAB in uitbetaling van de DG Personen met een handicap naar het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming : minstens 3 maanden na het volledig operationeel zijn van MyHandicap (nu migratie gepland tegen mei 2017) aanvragen voor dossiers die nog niet gemigreerd zijn naar Vlaanderen (herzieningsaanvragen dus voor dossiers THAB in uitbetaling), moeten nog ingediend worden in de toepassing van de DG Personen met een handicap continuïteit in de betaling van de toegekende THAB : wie betaalt wat bij gemigreerde dossiers ? de FOD SZ betaalt de tegemoetkomingen uit tot en met de maand van de migratie vanaf de maand erna neemt de zorgkas de maandelijkse betalingen over voorbeeld : een dossier dat op 6 mei gemigreerd wordt: de FOD SZ betaalt alles (inclusief achterstallige bedragen) uit tot en met de maand mei. Vanaf juni betaalt de zorgkas maandelijks uit.
6de staatshervorming Tegemoetkomingen voor personen met een handicap Wie is nu verantwoordelijk voor wat ?
6de staatshervorming De Vlaamse Sociale Bescherming De Vlaamse Zorgverzekering sinds 2001 Het basisondersteuningsbudget sinds september 2016 De tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden vanaf 1 januari 2017
6de staatshervorming Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een handicap De inkomensvervangende en integratietegemoetkoming : uitkeringen voor personen met een handicap tussen 21 en 65 jaar De medische onderzoeken in het kader van de aanvragen voor bijkomende kinderbijslag voor kinderen met een handicap De medische erkenning van een handicap met het oog op het aanvragen van sociale en fiscale voordelen (autotaksen, gemeentetaksen, …) De blauwe parkeerkaart voor personen met een handicap !!! THAB voor Brussel en Wallonië
6de staatshervorming Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een handicap De blauwe parkeerkaart voor personen met een handicap
Brussel en wallonië de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden De THAB valt sinds 1 juli 2014 onder de bevoegdheid van de Vlaamse gemeenschap het Waalse gewest de Duitstalige gemeenschap de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : BRUSSEL. De FOD Sociale Zekerheid blijft voor Brussel en Wallonië instaan voor de behandeling van de aanvragen en herzieningen THAB het beslissen van THAB het betalen van THAB.
De Vlaamse sociale bescherming WAT : een pakket van tegemoetkomingen en financieringssystemen in de langdurige zorg dat de komende jaren wordt uitgebouwd HOE : mensen met een zorgnood ondersteunen en hen de kans bieden om de regie van hun zorg in eigen handen te nemen de VSB wil de nodige zorg, thuis en residentieel, financieel toegankelijk houden de VSB is een volksverzekering : alleen wie een premie heeft betaald, krijgt recht op een tegemoetkoming : elke Vlaming betaalt nu al elk jaar 50 of 25 euro bijdrage Vlaamse zorgverzekering (2001) basisondersteuningsbudget (september 2016) in 2017 de THAB vanaf 2018 stap voor stap naar een nieuwe financiering van thuiszorg, ouderenzorg, revalidatie en geestelijke gezondheidszorg.
De Vlaamse sociale bescherming Het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming beheer van de Vlaamse Sociale Bescherming beleidsondersteuning en regelgeving een overkoepelend orgaan dat de verschillende zorgkassen erkent, subsidieert en controleert De zorgkassen uniek loket : alle vragen over de VSB instaan voor de concrete uitvoering : de bijdragen innen de aanvragen voor erkenning als zwaar zorgbehoevende onderzoeken de tegemoetkomingen uitbetalen
Vlaamse zorgverzekering Tegemoetkoming Vlaamse zorgverzekering zwaar zorgbehoevende (zonder leeftijdsgrens, dus ook zwaar zorgbehoevenden jonger dan 26 jaar die nog niet aangesloten zijn bij de Vlaamse zorgverzekering) een maandelijkse tegemoetkoming (130 euro) als vergoeding van niet-medische kosten, zowel thuis als in een residentiële voorziening bij opname in het woonzorgcentrum (WZC) of het psychiatrisch verzorgingstehuis (PVT) wordt de zorgverzekering toegekend ongeacht de zorgzwaarte vrij te besteden, geen bewijzen voor te leggen
Vlaamse zorgverzekering Tegemoetkoming Vlaamse zorgverzekering zodra de zorgbehoefte werd vastgesteld of bij opname in een zorginstelling, kan een zorgverzekeringstegemoetkoming aangevraagd worden recht op een tegemoetkoming vanaf de eerste dag van de vierde maand na de datum van de aanvraag automatische toekenning : mogelijk als de zorgbehoevende één van de volgende attesten heeft : minstens de score 35 op de BEL-profielschaal, bij zorgbehoevenden die een beroep doen op een erkende dienst voor gezinszorg of aanvullende thuiszorg, of op een erkende dienst voor logistieke hulp; minstens de score 15 op de medisch-sociale schaal die wordt gebruikt voor de evaluatie van de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar het recht op de integratietegemoetkoming en de tegemoetkoming hulp aan bejaarden; bijkomende kinderbijslag op basis van minstens 18 punten op de medisch-sociale schaal (samengesteld uit de pijlers P1, P2 en P3).
basisondersteuningsbudget Wat is het basisondersteuningsbudget BOB ? een nieuwe Vlaamse tegemoetkoming voor mensen met een handicap 300 euro per maand (een vast, niet belastbaar bedrag) in september 2016 opgestart voor volwassenen met een handicap die al lang met een actieve zorgvraag op de wachtlijst van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap staan vrij te spenderen, geen verantwoording of uitgavebewijs te geven de zorgkassen betalen dit bedrag uit
zorgkassen De zorgkassen 6 erkende zorgkassen de Vlaamse zorgkas wordt uitgebaat door de Vlaamse overheid de andere worden beheerd door de ziekenfondsen ze staan in voor de dagelijkse werking van de Vlaamse zorgverzekering : aansluitingen regelen; het overzicht van de aangesloten personen bijhouden; de jaarlijkse bijdragen van de aangesloten leden innen; de aanvragen voor tegemoetkomingen behandelen, de voorwaarden controleren en de tegemoetkomingen uitvoeren. Christelijke Mutualiteiten - Zorgkas Vlaanderen Haachtsesteenweg 579 1031 Brussel contactzorgkas@cm.be www.cm.be/zorgkas 078 15 40 40 Zorgkas van de Socialistische Mutualiteiten Sint-Jansstraat 32-38 1000 Brussel zorgkas@socmut.be www.socmut.be/zorgkas 078 15 02 60 02 515 03 08 Neutrale Zorgkas Vlaanderen Antwerpsestraat 145 2500 Lier info@neutralezorgkas.be www.neutrale-ziekenfondsen.be 03 491 86 60 015 20 96 66 Zorgkas van de Liberale Ziekenfondsen Livornostraat 25 1050 Brussel www.lm.be 09 235 72 98 02 542 86 46 Zorgkas van de Onafhankelijke Ziekenfondsen Sint-Huibrechtstraat 19 1150 Brussel zorgkas@mloz.be www.mloz.be 02 778 92 11 02 778 94 00 Vlaamse Zorgkas Koning Albert-II laan 35, bus 36 1030 Brussel vlaamsezorgkas@zorg-en-gezondheid.be www.vlaamsezorgkas.be 02 553 45 90 02 553 45 95
de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden Inhoud : de THAB in Vlaanderen algemene voorwaarden verschilpunten : Vlaanderen >< DG Personen met een handicap de essentie van de behandeling van een aanvraag THAB de inschaling van de vermindering van de zelfredzaamheid bepaling van de gezinscategorie aanrekening van inkomsten de beslissing aangifte en melding redenen van ambtshalve herzieningen bedrag van de tegemoetkoming en wijze van uitbetalen overlijden van de PMZ en uitbetaling van de tegemoetkoming bezwaar en beroep bij de Arbeidsrechtbank migratie van dossiers van de DG Personen met een handicap naar Vlaanderen sociale en fiscale voordelen ingevolge THAB wat als een aanvrager THAB reeds een IVT/IT of een AT/TAGI/HVD geniet ? wat gebeurt er met een dossier THAB bij verhuis naar Vlaanderen of uit Vlaanderen ?
Algemene voorwaarden thab Leeftijdsvoorwaarde : je kan een THAB ten vroegste aanvragen op de dag van je 65ste verjaardag Handicap : je handicap moet erkend worden door een controle-arts, je moet minstens 7 punten behalen op de schaal van zelfredzaamheid, waarbij de invloed van je handicap op je dagelijkse leven vastgelegd wordt (personen met zorgbehoevendheid of PMZ) Inkomensafhankelijk : je inkomen mag bepaalde grenzen niet overschrijden Geen cumul met inkomensvervangende tegemoetkoming IVT of integratietegemoetkoming IT of oude wetgeving 1969 (AT – TAGI – HVD)
Belangrijke verschillen in thab DG personen met een handicap < > VSB nationaliteitsvoorwaarde inschrijving in het bevolkingsregister (Belgen + vreemdelingen gemachtigd om in het Rijk te verblijven of zich er te vestigen) inschrijving in vreemdelingenregister (vreemdelingen gemachtigd om meer dan drie maanden in het Rijk te verblijven) of register ambtenaren EU en ofwel afkomstig uit EU of enkele andere staten, of staatloos of vluchteling 2) 3 gezinscategorieën : C : huishouden vormen, kind ten laste B : alleenwonende PMZ A : noch C, noch B (samenleven met bloed- of aanverwanten in 1ste, 2de of 3de graad) 3) IVT/IT : behoud als die hoger is dan het berekend THAB-recht Wet 1969: overgang naar THAB recht (programmawet) 4) verblijfsvoorwaarde : hoofdverblijfplaats in België bestendig en daadwerkelijk in België verblijven verblijf in het buitenland toegestaan onder bepaalde strikte voorwaarden Vlaamse Sociale Bescherming geen nationaliteitsvoorwaarde maar wel wonen in Vlaanderen en niet sociaal verzekerd in een ander land van de EU of EER of Zwitserland 2) 2 gezinscategorieën : B : gezin vormen, kind ten laste A : niet B 3) IVT/IT of wet 1969 : behoud als die hoger is dan het berekend THAB-recht 4) algemene voorwaarden aangesloten zijn bij de Vlaamse Sociale Bescherming vóór de aanvraag 5 jaar wonen in Vlaanderen (of Brussel) of voor de ontbrekende periodes sociaal verzekerd in de EU of EER of Zwitserland als de THAB toegekend is, behoudt men de THAB als men legaal verblijft in de EU of EER of Zwitserland
Berekening van de THAB Hoe wordt een THAB-aanvraag behandeld en beslist ? Gegevens verzamelen Maximale tegemoetkoming THAB volgens categorie verminderde zelfredzaamheid Inkomen van zorgbehoevende (en partner): X Vrijstelling volgens gezinscategorie: Y Niet vrijgestelde inkomen: X-Y Berekening Maximale tegemoetkoming THAB - niet vrijgestelde inkomen
Algemene voorwaarden thab voorwaarde van vermindering van zelfredzaamheid Procedure : evaluatie van de invloed van de handicap op het dagelijkse leven Rechtsgrond : ministerieel besluit van 30 juli 1987 (Directie-generaal Personen met een handicap) Welke criteria worden beoordeeld ? 1° verplaatsingsmogelijkheden; 2° mogelijkheden om zijn voedsel te nuttigen of te bereiden; 3° mogelijkheid om voor zijn persoonlijke hygiëne in te staan en zich te kleden; 4° mogelijkheid om zijn woning te onderhouden en huishoudelijk werk te verrichten; 5° mogelijkheid om te leven zonder toezicht, bewust te zijn van gevaar en gevaar te kunnen vermijden; 6° mogelijkheid tot communicatie en sociaal contact.
Algemene voorwaarden thab voorwaarde van vermindering van de zelfredzaamheid Elk criterium van 0 tot en met 3 punten in functie van de graad van zelfredzaamheid : geen moeilijkheden, geen bijzondere inspanning en geen bijzondere hulpmiddelen: 0 punten; beperkte moeilijkheden of beperkte bijkomende inspanning of beperkt beroep op bijzondere hulpmiddelen: 1 punt; grote moeilijkheden of een grote bijkomende inspanning of uitgebreid beroep op bijzondere hulpmiddelen: 2 punten; onmogelijk zonder hulp van derden, zonder opvang in een aangepaste voorziening of zonder volledig aangepaste omgeving: 3 punten.
Algemene voorwaarden thab voorwaarde van vermindering van de zelfredzaamheid medische evaluatie < 7 punten op 18 : de PMZ voldoet niet aan de medische voorwaarden voor het bekomen van een THAB de aangevraagde THAB wordt zonder verder onderzoek geweigerd Categorie vermindering zelfredzaamheid Punten vermindering zelfredzaamheid categorie 1 7 of 8 categorie 2 9 tot en met 11 categorie 3 12 tot en met 14 categorie 4 15 of 16 categorie 5 17 of 18
Bedrag van de tegemoetkoming en wijze van uitbetalen Bedrag tegemoetkoming en wijze van uitbetalen Categorie 01/06/2017 tot … 01/06/2016 tot en met 31/05/2017 1/12/2012 31/05/2016 01/02/2012 30/11/2012 1/5/2011 31/01/2012 1 1.021,34 1.001,31 981,68 962,41 943,52 2 3.898,70 3.822,25 3.747,30 3.673,75 3.601,61 3 4.740,17 4.647,23 4.556,11 4.466,68 4.378,98 4 5.581,42 5.471,98 5.364,69 5.259,39 5.156,12 5 6.855,99 6.721,56 6.589,77 6.460,42 6.333,57
Algemene voorwaarden thab voorwaarde van vermindering van de zelfredzaamheid Vaststelling van de vermindering van de zelfredzaamheid door de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal Personen met een handicap Aanvragen elektronisch bezorgd aan de FOD Sociale Zekerheid De FOD SZ staat in voor de organisatie en communicatie Aangestelde en statutaire artsen van de FOD SZ Verschillende procedures: Bezoek aan medisch centrum Op stukken (vooral bij 80+) Huisbezoek (op vraag van zorgbehoevende)
Algemene voorwaarden thab vermindering van de zelfredzaamheid Vaststelling van de vermindering van de zelfredzaamheid door de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal Personen met een handicap Evaluatie zelfredzaamheid wordt bezorgd aan zorgbehoevende indien minstens 7 punten zorgkas welke informatie ? de totaalscore van de indicatiestelling; de score per criterium; desgevallend de indeling in de categorieën I tot V; de start- en de einddatum van de beslissing; de datum van de beslissing. Als zelfredzaamheid niet kan worden beoordeeld (geen indicatiestelling mogelijk) : lege velden voor de deelscores. Als de deelscores allemaal 0 zijn, hebben we te maken met een gezonde aanvrager.
Algemene voorwaarden thab voorwaarde van vermindering van de zelfredzaamheid Enige afspraken met de FOD SZ Vragen over de medische inschaling worden via de gebruikelijke procedure van de FOD SZ behandeld : contactformulier van de FOD SZ De FOD SZ behandelt de vragen om medische inschaling binnen een periode van 3 à 4 maanden. Vertragende factoren : bijkomende informatie gevraagd aan de PMZ of zijn behandelende arts uitstel gevraagd door de PMZ de PMZ daagde niet op voor het onderzoek
algemene voorwaarden thab voorwaarden van administratieve aard Gezinssamenstelling en categorie van het gezin Bepaling van de gezinscategorie : B of A Categorie B personen met een handicap die : ofwel een gezin vormen elke samenwoning van twee personen die geen bloed- of aanverwanten zijn in de eerste, tweede of derde graad en die hun hoofdverblijfplaats op hetzelfde adres hebben. ofwel één of meer kinderen ten laste hebben wat verstaat men onder een kind ten laste? Een persoon jonger dan 25 jaar : Voor wie de PMZ of de persoon met wie hij een huishouden vormt kinderbijslag ontvangt; Bij alternerend hoederecht (co-ouderschap): voor wie de persoon met wie de PMZ voorheen een huishouden vormde, kinderbijslag ontvangt; Voor wie de PMZ of de persoon met wie hij een gezin vormt, onderhoudsgeld ontvangt (bij vonnis vastgesteld of bepaald in een overeenkomst in het kader van een procedure tot echtscheiding met onderlinge toestemming); Voor wie de PMZ onderhoudsgeld betaalt (bij vonnis vastgesteld of bepaald in een overeenkomst in het kader van een procedure tot echtscheiding met onderlinge toestemming). Noot : er is geen minimumbedrag van het onderhoudsgeld vereist om als kind ten laste te worden beschouwd.
Algemene voorwaarden thab voorwaarden van administratieve aard Gezinssamenstelling en categorie van het gezin Bepaling van de gezinscategorie Categorie A Niet behoren tot categorie B Aandachtspunten: personen die leven in een kloostergemeenschap personen die leven in een vorm van beschut wonen
Agentschap Zorg en Gezondheid Algemene voorwaarden thab voorwaarden van administratieve aard Vrijstellingsgrenzen op het inkomen per gezinscategorie geldig vanaf 01.01.2017 (index 01.06.2016) Vrijstellingsgrenzen op het inkomen per gezinscategorie Als de gezinscategorie bepaald is, weten we ook welk bedrag van het aan te rekenen inkomen mag vrijgesteld worden. Categorie 01/9/2011 tot en met 31/01/2012 1/2/2012 30/11/2012 1/12/12 31/08/2013 1/9/2013 31/08/2015 1/9/2015 31/05/2016 01/06/2016 31/05/2017 01-06-2017 tot … A 12.179,68 12.423,62 12.672,36 12.900,46 13.132,67 13.395,42 13.663,33 B 15.219,54 15.524,36 15.835,19 16.120,23 16.410,38 16.738,72 17.073,49 16.09.18 Agentschap Zorg en Gezondheid
Algemene voorwaarden thab titel 2, hoofdstuk 1 : voorwaarden afdeling 3 : voorwaarden van administratieve aard 2. Gezinssamenstelling en categorie van het gezin
Algemene voorwaarden thab titel 2, hoofdstuk 1 : voorwaarden afdeling 3 : voorwaarden van administratieve aard 2. Gezinssamenstelling en categorie van het gezin Indien er door het systeem een verkeerde partner is aangeduid, en de aanvrager en/of de persoon die hem begeleidt bij het indienen van de aanvraag, meldt dit in het commentaarveld, dan kan de zorgkas dit corrigeren. Mogelijke scenario’s: de zorgkas schrapt de aangeduide partner of voegt een partner toe. de zorgkas vervangt de aangeduide partner door een andere partner uit het gezin. de partner is niet gekend bij het rijksregister als deel van het gezin, de actuele gezinssamenstelling moet bij de gemeente aangegeven worden. Speciale gevallen meer dan 2 personen die geen bloedverwant of aanverwant zijn in de 1ste, 2de of 3de graad hebben dezelfde hoofdverblijfplaats : ZK bevraagt zorgbehoevende.
Berekening THAB: algemeen Inkomen van de PMZ (en zijn partner) Pensioenkadaster Beroepsinkomsten (referentiejaar = jaar -2) Vervangingsinkomsten (van de partner van de THAB-aanvrager) Inkomen uit onroerende goederen (bezit) Bebouwde onroerende goederen Onbebouwde onroerende goederen Onroerende goederen belast met een hypotheek Tegen lijfrente verkregen onroerende goederen Inkomen uit afstanden (verkopen – schenkingen) van roerende en onroerende goederen Aftrek van schulden Wederbelegging van de opbrengst van de afstand Afstand tegen lijfrente Inkomen uit onroerende goederen in het buitenland Inkomen uit roerende goederen Andere inkomsten Vrij te stellen inkomsten Cumulatie met schadeloosstelling (uitkeringen onder de vorm van een kapitaal of afkoopwaarde)
Algemene voorwaarden thab pensioenkadaster De volgende uitkeringen worden beschouwd als pensioenen: de rustpensioenen en overlevingspensioenen van de werknemers de rustpensioenen en overlevingspensioenen van de zelfstandigen de rustpensioenen en overlevingspensioenen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen de schadeloosstellingen, vergoedingen of pensioenen die ten titel van herstel of schadeloosstelling toegekend worden aan oorlogsslachtoffers of aan hun rechthebbenden de pensioenen die toegekend worden bij toepassing van een buitenlands of internationaal verplicht pensioenstelsel de rust- en overlevingspensioenen van een openbare dienst of gelijkgestelde (Staat, Provincie, Gemeenten, organismen van openbaar nut, …). Andere uitkeringen in het pensioenkadaster NIET te zien als “pensioen” voor THAB ook al worden zij samen met het pensioen uitbetaald. Vb. het gewaarborgd inkomen voor bejaarden de inkomensgarantie voor ouderen de verwarmingstoelage de ouderdoms- en weduwerenten
Algemene voorwaarden thab pensioenkadaster
Algemene voorwaarden thab inkomsten van roerende en onroerende goederen inkomsten uit afstanden van roerende en onroerende goederen Inkomsten van roerende en onroerende goederen Inkomsten uit afstanden van roerende en onroerende goederen Rijksregisternummer : bevraging via Consultimmo van de FOD Financiën Onroerende goederen in bezit : inkomsten berekend op basis van het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen en de zakelijke rechten een belangrijke vrijstelling van 1.500 euro belast met een hypotheek of tegen lijfrente verkregen : betalingen in rekening brengen Onroerende goederen verkocht of weggeschonken : slechts afstanden in de laatste 10 jaar inkomsten berekend op basis van de verkoopwaarde en de zakelijke rechten wederbelegging van de opbrengst van de afstand aftrek van met de opbrengst betaalde schulden forfaitaire vrijstelling Onroerende goederen in het buitenland : maandelijkse huurwaarde Roerende goederen in bezit : spaargelden en beleggingen Roerende goederen verkocht of weggeschonken Overige inkomsten : vergoedingen voor ongeval of schade veroorzaakt door derden of voor arbeidsongevallen of voor beroepsziekten buitenlandse pensioenen
Algemene voorwaarden thab voorwaarden met betrekking tot het inkomen vrij te stellen inkomsten Vrijgestelde inkomsten Men dient rekening te houden met alle inkomsten, uitgezonderd diegene die uitdrukkelijk zijn vrijgesteld: de gezinsbijslagen de onderhoudsgelden tussen ascendenten en descendenten (opgepast: de onderhoudsgelden tussen partners moeten wel worden aangerekend) de frontstrepen- en gevangenschapsrenten, alsmede de renten verbonden aan een nationale orde op grond van een oorlogsfeit (opgepast: de vergoedingen of pensioenen ten titel van herstel of schadeloosstelling toegekend aan oorlogsslachtoffers of aan hun rechthebbenden, evenals mobilisatierenten zijn niet vrijgesteld) de tegemoetkomingen aan personen met een handicap toegekend aan de persoon met wie de PMZ een huishouden vormt het vakantiegeld en het aanvullend vakantiegeld dat betaald wordt ten laste van de pensioenregeling voor de werknemers, de bijzondere bijslag die betaald wordt ten laste van de pensioenregeling der zelfstandigen, evenals het vakantiegeld ten laste van de pensioenregeling van de openbare sector de vergoedingen die in het kader van de plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen (PWA) toegekend worden aan de persoon met wie de PMZ een huishouden vormt. het deel van het pensioen dat overeenstemt met het bedrag van het aan de (ex)partner betaalde onderhoudsgeld de vergoedingen die door de Duitse overheid bij wijze van schadeloosstelling worden betaald voor de gevangenhouding tijdens de tweede wereldoorlog de tegemoetkomingen van de Vlaamse sociale bescherming de vergoedingen voor de kosten die de vrijwilliger heeft gemaakt in het kader van zijn vrijwilligerswerk in een organisatie (binnen de grenzen van de artikelen 10 en 11 van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers).
het nemen van een beslissing Meedelen van een positieve beslissing De zorgkas deelt haar beslissing gemotiveerd en schriftelijk mee aan de PMZ of zijn vertegenwoordiger. De mededeling bevat bij een positieve beslissing minstens de volgende informatie : de vermelding dat de PMZ in aanmerking komt voor de THAB; de vermelding van de datum waarop de PMZ zijn recht op de THAB kan laten gelden; de vermelding van de geldigheidsduur van de beslissing; de berekeningswijze van de tegemoetkoming en de vermelding van het bedrag waarop de PMZ een beroep kan doen; de vermelding van de toepasselijke wetgeving (welk decreet, welke BVR); de mededeling dat de PMZ elke wijziging in het inkomen, de toestand of de zorg onmiddellijk dient mee te delen aan de zorgkas; de mogelijkheid om opheldering te verkrijgen omtrent de beslissing bij de zorgkas; de melding dat de PMZ of zijn vertegenwoordiger tegen de beslissing van de zorgkas een beroep bij de arbeidsrechtbank kan indienen, samen met een korte beschrijving van de beroepsprocedure.
het nemen van een beslissing Meedelen van een negatieve beslissing De mededeling bevat bij een negatieve beslissing minstens de volgende informatie : de melding dat de PMZ niet in aanmerking komt voor de THAB; de vermelding van de reden of redenen waarom de PMZ niet in aanmerking komt voor de THAB, zoals de berekeningswijze indien van toepassing; de melding dat de PMZ of zijn vertegenwoordiger tegen de beslissing van de zorgkas een beroep bij de arbeidsrechtbank kan indienen, samen met een korte beschrijving van de beroepsprocedure; de vermelding van de toepasselijke wetgeving (welk decreet, welke BVR). Indien de PMZ op het scherm "Contactgegevens en zelfredzaamheid" een e-mailadres heeft vermeld en het vakje heeft aangevinkt waar wordt gevraagd of alle communicatie in het kader van de THAB-aanvraag mag worden gevoerd via het vermelde e-mailadres in plaats van per post, dan is de elektronische communicatie voldoende.
Herziening, aangifte of melding Aangifte of melding door de PMZ of zijn vertegenwoordiger aangifte of melding aan de zorgkas nieuwe gegevens die tot een vermindering of verhoging van het bedrag van de tegemoetkoming aanleiding zouden kunnen geven wanneer is de aangifte of melding tijdig ? binnen de drie maanden na de datum van het feit of binnen de drie maanden volgend op de datum van kennisgeving aan de PMZ van het feit. verkoop of schenking van een onroerend goed : de datum van de akte bepaalt of de verkoop of schenking tijdig werd gemeld de PMZ is niet verplicht een nieuw gegeven mee te delen aan de zorgkas indien het een gegeven betreft dat reeds werd meegedeeld aan een andere overheid welke gegevens moet de PMZ of de vertegenwoordiger niet melden : overlijden; wijziging van adresgegevens; afloop van een vorige beslissing THAB wijziging van de gezinssamenstelling
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Mogelijke redenen voor een ambtshalve herziening 1° De PMZ beantwoordt niet meer aan de voorwaarden van het decreet VSB aangesloten zijn bij de Vlaamse Sociale Bescherming : aangesloten bij een zorgkas betalen van jaarlijkse bijdrage (afhouding op eerste tegemoetkoming(en)) op het ogenblik van de uitvoering van de THAB legaal verblijven in een lidstaat van de Europese Unie of in een staat die partij is bij de Europese Economische Ruimte of in Zwitserland; 2° De PMZ verhuist naar het Brussels Gewest of naar Wallonië, en daar kan hij aanspraak maken op een vorm van tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden; 3° De PMZ is in een gevangenis opgesloten of is opgenomen in inrichtingen of afdelingen tot bescherming van de maatschappij of in forensische psychiatrische centra. In dat geval wordt de tegemoetkoming stopgezet; 4° Er is een wijziging in het aantal kinderen ten laste van de PMZ waardoor er een weerslag is op het recht op de tegemoetkoming van de PMZ;
Ambtshalve herziening van de beslissing door de zorgkas Mogelijke redenen voor een ambtshalve herziening 5° De inkomsten van de PMZ zijn gedaald ten opzichte van de vorige beslissing; 6° De inkomsten van de PMZ zijn met ten minste 10 procent zijn gestegen ten opzichte van de vorige beslissing; 7° Er is een wijziging in de samenstelling van het gezin die een weerslag heeft op het recht op de tegemoetkomingen van de PMZ; 8° Er is een wijziging in de graad van zelfredzaamheid van de PMZ; 9° De vorige beslissing THAB werd getroffen op basis van een medische erkenning van bepaalde duur (met een einddatum). Dan wordt een ambtshalve herziening opgestart 6 maanden vóór het verstrijken van die medische erkenning.
Bedrag van de tegemoetkoming en wijze van uitbetalen THAB cumuleerbaar met de andere tegemoetkomingen van VSB de eerste maandelijkse betaling in de maand volgend op de maand waarin de beslissing werd getroffen de achterstallen en de verwijlinteresten in de maand volgend op de maand waarin de beslissing werd getroffen uitbetaald uiterlijk voor het einde van de maand waarop de THAB betrekking heeft de zorgkas betaalt de THAB voor de maand van overlijden
Bedrag van de tegemoetkoming en wijze van uitbetalen THAB de zorgkas betaalt via overschrijving op het rekeningnummer van de PMZ. betaling via circulaire cheque is niet meer mogelijk geen betalingen zolang de zorgkas niet over een bankrekeningnummer beschikt van zodra er een bankrekeningnummer is, betaalt de zorgkas de tegemoetkomingen met terugwerkende kracht uit de THAB-tegemoetkomingen zijn niet vatbaar voor beslag behalve in geval van wettelijke onderhoudsplicht de THAB wordt door die zorgkas uitbetaald waarbij de PMZ aangesloten was in de maand waarop de THAB betrekking heeft de DG Personen met een handicap staat in voor de betaling tot het dossier naar Vlaanderen gemigreerd is het bedrag van de uit te betalen tegemoetkomingen wordt naar beneden afgerond als het eerste cijfer na de komma minder dan 5 bedraagt. Het bedrag wordt naar boven afgerond, als het eerste cijfer na de komma 5 of meer bedraagt.
Overlijden van de pmz uitbetaling van de tegemoetkoming De betaling van de vervallen en bij het overlijden van de PMZ niet uitbetaalde tegemoetkomingen de vervallen en niet uitbetaalde termijnen, met inbegrip van de uitkering voor de maand van overlijden, worden uitbetaald in volgende orde : 1) aan de echtgenoot of echtgenote, ingeschreven op hetzelfde adres als de PMZ; 2) aan de persoon met wie de PMZ een gezin vormde in de zin van artikel xx; 3) aan de kinderen met wie de PMZ leefde op het ogenblik van zijn overlijden; 4) aan de vader en de moeder met wie de PMZ leefde op het ogenblik van zijn overlijden; 5) aan ieder persoon met wie de PMZ leefde op het ogenblik van zijn overlijden; 6) aan de natuurlijke persoon die in de verplegingskosten tussenbeide kwam; 7) aan de natuurlijke persoon die de begrafeniskosten betaalde; 8) aan de echtgenoot die op het ogenblik van het overlijden feitelijk gescheiden leefde van de PMZ. ambtshalve uitgekeerd aan de rechthebbenden van 1) tot en met 4) rechthebbenden van 5) tot en met 8) dienen een aanvraag bij de zorgkas in een gedagtekende en ondertekende aanvraag in te dienen binnen een termijn van zes maanden vanaf de dag van het overlijden van de PMZ of op de dag van de verzending van de kennisgeving van de beslissing als deze na het overlijden verzonden werd.
Bezwaar en beroep bij de arbeidsrechtbank er is bij THAB enkel een bezwaar mogelijk tegen de terugvordering of in mindering brenging bezwaar tegen de beslissing THAB is niet mogelijk via de bezwaarcommissie Beroep bij arbeidsrechtbank binnen de 3 maanden na het ontvangen van de beslissing THAB het aantekenen van een beroep werkt nooit schorsend, de getroffen beslissing wordt doorgevoerd in afwachting van het vonnis de DG Personen met een handicap behandelt alle juridische dossiers die vóór 1 januari 2017 werden ingeleid. De DG bezorgt het vonnis ter uitvoering aan de VSB. VSB behandelt alle juridische dossiers die na 31 december 2016 werden ingeleid.
Sociale en fiscale voordelen ingevolge de thab Afgeleide rechten Doel : zoveel mogelijk afgeleide rechten automatisch toekennen elektronische stromen vanuit eTHAB via de KSZ naar de toekennende instanties Opgelet : De zorgkassen zijn enkel leverancier (authentieke bron) voor de afgeleide rechten waaraan een “uitbetaald recht THAB” is gekoppeld. De afgeleide rechten waarvoor een louter medische erkenning voldoende is blijven immers behoren tot de bevoegdheid van de DG Personen met een handicap. De DG Personen met een handicap blijft aanspreekpunt voor alle vragen over afgeleide rechten voor de periode vóór de migratie van de betreffende dossiers. Hieronder een lijst met de belangrijkste sociale en fiscale voordelen waarvoor de zorgkassen authentieke bron zijn. Deze lijst is niet limitatief, het is immers niet mogelijk alle bestaande (en plaatselijke) voordelen te inventariseren.
Sociale en fiscale voordelen ingevolge de thab Afgeleide rechten Sociaal gas- en elektriciteitstarief een gunstiger tarief dan het normale tarief; het wordt 2 maal per jaar vastgesteld door de CREG -Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas - (http://www.creg.be) op basis van de laagste commerciële tarieven van de leveranciers van elektriciteit en aardgas; is bij alle energieleveranciers of distributienetbeheerders hetzelfde en deze zijn verplicht het sociaal tarief toe te kennen aan de rechthebbenden; u betaalt geen huur voor uw elektriciteit- of aardgasmeter als u recht heeft op sociaal tarief. Voor bijkomende inlichtingen dient de PMZ zich te wenden tot zijn/haar gas- en elektriciteitsleverancier. Meer informatie vindt men ook via http://economie.fgov.be Vrijstelling van de afvalwaterheffing Voor bijkomende inlichtingen dient de PMZ zich te wenden tot zijn/haar watermaatschappij. Sociale maximumfactuur Voor bijkomende inlichtingen dient de persoon met een handicap zich te wenden tot zijn/haar ziekenfonds. Gratis abonnement van DE LIJN De gegevens van de personen met een handicap die aan de gestelde voorwaarden voldoen worden automatisch doorgestuurd naar DE LIJN.
Wat als een aanvrager THAB reeds een IVT/IT of een AT/TAGI/HVD geniet ? Een persoon met een handicap kan vanaf zijn 65ste verjaardag een aanvraag THAB indienen, ook al geniet hij op dat moment van : een aanvullende tegemoetkoming (AT) een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen (TAGI) een tegemoetkoming voor hulp aan derden (HVD) een inkomensvervangende en/of integratietegemoetkoming (IVT/IT). De zorgkas zal de aanvraag THAB behandelen en de mogelijke THAB berekenen. En dan is er een afweging tussen het berekend THAB-recht en de tegemoetkoming die betrokkene nu geniet. De hoogste tegemoetkoming wordt gekozen.
Wat gebeurt er met een dossier THAB bij verhuis naar vlaanderen of uit vlaanderen ? Een dossier THAB in uitbetaling en de rechthebbende verhuist van Brussel of Wallonië naar Vlaanderen vanaf 1 januari 2017 De DG Personen met een handicap stuurt een brief om de rechthebbende te informeren dat hij in Vlaanderen een aanvraag THAB moet indienen bij verhuis naar Vlaanderen, en dat op het moment dat hij officieel in Vlaanderen woont. Elementen in de brief : Persoon heeft een uitbetaling THAB bij de DG Personen met een handicap FOD SZ die stopgezet wordt wegens verhuis. Bij verhuis naar Vlaanderen: THAB in Vlaanderen aanvragen binnen de 3 maanden na verhuis (hulp kan via sociale dienst van het ziekenfonds of het OCMW of de gemeente) PMZ moet na verhuis eerst aansluiten bij een zorgkas (als hij nog niet aangesloten is) PMZ dient brief aan zorgkas te bezorgen met oog op vlotte afhandeling van het dossier Aanvraag indienen bij een zorgkas De DG Personen met een handicap stuurt een brief met dezelfde elementen en het resultaat van de medische inschaling naar VSB. Indien de persoon binnen de 3 maanden de aanvraag bij de zorgkas ingediend heeft : Zorgkas : bij het nemen van de beslissing over de ‘Vlaamse’ THAB de initiatiedatum aanpassen recht vanaf de eerste dag van de maand na verhuis.
Wat gebeurt er met een dossier THAB bij verhuis naar vlaanderen of uit vlaanderen ? Een dossier THAB in uitbetaling en de rechthebbende verhuist van Vlaanderen naar Brussel of Wallonië vanaf 1 januari 2017 De zorgkas stuurt een brief om de rechthebbende te informeren dat hij een aanvraag THAB moet indienen bij verhuis uit Vlaanderen naar Brussel of Wallonië, op het moment dat hij officieel daar woont. Elementen in de brief : Persoon heeft een uitbetaling THAB bij de zorgkas die stopgezet wordt wegens verhuis. Bij verhuis naar Brussel of Wallonië : THAB daar aanvragen bij de DG Personen met een handicap, en dit binnen de 3 maanden na verhuis (hulp kan via sociale dienst van het ziekenfonds of het OCMW of de gemeente) PMZ dient de brief aan de DG Personen met een handicap te bezorgen met het oog op een vlotte afhandeling van het dossier De zorgkas stuurt een brief met dezelfde elementen naar de DG Personen met een handicap. Indien de persoon binnen de 3 maanden na de verhuis de aanvraag ingediend heeft : De DG Personen met een handicap zal bij het nemen van de beslissing over de Brusselse of Waalse THAB de initiatiedatum aanpassen recht vanaf de eerste dag van de maand na verhuis.
Nood aan meer informatie ? Indienen van een aanvraag THAB vanaf 1 januari 2017 : www.vlaamsesocialebescherming.be/ethab De zorgkas van betrokkene is het eerste aanspreekpunt voor : alle informatie over de inhoud van het dossier THAB melding van technische problemen bij eTHAB Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming : thabvsb@zorg-en-gezondheid.be Onze inhoudelijke pagina over THAB : www.vlaamsesocialebescherming.be/tegemoetkominghulpaanbejaarden . Deze presentaties + simulatietool THAB in Excel : https://www.zorg-en-gezondheid.be/begeleiden-aanvraag-tegemoetkoming-hulp-aan-bejaarden Contactpersonen binnen het Vlaams Zorgfonds : Eddy Verhulst (eddy.verhulst@zorg-en-gezondheid.be) Jan Vermoesen (jan.vermoesen@zorg-en-gezondheid.be)