§6 - Leven in twee werelden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Universiteit van Amsterdam
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Sport in de wijk: sociale stijging
College voor de Rechten van de Mens
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Dilemma’s en perspectieven
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Training Sociaal Burgerschap
26 Multicultureel samenwonen
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen
Gesloten Federaal Centrum TONGEREN Penitentiaire Inrichting TONGEREN.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Wet inburgering Heleen Veringa
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
P4.3 Het grotestedenbeleid
Multiculti.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Het Hooghuis locatie De Singel
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
Hetty Verhulst ‘s Heeren Loo ‘s Heeren Loo in de wijk Door: Hetty Verhulst ‘s Heeren Loo in de wijk.
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Door Annelien De Clercq
Social media.
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Ik pas mij aan de nieuwe cultuur aan.
Studiekeuzes van uw kind
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
Mozaiko 7/05/2015.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Vrijheid.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Knooppunten van diversiteit en solidariteit Bieke Van Laecke 1 Ba SW a R Informatievaardigheden
Kiezen voor keuzedelen
John Rawls: Een theorie van rechtvaardigheid Ronald Tinnevelt Faculteit der Rechtsgeleerdheid 1.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
§8: Noord-Amerikaanse en Europese steden vergeleken Krijgen we in Europa nu ook getto’s, net als in Amerika?
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Culturele diversiteit
Een multiculturele samenleving
Module 2 : You’re beautiful
Migratie.
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
Diversiteit en integratie
Entreeschool: samen naar een goede basis
12/26/2018 Evaluatie SERV - profielenwerking.
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Transcript van de presentatie:

§6 - Leven in twee werelden Sociale segregatie

Witte en Zwarte scholen Zwarte school: > 50% allochtone leerlingen Witte school: < 25% allochtone leerlingen

Witte en zwarte vlucht

Witte en zwarte vlucht Vaak is de school een afspiegeling van de wijk Witte school in een witte wijk Zwarte school in een zwarte wijk Uitzonderingen worden veroorzaakt door: Witte vlucht: autochtonen die in een zwarte wijk wonen gaan naar een witte school Zwarte vlucht: allochtonen die in een zwarte wijk wonen gaan naar een witte school

Voor- en nadelen zwarte school Voordeel: Extra aandacht voor de Nederlandse taal Extra aandacht voor de eigen cultuur Nadeel: Segregatie neemt toe Buiten de lessen wordt er op school geen Nederlands gesproken

Verplichte spreiding een oplossing? Nee, het is vastgelegd in de grondwet dat iedereen de vrijheid heeft om een wijk of school te kiezen.

Segregatie en integratie in de sport Witte clubs, zwarte clubs of samen?

Inburgeren Taallessen Oriëntatie op beroepen

Inburgeringscursus Cursus voor nieuwe migranten over gewoontes, regels en andere dingen in Nederland. http://iq.pi.net/inbt/

Veranderend integratiebeleid Voor 1990 Men ging er vanuit dat gastarbeiders terug zouden gaan Beleid gericht op behoud eigen cultuur Na 1990 Besef dat gastarbeiders blijven Beleid gericht op integratie

Wat is geen integratie? Migranten die zich opsluiten in eigen wereld: Geen Nederlands leren Geen inburgeringcursus volgen Geen Nederlandse tv kijken Naar een Islamitische school gaan Een bruid uit het herkomstland trouwen ………

Discriminatie Ongelijke behandeling van mensen op grond van geslacht, huidskleur, godsdienst of andere dingen

Je kunt te ver gaan….

Arbeids bureau

Solliciteren

Vooroordelen

Vooroordelen