Mijn visie op onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
TRENDS 2014 Hafida
Wjk.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Thema Roos van Leary in de klas
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Reken je (niet) rijk.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Laaggeletterdheid en de BPV
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lesplannen.
Ouders en school samen Maart 2016
Schoolgroepbijeenkomst
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
BOM-model PV 25/03/2014.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Het tweede LOS-gesprek
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Doubleren.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
De start van werkplekleren 2a
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Mijn visie op onderwijs Waarom heb ik voor het onderwijs gekozen? Wat vind ik een goede docent? Hoe leren kinderen mijn vak? Wat is voor mij de betekenis van mijn schoolvak?

Doelstellingen Richting geven aan eigen ontwikkeling Een leven lang leren Reflectie en ontwikkeling Toekomst, hoe neem ik de juiste beslissingen Bewuste keuze van toekomstige werkomgeving Onderdeel van POP / portfolio

Resultaten Studenten kunnen eigen opvattingen en idealen op goed onderwijs zichtbaar maken voor anderen (collega’s, leerlingen en ouders) door de visie onder woorden en in de praktijk te brengen. De basis voor een leven lang leren is gelegd. Studenten hebben een geschreven en gesproken eigen visie op onderwijs, vastgelegd in het Persoonlijk Visie Document

Programma en planning 2 bijeenkomsten 4 leerwerktaken 1. Nulmeting oktober Visie vertaald naar gedrag november Aanvullingen december Interview 2 docenten februari Visie van de school maart 2. Eindmeting mei

Bijeenkomst 1. Nulmeting Intro Waarom kies je voor een baan als docent? Wat vind je belangrijk Wat is jouw visie op onderwijs? Maak een mindmap / Post-it op muur o.i.d. Bespreken Vertel aan de hand van je mindmap jouw verhaal (..min) *Elk verhaal wordt gefilmd en aan het einde van het schooljaar weer bekeken tijdens de eindmeting. * Leg het resultaat vast in je eigen visie document

leerwerktaak (of bijeenkomst 2) Visie vertaald naar gedrag Als je iets belangrijk vindt, dan moet je omgeving dat terug kunnen zien in je handelen, je gedragingen. Aan welke gedragingen kun je zien welke aspecten jij belangrijk vindt? Stel je vast dat je bij bepaalde onderwerpen te weinig / niets terugziet in je gedragingen, ontwikkel hiervoor dan leerwerktaken. Beoordeel of je deze activiteiten naar behoren uitvoert, maak daar anders een ontwikkelplan voor. Betrek anderen (je werkplekbegeleider, je leerlingen) in het vaststellen van je ‘imago’. * Leg de zichtbare en de nog verder te ontwikkelingen gedragingen vast in je Persoonlijk Visie Document (leerwerktaken).

Starter tijdens een bijeenkomst (of bijeenkomst 3) Aanvullingen op je visie Studenten kunnen tijdens de start van een bijeenkomst iets laten zien waardoor zij geïnspireerd werden. (citaat, lesplan, video,..) Dit kunnen zij delen. Leg deze aanvullingen vast in jouw persoonlijk visie document

Leerwerktaak Interview docenten Interview 1 docent uit je sectie / vakgroep: Waarom ben jij docent geworden? Welke aspecten van je werk vind jij belangrijk? Hoe wordt dat zichtbaar in je werk? Vergelijk de antwoorden met je eigen visie op onderwijs Wat zijn de overeenkomsten / verschillen? Zijn er aspecten genoemd die niet in de eigen visie terugkomen, dan is het goed te bekijken of er een visie op ontwikkeld moet worden Doe hetzelfde voor 1 docent uit andere vakgroepen * Maak verslagen van de gesprekken en reflecteer op je eigen visie; noteer overeenkomsten en (opmerkelijke) verschillen.

Bijeenkomst of leerwerktaak Visie van de school Analyseer de visie van de stageschool. Wat is de visie van de school op: Pedagogisch handelen Didactisch handelen Welke andere aspecten zijn belangrijk voor deze school? Welke overeenkomsten en verschillen zie je met jouw visie? Herken je in de interviews met collega’s aspecten van de schoolvisie? Zou je op deze school willen werken? Waarom wel / niet? * Leg de overeenkomsten en verschillen vast in je Persoonlijk Visie Document.

Eind-bijeenkomst Eindmeting en evaluatie We kijken naar jouw ‘visie filmpje’ van het begin van het schooljaar Wat is er in de loop van dit schooljaar veranderd aan jouw visie op onderwijs? Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt? Leerwerktaken Verbeterpunten Aanvullingen Welke plek krijgt dit Persoonlijke Visie Document en de praktische uitwerking in jouw verdere carrière? * Leg je eindmeting vast in je Persoonlijk Visie Document.

Evaluatie In het kader van ‘teach what you preach’, reflecteren de studenten op de lessenreeks en geven verbeterpunten / aanvullingen. Hierbij wordt aandacht besteed aan: Doelstellingen Resultaten Aanpak en verwerking