HET NIEUWE ONTEIGENINGSRECHT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Advertisements

Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Boek III: Administratief goederenrecht
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
Samenstelling van het onteigeningsdossier met het oog op de machtiging Jeroen Van der Meeren, Adjunct van de directeur,
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Systeem rechtsbescherming
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
BCIE – 14 mei 2009 De nieuwe wet op de gerechtelijke expertise in de IT sector Flip Petillion Partner Crowell & Moring.
Waardigheid, Kiesheid en Rechtschapenheid Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Rol en positie omgevingsambtenaar
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H6. Beperkte rechten H7. De verbintenis in het algemeen H8. Nakoming en niet-nakoming.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Verdeling en de rechter
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Columbizpark Stand van zaken en beëindiging samenwerking.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Restauratie en gebruik Jeruzalemkapel en Schoolmeesterwoning Presentatie Siebe Keulen 5 februari 2010.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Het Vlaams Onteigeningsdecreet
Bestuursrecht Hoorcollege V
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Financiering Onderneming richtlijnen Bank bij aanvraag
Mediprima en Dringende Medische Hulp
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
De vereniging anno 2020 juni 2018.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Snelheid, overzicht en transparantie
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Algemene Vergadering Sportraad Zwevegem
Transcript van de presentatie:

HET NIEUWE ONTEIGENINGSRECHT Een analyse van het Vlaamse Onteigeningsdecreet binnen het kader van art. 16 Grondwet

I. DEFINITIE

Bijzonder rechtsmiddel voor de overheid Om voor werken of handelingen van algemeen nut De volledige beschikking te verkrijgen over goederen Onroerende goederen, (roerende goederen), zakelijke rechten Gedeeltelijke onteigening mogelijk (bv. enkel bovengrond voor aanleg van spoorweg of enkel ondergrond voor leggen van kabels en buizen) Wanneer de normale middelen niet tot eigendomsovergang kunnen leiden

II. HISTORIEK

Art. 16 Grondwet Drievoudig legaliteitsbeginsel Onteigenende overheden worden aangewezen door wet of decreet Onteigening steunt op wettelijke of decretale ‘habilitatiegrond’ (bv. VCRO – onteigening i.f.v. RUP) Onteigeningsprocedure wordt geregeld door wet of decreet

Oude onteigeningsprocedure Wet 27/5/1870: bestuurlijke onteigeningsfase Wet 17/4/1835: gewone gerechtelijke onteigeningsfase (rechtbank eerste aanleg) Wet 26/7/1962: spoedeisende gerechtelijke onteigeningsfase (vrederechter)

VIde Staatshervorming Gerechtelijke onteigeningsprocedure wordt principiële bevoegdheid van deelstaten

Vlaams Onteigeningsdecreet 24/2/2017 Focus op procedure maar met een aantal inhoudelijke elementen (bv. zelfrealisatie) Inwerkingtreding 1/1/2018 Van toepassing op onteigeningen door Vlaamse overheidsinstellingen (gewest, gemeenschap, provincies, gemeenten, instanties afhankelijk van deze overheden) Federale overheden blijven vallen onder oude procedure Van toepassing in Vlaams Gewest In Brussel-Hoofdstad van toepassing voor bestuurlijke onteigeningsfase m.b.t. persoonsgebonden of onderwijsaangelegenheden

Uitvoeringsbesluit 27/10/2017

III. ALGEMENE KRIJTLIJNEN HUIDIG ONTEIGENINGSRECHT

A. Grondwettelijke waarborgen en hun uitwerking

1. Art. 16 Grondwet Onteigening = noodzakelijk ter realisatie van algemeen nut Onteigening steunt op wettelijke of decretale bevoegdheids- en habilitatiegrond Onteigeningsprocedure is geregeld bij wet of decreet Billijke en voorafgaande schadeloosstelling

2. Algemeen nut Algemeen belang van de gemeenschap of abstract onderdeel ervan Bv. bouw school is van algemeen nut, ook al loopt niet iedereen school Bv. geen onteigening voor tennislokaal van 1 club Algemeen nut kan samenlopen met privatief nut, maar algemeen nut moet zwaarder doorwegen Art. 3 Onteigeningsdecreet Bv. aanleg bedrijventerreinen (decreet ruimtelijke economie) Bv. PPS bij stadsrenovatie (RvS) Zwaardere motiveringsplicht indien onteigende goederen geen ‘bestemming van openbaar gebruik’ krijgen Bv. openbare bibliotheek vs. onderzoekscentrum van de overheid

3. Onteigeningsnoodzaak Art. 3 Onteigeningsdecreet: Doel onteigening = dwingende reden van algemeen belang Inname van het goed door de overheid via onteigening is noodzakelijk Betrokken goed is noodzakelijk voor onteigeningsdoel

Gevolg: Art. 15-16 Onteigeningsdecreet: objectief en gemotiveerd (vergelijkingspunten!) schriftelijk aanbod vereist Art. 24-27 Onteigeningsdecreet: zelfrealisatiebeginsel

Zelfrealisatie: Openbaar onderzoek: eigenaars kunnen verzoek tot zelfrealisatie projectnota indienen Evt. in samenwerking met andere onteigenden of met de overheid Samenwerking met derden mogelijk Niet bij lijninfrastructuur Art. 24, §3, Onteigeningsdecreet: geen absoluut recht Betekenis? Uit art. 16 Grondwet vloeit voort dat als verzoeker bereidwillig en capabel is, het verzoek ingewilligd moet worden

4. Wettelijke/decretale bevoegdheidsgrond Art. 6 Onteigeningsdecreet 1°: Vlaamse Regering, College VGC, gemeenten, provincies 2-3°: agentschappen Vlaamse overheid met rechts-persoonlijkheid, specifieke besturen (nutsmaatschappijen, polderbesturen, havenbedrijven,…)

5. Wettelijke/decretale habilitatiegrond Art. 7 Onteigeningsdecreet Vlaamse Regering, College VGC, gemeenten, provincies: kunnen ‘steeds’ onteigenen ifv eigen algemene bevoegdheden Zij moeten echter steunen op specifieke habilitatie, als deze voorhanden is Bv. indien onteigening mogelijk is ifv RUP, dan wordt niet onteigend op grond van de algemene habilitatie Overige overheden: specifieke habilitatie nodig Lijst in MvT

6. Wettelijke/decretale procedure Vlaams Onteigeningsdecreet vervangt federale regelingen Belangrijkste kenmerken: Bestuurlijke en rechterlijke fase Bestuurlijke fase sterk hertekend Geen machtiging nodig voor Vlaamse Regering, provincies en gemeenten Overige overheden: machtiging Vlaamse Regering, provincieraad, gemeenteraad 1 rechterlijke procedure (geen onderscheid gewoon/urgent) bij vrederechter Onteigeningsbesluit kan voorafgaandelijk bestreden worden bij RvVb (ipv bij RvS)

7. Billijke en voorafgaandelijke schadeloosstelling Geldelijk (maar niet van openbare orde) Billijk = alle schade (> verkoopwaarde) Ihv onteigende (in staat stellen om gelijkwaardig goed aan te schaffen) Ihv belanghebbende derden (bv. huurder, opstalhouder)

Voorafgaand = overheid krijgt slechts bezit wanneer vergoeding ter beschikking gesteld is Geen onteigening op krediet Art. 53 Onteigeningsdecreet: overheid ten vroegste in bezit na bewijs van storting provisionele vergoeding Vrederechter kan later moment vaststellen (ten laatste 6m na vonnis provisionele vergoeding)

Onderdelen Uitgangspunt: objectieve waarde Nuances art. 62-64 Onteigeningsdecreet: Doelneutraliteit (geen rekening houden met vermeerdering/vermindering waarde igv doel onteigening) Geen rekening houden met onwettige werken Planologische neutraliteit (geen rekening houden met vermeerdering/vermindering waarde igv RUP waartoe onteigend wordt) Ook indien andere habilitatiegrond dan VCRO gebruikt wordt (bv. decreet ruimtelijke economie voor aanleg bedrijventerrein in RUP) RUP max. 5j oud bij definitief onteigeningsbesluit Verrekening bodemsaneringskosten (tenzij deze verhaald kunnen worden op saneringsaansprakelijke)

Nuance ‘afstand van meerwaarde’ Art. 4.3.8 VCRO (Codextrein 8/12/2017!) en art. 16 Rooilijnendecreet: regeling voor constructies getroffen door rooilijn/achteruitbouwstrook/reservatiestrook Normaliter bouwverbod Uitzondering voor rooilijnen/achteruitbouwstroken: stabiliteitswerken, werken ifv alignering op rooilijn of strook, werken aan monument of in beschermd gezicht/landschap, gevelisolatie met overschrijding van max. 14cm Uitzondering voor reservatiestroken: werken ifv het algemeen nut waarvoor de strook afgebakend werd

Bijzondere regeling Rooilijnen: OK advies wegbeheerder (geen realisatie binnen 5j) Onteigening binnen 5j: 100% vergoeding Onteigening na 5j: geen rekening houden met werken in afwijking bouwverbod Akte ‘afstand van meerwaarde’ niet vereist! Achteruitbouwstrook: OK advies wegbeheerder Steeds 100% vergoeding bij onteigening Reservatiestrook: OK advies bevoegde instanties (binnen 5j geen realisatie algemeen nut waarvoor reservatiestrook afgebakend werd) Latere onteigening: regeling uit te werken bij BVR (zeker vergoeding voor werken die in verband staan met goede staat van bestaande hoofzakelijk vergunde constructies)

Wederbeleg (kosten aanschaf nieuw goed) Subjectieve waarde Geschiktheid Affectatie Wederbeleg (kosten aanschaf nieuw goed) Wachtinteresten (afnemende praktijk) Waardevermindering restant Art. 74-76 Onteigeningsdecreet: onteigende kan overheid via vrederechter dwingen om restant over te nemen indien geen reële waarde/belangrijke werken Verlies cliënteel

Fiscale gevolgen Technisch advies Cass.: als onteigeningsvergoeding als gedwongen meerwaarde belast wordt, dan wordt vergoeding verhoogd met verschuldigde belasting Technisch advies

Vergoeding houders van zakelijke en persoonlijke rechten Art. 47 Onteigeningsdecreet: onteigende aansprakelijk om deze niet-eigenaars op de hoogte te brengen van inleiding gerechtelijke procedure Art. 8 Onteigeningsbesluit: niet-eigenaars moeten betrokken worden in verplichte onderhandeling

B. Behoorlijk bestuur

1. Formele motiveringsplicht Zowel voor voorlopige als definitieve onteigeningsbesluiten Bijzondere aandacht voor omschrijving en motivering noodzaak: Concrete feiten Duidelijk overzicht overwogen alternatieven

2. Redelijkheidsbeginsel Tempert noodzakelijkheidseis Art. 74-76 Onteigeningsdecreet: verplichte overname restant

3. Redelijke termijn Onteigeningsbesluit ≠ verplichting tot onteigening Lang stilzitten = fout (onteigeningsdreiging) Art. 42 Onteigeningsdecreet 5j stilzitten na onteigeningsbesluit: verzoek mogelijk om van onteigening af te zien Beslissing binnen 2m: verzoek inwilligen/gerechtelijke fase opstarten Stilzitten = verval onteigeningsbesluit

O.i. schending redelijketermijneis mogelijk bij stilzitten < 5j Onteigening geen complex karakter Onteigeningsdreiging mag om concrete redenen slechts kort aanslepen: Realisatie aangegeven onteigeningsdoel dringend Redenen eigen aan goed (precaire toestand) Redenen eigen aan persoon (weinigvermogend, medische instelling,…) Wisselende maatschappelijke of juridische omstandigheden (bv. gedeeltelijke onteigening grote zonevreemde woning, gelegen in een RUP-in-opmaak dat verstrenging inhoudt van mogelijkheden inzake herbouw en uitbreiding)

C. Milieueffect-rapportage

Onteigeningsdecreet verplicht tot projectnota bij onteigeningsdossier (art. 12) Omvat projectplan met te realiseren werken Bij samenloop met RUP: milieueffecten onderzocht in effectenonderzoeken RUP O.a. discipline ‘stoffelijke goederen’ Buiten RUP ? Niets voorzien – nochtans stelt plan-MER-richtlijn de effectenbeoordeling van plannen en programma’s die kader vormen voor stadsontwikkeling, aanleg bedrijventerreinen, lijninfrastructuur,… verplicht Advies om projectnota vrijwillige te be-MER-en (meestal plan-MER-screening)

IV. BESTUURLIJKE PROCEDURE

1. Samenloop onteigeningsprocedure - RUP Principe: parallelle procedures (niet geïntegreerd) Bevoegde overheden Rechtsbescherming (RUP: RvS – onteigeningsbesluit: RvVb) Gezamenlijk openbaar onderzoek Eerst definitieve vaststelling RUP

2. Figuur ‘onteigeningsmachtiging’ Niet nodig voor Vlaamse Regering, provincies, gemeenten Andere overheden: Vlaamse Regering, provincieraad, gemeenteraad

3. Aanvang procedure Voorlopig besluit + onteigeningsplan + projectnota Voorlopig besluit: goederen, overheid, rechtsgrond, doel, noodzaak

Onteigeningsplan:

Projectnota

4. Onderhandelingsplicht en aanbod Art. 6 Onteigeningsdecreet: Contactname mho onderhandelingen noodzakelijk Vergoeding moet worden toegelicht Art. 7 Onteigeningsdecreet: Schriftelijk bod noodzakelijk Prijsvoorstel moet worden gemotiveerd Vergelijkingspunten!

Kan leiden tot overeenkomst in der minne Gewone overeenkomst Kan kosteloos verleden worden door commissarissen bij VLABEL, gouverneur, burgemeester Vrijgesteld van verkooprechten Vrijstelling van planbatenheffing indien vergoeding planologisch neutraal

5. Openbaar onderzoek 30 d Coördinatie door gemeente Kan aanleiding geven tot wijzigingen tov voorlopig besluit Indien essentiële wijzigingen in definitief besluit: nieuw openbaar onderzoek

Inwilliging verzoek: zekerheidsstelling nodig Afwijzing verzoek: beroep bij RvVb (en opwerping bij vrederechter mogelijk) Inwilliging verzoek: zekerheidsstelling nodig Aanbestedingsrichtlijn 2014/24: beslissende overheidsinvloed op werk = aanbesteding Projectnota kan aanwijzingen omvatten op vlak van stedenbouw, architectuur en programma zonder een gedetailleerd programma van eisen te omvatten Toch gedetailleerd programma van eisen = doorlegging aanbestedingsplicht (arrest Scala di Milano van HvJ) Quid planbaten? Geldt niet bij onteigening, maar zelfrealisatie ≠ onteigening

Tijdens openbaar onderzoek verzoek tot zelfrealisatie mogelijk Individueel of gezamenlijk Eerst principevraag, vervolgens tijd om tot 70d na openbaar onderzoek gestaafd verzoek in te dienen Onteigeningsbesluit eist volgende elementen: Volle eigenaar Financiële en economische draagkracht (evt. via derden) Technische of beroepsbekwaamheid (evt. via derden) Concrete plannen cfrm projectnota

6. Definitief onteigeningsbesluit 90d (ordetermijn) na eind openbaar onderzoek (verlengd tot 160d bij verzoek zelfrealisatie) Desgevallend na onteigeningsmachtiging (aan te vragen uiterlijk 45d voor verstrijken beslistermijn) Machtiging wordt verleend na controle vormvoorschriften én inhoudelijke wettigheid

6. Verval onteigeningsbesluit Mogelijk verzoek om af te zien van onteigening bij 5j stilzitten (supra)

7. Rechtsbescherming RvVb (ipv RvS) Beroep kan worden ingesteld door elke belanghebbende Binnen 45d na individuele kennisgeving/BS Vervalt bij instellen gerechtelijke procedure, tov beroepen ingesteld door eigenaar, zakelijk gerechtigde, huurder

V. GERECHTELIJKE PROCEDURE

1. Aanhangigmaking Dagvaarding Onteigende moet houders zakelijk/persoonlijk recht verwittigen

2. Wettigheid + provisionele vergoeding Inleidingszitting Gedaagden laten weten al dan niet de wettigheid te betwisten Beschikking binnen 8d Conclusiekalender en pleitdatum Datum plaatsbezoek

Uitspraak over wettigheid binnen 3m na inleidingszitting Onwettig: beroep mogelijk bij Rb 1A (1m) – 3m behandeltermijn – wettig = terugsturen Wettig: Beroep mogelijk bij Rb 1A (1m) – 3m behandeltermijn – wettig = terugsturen Alle zakelijke en persoonlijke rechten gaan ambtshalve teniet Eigendom gaat over naar overheid (nog geen inbezitname) Aanstellen deskundige (plaatsbeschrijving + adviserend verslag over definitieve vergoeding)

Installatievergadering Evt. advies over geschiktheid ‘provisionele vergoeding’ Plaatsbeschrijving binnen 15d na installatievergadering Definitief verslag binnen 3m na installatievergadering (na voorverslag à partijen)

Binnen 15d na neerlegging plaatsbeschrijving vonnis over provisionele vergoeding Geen beroep mogelijk Overheid stort provisionele vergoeding binnen 15d in Deposito- en Consignatiekas Inbezitneming zodra bewijs van storting

3. Definitieve vergoeding Na neerlegging verslag verzoekt meest gerede partij vrederechter om instaatstelling Vrederechter bepaalt conclusiekalender en pleitdatum Binnen 5m na verzoek instaatstelling uitspraak Hoger/lager dan provisionele vergoeding: bijstorting/deconsignatie Beroep mogelijk bij Rb 1A (beslistermijn 5m na inleidingszitting)

VI. WEDEROVERDRACHT

Binnen 5j na inbezitname geen stappen ifv realisatie onteigeningsdoel = recht van wederoverdracht (tenzij overmacht) Rekening houden met evt. fasen in het onteigeningsbesluit Geldt zowel bij onteigening als bij overdracht in der minne ten algemenen nutte Erkenning door overheid Onteigenden krijgen termijn van 3m om recht uit te oefenen (vervaltermijn) Procedure bij vrederechter mogelijk Recht moet op ondeelbare wijze worden uitgeoefend worden door onteigende of rechthebbenden (1 weigering werkt dus door naar alle rechthebbenden) Prijs = volledige door onteigende ontvangen bedrag