Het waagstuk van de opvoeding Opvoeden tot/als zingeving
Behoefte vanuit de samenleving Levensgrote vragen… Burgerschap Spanning individu en solidariteit Samenlevingsmodel Druk op onderwijs, gezin… Psychische problemen Radicalisering/onverschilligheid ……. … en Levensvragen Hoe ga ik om met de levensgrote vragen? Hoe wil ik in het leven staan? Wat kan mij daarbij helpen, richting geven? Opvoeden als/tot zin-geven en zin-vinden
0vertuiging Opvoeden is essentieel een zingevende activiteit Opvoeden gaat dus ook over het leren omgaan met levensvragen en zin geven/zin vinden Focus van het project: omgaan met levensvragen en zingeving kun je leren Pedagogische en psychologische benadering die opentrekt naar zingevingsbronnen
Een dienst aan de samenleving Samenlevingsvragen Inzichten uit neurologie, psychologie en pedagogie Bronnen: ‘erfgoed’ zusters Franciscanessen, VKMO, spirituele tradities… Tools Opvoeden/zingeving?
Zingeving leren? Mensen hebben de capaciteit om met levensvragen om te gaan Die moet net als alle andere capaciteiten ontwikkeld en geoefend worden Onderzoek geeft aan dat als deze capaciteit ontwikkeld wordt dit mensen helpt om meer energie en veerkracht te ontwikkelen om met crisissen en uitdagingen om te gaan (spankracht) een fundament te vinden voor waarden en levenshoudingen een evenwicht te vinden tussen individuele ontplooiing en solidariteit in gesprek te gaan met diverse levensovertuigingen
Doelgroep
Wat voorafging Uitschrijven project en rondgang Aanbrengen projectthema via rondetafels Uitschrijven project en rondgang
Structuur project: Drie trappen met telkens ‘grendel’ 1 Mobiliseren 2 Transformeren en ontwikkelen 3 Uitwerken- en implementeren
Op basis daarvan: matrix formuleren voor fase 2 Trap 1: Mobiliseren Politiek Onderwijs Ouders/intergenerationeel Religies (interreligieus) Draagvlak en commitment voor het project zoeken in de samenleving door te overtuigen van het belang van het thema Enquête bij leerkrachten en ouders: wat verwachten zij? Verzamelen van kennis, expertise, contacten Debat, seminars, webinars, documentaire, …… Hoe? Wat gaan we doen? Welke middelen zijn geëigend? Hoe gaan we dat uittesten/meten? Op basis daarvan: matrix formuleren voor fase 2
Trap 2: transformeren en ontwikkelen Gecommitteerde mensen en organisaties meenemen in de omzetting van concepten… …en overtuigingen… … naar methodiek en en materialen Proeftuinen opzetten - Starten met basisonderwijs? Uitwerken pilots vanuit multimediaal perspectief digitaal platform magazine, docu’s/filmpjes Uittesten en bijsturen
Trap 3: Uitwerken en implementeren Finaliseren en presenteren van materiaal en methodes Begeleiden van implementatie voor ouders en leerkrachten via de partnerorganisaties Evaluaeren en eventueel uitbreiden naar voortgezet onderwijs
Operationalisering Stuurt project aan en bij Evaluatie voortgang en ‘grendels’ Stuurgroep: zusters Franciscanessen, JvdV, partnerorganisaties VKMO Vanuit diverse sectoren in de samenleving die met opvoeding te maken hebben (politiek, onderwijs, pedagogie, psychologie, levensbeschouwingen…) Creëert een expertisenetwerk Buitenlandse voorbeelden en gelijkaardige projecten (GB, D) Klankbordgroep: kennisplatform
Digitaal platform (op basis van Logia?) + social media Project voorstellen, opvolgen Streaming van activiteiten Webinars Implementatie begeleiden …
Wie doet mee?