Marktsegmentatie en positionering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
De marketing-omgeving
De marketingmixstrategie
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Geld verdienen met trends Les 2. 1.Blog gevonden? Modulehandleiding geprint? Vragen over de inhoud? 2.Trends gevonden? Google? 3.Opdracht A 4.Uitwisselen.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Geld verdienen met trends
Consumentengedrag bij communicatie
Marketing .
Marketing presentatie
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Segmenteren en Positioneren
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Swot analyse
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Gefelicitaart.nl.
College 2 Marketingomgeving
Detailhandelsmarketing
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Commercieel beleid 1 H3 Marktsegmentatie Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Internationale marketing
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 4
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Marketingplan [Productnaam]
Midden in de wereld:.
SDP Hoofdstuk 11: Marketingstrategie Het thema:
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

Marktsegmentatie en positionering Hoofdstuk 9 Marktsegmentatie en positionering

Hoeveel merken zijn genoeg

Het beeld scherp stellen 05/09/2018 Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

05/09/2018 Marktsegmentatie opsplitsen van heterogene markt in kleinere, homogene groepen personen of bedrijven met identieke behoeften. drie stappen: 1 Marktsegmentatie: – Welke segmentatiecriteria – Omschrijven in detail. Doelgroepbepaling: – aantrekkelijkheid segmenten bepalen. – Kiezen doelmarkt(en) 3 Positionering: – positionering voor doelgroepen. – Ontwikkelen optimale marketingmix. © Economie Leer Kracht 2011

4 stappen van marktsegmentatie tot positionering Principes van marketing – hoofdstuk 9

Marktsegmentatiecriteria voor gebruikersmarkten 1. Onafhankelijk van het product geografisch: regio, gebiedsgrootte, stadsgrootte, dichtheid, klimaat demografisch: leeftijd, geslacht, inkomen etc. psychografisch: sociale klasse, lifestyle, persoonlijkheid 2. Afhankelijk van het product gedrag: ‘aanleiding tot koop, gezocht voordeel, gebruikersstatus, gebruikshoeveelheid, loyaliteit etc. Principes van marketing – hoofdstuk 9

Segmentatiecriteria Demografie Inkomen: Leeftijd: Fase in de gezinscyclus: Voorbeelden: generatie X (65-76), en Y, (77-94) Einstein (95-nu) vrouwen in sportwagens

Segmentatiecriteria Geografie woonplaats; bijvoorbeeld: postcode Kopers in verschillende culturen

Segmentatiecriteria Psychografisch: Persoonlijkheid: Levensstijl: indeling op basis van activiteiten, Interesses en Opinie (mening) Benefit-segmentatie: op basis van dezelfde voordelen, eigenschappen of toepassingsmogelijkheden die de consument in een product ziet. Sociale klasse:

Segmentatiecriteria Gedrag Verbruik: : heavy, light & de niet-gebruikers. Merktrouw: Vaste klanten vs merkswitchers Koopbereidheid: Adoptiesnelheid: hoe snel men een nieuw product voor 1e keer gaat aanschaffen Te verdelen in: 1. Innovators/consumptiepioniers: (2-3%): als eerste een nieuw product kopen 2. Early adopters: (10-15%) 3. Early majority: (+/- 35%) 4. Late majority: (+/- 35%) 5. Laggards/ achterblijvers: (+/- 15%):personen die als allerlaatste een nieuw product aanschaffen

Segmentatiecriteria (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)

Segmentatiecriteria: B2B: - Geografisch - Bedrijfstak (SBI) - Grootte B2C: - Geografisch - Demografisch - Psychografisch - Gedrag

Segmentatie van internationale markten Geografische locatie Economische factoren Politieke en juridische factoren Culturele factoren Alternatief: Intermarktsegmentatie: clusters consumenten vormen die internationaal dezelfde kenmerken hebben Principes van marketing – hoofdstuk 9

Segmentatievoorwaarden 05/09/2018 Segmentatievoorwaarden • Meetbaar: zijn de omvang, koopkracht en andere kenmerken van de segmenten te meten? • Omvang: zijn de segmenten groot genoeg en is hun koopkracht voldoende? • Bereikbaarheid: zijn de segmenten met een promotie- en distributiestrategie te bereiken? • Haalbaarheid : zijn de segmenten doeltreffend te bewerken en reageren ze op het beleid? © Economie Leer Kracht 2011

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Segmenteren tot positioneren Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerd: - één mix voor totale markt

Gedifferentieerd: - diverse mixen voor verschillende segmenten

Geconcentreerd: (Niche) - één mix voor een (of enkele) segmenten

En Op maat: (micro)

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

positioneren = Hoe kijkt de mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Merkpersoonlijkheid: een product tot leven brengen

Differentiatie en positionering Keuze van de boodschap (vgl USP): zeer consequent communiceren Keuze van de media: aansluiting bij de doelgroep Voorbeelden Miele: er is geen betere Volvo: veiligheid (maar soms ook sportiviteit  verwarrend?) Witte Reus: waar voor je geld (wast een berg...) Principes van marketing – hoofdstuk 9

positionering doelgroep gebruiksmoment Herpositionering Cup-a-soup: van een sluimerend bestaan tot een graag geziene gast ! Oorspronkelijke positie positionering Verwensoepje, genietmoment voor jezelf doelgroep Vrouwen v.a. 35 jaar gebruiksmoment Eind van de ochtend

positionering doelgroep gebruiksmoment Herpositionering Cup-a-soup: onder invloed van concurrenten Honig en Maggi en marktstagnatie wordt een nieuwe strategie ontwikkeld. Nieuwe positie positionering Warme, hartige oppepper op de werkvloer doelgroep Mannen en werkende vrouwen gebruiksmoment Om 16.00u: niet te machtig en ca. 2 uur voor de avondmaaltijd

Positioneringsgrafiek/matrix (perceptual mapping) bron: http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_0mpl3rQBgmI/SZRKPxDs2iI/AAAAAAAAGNI/teLsIyQIT3U/s400/jumbo.JPG&imgrefurl=http://mennostechblog.blogspot.com/2009/02/positionering-supermarkten-jumbo-rules.html&usg=__2niRUp-IAWtr-JLtg5qUARzyecc=&h=322&w=400&sz=30&hl=nl&start=12&tbnid=lpVoVSck154PeM:&tbnh=100&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dsupermarkt%2Bpostionering%26gbv%3D2%26hl%3Dnl%26sa%3DG

28