Van Zorg naar SOCAV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Advertisements

Introductiebijeenkomst
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Naschoolse Dagbehandeling:
Begeleidingsplannen GGZ
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wat is belangrijk om te leren?
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Effectief communiceren
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Het perspectief van de oudere
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Geeft voorlichting, advies en instructie
‘Kennis delen = Kennis vergroten’. Programma Kennis delen, hoe doen wij dat Werken met trainingsacteur Kennis vergroten: toekomst plannen.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Verbindend communiceren met ouders
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Samen doorpakken Op weg naar een meer persoonsgerichte aanpak voor en met mensen met verward gedrag
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
7 geheimen van succesvolle acquisitie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Persoonsgerichte zorg
Het loopbaangesprek.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Hand-Out.
Succesvol implementeren in de zorg
Behavior Based Safety Warehousing
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
Nelleke Gruijters Paul Ram
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Naam school Datum Logo van de school
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Elvie Pepper 29 maart 2019.
7 geheimen over verkopen van zakelijke diensten
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Van Zorg naar SOCAV

“Dementie is een dief die je waardigheid, kennis en persoonlijkheid beetje bij beetje ontneemt” Rudolph Tanzi, Neurowetenschapper Harvard University

Probleemstelling Dementie, de dief van waardigheid, kennis en persoonlijkheid kunnen we niet stoppen, maar kunnen we zijn schade wel…. Vertragen? Voorkomen? Beperken? Herstellen? Compenseren?

Onze zoektocht Wetenschap bracht verschillende nieuwe inzichten, Maar nauwelijks implementatie. Vraag: werkt het ook echt in de praktijk? Geen best practices in Nederland of buitenland Gevraagd aan wetenschap: denk met ons mee. Hoe maken we ouderen met cognitieproblemen weerbaar tegen dementie?

Nieuw inzicht: verwondering In de zorg richten we ons traditioneel op die hersendelen die aangetast zijn en niet meer werken Waarom richten we ons niet op die hersendelen die niet aangetast zijn en nog wel kunnen werken met wat steun/hulp/begeleiding Resultaat: Door onaangetaste hersendelen fit te houden is preventie (verergering) mogelijk en kunnen we de dief hinderen waardoor dementieproces vertraagt

Dit was het vertrekpunt En werd SOCAV: - Spiegelen van …. - Optimaliseren van …. - Compenseren van…. - Aanleren van - (Verloren) Vaardigheden Met het doel de gevolgen van de schade die aangericht is in de hersenen te minimaliseren en weerbaarheid te maximaliseren.

De aanpak: Samen! Systematische aanpak is een belemmering (protocol denken; zorg carrière betrokkene centraal. Door samenwerking met “niet” systemen leren we van elkaar: Leren met en van anderen staat centraal. Leren van en met cliënten en het netwerk van de cliënt Leren van en met collega’s, eigen locatie en andere locaties Leren van en met jouw ervaringen “Oneindige trappen” Escher

SOCAV in de praktijk voor cliënten en naasten Individuele gesprekken met alle cliënten en hun netwerk Gezamenlijk opstellen van zorgplan Op basis van de mogelijkheden van de cliënt en netwerk wordt de methode gekozen Vaste evaluatie momenten

SOCAV in de praktijk Competenties medewerkers Cliënt en netwerk zijn leidend Kennis Ziektebeelden – cognitieve problematiek - hart en vaatziekten - bewegingsapparaat - hormoonstelsel Kennisdeling: - Ervaringen cliënten, netwerk en collega’s - Coaching en klinische lessen door experts

SOCAV in de praktijk Competenties medewerkers Open houding Afspraken maken op maat - Goede relatie met cliënt en netwerk - Flexibel  levensfase / ziekte beloop - Respect voor de keuze van de cliënt -Evenwicht tussen wenselijk en haalbaar

SOCAV in de praktijk 1ste contactverzorgende eerste aanspreekpunt Ondersteuning door coaches Cliënt en netwerk samen aan de slag

SOCAV in de praktijk voor medewerkers Basistraining Objectief observeren Training beleven Ouderdomssimulatie pak Coaching traject 6 maanden Vergroten eigen regie Groepsbijeenkomsten en individuele gesprekken peercoaching

SOCAV in de praktijk Communicatie LSD: Luisteren Samenvatten Doorvragen Laat OMA thuis: Oordelen Meningen Aannames gebruik NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander Neem ANNA mee: Altijd Navragen Nooit Aannemen Nee zeggen mag, maar ja zeggen is doen

Lessons Learned waar staan we nu?

Lessons Learned waar staan we nu?

Lessons Learned waar staan we nu?

Lessons Learned waar staan we nu?

Bedankt voor uw aandacht www.avoord.nl