Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Expertmodule 3 Toetsanalyse / UT S&O en DAAD onderwijsadvies
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Dr Gerard Tel Lid ToetsAdviesCommissie Vz ExamenCommissie DocentenOverleg 3 april 2013.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
TENTAM MC tentamenverwerking op de UT. TENTAM OP DE UT2 TENTAM Eigenaar S&O Vanaf 1984 in gebruik Jan van Zyll (Verwerking) (ICTS- Spiegel 307) Jan de.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
4C-ID & Klinisch Redeneren
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Print & Scan Wat kan ik leren uit print & scan analyses over mijn meerkeuzeexamen? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Relevant voor patiënt en therapeut? Klinimetrie in Abakus.
Toetsing en toetsontwikkeling
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Examentraining Kunst Algemeen Havo
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Workshop academisch schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
De - arts op Mathijs Doets
Presentatie Checkmate
Curriculum Informatie Systeem (CIS)
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Mens & Maatschappij D-Toets
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Mens & Maatschappij D-Toets
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Toetsen in nieuwe scheikunde
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Dick Hennink Kees Beers
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts Frank Diepmaat Opleidingsinstituut Geneeskunde 23 januari 2003

Overzicht Uitgangspunten toetsing in ErasmusArts Richtlijnen tentamen Tentamenverwerking -en analyse Demonstratie TiaPlus

Uitgangspunten toetsing Actieve en zelfstandige rol student Koppeling aan context (klacht patiënt) Verklaren van verschijnselen Produceren van nieuwe kennis Analyseren van problemen in deelvragen Zoeken naar informatie Zelf leerdoelen formuleren Zichzelf kunnen beoordelen (‘leren leren’)

Uitgangspunten toetsing Consequenties voor toetsing: Aansluiting bij leerdoelen Niet alleen feitenkennis maar ook inzicht, toepassing en integratie van kennis Diverse toetsvormen binnen één tentamen Schriftelijke casus veelal gebruikt als vraagvorm Combinatie gesloten (meerkeuze) -en open (essay) vragen als antwoordvorm Open vragen met name geschikt voor inzicht -en toepassingsvragen

Richtlijnen tentamen Tentamen van drie uur bestaat uit ca. 160 punten (+/- 60 vragen) Opstellen toetsmatrijs met leerstofonderdelen (x-as) en type vragen (y-as) Vraagtypen: 70% begrips-/toepassingsvragen; 30% kennisvragen Clustering patiëntcasussen of specifiek onderwerp 85 - 90% meerkeuzevragen; 10 -15% open vragen Score voor meerkeuzevragen 2 punten per vraag Score voor open vragen 1 tot 6 punten per vraag

Richtlijnen tentamen Voorbeeld uit tentamen eerste jaar:

Tentamenverwerking -en analyse Oude curriculum: alleen toetsing met meerkeuze vragen scannen en verwerken van antwoordformulieren met ‘Folia’ analyse met ‘Examen’ tentamenverwerking bij Studie Service Centrum inhoudelijke analyse door blokcoördinator

Tentamenverwerking -en analyse Nieuwe curriculum (ErasmusArts): Toetsing met meerkeuze en open vragen Scannen en verwerken formulieren MC-vragen met ‘Folia’ door Studie Service Centrum Scores open vragen in voorbewerkt Excel-formulier door themacoördinator Tentamenanalyse meerkeuze -én open vragen in TiaPlus Tentamenanalyse inhoudelijk door themacoördinator en onderwijskundige van het OIG

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

Demonstratie TiaPlus

TiaPlus: meerkeuzevraag

TiaPlus: open vraag

Meer informatie? Over tentamenverwerking -en analyse in Erasmus Arts: f.diepmaat@erasmusmc.nl TiaPlus: Ton.Heuvelmans@citogroep.nl