Module Leerlijnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Informatieavond 22 april 2013
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Handelingsgericht werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leerlijnen in parnasSYs
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelingsperspectief
23 september 2014.
Passende perspectieven: Visie en uitgangspunten
Ontwikkelingsperspectief
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur op basisschool Pius X
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De weg van de leerling met specifieke
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Leren Leren binnen de Latasteschool
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Passend onderwijs.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Info-avond september 2017.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?
Module Leerlijnen.
Module Leerlijnen jonge kind
Module Ontwikkelingslijnen 0-4 jaar
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
Studiekeuzes van uw kind
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
De Berkenschutse De Berkenschutse SWV PO De Kempen
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Specialistische lesplaatsen
Handleiding Prodas-app
Transcript van de presentatie:

Module Leerlijnen

De module leerlijnen Module leerlijnen

Opzet presentatie Module leerlijnen in ParnasSys? Wat is het? Wat levert het op? (jonge kind + 3-8) Wat doet de leerkracht? Hoe verder? Mogelijk traject en aanschaf Wat is nodig om een keus te maken? Mogelijke leerlijnenpakketten Hoogbegaafdheid/ kader voor ontwikkeling (SLO) Passende Perspectieven en STAP (SLO) CED (taal, rekenen, leren leren, e.a.)

Module leerlijnen in ParnasSys: Wat is het?

Doelgroepen SO en VSO – alle clusters Sbo Regulier onderwijs: Peuters en kleuters Meer- en hoogbegaafde leerlingen Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief en een aangepaste leerroute Zaakvakonderwijs/thematisch werken Scholen die werken met leerlijnen (bijv. Daltonscholen, Vrijescholen, Montessorischolen, EGO-, OGO-, en Sterrenscholen)

Database met leerlijnen Alle CED leerlijnen Leer-en ontwikkelingslijnen 0-7 jaar Kader voor ontwikkeling: meer- en hoogbegaafdheid Doelen voor scholen met een speciaal onderwijsconcept Methodeleerlijnen Eigen leerlijnen: alles kan ingevoerd / bewerkt worden Passende Perspectieven rekenen en taal: <1S Rekendoelen voor leerlingen met een OP

Uitgangspunten Ondersteunt HGW en OGW: - Ontwikkeling volgen én onderwijs plannen - Arrangementen en leerroutes vertalen naar de dagelijkse praktijk (streefplanning>werkelijke planning) 2. Werken in (kleine) groepen (niet individueel) 3. Alle leerlijnpakketten kunnen erin geplaatst worden

Module leerlijnen in ParnasSys: Wat levert het op. 1 Module leerlijnen in ParnasSys: Wat levert het op? 1. Leerlijnenprofiel per leerling of groep 2. (Subles)groepsplannen

Leerlijnenprofiel hier: leerlijnen CED Basis regulier onderwijs

Leerlijnenprofiel hier: leerlijnen jonge kind hier: leerlijnen jonge Kind

Leerlijnenprofiel hier: notitie ontwikkelingsperspectief en leerlijnen Passende Perspectieven hier: notitie ontwikkelingsperspectief + leerlijnen Passende Perspectieven +

Leerlijnenprofiel groep hier: leerlijnen CED

Leerlijnenprofiel groep hier: leerlijnen jonge kind

Streefplan leerling hier: leerlijnen CED

Streefplan leerling hier: leerlijnen jonge kind

Groepswerkplan

Individueel werkplan

Module leerlijnen in ParnasSys: Hoe werkt het?

De groepskaart Op de groepskaart kunnen bij de module leerlijnen extra kolommen getoond worden. Bovenaan in het selectievak geef je aan voor welk leergebied (=vak) dat je de leerlijnen wilt zien. Per leerlijn van het betreffende leergebied komt er een kolom met een percentage: het aantal behaalde doelen ten opzichte van het aantal doelen dat behaald zou moeten zijn gezien de leerroute en het DL van de leerling. (dit is dus een ander percentage dan het percentage wat je op het overzicht ‘leerlijnenprofiel leerling’ of ‘leerlijnenprofiel groep’ ziet. Dáar gaat het percentage over het aantal behaalde doelen binnen het niveau). 100%: leerling loopt goed op schema (de doelen die deze leerling bij zijn didactische leeftijd zou moeten halen, zijn behaald) >100%: leerling loopt voor <100%: leerling loopt achter Je mag maar naar 3 dingen kijken (meer, minder, gelijk aan 100 %), je ziet niet hoeveel voor of achter. Dat zie je alleen op het planscherm. Alles wat paars is, daar kun je op klikken. Als je op een kolomnaam klikt, dan sorteert het systeem daarop (bijv. Cito van laag naar hoog). Je kan op de groepskaart niet alle leerlijnen naast elkaar zien (wens), terwijl bij een kleuter de totaalontwikkeling essentieel is. Het zou mooi zijn als we het groepsleerlijnenprofiel of op de groepskaart een totaalbeeld kunnen krijgen. De groepskaart is niet te printen, je kan dan een afdruk maken met printscreen.

Wat doet de leerkracht? (1) Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen

Stap A – leerling koppelen aan leerlijnpakket en leerroute(s) Als school stel je zelf in welke leerlijnenpakket je wilt gaan gebruiken: Je kunt een bestaand leerlijnenpakket van bijv. het CED overnemen (en evt aanpassen) Je kunt zelf een leerlijnenpakket invoeren (bijv een methodeleerlijn of een leerlijn die je zelf hebt ontwikkeld)

Leerroute instellen (evt. per leergebied) De leerroutes bepaal je als school zelf. Je geeft ze zelf een naam. - Voor het regulier onderwijs bijvoorbeeld: basis (leidt naar referentieniveau 1s), plus (1s + verrijking) en minimum (leidt naar 1f) Voor het speciaal (basis)onderwijs en voor leerlingen met een OP (ontwikkelingsperspectief) bijvoorbeeld: pro, lwoo, vmbo-bk, vmbo-kk, vmbo-gt, havo/vwo Voor het ZML-onderwijs bijvoorbeeld: cognitief, praktisch-cognitief, praktisch, ervaringsgericht Voor iedere leerroute staat in het beheergedeelte ingesteld welke doelen wanneer dienen te worden aangeboden en behaald (de zogenaamde streefplanning; daar kun je van afwijken bij de daadwerkelijke planning, maar met kleurtjes zie je hem wel altijd terug) Standaard kies je voor alle leergebieden (=vakken) dezelfde leerroute. Per leergebied kun je de leerroute instellen/aanpassen

Stap B- Beginsituatie instellen op groepsniveau

Stap B: Een heel niveau afvinken Klik op de leerlingnaam: je bent nu op het planscherm van de leerling > beheersingsniveau afvinken

Stap B – Beginsituatie instellen op leerlingniveau Wanneer je start met de module leerlijnen, zullen leerlingen al heel wat doelen beheersen. Dat moet je éénmalig aangeven in het systeem. Het kan op leerlingniveau, maar in veel gevallen is het handiger om het via het planscherm, op groepsniveau, te doen.

Wat doet de leerkracht? (2) per planperiode:

Stap 1: Waarnemen hier: groepskaart Extra kolommen op de groepskaart met een voortgangspercentage op de geselecteerde leerlijnen.

Stap 1: Waarnemen hier: groepsplanscherm Geef een toelichting op de informatie op dit scherm: leerlingnamen, doelen, niveau’s, filters, wat betekenen de kleurtjes Hier kunt u beginsituatie aangeven. Dit komt elke planperiode terug. Geef aan dat dit op groepsniveasu kan (dit scherm, middels de ‘doelen afvinken’) of via het leerlingplanscherm (volgende dia).

Stap 2: Begrijpen Wat zeggen de scores over de ontwikkeling? Hoe gaat het op de verschillende leerlijnen met de ontwikkeling van de leerling?

Stap 3: Wegen Wat betekent dit voor mijn aanbod op groepsniveau? Welke doelen ga ik aanbieden? Waar ga ik mij op richten? Welke leerlingen en doelen kan ik clusteren?

Stap 4: Plannen

Stap 4: Plannen (2) hier: blauw is ingepland Ingeplande doelen kleuren blauw

Stap 4: Plannen (3) hier: beschrijf de aanpak

Stap 5: Handelen

Stap 6: Evalueren hier: doelen afvinken

Stap 6: Evalueren hier: woordelijk voor de groep of de leerling

Cyclisch werken vanuit doelen: alle fasen ondersteund Vooraf (éénmalig): Per planperiode: A. Leerling koppelen aan leerlijnenpakket en leerroute(s) B. Beginsituatie leerling bepalen

Hoe verder. - Wat is nodig om een keus te maken Hoe verder? - Wat is nodig om een keus te maken? - Mogelijk traject en aanschaf

Wat is nodig om een keuze te maken? Voor welke doelgroep wil je de module gebruiken? Met welke leerlijnen wil je gaan werken? Voor mogelijkheden voor een presentatie op locatie, neem contact op met mevr. B.(Bertine) Haverhals, b.haverhals@driestar-educatief.nl 0182-540384

Mogelijk traject en aanschaf Implementatietraject: Altijd maatwerk bij uw praktijksituatie! consult: Keuzes maken welke functionaliteiten van de module leerlijnen de school wil gaan gebruiken. Doordenken hoe de onderwijskundige visie van de school maximaal wordt ondersteund scholing ib-ict: Het beheergedeelte van de leerlijnen (leren) inrichten (inclusief hoe je leerlijnenpakketten zelf kunt invoeren of bestaande leerlijnenpakketten kunt aanpassen)Leerlingen (leren) koppelen aan leerlijnenpakket + beginsituatie instellen. Proces van observeren, registreren, plannen maken, besprekingen intern en met ouders en leerlingen doordenken teamscholing: Leren werken met de module leerlijnen: observaties registreren én plannen maken en evalueren. Overzichten kunnen printen. Data kunnen interpreteren Onderwijsadviseur met expertise voor uw doelgroep. Zie: https://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/primair-onderwijs/parnassys/leerlijnen/scholing-en-begeleiding Aanschaf: orderformulier invullen via: https://parnassys.nl/producten.php

Meer informatie? https://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/primair-onderwijs/parnassys/leerlijnen en https://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/adviesthema-s/parnassys/leerlijnen-0-7-jaar Bestellen: https://www.parnassys.nl/producten-leerlijnen-so.php

Meer informatie? https://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/primair-onderwijs/parnassys/leerlijnen en https://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/adviesthema-s/parnassys/leerlijnen-0-7-jaar Bestellen: https://www.parnassys.nl/producten-leerlijnen-so.php

Meer weten? https://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/primair-onderwijs/parnassys/leerlijnen en https://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/adviesthema-s/parnassys/leerlijnen-0-7-jaar Bestellen: https://www.parnassys.nl/producten-leerlijnen-so.php

in te vullen op parnassys-academie.nl/evaluatie Dank voor jullie aandacht. Graag wil ik je vragen het evaluatieformulier in te vullen op parnassys-academie.nl/evaluatie Hartelijk dank.