Cliënt en Veiligheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Advertisements

Risico? Gevaar? Bijna-ongeval? Ongeval?
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
 Even voorstellen  Twee scenario’s?  Producten voor bedrijven  Producten voor overheid en non- profit organisaties 1 Hulstein Veiligheid Advies|
BRANDVEILIGHEID IDPBW
Patientveiligheid: juridische aspecten
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Eerste Hulp Bij Ontruimen DE TABLE-TOPOEFENING
Veiligheid op school.
Goederenverwerking H19 Arbo-Zorg Manager Handel.
VACCM H4 Calamiteiten Manager Handel.
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Pedagogische theorieën
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Veiligheid in uw BiNaSk-omgeving, vanzelfsprekend?!
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Kijken naar Kinderen Week 5
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Differentiëren & klassenmanagement
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Observeren Les 3.
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 1 Veiligheid
Communicatie 5e les.
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Voorbereiding op opdracht
Observeren en rapporteren
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Lesweek 4 Theorie pagina 194 t/m 207 Voedingsproblematiek Diëten
Kwaliteitszorg Les 4.
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
Observeren rapporteren
Veilig en verantwoord werken
E-learning, E-health & Domotica
Veilig en verantwoord werken
E-learning E-health & Domotica
Methodiek Observeren.
Veilig en verantwoord werken
DISSOCIATIE SESSIE 3.
De Techno Boxen.
Gedragsproblemen en stoornissen
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Veilig en verantwoord werken
Gedragsproblemen en stoornissen
Supermarkt Winkelcriminaliteit.
Veilig werken in de logistiek (KAM)
gesprekstechnieken Les 2
Workshop Wie heeft welke rol?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Communicatie 5e les.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Kennisbank Veilig werken
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
EHBO bij Movares Is er meer dan pleisters en 112?.
Denken en doen.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Cliënt en Veiligheid

Lesweek 3 Herhaling theorie vorige week thema 17 Theorie thema 18 Filmpje Oefeningen maken Opdrachten Rollenspel

Herhaling theorie vorige week 17.1 Patiëntveiligheid 17.2 Patiëntveiligheidscultuur 17.3 Factoren die patiëntveiligheidscultuur beïnvloeden 17.4 Bijdrage van cliënten aan veiligheid Kahoot! https://play.kahoot.it/#/k/bf05c48b-0a11-4b62-a672-1b490136c874

Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=WzBvy3D_fxk Samenwerken aan patiëntveiligheid. 10.27 minuut

17.5 Meten van veiligheidscultuur COMPaZ vragenlijst Cultuur Onderzoek onder Medewerkers over de Patiënt veiligheid in Ziekenhuizen in Nederland IZEP methode Instrument Zelfevaluatie Patiëntveiligheidscultuur Beide lijsten vullen elkaar aan

Gangmakers Dat zijn getrainde functionarissen die verantwoordelijk zijn voor de patiënt- veiligheidscultuur in de organisatie. Zij zetten het onderwerp constant op de agenda.

Weten en begrijpen Vul het goede antwoord in. Opdracht 5 Kijk in de wiki bij lesweek 3 7 min

Nabespreken opdracht

Rollenspel Opdracht 8 uit thema 17 Kijk in de wiki bij lesweek 3 25 min

18.1 Een veilige omgeving Een organisatie moet zorgen voor een cliëntveilige omgeving. Dit verschilt per groep cliënten. Ouderen vragen andere veiligheidseisen dan kinderen. Ook de bouw en inrichting van een pand speelt een rol Als welzijnsmedewerker kun je bijdrage aan een cliëntveilige omgeving.

18.1.1 Veiligheidsprotocollen

18.1.2 Ruimtes juist gebruiken

Valpreventie

18.1.3 Hulpmiddelen juist gebruiken Alarmsystemen, personenalarmsysteem (PAS)

18.1.4 Betrouwbaarheid/integriteit Houd ook je collega’s in de gaten!

18.1.5 Criminaliteit

Kerntaken welzijnsmedewerker Observeren Signaleren Melden Evalueren Je observeert niet alleen de cliënten maar ook de omgeving. Bij goed observeren, signaleer je ook. Bijvoorbeeld dat een situatie niet veilig is. Altijd melden en daarna evalueren.

18.2 Brandveiligheid Bouwkundige aspecten Protocollen brandveiligheid Schade beperken Preventie

18.3 Calamiteiten Een calamiteit is een onverwachte gebeurtenis die omvangrijke schade of letsel veroorzaakt. Landelijk niveau ramp Zorgsector cliëntniveau In dit hoofdstuk instellingsniveau: Een onverwachte gebeurtenis die omvangrijke schade of letsel veroorzaakt bij een grotere groep cliënten, medewerkers of bezoekers.

18.3.1 Oorzaken Brand Technisch (stroomuitval, waterlekkage, storing lift etc) ICT (uitvallen telefoonverbinding, alarmsystemen etc) Ziekte (epidemie, voedselvergiftiging) Lekkage van gevaarlijke stoffen in de instelling of direct omgeving Onbereikbaarheid van de instelling door weersinvloeden bijvoorbeeld.

Calamiteitenplan Elke instelling is volgens de Arbowet verplicht om zo’n plan te hebben. Wat staat erin? Hoe je moet handelen en wie de leiding heeft Wie er in het crisisteam zit Waar het crisisteam verzamelt De taken en verantwoordelijkheden van betrokkenen Wie bevoegd is hulpdiensten in te schakelen Welke medewerkers opgeroepen moeten worden Plattegronden van gebouwen, vluchtwegen, blusmiddelen Instructieplan, wie welke instructies moet krijgen

Huiswerk voor volgende week Lezen/herhalen thema 16, 17 en 18