De Methodische Aanpak Schoolverzuim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Maatschappelijk Aanbesteden
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Presentatie startbijeenkomst
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Overlast en Zorg Overleg
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Verzoeken tot machtigingen gesloten plaatsingen in vrijwillig kader
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
Presentatie startbijeenkomst
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Evaluatie Cursus.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Organisatie & werkwijze Veiligheidshuis Utrecht d.d.23 november 2010.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Kinderen beschermen we samen
Voorlichting leerplicht
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Meldcode Kindermishandeling
Professioneel afwegen en melden
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen Wie schakel je in: Team Jeugd.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
BOM-model PV 25/03/2014.
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Hoe volgen wij onze kinderen?
Aanscherping meldcode kindermishandeling, met nieuw afwegingskader
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Naam: Karin Direks & Susanne Dreuw
Transcript van de presentatie:

De Methodische Aanpak Schoolverzuim

Programma achtergrond van de MAS hoofdlijnen van de MAS oefenen (eigen) casus

Van SAS naar MAS Aanleiding Procesevaluatie van de SAS Evaluatie taxatiemodel schoolverzuim Methodisch werken Gezamenlijke visie aanpak schoolverzuim ketenpartners Doel taxatiemodel schoolverzuim: Inschatting aard van het verzuim en achterliggende problematiek

Van SAS naar MAS Aanleiding: Procesevaluatie van de SAS Conclusie: Te strafrechtelijk Inzetten hulpverlening moet centrale route zijn Veel verschillen tussen lpa Veel verschillen in opmaken pv In SAS geen handreikingen voor: ozoek oorzaak verzuim, mogelijkheden hulpverlening afwegingskader om over te gaan tot pv Algehele conclusie procesevaluatie SAS: beter uitwerken van melding door school, inrichting verzuimonderzoek, hulpverleningsmogelijkheden, afwegingen en doel afdoeningsbeslissing, aanscherping model pv

Ontwikkelen van de MAS Aanpak werksessies met klankbordgroep leerplichtambtenaren sessies begeleidingscommissie ketenpartners expertsessie De MAS start nu bij melding van verzuim. Betrokken ketenpartners bij ontwikkeling: Raad, OM, HALT, VNG (vrijwillige) (jeugd) hulp. Door ontwikkelen naar meer preventieve aanpak waarbij ook andere partners worden betrokken.

Ontwikkelen van de MAS Begeleidingscommissie ketenpartners: Raad vd Kinderbescherming, HALT, OM, VNG, Ingrado Samen Mas ontwikkeld Deze partijen werken allen volgens MAS De MAS is door Ingrado samen met de ketenpartners ontwikkeld. Op landelijk niveau is afgesproken dat alle partijen werken volgens de MAS. Hier kun je op regionaal niveau aan refereren. De MAS biedt handvatten om op regionaal niveau afspraken te maken over werkwijze.

Visie achter de MAS Terug-/toeleiding naar passend onderwijsprogramma Vroegtijdige zorginzet staat voorop Ketensamenwerking voor effectieve aanpak Maatwerk (licht waar mogelijk, zwaar waar nodig) Status ‘Pas toe of leg uit!’ School voert adequaat verzuimbeleid, gericht op preventie en toezicht, verzuim dat school-gerelateerd is wordt door school opgepakt samen met ouders. I: I: 1Gemeente zorgt voor lpa, leerplichtregistratiesysteem en gemeentelijke jeugdhulp (bv sociaal wijkteam jeugd) dat achterliggende problematiek bv bij schoolverzuim onderzoekt en voorziet in hulpverlening. Civiel en strafrecht is ultimum remedium. 2.Interventie op gebied van zorg zo vroeg mogelijk en vrijwillig. Lpa werkt samen met ouders en lokale zorgstructuur (ZAT, MDO, soaciaal wijkteam). Daarnaast moeten afspraken worden gemaakt over samenwerking van alle betrokkenen met VT, de Gecertificeerde Instellingen ect. 3. Ketenpartners hebben, zowel regionaal als landelijk, een gedeelde visie op ketensamenwerking. Afspraken over inzet en termijnen vastleggen met elkaar. 4. Straf en of civiel alleen waar het noodzakelijk is. Maatwerk, want achterliggende problematiek is zeer divers.

Rol leerplichtambtenaar Schakelrol in gezamenlijke aanpak Initiatief voor adequaat vervolg op verzuimmelding Monitoren vervolg verzuimmelding Afspraken over regie lokaal maken

Methodische AS Voordelen van methodisch handelen: Kritiek: Beter vooruitkijken/meer controle, inzichtelijk en bespreekbaar, Overdraagbaar efficiënt en effectief Kritiek: Geen aandacht uniekheid situaties Methodisch handelen omdat je iedereen in dezelfde situatie dezelfde kwaliteit wilt bieden.

De MAS, het document zelf Visie, Infographic Route A: ongeoorloofd, niet zijnde luxeverzuim Route B: luxeverzuim Bijlagen - toelichting - taken en verantwoordelijkheden! - juridisch kader leer en kwalificatieplicht! - last onder dwangsom - werkwijze OM! (asielzoekers, JCO-L, criteria/sancties OM kanton) - model pv HALT en pv - signaleringsinstrument schoolverzuim - standaardverweren luxeverzuim 71 pagina’s: 25 beschrijving werkwijze, 45 bijlage

In de infographic is de hele MAS verbeeld. Betroken partners, visie enz. Fase 1 waarnemen = probleem signaleren. Wat heb je in deze fase nodig? Hoe zorg je ervoor dat je voldoende info hebt om je eerste afweging te maken? Heb je contact met je scholen, welke preventieve activiteiten onderneem je?

Fase 1: waarnemen Stap 1: interventie en melding door de school School heeft verzuimbeleid en handelt hiernaar Stap 2: contact met school over de melding Lpa overlegt met school Stap 3: keuze voor routekaart

Fase 2: analyseren Stap 4 (optie): kennisgeving aan ouders/jongere Melding ontvangen van schoolverzuim Advies om met school contact op te nemen Verzoek om verzuim met kind te bespreken Stap 5: onderzoek lpa Vaststellen ongeoorloofd verzuim (signaleringsinstrument) Stap 6 of versneld stap 7 Stap 6: brief naar ouders/jongere Afspraken maken en bevestigen Officiële waarschuwing Bij stap 5 is aantal aandachtspunten genoemd in de MAS. De leefgebieden die je bespreekt komen terug in het signaleringsinstrument. Je kunt hier het signaleringsinstrument doornemen, dit kan je helpen om je gesprek te voeren. Gebaseerd op de LIJ app. LIJ app is bedoeld om gesprek te voeren met jongere over waar mogelijk knelpunten, aandachtspunten zitten. Hulpmiddel.

Fase 3: plannen Fase 3 start als verzuim niet stopt Stap 7: keuze voor route i.o.m. ketenpartners Afwegingskader: Route 1: vrijwillige (jeugd)hulp Route 2a: halt-straf schoolverzuim Route 2b: dwang in civiel kader Route 2c: dwang in strafrechtelijk kader Hulpmiddel: signaleringsinstrument schoolverzuim stap 5 Wie betrek je en zijn er voldoende mogelijkheden?

Fase 4: handelen Stap 8: uitvoeren gekozen route Voornaamste taak lpa is: - (zorg)melding, - monitoren verzuim en/of - opmaken (aanvullend) pv - overdracht aan andere partijen Hoever reikt de verantwoordelijkheid van de lpa?

Fase 5:evalueren Stap 9: terugkoppeling Koppel afdoening/keuzes terug aan de school Maak afspraken met ketenpartners over terugkoppeling Stap 10: evalueer samen de gemaakte keuzen Is verzuim opgelost? Hebben ketenpartners de verwachte stappen gevolgd? Heb ik de juiste beslissing genomen? Wat kunnen we een volgende keer anders doen? Vragen die professionals zichzelf stellen bij methodisch handelen: wat ik doe doe ik dat goed? Wat ik doe is dat het juiste? Blz 7 o zoek prof

Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 1: vrijwillige (jeugd)hulp bereidheid en vermogen bij ouders/jongere om hulp te aanvaarden en aanwezigheid van emotionele, lichamelijke, leer- en/of gedragsproblemen (w.o. mismatch mogelijkheden leerling en onderwijsniveau) bij de jeugdige en/of aanwezigheid van opvoedingsproblemen bij de ouders

Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 2a: halt-straf instemming leerplichtige (12-18) en ouders (<16 jr) verwijtbaar verzuim minimaal 9 uur of 12x te laat (max 60 uur/te laat) jongere is niet eerder voor schoolverzuim naar halt verwezen Contra-indicaties ernstig motivatiegebrek aanwezigheid (zwaardere) emotionele, lichamelijke en/of gedragsproblematiek zonder toereikende hulp

Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 2b: dwang civiel kader geen bereidheid en/of vermogen om hulp te aanvaarden en aanwezigheid van emotionele, lichamelijke en/of gedragsproblemen bij de jeugdige en/of aanwezigheid van opvoedingsproblemen bij de ouders en/of signalen van huiselijk geweld/kindermishandeling

Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 2c: dwang strafrechtelijk kader eerdere waarschuwing/afspraken hebben niet geholpen en/of geen bereidheid en vermogen om hulp te aanvaarden niet aan Halt-voorwaarden voldaan of het verzuim is meer dan 60 uur (tot 60 uur Halt) verwijtbaar verzuim Contra-indicaties ernstige aanwezigheid emotionele, lichamelijke en/of gedragsproblemen bij de jeugdige en/of aanwezigheid opvoedingsproblemen Het OM vervolgt niet bij eerste keer schoolverzuim minder dan 16 uur in 4 weken

Keuze voor de route: een signaleringsinstrument Taxatiemodel: een ingang naar schoolgang Evaluatie Taxatiemodel (H. Spanjaard) Signaleringsinstrument van Bureau HALT Risicobox Schoolverzuim (JR) Expertmeeting

Werken met het signaleringsinstrument Doel: ondersteuning bij het bepalen route: hulpmiddel/leidraad -zijn er signalen van? -keuze route: indicatie van voorwaarden waaraan wel/niet voldaan -domeinscores: waar werkt interventie het best? welke interventie werkt het best? Een professional maakt zelf zijn keuze!

Werken met het signaleringsinstrument Domeinen: -gezin -school -geestelijke en lichamelijke gezondheid -relaties -controle alcohol, drugs, gokken, gamen, social media -signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling -vaardigheden, attitude en controle op agressie -vrije tijd en bijbaan

Casus Jongen 16 jaar - vmbo kader 3e leerjaar (2e keer) 49 uur verzuim, 5 keer te laat Negatieve Halt-afdoening voor spijbelen vorig schooljaar Vader heeft toen ingestemd met HALT Moeder overleden vorig schooljaar Gedrag en prestaties op school zeer onvoldoende Softdruggebruik Vader ernstige psychische en lichamelijke problemen, vaak afwezig Leerling weigert hulp en is zeer zelfbepalend Regelmatig conflict met jongere broer: leidt soms tot vechtpartij Hij werkt niet mee aan een oplossing en dagbesteding

Amersfoort, Amersfoort,

Ervaringen uitwisselen? Communityplatform MAS: info@ingrado.nl Ervaringen uitwisselen Samen kennis opbouwen Leren van en met elkaar Besloten omgeving voor leerplicht professionals Meld je aan: info@ingrado.nl