ZILL en muzische vorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek
Pastoraal op school.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Personeelsvergadering
Ons onderwijs in groep 1 en 2
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
IPC Nederland.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Pedagogische theorieën
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
7 februari 2017 Welkom! Titel samenkomst 23 september 2017 Kristien
Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017
Pedagogiek als beroep.
“eigenheid” & “diversiteit”
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Van documenteren naar afstemmen en terug…
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
23 maart 2017 profilering.
De Betekeniseconomie in de klas
Nadere uitleg gewenst()
Gepersonaliseerd leren
Duurzame inzetbaarheid
het katholiek basisonderwijs
Creatopia| Basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Duurzame inzetbaarheid
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
JEUGDzorg - voor wie?.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Van IDP naar evaluatiebox
Heb jij ballen voor scrummen?
Sint-Jozefsinstituut
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Een lerende en adaptieve organisatie
Sint-Jozefsinstituut
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Wat kom je te weten vandaag?
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Titel samenkomst 28 oktober 2019
Transcript van de presentatie:

ZILL en muzische vorming JEROEN VANESSER

Vanaf 1 september 2018 zal het leerplanconcept ZILL de huidige leerplannen voor het basisonderwijs in de vrije scholen vervangen. Een leerplanconcept dat toelaat om optimaal in te spelen op de schooleigen context en op de unieke talenten van elke leerling In Zin in leren! Zin in leven! worden de leerinhouden geordend in ontwikkelvelden met onderliggende ontwikkelthema’s. Die thematiseren de harmonische ontwikkeling van kinderen. 

. 4 persoonsgebonden 6 cultuurgebonden ontwikkeldoelen

In de katholieke basisschool werken we vanuit de grondervaring dat mens en wereld tegelijk gave en opgave zijn. De kinderen die ons worden toevertrouwd treden in relatie met medemensen, met de samenleving en de wereld. We willen dat ze die wereld onbevangen tegemoet treden, dat ze ervan genieten en er op een verantwoorde wijze mee zorg voor dragen. levensbeschouwelijke bakens ‘uniciteit’ en ‘verbondenheid’ dragen het leerplanconcept. Ons streven naar verbondenheid drukken we uit in de voorstelling van de lerenden in het hart van ons ordeningskader. We beelden er twee kinderen af, hand in hand met elkaar. Dat kan een medeleerling zijn, een leraar, een opvoeder of iemand anders die betekenisvol is voor hun ontwikkeling. Een kind ontwikkelt namelijk niet in zijn eentje, maar samen met en door contacten met anderen: kinderen en volwassenen. Maar het gaat om meer dan de verbondenheid met de andere. Kinderen staan met hun beide voeten in de wereld, vandaag en morgen. Betekenisvol leren, is leren over en in die wereld. Daarom is de verbondenheid met de wereld rondom, met natuur, met cultuur en met de Andere (schaduwfiguur bij de twee kinderen) essentieel voor het leren. Vandaar de voorstelling van ons ordeningskader met een kern en een buitenschil die op elkaar inspelen. Het gaat hier respectievelijk om de persoonsgebonden en de cultuurgebonden ontwikkeling. MISSIE werken aan de ontplooiïng van ieder kind, vanuit een brede zorg voor een harmonische ontwikkeling

MAATWERK Bij de persoonsgebonden ontwikkeling gaat over de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes vanuit de fysieke, psychische, sociale en spirituele basisbehoeften. Bij de cultuurgebonden ontwikkeling zetten we in op de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die kinderen nodig hebben om cultureel zelfbewustzijn te ontwikkelen en om te participeren aan de veranderlijke wereld van vandaag en morgen. “Om die persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkeling te stimuleren zal je de juiste voorwaarden dienen te creëren. Denk onder andere maar aan de realisatie van een ontwikkelingsgerichte schoolwerking, aan een behoefte ondersteunend klas-en schoolklimaat en aan de uitwerking van gevarieerde pedagogische en didactische arrangementen op maat van de specifieke schoolcontext en de specifieke ontwikkelbehoeften van de kinderen.”

GEÏNTEGREERD WERKEN Naast de verticale samenhang is ook de horizontale samenhang van belang. Daarom is het belangrijk om de ontwikkelvelden en –thema’s niet te zien als gescheiden werelden. We nodigen jou expliciet uit om ze voortdurend met elkaar te verbinden. Daarbij vragen we met aandrang om de verbinding tussen de persoonsgebonden en de cultuurgebonden ontwikkelvelden te verzekeren. Die verbindingen schrijven wij als leerplanontwikkelaars niet voor. In tegendeel: wij dagen jou en je team uit om, aansluitend bij de context van de school en bij de ontwikkelnoden van jouw leerlingengroep en individuele leerlingen, onderwijsarrangementen op maat uit te werken. Die kunnen zowel inzetten op expliciet als impliciet leren.

“Naast de verticale samenhang is ook de horizontale samenhang van belang. Daarom is het belangrijk om de ontwikkelvelden en –thema’s niet te zien als gescheiden werelden. We nodigen jou expliciet uit om ze voortdurend met elkaar te verbinden. Daarbij vragen we met aandrang om de verbinding tussen de persoonsgebonden en de cultuurgebonden ontwikkelvelden te verzekeren. Die verbindingen schrijven wij als leerplanontwikkelaars niet voor. In tegendeel: wij dagen jou en je team uit om, aansluitend bij de context van de school en bij de ontwikkelnoden van jouw leerlingengroep en individuele leerlingen, onderwijsarrangementen op maat uit te werken. Die kunnen zowel inzetten op expliciet als impliciet leren.”

Doelstellingen en inhoud 10 ONTWIKKELVELDEN 4 PERSOONSGEBONDEN 6 CULTUURGEBONDEN ONTWIKKELTHEMA GENERIEKE DOELEN LEERINHOUDEN LEERLIJNEN In de kern vind je vier persoonsgebonden ontwikkelvelden. In de buitencirkel zes cultuurgebonden ontwikkelvelden. Elk ontwikkelveld heeft een aantal ontwikkelthema’s. Het aantal verschilt per ontwikkelveld. Onder de namen van de ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s lees je een ‘ik-zin’. Die zin geeft de inhoudelijke richting aan van de leerinhouden die in het ontwikkelveld of ontwikkelthema zijn ondergebracht. Dit is: de voorspelde leeruitkomst. Onder elk ontwikkelthema vind je generieke doelen. Generiek houdt in dat de doelen gelden doorheen de volledige basisschool (zowel bij kleuters als bij lagere schoolkinderen). Daarom zijn ze breed ingevuld. Tegelijk zijn ze helder en concreet geformuleerd. Bij deze generieke doelen vind je de concordanties met ontwikkelingsdoelen en eindtermen. Bij een beperkt aantal generieke doelen zijn ook specifieke leerinhouden opgenomen. Die verfijnen het generieke doel en zorgen voor een zekere afbakening en precisering. Daar waar zinvol en aangewezen zijn onder de generieke doelen of de leerinhouden leerlijnen opgenomen. Deze leerlijnen bestaan uit ontwikkelstappen of inhoudelijke bouwstenen die verbonden zijn met referentieperiodes op basis van de leeftijd van de leerlingen. De referentieperiodes verwijzen naar de periode waarin we deze ontwikkeling bij onze leerlingen kunnen verwachten. Het gaat om een indicatie. In die zin roepen we je op om wijs met deze referentieperiodes om te gaan. Een aantal kinderen zal namelijk sneller, trager of grilliger evolueren.

Het ordeningskader

Doelstellingen en inhoud Bij de persoonsgebonden ontwikkeling zet men in op de ontwikkeling van de kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes vanuit de fysieke, psychische en sociale basisbehoeften van kinderen om te komen tot Zin in leren! Zin in leven!

Vier ontwikkelvelden Identiteit waardengevoeligheid en veerkracht Relationeel gevoelens inlevingsvermogen

Gezonde en veilige levensstijl Binnen dit ontwikkelthema stimuleren we kinderen om op een verantwoorde manier te kiezen voor wat gezond en veilig is. Dat houdt in dat ze zorg dragen voor de eigen mentale, sociale en fysieke gezondheid en veiligheid en die van anderen. Daarvoor dienen ze uitgerust te worden met kennis, vaardigheden en inzichten die helpen om de invloed van gedrags- en omgevingsfactoren op de gezondheid en veiligheid goed in te schatten. Eens ze dat goed kunnen, zijn ze ook in staat om, binnen veilige grenzen, risico’s te nemen.

Zintuiglijke ontwikkeling De zintuiglijke ontwikkeling gaat over de toenemende mogelijkheden van het gebruik van de zintuigen. Het gaat over zien, horen, voelen, proeven en ruiken. We zetten in op de ontwikkeling van de zintuigen omdat ze voor kinderen de toegangspoort vormen langs dewelke ze de wereld ‘ontvangen’ en ‘beleven’. Daarbij hebben we niet enkel aandacht voor de ontwikkeling van het zintuiglijke waarnemen op zich, maar ook op het waarnemingsproces en op strategieën die de waarneming versterken en/of verdiepen. Lichaams- en bewegingsperceptie Kinderen moeten veel kansen krijgen om zich bewust te worden van hun lichaam zodat ze er gecontroleerd en gecoördineerd mee kunnen bewegen. De proprioceptieve waarneming speelt hierbij een belangrijke rol. Hoe kinderen zich in beweging aanvoelen en organiseren hangt onder andere af van de mate waarin ze hun evenwicht kunnen bewaren en ze hun lichaamsassen, hun lichaams(ver)houdingen en hun lateraliteit aanvoelen en hanteren. Omgaan met bewegingsruimte- en tijd In dit ontwikkelthema leren we kinderen omgaan met ruimte- en tijdselementen. Kunnen ze vlot kunnen omgaan met plaats, richting, afstand en bewegingsbanen van personen of voorwerpen dan zijn ze ook in staat om zichzelf beter te oriënteren in de ruimte. Daarnaast leren ze hun bewegingen afstemmen op een begin- en een eindpunt, op de snelheid waarbij bewegingen mekaar opvolgen en op metrum en ritme. Groot-motorisch bewegen Wanneer grote delen van het lichaam tegelijkertijd of opeenvolgend bewegen, dan hebben we het over het groot-motorisch bewegen. Hier gaat het vooral om vormen van zich verplaatsen en balanceren. Ook klimmen en klauteren, hangen en zwaaien behoren tot dit thema. Deze bewegingsvormen kunnen apart of in combinatie met elkaar worden aangeboden of toegepast in bewegingsspelen. Daarbij kunnen kinderen eenvoudige spelideeën toepassen en leren om slim te spelen. Klein-motorisch bewegen De ontwikkeling van fijne, gerichte bewegingen staat centraal in dit ontwikkelthema. Dit beperkt zich niet tot de ‘handmotoriek’. Er gaat ook aandacht naar de beheersing van spraak- en gezichtsmotoriek, het behendig worden in manipulatieve handelingen, allerlei functionele grepen leren gebruiken en vloeiende schrijfbewegingen uitvoeren. Bij heel wat bewegingen zijn zowel groot- als klein-motorische controle nodig. Ook de ontwikkeling van lateralisatie (bv.steunhand en actiehand) en energiedosering komen de ontwikkeling van het klein-motorisch bewegen ten goede.

Doelstellingen en inhoud Onder cultuurgebonden ontwikkeling verstaat men de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die kinderen nodig hebben om cultureel zelfbewustzijn te ontwikkelen en te kunnen participeren aan de veranderlijke wereld van vandaag en morgen.

Zes ontwikkelvelden

Zes ontwikkelvelden

Oriëntatie op bewegingscultuur We willen dat kinderen deelnemen aan de bewegingscultuur en dat ze er hun weg in vinden. Het gaat daarbij niet enkel om zich probleemloos in te passen in die bewegingscultuur, maar ook om met voldoende kritische zin deze wereld tegemoet te treden. Daartoe laten we kinderen kennismaken met de verschillende domeinen binnen de bewegingscultuur. Tegelijk om voor zichzelf te bepalen waarom en op welke manier ze willen deelnemen.

Binnen het ontwikkelveld van de muzische ontwikkeling zetten we in op een brede en gevarieerde initiatie in vier muzische domeinen: ‘beeld’, ‘muziek’, ‘dans’ en ‘drama’. Die bieden we bij voorkeur op een geïntegreerde manier aan. De beschotten tussen deze muzische domeinen zijn immers dun. Dat bewijzen de vele nieuwe multimediale expressie- en kunstvormen die zich over de muzische domeinen heen ontwikkelen.

Kijken door ZILL-bril naar Muzische MAATWERK MUZISCHE VORMING IS BELANGRIJK SCHOOLEIGEN CONTEXT TALENTEN BENUTTEN GEÏNTEGREERD WERKEN

SCHOOLEIGEN Het intern weefsel kennen/niet enkel netwerken Welke kansen zijn er in school bij collega’s leerlingen ouders Welke kansen zijn er in de omgeving van de school

MAATWERK Didactisch meesterschap Surfen 1.0 2.0 3.0

TALENTEN Identiteit en diversiteit. Blij zijn met verschillen Verkennen Herkennen Erkennen

GEÏNTEGREERD WERKEN Binnenmuren slopen Buitenmuren slopen Alles heeft verband met alles..