Strategisch project doorstroming van basis naar secundair

Slides:



Advertisements
Similar presentations
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
MBO passend onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Educatief partnerschap en VVE
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Een (h)eerlijke grote stap naar het SO
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
het katholiek basisonderwijs
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
1.
Info directievergadering
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Presentation transcript:

Strategisch project doorstroming van basis naar secundair Dico-codidag 15.12.2017

Strategisch plan GO2020_2.3.01_Uitbouw van een goede onderwijsloopbaanbegeleiding met het oog op een kwaliteitsvolle doorstroom binnen het GO! Het louter in kaart brengen van aantallen die al dan niet doorstromen brengt niet op, doorstroming werkt alleen wanneer er bruggen worden gebouwd

Een brug bouwen en een brug slaan komen allebei al eeuwen voor in het Nederlands. Van Dale (2005) vermeldt bij brug de uitdrukking een brug slaan tussen ('een verbintenis, relatie leggen tussen'). 

Over de figuurlijke betekenis van een brug slaan  vermeldt het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006): "twee groepen met elkaar in contact brengen, zodat er wederzijds begrip ontstaat. De brug is hier een symbool voor de uitwisseling van gedachten en ervaringen. De brug verbindt twee werelden die eerder van elkaar gescheiden waren." 

Een greep uit wat het beleid zegt: Modellen getuigschriften Gevalideerde toetsen Project differentiatie Informatiedoorstroming van relevante leerlingengegevens Herziening van de eindtermen Taalstimulering - BEGRIJPEND LEZEN STEM Decreet leerlingenbegeleiding Monitoring M-decreet (inschrijvingen + type BA) Beleidsmatig is men ook opgeschoven van louter inzetten op structuren naar het hoe en het waarom

Verschillen in visie op aanpak uitdagingen https://www.vlaamsparlement.be/plenaire-vergaderingen/1209638/verslag/1210612 Beleid Onderzoekers Onderwijsniveaus ……

Project differentiatie

Doelstellingen projecten: Zo veel mogelijk leerlingen behalen de eindtermen BaO Leerlingen die de eindtermen BaO niet dreigen te halen zo ver mogelijk gericht ontwikkelen In de conceptnota staat dat dit o.a. kan : door gericht inzetten van het personeel in het BaO Door 1B te herzien om goed in te kunnen spelen op de leerwinsten die kunnen worden geboekt bij leerlingen die de eindtermgerelateerde leerplandoelstellingen van het basisonderwijs niet kunnen bereiken.

Bijsturingen na overleg onderwijsverstrekkers - kabinet Wijziging van project Staat nog in beleidsbrief maar toch andere focus Andere invulling ruime invulling van differentiatie + projecten met de focus op de pedagogisch-didactische aanpak eerste graad – overgang BaO - SO

Curriculum - R-ok het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken De voorstelling moet nog verder uitgeklaard worden

voorstel Geen speerpunten maar één focus: het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken

Voorstel Geen speerpunten maar één focus: het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken doelen begeleiding De voorstelling moet nog verder uitgeklaard worden Onderwijsproces, Leer- en leefomgeving Opvolging ‘evaluatie’

Aanpak - impact ? het curriculum is de weg waarlangs we onze effecten bereiken De insteek is opvolging van lerenden (evaluatie) doelen begeleiding De voorstelling moet nog verder uitgeklaard worden Onderwijsproces, Leer- en leefomgeving Opvolging ‘evaluatie’

Opdracht: brainstorm OLB Wat betekent een goed onderwijsloopbaanbeleid? Wat betekent een optimale school- en studiekeuzebegeleiding? Wat zijn de belangrijkste elementen en processen daarbij?

Transbaso Vierjarig onderzoeks- en ontwikkelingsproject Doel: processen van school- en studiekeuze bij de overgang van BaO neer SO onderzoeken (in Antwerpen en Gent). tools ontwikkelen die de overgang vlotter zouden moeten doen verlopen en de effectiviteit van deze tools onderzoeksmatig vaststellen. Link onderaan is naar filmpje E Meuleman

Aanbevelingen MACRO niveau transparante onderwijsstructuur Inschrijvingen later starten B-stroom als springplank Tijd en ruimte voor samenwerking en professionalisering rond OLB Verkennen in het 1ste jaar secundair Studiekeuze uitstellen Investeren in externe begeleiders op maat van schoolteams

Aanbevelingen MESO niveau Infomomenten en inschrijvingen centraliseren Breder aanbod in BaO stimuleren Scholen ondersteunen in uitbouw netwerk i.f.v. breder aanbod OLB beleid op scholen Professionalisering OLB-beleid lkr. Door intervisie en uitwisseling Frequente, functionele ontmoetingen tussen de betrokken niveaus Onafhankelijke monitoring van de leerloopbanen organiseren Laagdrempelig contact i.v.m. school- en studiekeuze Leerkrachtverwachtingen (vooroordelen en beeldvorming) Sterke communicatieve vaardigheden voor lkr.

Aanbevelingen MICRO BaO i.p.v. geven van een advies de focus naar begeleiden van het keuzeproces Advies = synthese van een gezamenlijk proces Duidelijkheid voor ouders en lln. hoe de school hen zal ondersteunen in studie- en schoolkeuzeproces Vroege start keuzeproces en ouders en lln. hierbij betrekken Ouders betrekken bij lln.activiteiten rond overgang Persoonlijke (loopbaan)gesprekken met lln. Laagdrempelige vertrouwensfiguren op school Meerdere keren, op verschillende manieren en gericht informatie geven over het SO Laat lln. zoveel mogelijk domeinen verkennen

Vaststellingen MICRO BaO Samenwerken met SO en externe partners om leeraanbod te verbreden Stel hoge verwachtingen en daag uit op verschillende leerdomeinen Let op voor watervaluitspraken Samenwerken met SO om info te verzamelen over SO en te communiceren hierover Ganse schoolteam professionaliseren in ‘breed kijken naar lln.’ Ganse schoolteam professionaliseren in coachen van lln. en het geven van eigenaarschap aan lln. Hoe zit het met het oriënteringsbeleid? Visie OLB expliciteren en verbinden met PPGO! Begeleidingstaken voor OLB expliciteren en verdelen binnen het ganse schoolteam

Vaststellingen MICRO SO Zet je school goed in de markt en geef eerlijke info Informeer transparant en eerlijk over studieaanbod, verwachtingen en ondersteuning Onthaalbeleid Intakebeleid Terugkoppeling oud-leerlingen Geef zelf informatie over opties en richtingen in je school Info- en opendeurdagen samen met BaO organiseren Communiceer tijdig over infomomenten en inschrijvingsprocedure Zowel A-stroom als B-stroom inrichten => met breed gamma aan keuzeopties en keuzevakken

Opdracht: Zijn er raakvlakken tussen de gemeenschappelijke ideeën en meningen over overkoepelende thema’s en de aanbevelingen van Transbaso? Zijn er uitgangspunten die ontbreken? Output: Welke zijn voor jullie de 3 belangrijkste positieve aspecten? Wat blijkt bij jullie nog een ontwikkelpunt te zijn?

Tools Transbaso boek: Is dat iets voor mij, juf? Website voor professionals Plug and play – leerling-leerkrachtinteracties in de klas Kinder- en ouderwebsite Serious game Infografiek Brochure voor ouders http://vanbasisnaarsecundair.be/

Valkuilen tools Algemeen: Geen rekening gehouden met modernisering SO Gebuikte teminologie bv. Studierichting kiezen in 1ste jaar SO, oriënteringsbeleid Inhoudelijke tools Gebruikte methodieken worden niet goed gekaderd Bij checklist schoolbezoeken: volgorde van vragen Sjabloon studie- en schooladvies: geen advies over studiekeuze!