Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school? Stand van zaken juni 2009 Frederik Smit, Geert Driessen en Bert Felling 25 juni 2009
Aanpak Inventarisatie doelstellingen onderwijsbeleid primair onderwijs Ministerie OCW en gemeenten t.a.v. rol ouders Websurvey onder 550 schoolleiders primair onderwijs
Analyse doelstellingen onderwijsbeleid ministerie OCW en gemeenten Verbetering onderwijsprestaties en sociale competenties Opbrengstgericht werken Voorwaarden, succesfactoren Leraren/schoolteams staan centraal bij kwaliteitsverbetering Directies/besturen leveren bijdrage aan noodzakelijke cultuurverandering Vergroten partnerschap ouders en school Vergroten onderwijsondersteunend gedrag ouders Opmerkelijk Veel initiatieven en projecten, nog weinig samenhang
Websurvey onder 550 directies basisscholen (juni 2009) Vragen Wat is het belang van ouderbetrokkenheid? Wat zijn de grootse knelpunten? Welke oplossingen heeft u hiervoor?
Welke visie hebben directies op ouderbetrokkenheid? Idealistische/romantische kijk: Vinden contacten met ouders van groot belang Zien ouders als supporters, partners, bondgenoten van personeel Onderwijs en opvoeding als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van school en ouders
Wat zijn de grootste knelpunten? Confrontatie met realiteit: Ouders hebben geen tijd, omdat beiden werken (75%) Communicatieproblemen relatie ouders en school (35%)
Conclusies Contacten tussen ouders en school verlopen niet optimaal Directies vinden het lastig een bijdrage te leveren aan wenselijke cultuurverandering wat betreft vergroten ouderbetrokkenheid
Wat zijn implicaties voor beleid ministerie OCW en gemeenten? Geformuleerde doelstellingen zullen waarschijnlijk niet worden gerealiseerd Investeren in optimaliseren relatie ouders en school
Wat zijn oplossingen van directies? Investeren in: Samenwerken met ouders (85%) Professionaliseren relatie ouders - school (75%) Ouders meer bij leerproces betrekken (25%)
Wat zijn implicaties voor schoolbeleid? Ontwikkel een samenhangende visie op ouderbetrokkenheid. Zorg voor draagvlak voor veranderingen. Introduceer noodzakelijke structurele verbeteringen. Reflecteer over (gewenste) cultuur. Zorg voor gerichte scholing.
Samenhangende componenten bij gewenste cultuurveranderingen structuur vaardigheden cultuur bereidheid
Conclusies Overheid ontwikkelt geen samenhangend beleid Directies zeggen ouderbetrokkenheid belangrijk te vinden, maar vonk springt niet over op ouders Bij ouders heeft ouderbetrokkenheid geen prioriteit (kunnen niet, willen niet) Recessie biedt kansen als scholen ouders kunnen uitdagen een deel van hun vrijkomende tijd te besteden aan vormen van ouderbetrokkenheid
Bedankt voor uw aandacht!