Huurdersadviesraad De Mandel
De Mandel in cijfers Werkingsgebied in 30 verschillende gemeentes 4800 Huurwoningen en appartementen
Structuur van De Mandel Directeur Dienst verhuring, verkoop en kredietverlening Dienst boekhouding Dienst gebouwenbeheer Dienst bouwprojecten Dienst tweezijdig
Tot 2004 geen communicatie met sociale huurders als klant Probleemstelling Tot 2004 geen communicatie met sociale huurders als klant
Ontstaan dienst tweezijdig 2003-2006 : dienst als samenwerkingsverband met samenlevingsopbouw Sinds 2006: dienst tweezijdig is volwaardige dienst binnen de mandel Doel om de stem van de huurder luider en op een gestructureerde manier te laten weerklinken
Eerste fase 2003-2006 Grote tevredenheidsenquête Communicatiebeleid op punt Ontwerp huurdersbrochures Brochure kandidaat-huurders Brochure nieuwe huurders Jaarlijkse brochure huurders Ontwerp Ziezo-brochure
Huurdersadviesraad Sinds 2008 ontstaan – ledenwerving Waarom? Garantie om stem te laten horen Huurders = ervaringsdeskundigen Een duurzame relatie tussen huurders en de mandel Verantwoordelijk voor het ontwikkelen, bewaken en verbeteren van de dienstverlening
Werking huurdersadviesraad 1 thema per werkjaar Minimum 3 bijeenkomsten per jaar – in realiteit vaak 5 bijeenkomsten Advies door: Discussie binnen de groep Mening kennen van grotere groep huurders Bereiken van consensus
Raad van bestuur vs huurdersadviesraad Advies mondeling toelichten aan raad van bestuur 2 maanden na advies volgt antwoord van raad van bestuur Raad van bestuur kan vragen stellen aan har Huurdersadviesraad wordt jaarlijks uitgenodigd op de algemene vergadering
adviezen 2009 - Herstellingenbeleid 2010 - Onthaalbeleid 2011 - Leefbaarheid 2012 - evaluatie 2013 – advies nieuw kantoorgebouw 2014 – Communicatiebeleid, evaluatie brochures 2015 – Studie opzeg huurders 2016 – Reglement van inwendige orde 2017 – Verhuisbegeleidingsplan
Enkele RESULTATEN Resultaten na advies van de har Wijziging onthaal Wijziging telefoniesysteem Een huisbewaarder werd aangesteld om toezicht te houden in wijken en appartementen Ontstaan noodnummer Openingsuren werden aangepast op vraag van HAR Reglement van inwendige orde
Meldpunten Naar aanleiding van het eerste advies – een 2e vorm van huurdersparticipatie 1 bewoner van 1 appartement is verantwoordelijk om meldingen over gemeenschappelijke delen door te geven aan de mandel Chaos inzake meldingen vermijden (vb. 1 iemand belt de onderhoudsfirma op om mee te delen dat lift defect is) Het meldpunt is voorzien van zout, lampen, … De meldpunten komen 3 keer per jaar samen om ervaringen uit te wisselen Heel concrete onderwerpen over de onmiddellijke omgeving
Daguitstappen HAR Jaarlijks organiseert de huurdersadviesraad een daguitstap Kennismaking andere SHM’s Kennismaking andere vormen van bewonersbetrokkenhe id
Winnaar beste praktijkprijs 9 jaar huurdersadviesraad De Mandel ziet bewoners als rechtstreekse betrokkenen die een meerwaarde betekenen in het beleid van de mandel
Voordelen vs nadelen HAR Bijkomende kost Ontdekking van fouten Water in de wijn Voordelen Vertrouwenspersoon voor huurders Creatiever in communicatie Bijsturing fouten Nieuwe initiatieven via advies
bedankt 18/11/2017