Schrijfvaardigheid Doelen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Sociale media als taalvaardigheidstool
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Lesgeven en begeleiden
Gemaakt door: Fardau Kleefstra
Een lessenserie van drie lessen
Portfolio
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Intersectoraal Klas 3.
 .
Projecten bij de.
Welkom in groep 3 en 4.
preek over Deuteronomium 6:20-25
OFC28 mediawijsheid les 4.
Welkom bij groep 1-2a.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Portfolio Presentatie
Het belang van voorlezen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Project: Romy Bhoelai Furkan Öncü Datum: Klas: 4KB Eindproject
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
INFORMATIE 2.8 HET SCHRIJVEN VAN JE ENQUÊTEVERSLAG.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
– examentraining schrijven & taalportfolio
Sollicitatiebrief schrijven!
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Drama Reflectie Jennie van Baalen
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Media educatie. Paula Veldman Onderwerp. Bijvoeglijk naamwoord Doel
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Schoolgroepbijeenkomst
blok 2 les 4: contact met elkaar
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Sleutels, codes en aanwijzingen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Om de PowerPoint te starten:
Inleiding beoordelen.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Schrijven Zakelijke brief.
Introductie intervisie
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Boekpresentatie.
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Les 5: Verbale communicatie
Groep 2 Begrijpend luisteren
Een ridderverhaal.
Module 1 What’s Love Lesmethode Seksualiteit en Weerbaarheid.
Welkom in groep 6/7!.
Filosofie voorspellen.
Transcript van de presentatie:

Schrijfvaardigheid Doelen: De leerling oefent in het zich schriftelijk uit drukken; De leerling past de geleerde spellingsregels toe; De leerling oefent de opbouw van verschillende soorten teksten (brief, mail, opstel); De leerling leert te reflecteren; De leerling leert samen met anderen. Klas: - brugklas havo/vwo Benodigdheden: fictief verhaal, Jilster, schrijfopdrachten

Inleiding: Fragment: Ik start met een filmpje over Mauro, de jongen die het land uitgezet moest worden. Voorlezen: Ik lees een deel van het verhaal “Blauw” van Joyce Pool voor. In dit verhaal staat Nienke centraal die op school te horen krijgt, dat haar klasgenoot Senna, die uit Koerdistan komt, het land is uitgezet. De klas reageert erg emotioneel op dit nieuws. Voor Nienke zijn de emoties nog heftiger, als blijkt dat haar moeder als politieagente is betrokken bij de uitzetting. Eerste reacties: Wat vind je van dit verhaal? Hoe zou het voor Senna of Mauro zijn om uitgezet te worden? Hoe zou jij reageren wanneer jij in Nienkes schoenen stond?

Kern: Verwerking: De leerlingen kiezen een schrijfopdracht uit. Ze kunnen kiezen uit het schrijven van een mail, het schrijven van een brief of het schrijven van een opstel. Ze hebben van mij allemaal een uitnodiging gekregen om een pagina te vullen op de website van Jilster. Bij elkaar wordt het dan een boekje met alle schrijfopdrachten van de leerlingen.

Slot: Klassengesprek: In tweetallen hebben de leerlingen het boekje met de verhalen voor zich. Allereerst mogen ze alle verhalen lezen en houd ik daar een klassengesprek over: Wat vind je van de verhalen? Welke opdracht is vaak gekozen en waarom zou dat zo zijn? Welke opdracht is nauwelijks gekozen en kun je daar een reden voor bedenken? Reflectie: Met behulp van een formulier beoordelen ze samen elkaars teksten. Nabespreking: Hoe vond je het om te werken met Jilster? Wat vind je van het resultaat? Wat ging goed en wat ging minder goed?

Bijlagen: Blad met schrijfopdrachten Beoordelingsformulier