Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 Presentatie themabijeenkomst Flevoland 7 december 2017 Myrthe Ronteltap CONCEPT
Aanleiding
Aanleiding – Regeerakkoord “Het aantal slachtoffers moet omlaag. Samen met (branche)organisaties, provincies, gemeenten en handhavende instanties zetten we ons in voor de realisatie van het manifest ‘Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit’.” Conceptversie
Aanleiding – Toename aantallen verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden
Aanleiding – Samenwerking Rijk, provincies en gemeenten
Aanleiding – Nieuwe doelstelling? Nu Maximaal 500 verkeersdoden en maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden in 2020 Straks Nieuw maximaal aantal doden en gewonden in 2030? Deel-doelstellingen op basis van risico’s? Ambitie van 0 doden en gewonden? ...
Aanleiding – Aflopen huidig Strategisch Plan
Aanleiding – Risicogestuurde aanpak
De risicogestuurde aanpak (2) Reactief (traditioneel)
De risicogestuurde aanpak (3) Proactief: risico inschatten en handelen Voorbeeld: Geen verkeerslicht Te hoge snelheden Veel verkeer Vervaagd zebrapad Geen berm Hoog risico!
Structuur en taakverdeling Opzet SPV - bouwstenen CONCEPT
Conceptversie
Afleiding in het verkeer – voorbeeld bouwsteen 3 Gedrag bestuurder Gedrag producenten Verwachting omgeving Gedrag in ruimste zin: -Gedrag bestuurder (zorg ervoor niet verleid te worden onderweg, verleiding weerstaan is moeilijk en leidt toch ook af) -Gedrag producenten (ook in-car): ontwerp zo dat systemen niet afleiden of verleiden Maak rijtaakondersteuning zoals navigatie in informerende ISA veilig, wel bereikbaar voor nood en geen verleiding door ‘gezellige’ berichten -Gedrag ouders, collega’s, vrienden: verwacht geen antwoord als iemand stuurt Om dit te bereiken convenant waarin partijen concrete toezeggingen doen Conceptversie CONCEPT
OMGEVING
Wie doen er mee? Overheden Deelnemers aan de werkgroepen bouwstenen: Gezamenlijk ‘eigenaar’ zijn van het strategisch plan: Rijk (IenW/JenV), IPO/vertegenwoordigers provincies en VNG/gemeenten/vervoerregio’s Leveren de trekkers van de werkgroepen Deelnemers aan de werkgroepen bouwstenen: Maatschappelijke organisaties, ingenieursbureaus, betrokken individuen, verzekeraars, overheden Kennisinstituten, zoals SWOV, KiM, CROW, PBL Relatie met andere beleidsvelden, zoals zorg en welzijn en de Omgevingswet CONCEPT
Goede voorbeelden delen www.verkeersveiligheid2030.nl @spv2030 CONCEPT
Wat staat op de rol voor 2018? Verder uitwerking van de bouwstenen Invulling geven aan de oplossingsrichtingen 6 februari: nieuwe plenaire sessie voor alle geïnteresseerden Starten gesprekken over mogelijke maatregelen Bestuurlijk traject doelstelling CONCEPT
www.verkeersveiligheid2030.nl Verkeersveiligheid@minienm.nl @spv2030 Doe je mee? www.verkeersveiligheid2030.nl Verkeersveiligheid@minienm.nl @spv2030