RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
“Zonder taal geen verhaal” .
bij juf Ineke en juf Caroline
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Vakmanschap is Meesterschap
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Ho 8: Portfolio.
BEHEER ENQUÊTES Opvragen en verwerken van gegevens.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
SLO ● Netherlands institute for curriculum development RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Politieacademie Mea Heringa.
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Opdracht : Gedachten ontwikkelen over format en lay out van een nieuw parochieblad.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Lezen: doe het goed voor
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Digitaal literair lezen – doen we het al? Een eerste inventarisatie van het digitale literaire leesgedrag onder de Nederlandse bevolking Niels Bakker,
NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven)
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Magazines. Bron: NUV/GPT betaalde publiekstijdschriften telt Nederland. Ons land heeft daarmee een rijk en gesegmenteerd aanbod van titels
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Bits & Bytes Magazine Media.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
Curriculumontwerp AVO
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Vwo 6 – literatuur Week
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Onderzoek Basisstof 6.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Hoe is menselijke taal ontstaan?
voorbeeld volgende bladzijde terug
The Future Teacher 3.0.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL

SELECTIE VAN GESTELDE VRAGEN Algemeen Beoordeling Functie Waarom TT lezen? Sekse Mening algemeen Aantal jaar onderwijs -Vormgeving Andere tijdschriften -Vormgevingsaspecten Papier of digitaal Wensen tav toekomst Bereidheid om kopij aan te dragen

GROTE VARIATIE IN FUNCTIES Grote variatie in functies onder lezers, over de hele breedte van onderwijs Opleiders Pabo Nascholers Leraren Intern begeleiders Lectoren Remedial teachers Hoogleraren Taalcoördinatoren Taalleescoördinator Taalspecialisten Onderwijsadviseurs Directeuren Ambulant begeleiders, cluster 2 Adjunctdirecteuren Onderwijsinspectie Docenten Nederlands Ontwikkelaars Uitgevers

SEKSEVERDELING OVERWEGEND VROUW Meer dan twee derde van de deelnemers is vrouw Man 24 % Vrouw 76%

ERVARING IN HET ONDERWIJS Lezers zijn ervaren, werken al lang in het onderwijs Meer dan 6 jaar -> 94% Tussen 2 en 6 jaar -> 5% Minder dan 2 jaar -> 1% (zie volgende slide voor beeld)

ERVARING IN ONDERWIJS IN BEELD

LEZERS LEZEN NOG STEEDS GRAAG PAPIER Grootste groep lezers leest Tijdschrift Taal op papier Momenteel: 73% papier 23% digitaal 4% papier en digitaal (zie volgende slide voor beeld)

HUIDIGE LEESVORM, PAPIER OF DIGITAAL IN BEELD

ANDERE VEELGELEZEN VAKBLADEN Lezers lezen naast Tijdschrift Taal veel vakbladen Meest gelezen: Jeugd in School en Wereld, Didactief en Meertaal 1. JSW (70%) 2. Didactief (56%) 3. Meertaal (48%) 4. Praxis 5. HJK 6. Levende talen 7. Onze Taal ... En nog heel veel andere vakbladen

OVERZICHT GELEZEN VAKBLADEN (meerdere antwoorden mogelijk)

LEZER GRAAG OP DE HOOGTE VAN RECENTE ONTWIKKELINGEN Alle lezers willen 'bij' blijven Een derde voor praktische ideeën Op de hoogte blijven recente ontwikkelingen (95%) Nieuw onderzoek (62%) Praktische ideeën opdoen (32%) (zie volgende slide voor beeld) Anders, bijv: -'...om scherp te blijven in mijn taalgebruik tijdens het schrijven van educactieve content' -'...als achtergrondinfo voor studenten' -'...om de ontwikkeling op de lerarenopleidingen te volgen'

LEESMOTIVATIE IN BEELD

MENING OVER TIJDSCHRIFT TAAL INHOUD BEGRIJPELIJK: PRETTIGE TOON Sterk: Begrijpelijk, Kan beter: Variatie onderwerpen, soort artikelen prettige toon Goed Begrijpelijkheid Goed- Matig (97% goed - 3% matig) Variatie in soort artikelen Aantal pagina's per nummer (83% goed – 9% matig) (91% goed –3% matig) Variatie in onderwerpen Manier waarop je als lezer (84% goed – 13% matig) wordt aangesproken (89% goed - 4% matig) (zie volgende slide voor beeld) Goed - Gemiddeld Diepgang (91% goed- 7% matig) Lengte artikelen (90% goed – 7%)

'MENING OVER TIJDSCHRIFT TAAL...' IN BEELD

VORMGEVING: DEGELIJK Meningen lopen uiteen (Zie volgende slide voor totaaloverzicht in tabel): Vernieuwend (28% ja - 46% nee) Saai (28% ja - 58% nee) Fris (32% ja - 47% nee) Degelijk (87% - 6%) Passend bij SLO (56% - 6%) Vooral degelijk (zie volgende slide voor beeld)

VORMGEVING IN BEELD

'Overzichtelijkheid' en 'tabellen en grafieken' (+) -Aandachtspunt: VORMGEVINGSASPECTEN -Sterk: 'Overzichtelijkheid' en 'tabellen en grafieken' (+) -Aandachtspunt: 'Voorkant' (-) Voorkant 44% ja - 41% nee Overzichtelijkheid (lay-out en indeling) 83% ja - 11% nee Kleurgebruik 76% ja - 19% nee Tabellen en grafieken 90% ja - 2% nee

VORMGEVINGSASPECTEN IN BEELD

VORMGEVING EN VORMGEVINGSASPECTEN PERCENTAGEVERDELING + - Vernieuwend 28 46 voorkant 44 41 saai 58 Overzichtelijk (indeling) 83 11 fris 32 47 Kleur 76 19 degelijk 87 6 Tabellen Grafieken 90 2 passend bij SLO 55

LEZERS HECHTEN AAN PAPIER Lezers willen ook voor de toekomst liever papier, maar... Helft van de lezers wil liefst papier (49%) 'Liever digitaal' slechts 2% Digitaal met printversie goed alternatief (47%) (zie volgende slide voor beeld)

VOOR DE TOEKOMST PAPIER OF DIGITAAL IN BEELD

LEZERS SCHRIJVEN GRAAG MEE Groot deel van de lezers is bereid mee te schrijven Bereid om kopij aan te dragen -> 44% Kan geen kopij aandragen, of wil niet -> 29% Geen mening -> 27%

CONCLUSIES Lezer... ...is ervaren, leest nauwkeurig ...functie varieert ...hongerig naar recente ontwikkelingen, onderzoek en praktische tips ...waardeert toon en moeilijkheidsgraad ...is over het algemeen zeer tevreden, maar noemt variatie in artikelen en onderwerpen als ontwikkelpunten Lezer geeft aan: Voorkant verdient aandacht Aandacht voor frisser imago Lezer over de toekomst: ...is bereid om kopij aan te leveren Wil liefst papier, maar staat open voor digitale printversie