wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders……
Advertisements

Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Synchromodaal transport
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Natuurbegraven Als economische drager voor Natuur en Landschap Jac. Meter
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Duurzaam Bouwonderwijs Landelijke Netwerkdag Duurzaam Bouwonderwijs Esther Roth, 26 november 2008.
EER Economische Effect Rapportage
Het perspectief van Eindhoven Het ‘verzilveren’ van ontwikkelpotenties?
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Ecologisch Domein Actualisering Uitvoeringsprogramma Strategische Agenda NETWERKBIJEENKOMST 13 MEI 2014.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Het milieu En haar problemen....
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
Gouda Titel Water zijn nieuwe plek geven en investeren in veerkracht Kernboodschap 1.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
‘ Concentreren op kwaliteit’ Presentatie gemeenteraad Groningen J.B.R. Wijma - Programmadirecteur Regio Groningen-Assen 19 Oktober 2010.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Openbare ruimte als trekker Pitch werkbijeenkomst “Retail in middelgrote Gemeenten” 26 juni 2015.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
Gezondheid & de Omgevingswet
Herstructurering Bedrijventerreinen Oostflank Brunssum
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Programma Ruimte & Wonen
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Samenleving en overheid
Routekaart verbreed GRP
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Personenverkeer werkgever
Van wet naar Brabantse praktijk
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Fons Savelberg - ORS critical review 26 november 2018
Nationale Omgevingsvisie
Biologie als basis voor leven
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Afweegkaders in beleidspraktijk Bijdrage aan Leerplatform MIRT
Transcript van de presentatie:

wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  

Schot voor de boeg Perspectief Hoofd-criterium Nr. Criterium Indicatoren & targets Gebruikers Beter verbinden 1. Aanvaardbare reistijden   Nader uit te werken, zie bijlage 1 voor een eerste impressie. 2. Betrouwbare reistijden 3. Toegankelijkheid 4. Kwaliteit van de reis / vervoer Niet-gebruikers / omwonenden / andere actoren Betere omgeving 5. Schone, veilige, klimaatbestendige, stille, ruimte-efficiënte en zuinige mobiliteit 6. Duurzame modal split en inspelen op vergroten duurzaamheid per modaliteit d.m.v. innovaties 7. Kwaliteit inpassing netwerken/ effecten op de leefomgeving Investeerders & exploitanten investeren 8. Kostenefficiency en rendement 9. Waardeneffectiviteit 10. Tijdseffectiviteit / adaptiviteit 11. Optimaal gebruik bestaande netwerken Uitvoerbaarheid Goede uitvoerbaarheid 12. Technische uitvoerbaarheid 13. Juridische/procedurele uitvoerbaarheid 14. Draagvlak Schot voor de boeg

Schot voor de boeg Perspectief Hoofd-criterium Nr. Criterium Indicatoren & targets Niet-gebruikers / omwonenden / andere actoren   Betere omgeving 5. Schone, veilige, klimaatbestendige, stille, ruimte-efficiënte en zuinige mobiliteit 36% afname in CO2 emissies gerelateerd aan transport en mobiliteit in 2030 t.o.v. de waarden in 2005 40% afname van de concentratie elementair koolstof (roet) als gevolg van de verkeersbijdrage (gemiddeld 0,75 μg/m3) Afname in de concentratie fijnstof en stikstofdioxide in binnensteden Afname geluidsoverlast als gevolg van transport 25% afname van het aantal verkeersongelukken in de regio ten opzichte van 2008 6. Duurzame modal split en inspelen op vergroten duurzaamheid per modaliteit d.m.v. innovaties Toename in het aandeel ‘groene’ modaliteiten (fiets, OV, water en spoor, etc) (SMART-target na nul-meting) 7. Kwaliteit inpassing netwerken/ effecten op de leefomgeving Toename in de mate van tevredenheid bij omwonenden Toename van de kwaliteit en waarde van de leefomgeving Toename van de kwaliteit van natuur en landschap

Discussie (1) kan afwegingskader helpen kloof tussen ambitie (=integraal/breed) en praktijk (=verschot/projectfocus) te overbruggen? Perspectief Hoofd-criterium Nr. Criterium Indicatoren & targets Gebruikers Beter verbinden 1. Aanvaardbare reistijden   Nader uit te werken, zie bijlage 1 voor een eerste impressie. 2. Betrouwbare reistijden 3. Toegankelijkheid 4. Kwaliteit van de reis / vervoer Niet-gebruikers / omwonenden / andere actoren Betere omgeving 5. Schone, veilige, klimaatbestendige, stille, ruimte-efficiënte en zuinige mobiliteit 6. Duurzame modal split en inspelen op vergroten duurzaamheid per modaliteit d.m.v. innovaties 7. Kwaliteit inpassing netwerken/ effecten op de leefomgeving Investeerders & exploitanten investeren 8. Kostenefficiency en rendement 9. Waardeneffectiviteit 10. Tijdseffectiviteit / adaptiviteit 11. Optimaal gebruik bestaande netwerken Uitvoerbaarheid Goede uitvoerbaarheid 12. Technische uitvoerbaarheid 13. Juridische/procedurele uitvoerbaarheid 14. Draagvlak integraal verkennen en breed doelbereik financiering via Infrafonds (schotten) programmatisch sturen op doelen en doelbereik projectwensen regio

Discussie (2) - Hoe weeg je criteria onderling Discussie (2) - Hoe weeg je criteria onderling? - Welke categorie moet het zwaarst wegen? - Welke indicatoren zijn voor duurzaamheid top-2?