De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs"— Transcript van de presentatie:

1 Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
Jordy Raeymaekers Jochem Seels Marketing Arendonk

2 Inhoud Debriefing SWOT-analyse Omgevingsfactoranalyse SMART-analyse
Segmentatie Positionering Marketingmix Actieprogramma’s Budgettering & Verkoop

3 Debriefing

4 Verwachtingen Zoeken goedverkopend product Vlotte samenwerking
Goed resultaat afleveren Winst maken

5 Micro Macro SWOT-analyse

6 1. Micro + - Afgelijnde doelgroep Eigen taken binnen groep
Meer gemotiveerd -> goed doel Veel potentiële leveranciers Doelgroep geen groot budget Veel andere concurrenten Beperkt budget Zal product aanslaan? Weinig ervaring Beperkte periodes -

7 2. Macro + - Vele communicatiemogelijkheden
Jongeren voelen zich aangetrokken Concurrentie kan fouten maken Probleem voor het milieu Niet alles verkopen, aan regels houden Onverwacht wegvallen van lessen Wanneer concurrentie hetzelfde product aanbiedt We moeten een goede planning opstellen wanneer de meesten op school zijn

8 De omgevingsfactoranalyse
Macro-omgeving van het bedrijf Micro-omgeving van het bedrijf De omgevingsfactoranalyse

9 1. Macro-omgeving van het bedrijf
Demografische omgeving Economische factoren Technologische factoren Politieke factoren Culturele factoren

10 Demografische omgeving
KHK Turnhout  medestudenten Beide geslachten 18-25 jaar

11 Economische factoren Prijzen
Begin/einde van de week  Wanneer verkopen? Economische crisis

12 Politieke factoren Wetten i.v.m. Concurrentie Geen leugens
Geen minderwaardige producten Geen illegale zaken

13 Culturele factoren Ervaringen Kennis van zaken

14 2. Micro-omgeving van het bedrijf
Leveranciers Klanten Concurrenten Belangengroepen – Het grote publiek

15 Het bedrijf Geen departementen Ieder zijn eigen taak

16 Leveranciers Veel mogelijkheden Scherpe prijzen Prijswijzigingen

17 Klanten Consumentenmarkten  Studenten

18 Concurrenten Andere verkoopsgroepen Budget Goedkoop en aantrekkelijk

19 Belangengroepen – Het grote publiek
Alle leden van de KHK Turnhout Geen andere verkoopplaats Verkoopstand Goed beeld

20 SMART-analyse

21 SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden

22 Specifiek Succesvol verkopen Doelgroep: studenten, docenten,…
Winst verwezenlijken Maatschappij steunen

23 Meetbaar Doelstelling bereikt of niet? Winst omzetten in cijfers

24 Acceptabel Zorgen voor extra inkomsten Nuttige opdracht?
Kennismaken met marketing, de praktijk en de moeilijkheden ervan

25 Realistisch Haalbare doelstellingen?
Populair product tegen democratische prijs

26 Tijdgebonden Doelstellingen halen Tegen vooropgestelde deadline
Deadline overschrijden -> problemen

27 Segmentatie

28 Demografische segmentatie
Product enkel voor de studenten en docenten ongeacht hun afkomst Leeftijd tussen 18 en … Inkomen hangt af van de gezinssituatie en het zakgeld dat men krijgt Weinig invloed door goedkoop product

29 Psychografische segmentatie
Zelfde activiteit (geen onderscheiding) Interesses door marktonderzoek Na eerste verkoop: Weten van meningen Evalueren Aanpassen

30 Gedragssegmentatie Kopen bij verschillende gelegenheden:
Bij warm of koud weer Toestand koper (honger of niet) Verfrissend product Regelmatige gebruikers kopen ons product Seizoensgebonden

31 Positionering

32 Via enquête Product kopen? verschillende smaken? Welke prijs?

33 Resultaten enquête Bereid kopen aan €1 Magnum Cornetto Raket
Eventueel vierde ijs (calippo)

34 Verkoopmoment? Middag (na eten: 12h30) Laaste pauze ( 15.00h)

35 Ideale klant? Veel ijs kopen
Aanbieden wat klant nu wil (75% zin in ijs) Behoefte bevredigen (verfrissing)

36 Mogelijke concurrenten
Enige groep met ijs Dranken/snacks kantine geen verfrissing Als enige op de markt Hoog verkooppotentieel

37 Product Prijs Plaats Promotie
Marketingmix

38 Product Kwalitatief product (geen merkproduct) Keuzemogelijkheid
Optimale servicegraad Randapparatuur nodig (vriezer,…) Geen mogelijkheid tot terugname Zelf meehelpen milieu (papiertjes in vuilbak) Optimale verkoop -> goed weer

39 Prijs Catalogusprijs: Geen handelskorting
Cornetto: 0,90 euro  afgeprijsd Magnum: 0,90 euro Raket: 1,79 euro Calippo: 1,79 euro Geen handelskorting

40 Plaats Cafetaria van onze school Stand Pauze

41 Promotie Goede relatie met publieksgroepen
Klanten Leveranciers Concurrenten Reclame: informeren met affiches en brochures Persoonlijke verkoop Kortingen

42 Actieprogramma’s

43 Actieprogramma’s Theorie -> realistische verkoop
Samenwerking groep en coach Wat gedaan dit trimester? Duidelijk maken wat, hoe en met wie? Coach toegewezen Vergadering Keuze product, onderzoeken in de markt via geziene lessen Onderverdeling Toledo

44 Budgettering & Verkoop

45 Aankoop

46 Verkoop

47 Opbrengsten

48 Kosten

49 Winst

50 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs"

Verwante presentaties


Ads door Google