TWEETALIG ONDERWIJS (VGT-NED)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Albert de Boer IJsselgroep
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
De paradigmashift in het onderwijs
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
“Passend onderwijs op maat”
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Kunstonderwijs op maat
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
De school in Europa - Europa in de school
M-decreet Een korte toelichting.
O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Schoolopbouwwerk Menen
Betaalbaar houden van de vwo afdeling + afgeleid maatregelen voor de HAVO 17 december HLD-
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Vertaling van eDiv naar gebarentaal
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Dag van het SO – workshop CLIL
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Kansarmoede in de kleuterschool
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo.
Infodag onderwijs Welkom!
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Doubleren.
Inleiding campusvoorrang
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
Doubleren.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Themaboek Handicap en Armoede
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

TWEETALIG ONDERWIJS (VGT-NED) Dr. Maartje De Meulder (Adviescommissie Vlaamse Gebarentaal) Marieke Kusters (Doof Vlaanderen)

Wie zijn wij? Dr. Maartje De Meulder, Adviescommissie Vlaamse Gebarentaal De commissie (°2008) adviseert de Vlaamse overheid over alles wat te maken heeft met Vlaamse Gebarentaal of wat een impact kan hebben op het gebruik ervan.  Marieke Kusters, Doof Vlaanderen Federatie van Vlaamse Dovenorganisaties (°1977) Doof Vlaanderen streeft naar gelijkwaardigheid, emancipatie, ontplooiing van dove mensen en VGT in de samenleving en komt op voor hun eigenheid, rechten en welzijn, in alle aspecten van het dagelijkse leven.

Tweetalig onderwijs (vgt-ned) in vlaanderen Aanleiding hoorzitting Onderzoeksrapport juridische status en toekomstmogelijkheden voor VGT (ACVGT) Project Gelijke Kansen in Vlaanderen: verkennend onderzoek naar welke tweetalige onderwijsvorm geschikt is voor Vlaanderen (Doof Vlaanderen) Onduidelijkheid bij Vlaamse overheid over wat precies de verwachtingen zijn Verwarring tussen wat beleid momenteel voorziet (tolkuren) en tweetalig onderwijs

Klaas, Miet, Joris, Toon, Emma en Polly Tweetalig onderwijs (vgt-ned) voor wie? Klaas, Miet, Joris, Toon, Emma en Polly zes verschillende (fictieve) profielen, gebaseerd op de realiteit Tekeningen: Created by Brgfx - Freepik.com

Klaas (doof): VGT en ned Geen CI Dove ouders Reguliere school Tolk VGT Verder geen aanbod VGT op school, geen vak VGT Ondersteuner kan een beetje VGT Linguïstische en cognitieve ontwikkeling: geen achterstand, maar isolatie van klasgenoten + moeite met deelnemen groepsgesprekken Ned: thuis (geschreven NL), school VGT: thuis, school (via tolk VGT)

Miet (doof): VGT en ned CI Horende ouders (kunnen VGT) School voor buitengewoon onderwijs, type 7 Ouders twijfels over niveau BuO, willen overstap naar regulier onderwijs, maar vinden tolk VGT onvoldoende en zijn bang voor isolement Ned: thuis (gesproken NL visueel gemaakt door familie), school VGT: thuis, school

Joris (Horend): VGT en ned Horende ouders, dove zus Reguliere school, geen aanbod VGT Ned: thuis, school VGT: thuis

toon (horend): VGT en ned Dove ouders, horende broer Reguliere school, geen aanbod VGT Ned: school, thuis VGT: thuis

emma (doof): ned CI Horende ouders (kunnen geen VGT) Reguliere school, geen aanbod VGT Achterstand op vlak van taal en cognitie Ned: gebrek aan adequate input (school, thuis) VGT: geen

polly (doof): ned CI Horende ouders (kunnen geen VGT) Reguliere school met tolk VGT verder geen aanbod VGT op school, geen vak VGT ondersteuner kent geen VGT NL: thuis, school VGT: gebrek aan adequate input (school: enkel via tolk VGT)

Welk onderwijs vandaag? Regulier onderwijs Buitengewoon onderwijs

Regulier onderwijs: geen tweetalig onderwijs Geen (dove) gebarentalige klas- en schoolgenoten: sociaal isolement, beperkte participatie Geen VGT als taalvak Lesmateriaal wordt uitsluitend in het Nederlands aangeboden Geen (dove) gebarentalige leerkrachten M-decreet – inzet van ondersteuners (die vaak geen VGT kennen) Inzet tolken VGT maakt onderwijs niet tweetalig

Tolken in kleuter- en lager onderwijs Sinds 1997 tolken in secundair- en hoger onderwijs Tolken in kleuter- en lager onderwijs (sinds schooljaar 2013-2014) Een bezorgd ouderkoppel met een dove kleuter nam het initiatief, wegens laag niveau buitengewoon onderwijs en ontoegankelijk regulier onderwijs. Geen structurele oplossing: geen inclusief onderwijs

Tolken in kleuter- en lager onderwijs Geen opleiding: tolken voor kinderen Taalontwikkeling: rechtstreekse taalinput belangrijk Doof kind uit ‘isolement’? Wat met (rechtstreekse) interactie met leerkrachten en klasgenoten? Voorwaarde: kind moet eerst VGT machtig zijn vooraleer het recht heeft op een tolk VGT Maar: geen voorschools aanbod om VGT echt machtig te worden.

Buitengewoon onderwijs, type 7 Vooral kinderen met meervoudige beperkingen Geen gelijkwaardig niveau met regulier onderwijs, geen diplomamogelijkheden Horende kinderen (kinderen van dove ouders of broers en zussen van dove kinderen) behoren niet tot de doelgroep Vlaamse Gebarentaal niet breed gedragen

Van Toegankelijk onderwijs naar onderwijs in VGT Wat ontbreekt er in de verhalen: volwaardig aanbod VGT in onderwijs Huidige situatie is in strijd met artikel 24 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap ook indien de implementatie van het M-decreet verder verfijnd wordt! Nood aan een model waarbij VGT niet wordt gezien als een taal die Nederlands toegankelijk maakt

Van Toegankelijk onderwijs naar onderwijs in VGT Het model dat wij voorstellen is GEEN tussenmodel of een overgangsmodel! is GEEN segregatie! is een duurzaam model met respect voor noden en rechten van dove kinderen, hun broers en zussen, en horende kinderen van dove ouders! Onderwijssysteem aanpassen betekent niet noodzakelijk transitie van buitengewoon naar gewoon onderwijs, maar gepaste gebarentaalomgevingen als deel van inclusief onderwijs (Murray et al. 2018).

Verkennend Project (gelijke kansen) oktober 2014 – oktober 2015 met de steun van Gelijke Kansen in Vlaanderen Welk tweetalig onderwijssysteem is passend voor dove kinderen en hun rechten, noden en sterktes? is passend voor horende kinderen van dove ouders en hun broers/zussen? is wenselijk voor ouders? is haalbaar in Vlaanderen?

Studiebezoeken buitenland Verkennend Project (gelijke kansen) Welk tweetalig onderwijsMODEL in vlaanderen? FOCUSGROEPEN OUDERS & LEERKRACHTEN GESPREKKEN MET EXPERTEN Studiebezoeken buitenland

Tweetalige klassen in reguliere school

Tweetalige klassen in reguliere school tweetalige klassen Instructietaal: VGT en geschreven Nederlands Tweetalige leerkrachten VGT en Nederlands als gelijkwaardige taalvakken

Tweetalige klassen in reguliere school ‘horende’ klassen Instructietaal: Nederlands Nederlandstalige horende leerkrachten VGT als extra taalvak, bv. 2 uur per week.

Tweetalige klassen in reguliere school ‘bruggen’ Gemeenschappelijke activiteiten en lessen (bv. één keer per week projectwerk) Gemeenschappelijke speelplaats Positieve houding tegenover Nederlands en VGT

Tweetalige klassen in reguliere school Doof en horend personeel Positieve houding tegenover Nederlands en VGT Positieve talige rolmodellen Positieve samenwerking Horende directeur en dove coördinator

Timing? Schooljaar 2019-2020 starten Starten in de kleuterklas Ieder jaar een klasje open, tot en met het zesde leerjaar

Bedankt voor uw aandacht! maartje.demeulder@verbeeld.be marieke.kusters@doof.vlaanderen #onderwijsVGT

referenties Murray, J. J., De Meulder, M., & le Maire, D. (forthcoming) An Education in Sign Language as a Human Right? The sensory exception in the legislative history and ongoing interpretation of Article 24 of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Human Rights Quarterly. Le Maire, D. (2016), Onderzoek naar juridische status en mogelijkheden voor Vlaamse Gebarentaal [Onderzoeksrapport in opdracht van de Vlaamse overheid]. KULeuven, faculteit Rechtsgeleerdheid http://www.adviesvgt.be/onderzoek-naar-juridische-status-en- toekomstmogelijkheden-voor-vlaamse-gebarentaal KINDEREN UIT GEZINNEN MET ÉÉN OF MEERDERE DOVE GEZINSLEDEN Een exploratief onderzoek naar gelijke onderwijskansen Onderzoeksrapport en beleidsaanbevelingen, oktober 2015 http://www.doof.vlaanderen/nieuws/tweetalige-klassen-vgt-ned-reguliere- school Het videoverslag van de studiebezoeken naar buitenlandse tweetalige onderwijsprogramma’s: http://www.doof.vlaanderen/nieuws/tweetalige-klassen-vgt-ned- reguliere-school