Innovaties VVE/OAB, zoals Innovatiecentra VVE en SterkVVE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Helena Kosec Leuven 11 maart 2013
Advertisements

Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
In het bestuursakkoord
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leer- werkplaats MPG aanpak
Het leerkansenprofiel in Den Haag
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Ondersteuning VNG ouderbetrokkenheid
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Samen werken aan een gezonde regio!
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Bestuurlijke netwerkdag G32, 18 september 2014 Themagroep Ondernemerschap Wethouders: Ap Reinders, Haarlemmermeer Willemien Vreugdenhil, Ede Mariëtte van.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
<plaats en datum>
Samenwerken kinderrevalidatie en onderwijs
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Innovaties VVE/OAB, zoals Innovatiecentra VVE en SterkVVE
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Voorlezen in de kinderopvang
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verschillen in onderwijskansen
<plaats en datum>
Doelstelling vanaf het begin
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Regionaal Actieplan Aanpak Tekorten; het proces RAAT Limburg: Samen Doen = Krachtiger! 12 oktober 2018 Informatie t.b.v. bijeenkomst op 9 november 2018.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Kenniskring GOAB regio noord
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Innovaties VVE/OAB, zoals Innovatiecentra VVE en SterkVVE G37-Bijeenkomst 5 oktober 2017 Presentatie: W. de Wit (Vinci en Oberon)

Beoordeling door Walter: Er is in Nederland heel veel te winnen aan de effectiviteit van Voorscholen, Vroegscholen, Achterstandsscholen, Zomerscholen. Daar kunnen we veel hogere opbrengsten mee gaan behalen. De achterstanden van kinderen daadwerkelijk gaan verminderen.

Onderzoeksresultaten CLASS-instrument (o.a. Pre-COOL)

Educatieve Ondersteuning (in CLASS) = Onderverdeeld in drie domeinen: 1. Stimuleren van Taalontwikkeling 2. Kwaliteit van Feedback geven 3. Faciliteren van leren en ontwikkeling.

Educatieve Ondersteuning (in CLASS) = Hogere orde denken Probleemoplossend vermogen Diepgang Doorzetten Dagelijkse kennis verbinden aan nieuwe kennis, Informatie toevoegen, Co-construeren van kennis, Hulp bieden bij zelf verder komen (scaffolding), Aandacht voor taalontwikkeling.

Effectiviteit VVE in Nederland (beoordeling Walter) Zeer Laag Medium Zeer Hoog ---------------------------------------------------------------------------------------------- Voorschool NL   Vroegschool NL Wat kunnen we hiermee vanuit de rol van de gemeente ?

SterkVVE Doel: bijdragen aan daadwerkelijke achterstandsvermindering. Effectiviteit VVE hoger zien te krijgen. Een samenwerkingsverband tussen wetenschappers/kennis-, beleids- en praktijkexperts (voor- en vroegschool). Doelgericht, gevoed door wetenschappelijke inzichten. Door: potentieel effectieve innovaties en beleidsaanpakken te bespreken; onderzoeksuitkomsten te bediscussiëren op consequenties voor VVE; bij te dragen aan goed onderbouwde, potentieel effectieve aanpakken (ook subsidie-aanvragen). Actieve deelname vereist. Kerngroep: vertegenwoordigers uit 6 gemeenten (gemeente, voorschool en vroegschool) en kennisexperts/wetenschappers. Gasten per thema. Coördinatie: Walter (Vinci) en Paul Leseman (UU).

Innovatiecentra VVE Oorspronkelijk voorstel Vinci/UU (2014): Landelijke centra waarin begeleid door wetenschappers potentieel effectieve VVE-innovaties worden uitgeprobeerd, onderzocht en bijgesteld. Daarna een bredere implementatiestrategie. Is gedeeltelijk overgenomen: NRO-Oproep ‘Het beste innovatieve idee voor VVE’ (eind 2016) 5 centra geselecteerd: Amsterdam (15 uur voorschool), Den Haag (kunstparticipatie), Dordrecht (OOG), Heerlen (Intercollegiaal Leren), Leiden (HR-instrument) Onderzoeks- en begeleidingsconsortium (Kohnstamm, VU, KBA, UU) Looptijd: 3 jaar. Kick-Off bijeenkomst 11 oktober

Andere voorbeelden van VVE-Innovaties Top-VVE initiatieven en afgeleiden (oorspronkelijk Vinci) Onderzoekers OAB collectief (NRO/OvK) Platform Gelijke Kansen (Jo Kloprogge/Walter/Paul) Nodig, o.a.: OOG en Gedragsbeïnvloeding/Gedragsexperts Landelijk Netwerk sterke achterstandsscholen Voorbeelden/inspiratiebronnen van krachtig lokaal Gelijke Kansenbeleid

Gemeenten en innovaties Wat niet? Eigen wiel uitvinden. Negeren van eerdere ervaringen en wetenschappelijk kennis. Doorgaan met de Projectencarroussel. (Op dezelfde voet) doorgaan met aanpakken/projecten die niet werken. Weinig focus en doelgerichtheid in aanpakken en beleid. Achterstandsbestrijding/VVE als een ‘goed doel’ benaderen (wordt vaak paternalistisch of denigrerend) .

Wat wel? Hoge (educatieve) kwaliteit centraal gaan stellen op voorscholen en (OAB)scholen. Dat hebben we nu nog niet, moet er wel komen. (Wellicht ambitie én aanpak: in de armste wijken de beste (voor)scholen.) Focus op: versterking van Educatieve Kwaliteit in voor- en vroegschool, meer uren voor de voorschool en meer formatie/personeel op de vroegschool. Doelgericht, professioneel en gevoed door wetenschappelijke inzichten werken aan hogere opbrengsten. - Een stevig , breed gedragen, Gelijke Kansenbeleid ontwikkelen in iedere gemeente.

Gemeenten: Educatieve Kwaliteit verhogen. Hoe? Financiën vrijhouden voor gerichte professionalisering op Educatieve Kwaliteit (de juiste professionalisering; professionaliseringsuren en investeren in Prof. Leercultuur/Kennisgemeenschap); HR-beleid gaan voeren op Educatieve kwaliteit. Van PM-ers naar PEM-ers of (EM-ers) Optioneel: waar zwaarste achterstanden de beste EM-ers plaatsen. De Resultaatafspraken verfrissen (met voor- en vroegschoolse sector): Nieuwsgierigheid en Motivatie centraal stellen !! Impulsen geven middels CLASS-metingen (steekproefsgewijs). Innovatiebudget vrijmaken/Innovatieregeling: met eisen aan Educatieve Kwaliteit. (Streven naar minimaal een 5,5 op de CLASS) Optie: gaan werken met lokale Innovatiecentra/Voorbeeldcentra/Pluscentra. Ambitieuze locaties belonen. Vormgeven aan structurele Spin-off naar de hele sector. Tot lokale topprioriteit benoemen: - De kwaliteit van educatie en onderwijs op voorscholen en achterstandsscholen. - Kan middels: Nieuwsgierigheid en Motivatie kinderen centraal stellen ! - Maak het weer leuk en boeiend.

Heeft u vragen ? Dit zijn mijn contactgegevens: Walter de Wit wdewit@oberon.eu walter@vinci-toponderwijs.nl 06 – 11003760