Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Intentie veranderen door bewustzijn
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Infotheater Omgaan met agressie.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
PAD Mindfulness en Yoga
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
24-uurs sessie 16/17 april Rabobank Noordenveld West Groningen Startworkshop Energie!
WELKOM.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Bij de informatieavond van groep 1/2
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Mentale kracht? Omgaan met fouten Omgaan met druk Blijven vechten in verloren positie Omgaan met vermoeidheid Doorzettingsvermogen Omgaan met vernederingen.
Talent in Ontwikkeling
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Rots en Water Rots Weet wie je bent Weet wat je wilt Weet wat je doet
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Agressie Les 2.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Optimaal leren Guido van ‘t Leven
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gedragsproblemen en stoornissen
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Eigenaarschap.
Stofwisselingsziekte…
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc

Programma Inleiding Definitie Soorten weerbaarheid Wat te doen ? Tot slot

Weerbaarheid: We spreken van weerbaarheid wanneer een kind op een passende manier voor zichzelf op durft te komen, zonder daarbij anderen te schaden of respectloos te behandelen. Een weerbaar kind: is in staat zijn of haar grenzen te bewaken. kan zichzelf verdedigen en durft een eigen mening te hebben. Durft voor anderen op te komen is zelfstandig maar durft ook om hulp te vragen, - Kan omgaan met kleine tegenslagen

Soorten weerbaarheid

Motorische weerbaarheid Bewegen en ontdekken, richten en ervaren van beschikbare energie en fysieke mogelijkheden. Lichaamsbewustzijn => fysiek bewustzijn => zelfbescherming zodat fysieke confrontatie niet nodig is.

Sociale weerbaarheid De sociale vaardigheden die je kunt inzetten. Vanuit een fysiek sterke basis en het juiste zelfvertrouwen ontstaat er meer ruimte voor inlevingsvermogen en de communicatie over en weer met de ander

Emotionele weerbaarheid Heeft te maken met je binnenwereld, je eigen emoties. Als je je eigen emoties herkent en erkent ontstaan er meer mogelijkheden voor zelfreflectie. Nadenken over eigen handelen kan weer leiden tot zelfontwikkeling en zelfvertrouwen…

Mentale weerbaarheid Speelt in alle vlakken een rol en is een soort optelsom van bovenstaande… Vergroten van lichaamsbewustzijn leidt tot emotioneel bewustzijn, zelfbewustzijn en inlevingsvermogen. Door het toegenomen zelfbewustzijn ontstaat er meer inzicht en controle over je lichaam en geest. Toename van mentale weerbaarheid maakt dat je beter wordt in het inzetten van je eigen kwaliteiten… Link naar Moebius…

Ik kan er niet bij…

Wat te doen? Belangrijke constatering: verschil is er vanaf de start ! Vanuit aanleg is het ene kind weerbaarder dan het andere kind. Maar…. Je kunt helpen: Helpen zelfvertrouwen te ontwikkelen Helpen de dingen zelf te ontdekken Helpen door de dingen mis te laten gaan Helpen door zelf het goede voorbeeld te geven Helpen door niet te helpen maar uit te stralen dat je vertrouwen hebt dat het kind het zelf kan oplossen.

En…. Herhaal wat je kind zegt…en wees stil Stel oplossingsgerichte vragen Grijp eens een keer niet in Vraag je kind of je hem mag helpen Vermijd waarom vragen Stel eens een keer alleen maar vragen

Tot slot