Observeren rapporteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Observeren “what you see, is what you get”
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Collegeweek 3 Observeren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Samenvatting Havo 5.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Observeren en rapporteren
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogisch werken in de wijk
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Wjk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Observeren Les 3.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Observeren en rapporteren
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Les 5: Het marketingplan
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Nelleke Gruijters Paul Ram
Nee Zeggen!.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Cliënt en Veiligheid.
Thema 4: Zo bereik je meer
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Methodiek Observeren.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Vergelijkingen oplossen
Observeren en rapporteren
Les 4: Observeren Les 4:
Gesprekstechnieken Les 6.
Observeren Les 2.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Begeleiden Les 3.
ADL Les 1.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
ADL Les 1.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren Les 7.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren rapporteren

Wat gaan we doen? Laatste theorie behandelen: “Valkuilen bij observatie”. Observatie methoden (herhaling) Observatie opdracht

Valkuilen bij observatie De eerste indruk

Halo effect Horn effect

Selffulfilling Prophecy

Vrije observatie Altijd met een doel​ Maar nog geen concrete observatievragen​ Alleen de feiten​ Gaat vaak samen met participerend observeren

Gestructureerde observatie Exact doel​ Duidelijke observatievraag​ Vaak bij vragen over getallen (hoe lang, hoe vaak)​ Observatieformulier gebruiken (aankruisen)​ Meestal niet participerend observeren

Interval observatie Wisselende tijden observeren​ Altijd aan de hand van je observatiedoel​ Vooraf vastleggen wanneer je gaat observeren​ Voordelen: meer informatie verzamelen en deze ook vergelijken met elkaar.​ Bijvoorbeeld: een cliënt eet wel bij het ontbijt maar niet bij de lunch.

Contextuele observatie Niet de cliënt maar de omgeving wordt geobserveerd!​ Waar let je op?​ Contacten die cliënt heeft met anderen​ Woonsituatie​ Dagindeling gezinsleden​ Er gebeuren veel dingen tegelijk, observeren is dan lastig. Video-opname is een goed hulpmiddel.

Protocollaire observatie Door de instelling is vastgesteld hoe vaak, wat en wanneer er minimaal geobserveerd moet worden​ In het schema staan de observatiepunten​ ​ Voordelen: je ziet niets over het hoofd, alle collega’s kijken naar dezelfde onderwerpen.​ Nadelen: door de vastgestelde punten kun je informatie missen

Observatie opdracht Jullie gaan oefenen met observeren aan de hand van de documentaire. Schrijf altijd van de voren een plan van aanpak (blz 89) Voor de studenten aan de slag gaan met het observeren laat de docent 2 minuten film zien, waarin Fatih wordt voorgesteld. Zie documentaire les 5