Terminologie in het Voortgezet Onderwijs: Hetty Mulder, Sectormanager Tweede Fase Studiedag voor vertalers 30 maart 2009
Organogram Nederlandse Onderwijs Zie het schema in de map
Onderbouw - Algemeen De eerste twee leerjaren van elke school voor voortgezet onderwijs, ongeacht het type Basisvorming bestaat niet meer 58 kerndoelen 7 domeinen Geen vaste lessentabel
Onderbouw: inhoud (1) 7 domeinen: Nederlands Engels Wiskunde Mens en Maatschappij Mens en Natuur Kunst Sport en bewegen
Onderbouw: inhoud (2) Leergebieden versus vakken Kerndoelen zijn streefdoelen Projecten Scenario-4-scholen 1/3 deel ruimte voor inhouden andere vakken Inhoudelijke profilering (sport, LOOT, kunst, begaafdheidsprofielschool, TTO, technasium, IB, laptopschool etc.) Denominaties (PC, RK, maar ook Montessori, Dalton, etc.)
Onderbouw: organisatie (1) Gewoon klassikaal in vakken Geen vaste lessentabel of lesurentabel In leeromgevingen van 50 tot 100 leerlingen De leraar als docent of als coach Onderwijsassistent, native speaker, PAL ELO gestuurd Grote verschillen, PR, concurrentie! Nederland = kampioen leerplanautonomie!
Onderbouw: organisatie (2) Functies: docent, leraar onderwijsassistent, native speaker coach, begeleider conrector onderbouw, adjunct onderbouw teamleider onderbouw kernteamleider faalangstreductietrainer dyslexietrainer
VMBO: algemeen (1) 4 leerjaren: 2 jaar onderbouw algemeen en 2 jaar bovenbouw (leerjaar 3 en 4, in 4 sectoren) 4 leerwegen en leerwegondersteuning LWOO: Basisberoepsgericht (BBL) Kaderberoepsgericht (KBL) Gemengde leerweg (GL) Theoretische leerweg (TL = oude mavo) Bereidt voor op mbo, vanuit TL doorstroom naar havo mogelijk Praktijkonderwijs (oude MLK)
VMBO: algemeen (2) Intrasectoraal (combinatie van vakken uit dezelfde sector) Intersectoraal (combinatie tussen meerdere sectoren, bredere opleiding) Vakcollege Techniek (vervangt BBL en KBL met 12 uur techniek in leerjaar 1 en 2) LWOO (mogelijk in alle leerwegen, indicatie: IQ, leerachterstand, sociaal-emotionele problemen) Rugzakje (PGB: persoonsgebonden budget)
VMBO: inhoud Voor leerjaar 1 en 2: zie onderbouw Nieuw: praktijkcolleges, met meer beroepsgerichte vakken al in leerjaar 1 en 2 In leerjaar 3 en 4 vier sectoren Handel en economie Zorg en Welzijn Techniek Groen In elke sector: avo-vakken en beroepsgerichte vakken Totaal 14 afdelingen zoals bouwtechniek, uiterlijke verzorging, horeca, etc.
VMBO: organisatie (1) Geheel naar eigen inzicht van de school Veel praktijksimulaties Leerwerkplekken Veel vakkenintegratie tussen avo en praktijk Zichbaar kenmerk: praktijklokalen! Het belangrijkste is: de motivatie erin houden Meeste onderwijsvernieuwing op het vmbo!
VMBO: organisatie (2) BB en KB: speciale trajecten vm2: doorstroming naar het mbo niveau 1 en 2 zonder tussentijds diploma vmbo Nodig om uitval te voorkomen G/T stroomt meestal door naar mbo-opleidingen niveau 3 en 4 T kan door naar havo Maatschappelijke stages en beroepsvoorbereidende stages
Tweede Fase: algemeen Havo – Hoger Algemeen Vormend Onderwijs Aanduiding voor de bovenbouw van havo en vwo Havo – Hoger Algemeen Vormend Onderwijs Vwo - Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs Bovenbouw havo is leerjaar 4 en 5 Bovenbouw vwo is leerjaar 4, 5 en 6 Tweede Fase bestaat vanaf 1998; vanaf 1999 verplicht voor alle scholen VO Vernieuwde tweede fase vanaf 1 augustus 2007
Tweede Fase: inhoud (1) Tweede fase wil zeggen: het geheel aan regelgeving voor die leerjaren (organisatie in profielen, vastgestelde vakken, studielast voor vakken i.p.v. lessentabel, examenprogramma’s voor de vakken) Term wordt ook gebruikt als een soort “vals” synoniem voor “het Studiehuis”. Dit is niet terecht!
Inhoud 2: Opbouw profielen Cultuur en Maatschappij (C&M) Economie en Maatschappij (E&M) Natuur en Gezondheid (N&G) Natuur en Techniek (N&T) Algemeen deel Profieldeel Vrije deel
Inhoud 3: Opbouw profielen (vervolg)) Algemeen deel: Verplichte vakken voor iedereen Profieldeel: Verplichte profielvakken Keuze profielvakken Vrij deel Eén examenvak naar keuze Geheel vrij deel Naar aanbod van de school en naar keuze van de leerling (zie verder schema in de map)
Tweede Fase: organisatie Geglobaliseerd examenprogramma Domeinen Eindtermen CE en SE Syllabus CE (Cevo) en Handreiking SE (SLO) PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) Centraal examen: rol Cito
Veranderingen per 1 augustus 2007 Niet alle leerstof in CE getoetst (60% CE - 40% SE, behalve bij wiskunde-B) Geen vormvoorschriften voor SE CE-onderdelen mogen in SE getoetst worden Schooleigen onderwerpen in SE toegestaan Ook nog per kandidaat verschillend ERK-niveaus voor de talen Nieuwe slaag-zakregeling (gemiddeld 5,5 voor CE, maar één 5 voor Ne, En, Wi)
Nieuwe termen SLU of SBU Contacttijd Studiewijzers PTA ELO Zelfstandig leren, leren leren KWT Mentor Loopbaanbegeleider (decaan!)
Trends Nieuwe examenprogramma’s bètavakken en economie (context-concept benadering) ERK-Masterplan voor moderne vreemde talen Meer samenhang (horizontaal) Doorlopende leerlijnen (verticaal), vooral taal en rekenen, referentieniveaus TTO (160 scholen) Discrepantie SE- en CE-cijfers Combinaties binnen- en buitenschools leren Geen grote structuurwijzigingen gewenst
Hulpmiddelen Op de (oude) site van Tweede Fase Adviespunt: Zakboek met verschillen per vak 2006/2007 Op www.eindexamen.nl syllabi van de Cevo als toelichting op CE Op www.slo.nl handreikingen en examenprogramma’s voor alle vakken inclusief suggesties voor toetsing en PTA Op www.cito.nl informatie over kwaliteitsmonitor SE Op www.schoolmanagersvo.nl informatie over kwaliteitsbewaking van procedures en organisatie SE