De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Programma achtergrond van de MAS hoofdlijnen van de MAS oefenen (eigen) casus
Van SAS naar MAS Aanleiding Procesevaluatie van de SAS Evaluatie taxatiemodel schoolverzuim Methodisch werken Gezamenlijke visie aanpak schoolverzuim ketenpartners Doel taxatiemodel schoolverzuim: Inschatting aard van het verzuim en achterliggende problematiek
Van SAS naar MAS Aanleiding: Procesevaluatie van de SAS Conclusie: Te strafrechtelijk Inzetten hulpverlening moet centrale route zijn Veel verschillen tussen lpa Veel verschillen in opmaken pv In SAS geen handreikingen voor: ozoek oorzaak verzuim, mogelijkheden hulpverlening afwegingskader om over te gaan tot pv Algehele conclusie procesevaluatie SAS: beter uitwerken van melding door school, inrichting verzuimonderzoek, hulpverleningsmogelijkheden, afwegingen en doel afdoeningsbeslissing, aanscherping model pv
Ontwikkelen van de MAS Aanpak werksessies met klankbordgroep leerplichtambtenaren sessies begeleidingscommissie ketenpartners expertsessie De MAS start nu bij melding van verzuim. Betrokken ketenpartners bij ontwikkeling: Raad, OM, HALT, VNG (vrijwillige) (jeugd) hulp. Door ontwikkelen naar meer preventieve aanpak waarbij ook andere partners worden betrokken.
Ontwikkelen van de MAS Begeleidingscommissie ketenpartners: Raad vd Kinderbescherming, HALT, OM, VNG, Ingrado Samen Mas ontwikkeld Deze partijen werken allen volgens MAS De MAS is door Ingrado samen met de ketenpartners ontwikkeld. Op landelijk niveau is afgesproken dat alle partijen werken volgens de MAS. Hier kun je op regionaal niveau aan refereren. De MAS biedt handvatten om op regionaal niveau afspraken te maken over werkwijze.
Visie achter de MAS Terug-/toeleiding naar passend onderwijsprogramma Vroegtijdige zorginzet staat voorop Ketensamenwerking voor effectieve aanpak Maatwerk (licht waar mogelijk, zwaar waar nodig) Status ‘Pas toe of leg uit!’ School voert adequaat verzuimbeleid, gericht op preventie en toezicht, verzuim dat school-gerelateerd is wordt door school opgepakt samen met ouders. I: I: 1Gemeente zorgt voor lpa, leerplichtregistratiesysteem en gemeentelijke jeugdhulp (bv sociaal wijkteam jeugd) dat achterliggende problematiek bv bij schoolverzuim onderzoekt en voorziet in hulpverlening. Civiel en strafrecht is ultimum remedium. 2.Interventie op gebied van zorg zo vroeg mogelijk en vrijwillig. Lpa werkt samen met ouders en lokale zorgstructuur (ZAT, MDO, soaciaal wijkteam). Daarnaast moeten afspraken worden gemaakt over samenwerking van alle betrokkenen met VT, de Gecertificeerde Instellingen ect. 3. Ketenpartners hebben, zowel regionaal als landelijk, een gedeelde visie op ketensamenwerking. Afspraken over inzet en termijnen vastleggen met elkaar. 4. Straf en of civiel alleen waar het noodzakelijk is. Maatwerk, want achterliggende problematiek is zeer divers.
Rol leerplichtambtenaar Schakelrol in gezamenlijke aanpak Initiatief voor adequaat vervolg op verzuimmelding Monitoren vervolg verzuimmelding Afspraken over regie lokaal maken
Methodische AS Voordelen van methodisch handelen: Kritiek: Beter vooruitkijken/meer controle, inzichtelijk en bespreekbaar, Overdraagbaar efficiënt en effectief Kritiek: Geen aandacht uniekheid situaties Methodisch handelen omdat je iedereen in dezelfde situatie dezelfde kwaliteit wilt bieden.
De MAS, het document zelf Visie, Infographic Route A: ongeoorloofd, niet zijnde luxeverzuim Route B: luxeverzuim Bijlagen - toelichting - taken en verantwoordelijkheden! - juridisch kader leer en kwalificatieplicht! - last onder dwangsom - werkwijze OM! (asielzoekers, JCO-L, criteria/sancties OM kanton) - model pv HALT en pv - signaleringsinstrument schoolverzuim - standaardverweren luxeverzuim 71 pagina’s: 25 beschrijving werkwijze, 45 bijlage
In de infographic is de hele MAS verbeeld. Betroken partners, visie enz. Fase 1 waarnemen = probleem signaleren. Wat heb je in deze fase nodig? Hoe zorg je ervoor dat je voldoende info hebt om je eerste afweging te maken? Heb je contact met je scholen, welke preventieve activiteiten onderneem je?
Fase 1: waarnemen Stap 1: interventie en melding door de school School heeft verzuimbeleid en handelt hiernaar Stap 2: contact met school over de melding Lpa overlegt met school Stap 3: keuze voor routekaart
Fase 2: analyseren Stap 4 (optie): kennisgeving aan ouders/jongere Melding ontvangen van schoolverzuim Advies om met school contact op te nemen Verzoek om verzuim met kind te bespreken Stap 5: onderzoek lpa Vaststellen ongeoorloofd verzuim (signaleringsinstrument) Stap 6 of versneld stap 7 Stap 6: brief naar ouders/jongere Afspraken maken en bevestigen Officiële waarschuwing Bij stap 5 is aantal aandachtspunten genoemd in de MAS. De leefgebieden die je bespreekt komen terug in het signaleringsinstrument. Je kunt hier het signaleringsinstrument doornemen, dit kan je helpen om je gesprek te voeren. Gebaseerd op de LIJ app. LIJ app is bedoeld om gesprek te voeren met jongere over waar mogelijk knelpunten, aandachtspunten zitten. Hulpmiddel.
Fase 3: plannen Fase 3 start als verzuim niet stopt Stap 7: keuze voor route i.o.m. ketenpartners Afwegingskader: Route 1: vrijwillige (jeugd)hulp Route 2a: halt-straf schoolverzuim Route 2b: dwang in civiel kader Route 2c: dwang in strafrechtelijk kader Hulpmiddel: signaleringsinstrument schoolverzuim stap 5 Wie betrek je en zijn er voldoende mogelijkheden?
Fase 4: handelen Stap 8: uitvoeren gekozen route Voornaamste taak lpa is: - (zorg)melding, - monitoren verzuim en/of - opmaken (aanvullend) pv - overdracht aan andere partijen Hoever reikt de verantwoordelijkheid van de lpa?
Fase 5:evalueren Stap 9: terugkoppeling Koppel afdoening/keuzes terug aan de school Maak afspraken met ketenpartners over terugkoppeling Stap 10: evalueer samen de gemaakte keuzen Is verzuim opgelost? Hebben ketenpartners de verwachte stappen gevolgd? Heb ik de juiste beslissing genomen? Wat kunnen we een volgende keer anders doen? Vragen die professionals zichzelf stellen bij methodisch handelen: wat ik doe doe ik dat goed? Wat ik doe is dat het juiste? Blz 7 o zoek prof
Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 1: vrijwillige (jeugd)hulp bereidheid en vermogen bij ouders/jongere om hulp te aanvaarden en aanwezigheid van emotionele, lichamelijke, leer- en/of gedragsproblemen (w.o. mismatch mogelijkheden leerling en onderwijsniveau) bij de jeugdige en/of aanwezigheid van opvoedingsproblemen bij de ouders
Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 2a: halt-straf instemming leerplichtige (12-18) en ouders (<16 jr) verwijtbaar verzuim minimaal 9 uur of 12x te laat (max 60 uur/te laat) jongere is niet eerder voor schoolverzuim naar halt verwezen Contra-indicaties ernstig motivatiegebrek aanwezigheid (zwaardere) emotionele, lichamelijke en/of gedragsproblematiek zonder toereikende hulp
Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 2b: dwang civiel kader geen bereidheid en/of vermogen om hulp te aanvaarden en aanwezigheid van emotionele, lichamelijke en/of gedragsproblemen bij de jeugdige en/of aanwezigheid van opvoedingsproblemen bij de ouders en/of signalen van huiselijk geweld/kindermishandeling
Keuze voor de route: indicaties Indicaties route 2c: dwang strafrechtelijk kader eerdere waarschuwing/afspraken hebben niet geholpen en/of geen bereidheid en vermogen om hulp te aanvaarden niet aan Halt-voorwaarden voldaan of het verzuim is meer dan 60 uur (tot 60 uur Halt) verwijtbaar verzuim Contra-indicaties ernstige aanwezigheid emotionele, lichamelijke en/of gedragsproblemen bij de jeugdige en/of aanwezigheid opvoedingsproblemen Het OM vervolgt niet bij eerste keer schoolverzuim minder dan 16 uur in 4 weken
Keuze voor de route: een signaleringsinstrument Taxatiemodel: een ingang naar schoolgang Evaluatie Taxatiemodel (H. Spanjaard) Signaleringsinstrument van Bureau HALT Risicobox Schoolverzuim (JR) Expertmeeting
Werken met het signaleringsinstrument Doel: ondersteuning bij het bepalen route: hulpmiddel/leidraad -zijn er signalen van? -keuze route: indicatie van voorwaarden waaraan wel/niet voldaan -domeinscores: waar werkt interventie het best? welke interventie werkt het best? Een professional maakt zelf zijn keuze!
Werken met het signaleringsinstrument Domeinen: -gezin -school -geestelijke en lichamelijke gezondheid -relaties -controle alcohol, drugs, gokken, gamen, social media -signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling -vaardigheden, attitude en controle op agressie -vrije tijd en bijbaan
Casus Jongen 16 jaar - vmbo kader 3e leerjaar (2e keer) 49 uur verzuim, 5 keer te laat Negatieve Halt-afdoening voor spijbelen vorig schooljaar Vader heeft toen ingestemd met HALT Moeder overleden vorig schooljaar Gedrag en prestaties op school zeer onvoldoende Softdruggebruik Vader ernstige psychische en lichamelijke problemen, vaak afwezig Leerling weigert hulp en is zeer zelfbepalend Regelmatig conflict met jongere broer: leidt soms tot vechtpartij Hij werkt niet mee aan een oplossing en dagbesteding
Amersfoort, Amersfoort,
Ervaringen uitwisselen? Communityplatform MAS: info@ingrado.nl Ervaringen uitwisselen Samen kennis opbouwen Leren van en met elkaar Besloten omgeving voor leerplicht professionals Meld je aan: info@ingrado.nl