Beeld magazine.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Time management in het onderwijs
Advertisements

HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
CanDo Coaching.
Presenteren en communiceren
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Alle lijntje bij elkaar…?
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
EVEN VOORSTELLEN… Je kan een inschatting maken van de prijs van een product. Je beseft dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Je weet wat een.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Verdieping Timemanagement
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
8e Wereld wonder : Samengestelde Interest
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mijn doel is om taboes te doorbreken, schulden te verminderen en sparen cool te maken voor zoveel mogelijk jongeren.
Duurzaamheid in Gennep
Welkom! Neem plaats in de kring.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
Passend onderwijs.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
What will you do to change the
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Voorlichting BPV leerjaar 1
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Welkom Havo 5..
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Klik op de luidspreker en het muziekje van Jaws begint te spelen.
Beeld magazine.
Beeld magazine Blok 4.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Social media voor statenleden/politici
ADL Les 1.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
Zichtbaarheid Creëren
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Eigenaarschap.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Beeld magazine

LEF is nodig nodig! Flatscreen-behang Waarom LEF

Klik hier voor de openstaande klassen Programma 08.30 uur Ontvangst 09.00 uur Kennismaken met LEF & Elkaar 10.30 uur Pauze 10.45 uur Blok 1 ( & evaluatie) 12.00 uur Lunch 12.45 uur Blok 2 (& evaluatie) 14.00 uur Pauze 14.15 uur Blok 3 (& evaluatie) 15.45 uur Pauze 16.00 uur Blok 4 (& evaluatie) 17.00 uur Diner 17.45 uur Zelf oefenen… 19.45 uur Logistiek 20.00 uur Evaluatie & Afronding Klik hier voor de openstaande klassen

De wet van LEF (Nou ja, Confucius…) Vertel het me, en ik zal het vergeten… Laat het me zien, en ik zal het onthouden… Laat het me ervaren, en ik zal het me eigen maken… Kern van wijze van lesgeven: allemaal mini uutjes, ga het GESPREK aan, elke oefening weer. Laat de groep vertellen over deze onderwerpen. Het doel daarvan is dat ze dan zelf moeten nadenken hoe het nou echt zit en dat ze leren dat je veel kennis bij elkaar kan halen (dat is veel duurzamer dan dat wij het ze vertellen: geef ze geen vis, maar leer ze vissen!!)

Welkom bij LEF! Wie zijn wij? Over LEF blok 1: inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen rondom geld blok 2: waar komt je gedrag rondom geld vandaan blok 3: wat blokkeert, wat motiveert en wat inspireert je  blok 4: hoe bereik je jouw LEF-doel

De kernwaarden van LEF De lessen worden altijd gegeven door vrijwillige gastdocenten uit de praktijk: werkzaam in de financiële sector of aanverwant. Het initiatief wordt breed gedragen door de financiële wereld. De financiële wereld draagt middels financiële ondersteuning en het leveren van gastdocenten onbaatzuchtig bij aan betere financiële geletterdheid onder jongeren. Het U-model van Otto Scharmer ligt ten grondslag aan het leermodel i.p.v. lineair denken en lineair onderwijs.

4 Lesblokken met LEF 1. Gastdocentenhandleiding 2. LEF-Magazine student 3. 3 Powerpoints 4. LEF spaarplan App (voor Android en iOS) 5. Elkaar Denk aan App voor studenten

Vertrouw op het programma Geen monoloog: daag uit, stel open vragen Meer hoe, dan wat! Vertrouw op het programma Geen monoloog: daag uit, stel open vragen Wees jezelf Studenten zien jou als expert, maar laat ze zelf de les “maken” Geef ze geen vis, leer ze vissen

Jouw LEF-plan Denk aan App voor studenten LEFplan achterin bekijken Wat zijn je wensen en doelen? Waar ga je voor sparen? Denk aan App voor studenten Waar liggen je valkuilen? Welke hulp kun je daarbij vinden? Welke uitdagingen kunnen je in de weg zitten om je doel te bereiken? Welke stappen kun je zetten om die doelen te bereiken? Waar kun je op besparen? Hoe kun je je inkomsten vergroten? LEFplan achterin bekijken Heb je al gespaard? Hoeveel geld moet je per maand sparen? Hoeveel houd je per maand over?

Het lesprogramma 4 blokken van 1,5 uur over omgaan met geld: Blok 1: Inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen Blok 2: Waar komt je gedrag vandaan? Blok 3: Wat blokkeert, wat motiveert en wat inspireert je? Blok 4: hoe bereik je jouw LEF-doel? Gegeven door 2 gastdocenten ROC-docent is tijdens les aanwezig Bewustwording en gedragsverandering

U-model: ook per oefening! De U voor het hele programma en voor elke oefening apart een mini-U Wat kies je? Waarom? Met welke gevolgen?

U-model Zien transformatie van perceptie: het zuiver en zorgvuldig waarnemen van de beginsituatie Meditatie transformatie van motivatie: om je intuïtieve weten aan de oppervlakte te brengen over wat er werkelijk aan de hand is en wat je ten diepste wilt bereiken Realisatie transformatie van actie en daardoor een nieuwe realiteit. =>Resultaat persoonlijk Financieel Plan (het LEF-plan)

Kennismaking Wie ben je? Wat doe je? Welke ervaring heb je met LEF? Wat maakt jou Gastdocent? Wat verwacht je van ons? Van vandaag? Doel: Gastdocenten voorstellen Oefenen LSD Oefenen voor een groep staan

Blok 1 Leven en Financiën Doel van blok 1: In gesprek over inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen rondom geld Wat zijn je doelen, waar wil je voor sparen? Inzicht in inkomsten en uitgaven Laat doelen hardop uitspreken en schrijf mee, zo kan je in latere blokken terugkomen op deze doelen

Lunch Klik hier voor de openstaande klassen

Blok 2 Jouw gedrag als consument Doel van blok 2: Waar komt je gedrag rondom geld vandaan? Wat voor geldtype ben je? Welke uitdagingen heb je en welke hulpbronnen? Inzicht krijgen in jezelf en je bewust worden van verschillen. Bewust worden van de invloed van reclame op het aankoopgedrag.

Bespreking geldtype-test Meer impulsief Levensgenieter Trendsetter Meer status gericht Minder status gericht http://www.edgie.nl/GeldTypeTest Scheur je kleur Koppeling maken met model en aanschaf computer/ipad etc Ga in je hoek Oefening met aanschaf tel abonnement Toekomstplanner Regelaar Minder impulsief

Mobiele telefoon kopen Waar let je op? Hoe zou je willen dat een verkoper van mobiele telefoons met je omgaat? Wat is belangrijk voor je bij een abonnement of service? Wat is voor jou belangrijk bij een toestel? Welke stelling over financiën past het beste bij je? Zie bladzijde 30 en 31 Laat dit individueel invullen en bespreek het klassikaal. Met welke uitleg en informatie ben je het meest geholpen? Op welke manier leer jij om te gaan met een nieuwe mobiel?

Sheet vervangen door motivaction. Model plus dimensies. Jongeren & Geld: verschillende geldtypes Segment B: Regelaars Trendsetter (30%) Statusgericht Merkgericht In behoorlijke mate impulsief Weinig focus op bijhouden geldzaken Levensgenieter (25%) Impulsief Geen statuszoeker Geldzaken niet interessant Niet materialistisch Weinig merkgericht Regelaar (29%) Weinig impulsief Geldzaken goed op orde Realistisch Weinig gehecht aan luxe Toekomstplanner (16%) Wil onafhankelijk zijn Houdt van luxe Sheet vervangen door motivaction. Model plus dimensies. Bron: WWJB-onderzoek YoungWorks 2010

Blok 3 Wat wil je? En wat staat je in de weg? Doel van blok 3: Wat blokkeert, wat motiveert en wat inspireert je? Blokkade: welke ervaring weerhoud je er van om bepaalde keuzes te maken? Motivatie: bij het nastreven van doelen kom je ook weerstand en teleurstelling tegen. Motivatie helpt je over deze hobbel Inspiratie: waar droom je van en hoe kom je tot het punt: yes! Dat ga ik doen!

Steven Covey & Talking Stick De dialoog, tips Leg de regels goed uit Krachtige vragen Doe zelf mee Go with the flow Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de gastdocenten aan het begin van blok 3 een PowerPoint gebruiken noch het filmpje van Steven Covey laten zien. Dit is materiaal voor hun eigen voorbereiding. Het is de bedoeling als trainer een korte uitleg te geven, de groep in tweeën op te splitsen en het dan vooral te gaan DOEN met de gastdocenten in spe. Evalueer met je eigen groep ‘in het klein’ en evalueer volledig wanneer de twee groepen weer bij elkaar zijn.

Blok 4 Jouw LEFplan LEF-plan in magazine of in de App Doel van blok 4: hoe bereik je jouw LEF-doel? LEF-plan in magazine of in de App Relevante onderdelen financiële planning Kennisoverdracht

Vragen

Diner Klik hier voor de openstaande klassen

Blok 4 Jouw LEFplan Oefenen: in tweetallen voor de groep voor het klassengesprek/discussie

Wat maakt iemand gastdocent? Tips Vertrouw op het programma Geen monoloog: daag uit, stel open vragen Wat als er een paar niet mee willen doen? Wees jezelf Geniet, het is gewoon leuk… => “geef ze geen vis, leer ze vissen”

Tijd Go with the flow…

Logistiek Jijzelf: 1. Voorbereiding (zie ook checklist pagina achter inlog) 2. Wees (ruim) op tijd 3. Vooraf contact met ROC-docent (zie checklist handleiding) Inloggen kan via gastdocentenpagina www.lefnet.nl: Gebruikersnaam: gastdocent@lefnet.nl Wachtwoord: welkom01 4. Materiaal 5. Denk aan evaluaties door studenten, ROC-docent en jezelf! 6. Aanmeldingen 7. Info: projectbureau via steedsmeerlef@gmail.com of bellen met 088 8288722

Vragen en evaluatie 1. Ben je er klaar voor? 2. Wat mis je nog? 3. Wat wil je met ons delen?

Dat was het!