Ketenstage Student volgt Cliënt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Van A naar (nog) Beter Beheersen van Ziekteverzuim
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Voorzitter programmacommissie NPO
Gepersonaliseerd leren
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Korte introductie tot het principe
Doorlopende leerlijnen
Yacht & P4C.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
SuSeSuSeSuSeSuSe Summa Search Presentatie Paul Hulsbosch, docent Summa Zorg.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Communicatie en begeleiding
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Het programma In voor zorg! Hannie Treffers en Carolien Koning PGM open, 7 februari 2013.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Met Minder Meer en Beter
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
De Wever Zorg Innovatie Centra
Leren zonder ZorgPact In deze bijeenkomst wil ik met u in gesprek hoe een zorgpact vorm te geven Voorbeeld: regio RijnGouwe Centraal: een zorgpact moet.
Ketenstage: Student volgt Cliënt
bij de kick-off Modulariseren
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Samenwerking eerste/tweede lijn
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
WerkplekLeren Tessa van Loo – manager HR services.
Gedragsproblemen en stoornissen
Menukaart Gespreksleidraad
Leeruitkomsten van een LOL-dag
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Ketenstage Student volgt Cliënt

Inhoudsopgave: Waarom dit project? Hoe gerealiseerd met drie organisaties en een Hogeschool? Resultaten Ervaringen van studenten en werkbegeleiders

Waarom ‘student volgt cliënt’? Zorglandschap verandert snel (extramuralisering) Sterkere afhankelijkheid van ketenpartners Inzicht krijgen in mogelijkheden van die ketenpartners Dubbele vergrijzing, complexiteit van ouderenzorg Behoefte aan hbo-verpleegkundigen in de ouderenzorg Hoe deze student boeien, binden en behouden? Opleiden (en werken) in de zorgketen: ketenstage

Doelen Studenten stage laten lopen in de zorgketen van de kwetsbare oudere Boeien en binden Patiëntproblematiek en continuïteit van zorg centraal Zelfsturing van het leerproces (leeruitkomsten zijn leidend) Ketenpartners kijken bij elkaar ‘in de keuken’ Professionele leergemeenschap / Community of Learners Studenten, praktijkopleiders, werkbegeleiders, docentbegeleider Lerende organisaties, lerende medewerkers (life long learning) Informeel leren

Uitvoering (semester = 20 weken)  Reguliere stage Week 1 t/m week 20 Student(en) 1 Thuiszorg Student(en) 2 Ziekenhuis Student(en) 3 Revalidatie

Uitvoering (semester = 20 weken)  Ketenstage Week 1-6 Week 8-13 Week 15-20 Student(en) 1 Thuiszorg Revalidatie Ziekenhuis Student(en) 2 Student(en) 3

Uitvoering In de stage staan thema’s continuïteit van zorg en aantal patiëntproblemen (uit de Kernset) centraal, student volgt deze thema’s op alle stations Bijeenkomsten leergemeenschap: om de twee weken (ca. 2 uur) Tussenweken (week 7 en week 14) ingevuld en samengesteld op basis van de leerbehoefte van de leergemeenschap Tussenevaluaties studenten, overdracht van stations aan elkaar en ketenpartners, les Klinisch Redeneren, bezoek Zorg(t)huis Winschoten, sprekers, presentaties, symposia, congressen etc etc Afsluiting stage met presentatie van resultaten

Resultaten tot zover Studenten die de ouderenzorg als uitdagend en complex zien Studenten die daadwerkelijk eigen regie krijgen over leerproces Werknemers die (weer) in de leerhouding komen Meer inzicht in problematiek van de kwetsbare oudere in de keten hiaten in de transmurale overdracht elkaars mogelijkheden in de keten

Intranet en blackbord Intranet? Blackbord?

Artikel in personeelsblad Hanzehogeschool PL.HANZE 2017/2 We doen best iets bijzonders… Artikel in personeelsblad Hanzehogeschool PL.HANZE 2017/2

Vinden ook de studenten Artikel in Onderwijs en Gezondheidszorg, 2017/3

Mooie vermelding waard… Veel uitnodigingen werkveldconferenties in heel Nederland Koploper in Zorgpact

Studenten aan het woord: Wie ben ik? Mijn motivatie voor de pilot student volgt cliënt Stage ervaringen Leerdoelen

Mijn ervaring: Persoonlijke groei Out of my comfortzone Ondernemend Uniek Complex Werknemer/student Verdieping zoeken Persoonlijke benadering Vertrouwen (intervisie) Uitdaging Te kort Eye opener Theorie en praktijk

De leergemeenschap Samenwerking Elkaar ondersteunen Praktijkopleiders Werkbegeleiders Docentopleider

Werkbegeleider aan het woord: Wie ben ik? Mijn motivatie voor de pilot student volgt cliënt Ervaringen Leergemeenschap