wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?
Schot voor de boeg Perspectief Hoofd-criterium Nr. Criterium Indicatoren & targets Gebruikers Beter verbinden 1. Aanvaardbare reistijden Nader uit te werken, zie bijlage 1 voor een eerste impressie. 2. Betrouwbare reistijden 3. Toegankelijkheid 4. Kwaliteit van de reis / vervoer Niet-gebruikers / omwonenden / andere actoren Betere omgeving 5. Schone, veilige, klimaatbestendige, stille, ruimte-efficiënte en zuinige mobiliteit 6. Duurzame modal split en inspelen op vergroten duurzaamheid per modaliteit d.m.v. innovaties 7. Kwaliteit inpassing netwerken/ effecten op de leefomgeving Investeerders & exploitanten investeren 8. Kostenefficiency en rendement 9. Waardeneffectiviteit 10. Tijdseffectiviteit / adaptiviteit 11. Optimaal gebruik bestaande netwerken Uitvoerbaarheid Goede uitvoerbaarheid 12. Technische uitvoerbaarheid 13. Juridische/procedurele uitvoerbaarheid 14. Draagvlak Schot voor de boeg
Schot voor de boeg Perspectief Hoofd-criterium Nr. Criterium Indicatoren & targets Niet-gebruikers / omwonenden / andere actoren Betere omgeving 5. Schone, veilige, klimaatbestendige, stille, ruimte-efficiënte en zuinige mobiliteit 36% afname in CO2 emissies gerelateerd aan transport en mobiliteit in 2030 t.o.v. de waarden in 2005 40% afname van de concentratie elementair koolstof (roet) als gevolg van de verkeersbijdrage (gemiddeld 0,75 μg/m3) Afname in de concentratie fijnstof en stikstofdioxide in binnensteden Afname geluidsoverlast als gevolg van transport 25% afname van het aantal verkeersongelukken in de regio ten opzichte van 2008 6. Duurzame modal split en inspelen op vergroten duurzaamheid per modaliteit d.m.v. innovaties Toename in het aandeel ‘groene’ modaliteiten (fiets, OV, water en spoor, etc) (SMART-target na nul-meting) 7. Kwaliteit inpassing netwerken/ effecten op de leefomgeving Toename in de mate van tevredenheid bij omwonenden Toename van de kwaliteit en waarde van de leefomgeving Toename van de kwaliteit van natuur en landschap
Discussie (1) kan afwegingskader helpen kloof tussen ambitie (=integraal/breed) en praktijk (=verschot/projectfocus) te overbruggen? Perspectief Hoofd-criterium Nr. Criterium Indicatoren & targets Gebruikers Beter verbinden 1. Aanvaardbare reistijden Nader uit te werken, zie bijlage 1 voor een eerste impressie. 2. Betrouwbare reistijden 3. Toegankelijkheid 4. Kwaliteit van de reis / vervoer Niet-gebruikers / omwonenden / andere actoren Betere omgeving 5. Schone, veilige, klimaatbestendige, stille, ruimte-efficiënte en zuinige mobiliteit 6. Duurzame modal split en inspelen op vergroten duurzaamheid per modaliteit d.m.v. innovaties 7. Kwaliteit inpassing netwerken/ effecten op de leefomgeving Investeerders & exploitanten investeren 8. Kostenefficiency en rendement 9. Waardeneffectiviteit 10. Tijdseffectiviteit / adaptiviteit 11. Optimaal gebruik bestaande netwerken Uitvoerbaarheid Goede uitvoerbaarheid 12. Technische uitvoerbaarheid 13. Juridische/procedurele uitvoerbaarheid 14. Draagvlak integraal verkennen en breed doelbereik financiering via Infrafonds (schotten) programmatisch sturen op doelen en doelbereik projectwensen regio
Discussie (2) - Hoe weeg je criteria onderling Discussie (2) - Hoe weeg je criteria onderling? - Welke categorie moet het zwaarst wegen? - Welke indicatoren zijn voor duurzaamheid top-2?