Informatie avond Groep 6
Zelfstandig werken servicerondje instructietafel uitgestelde aandacht dagtaak weektaak
Rekenen: Pluspunt Lesstof: Optellen en aftrekken tot 10 000 (cijferend) Vermenigvuldigen en delen Meten ( ml, cl , l, mm, cm, dm, m, km, m2 en cm2) en wegen (g en kg) Rekenen met geld Ruimtelijk inzicht Breuken: benoemen b.v. 2/5, start gelijknamig maken Klokkijken: analoog en digitaal Grafieken verhoudingstabellen
Veel oefenen en herhalen - Lesduur 50 à 60 minuten - Elke les start met oefenen en herhalen Instructieles Zelfstandig werken les zelf oefenen instructie zelfstandig werken samen oefenen reflectie De lessen staan om en om in het teken van instructie en zelfstandig werken. Tijdens de instructieles krijgen de kinderen uitleg over een nieuw rekenonderwerp. De volgende dag gaan ze tijdens de zelfstandig werken les met dit onderwerp oefenen. En… elke les wordt er gestart met oefenen!
Rekenen op niveau Vanaf groep 6: werkboeken op 3 niveaus Rekenzwak Vanaf groep 6 werken de kinderen in een werkboek dat past bij hun niveau. Het niveau wordt aangegeven door het aantal sterren. De stof is voor ieder niveau uitdagend, maar biedt tegelijkertijd succeservaring. Zo blijft ieder kind gemotiveerd en wordt het beste uit . Rekenzwak: De kinderen die moeite hebben met rekenen krijgen extra hulp (verlengde instructie). Zo wordt geprobeerd om ze toch naar het gemiddelde niveau te krijgen. Rekensterk: Voor de rekensterke kinderen zijn de opgaven extra uitdagend gemaakt. Ze kunnen er dus echt hun tanden in zetten. Gemiddeld Rekensterk
Hoe leren kinderen rekenen? Er moet een beeld/ voorstelling gevormd worden. Er moet drijvend vermogen zijn. Van hieruit kan men verder opbouwen.(zie voorbeeld aanleren van vermenigvuldigen en breuken) Er moet geautomatiseerd worden om vlot te leren rekenen. In het dagelijks leven kom je nauwelijks kale sommen tegen, maar wel verhaalsommen.
Spelling: Taal actief Lesstof: Spellingregels bakker, jager oefenen zoek de fout en vijf dicteewoorden toepassen is belangrijker dan overschrijven Themawoorden via huiswerk mee
Taal: Taal actief Lesstof: Taal: Woordbenoemen: persoonsvorm, onderwerp, zelfstandig naamwoord, lidwoord
Lezen Technisch lezen methode: Estafette bibliotheekboeken Tutorlezen differentiatie leesplezier bibliotheekboeken Tutorlezen ralfilezen Begrijpend lezen methode: Grip op lezen gericht op verschillende strategieën die elk blok aan bod komen. thuis oefenen?
Ontwikkeling Lezen Woorden-schat en Kennis van de wereld Lezen met begrip Leren toepassen van een beperkt aantal leesstrategieën Aanvankelijk en voortgezet technisch lezen: correct > vlot > vloeiend Woorden-schat en Kennis van de wereld Mondelinge taalvaardigheid (spreken en luisteren) Fonemisch bewustzijn Letterkennis Bouwstenen voor lezen met begrip: DAT en CAT op jonge leeftijd is een voorspeller voor lezen met begrio. Begrijpend luisteren (groep 2) en technisch lezen voorspelt prestaties begrijpend lezen (groep 6/7/8). Veel dagelijks voorlezen! (Herhaald interactief voorlezen) Ook in hogere groepen. Vraag jezelf af: lees ik wel elke dag voor? Praten over….teksten, boeken, belevenissen Eenvoudige strategieën die in de onderbouw kunnen worden aangeboden: Voorkennis activeren Vragen stellen Voorspellingen doen Visualiseren (laten zien, uitbeelden, naspelen) Je zou hier een poster van kunnen maken waarmee je al heel vroeg kinderen bewust maakt van strategie gebruik. Inzetten op woordenschat en kennis van de wereld hier liggen de kansen!!! 11
Schrijven Methode: Pennenstreken Stabilopen, geen balpen aan elkaar schrijven!
Wereldoriëntatie Wijzer door…. de tijd de wereld + topo de natuur/techniek Topo: Nederland Provincies, wateren, steden. 10 getoetst
Levensbeschouwing We vertellen verhalen uit de bijbel, gekoppeld aan onze feestdagen. Met kerst is er een viering in de MM-kerk
Gym Tweemaal in de week les van een vakleerkracht. Gymkleding: t-shirt, broek en schoenen zijn verplicht. Douchen naderhand is verplicht. Geen spuitdeo Gym op dinsdagochtend en vrijdagochtend.
Kanjertraining Witte, rode, gele en zwarte pet We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Het belangrijkste doel is, dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken.
Continuous Improvement klassenmissie klassenregels resultaten en motivatie
Huiswerk Elke week 1 blaadje spelling, begrijpend lezen of rekenen. Vrijdag mee en donderdag inleveren. Topo om de 3 weken spreekbeurten
Ouderhulp (Engels, klassenouders, leesouders bibliotheekhulp) Startgesprekken