Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Advertisements

1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Oproep Werkervaring 2009 artikel 60 Verwelkoming & inhoudelijke duiding oproep.
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Wat is een communicatieplan?
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Workshop Fondsen werven
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Conceptnota Bis Duaal Leren
De school in Europa - Europa in de school
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Inspiratiedag Natuur Op School Welkom!. Inspiratiedag Natuur Op School Programma:  Toelichting bij het provinciaal subsidiereglement  Getuigenis de.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Samenleven, Welzijn en Gezondheid Ledeberg-Moscou-(Oud)Gentbrugge
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
INFORMATIE OVER PPL-INNOVATIEPROJECTEN
Het project Begeleiding Startende Leraren
Twee basisvoorwaarden Vier uitgangspunten
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Tijdelijke subsidieregels Innovatiegelden
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Internationale samenwerking
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
2e Penningmeestersoverleg Veteranen Platform
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering Professionalisering van de ondersteuners in het ondersteuningsmodel 2018-2019 2019-2020

Agendapunten kennismakingsrondje Korte toelichting bij de volgende documenten: Oproep + Vragen projectfiche & handleiding + Vragen Andere documenten: enkel bij vragen indicatoren effectiviteit & kenmerken effectieve professionaliseringsactiviteiten richtlijnen opmaak financieel kostendossier evaluatie-instrument

OPROEP: deel 1 Het nieuwe ondersteuningsmodel: grote veranderingen (rol, opvattingen, handelingen, identiteit,..) voor alle betrokken actoren Thema PN: de professionalisering van ondersteuners die werkzaam zijn in het ondersteuningsmodel in het basis- en (deeltijds beroeps) secundair onderwijs.

OPROEP: deel 1 Complementair met andere professionaliseringsinitiatieven (PI) bv. competentiebegeleiders PBD’s en andere inhoudelijke PI De globale doelstelling: het ontwikkelen en versterken van de begeleidingscompetenties van ondersteuners en ondersteuningsteams via het creëren van sterke partnerschappen 1. tussen ondersteuners en scholen uit het gewoon onderwijs, (en de actoren daarbinnen, namelijk leraren, ouders, leerlingen, schoolleiders) 2. binnen de ondersteuningsteams 3. tussen ondersteuners en andere partners (o.a. CLB, PBD’s)

OPROEP: deel 1 Doelgroep (PN): de ondersteuners die ondersteuning bieden in het kader van types 2, 4, 6 en 7 (auditieve beperking): die ondersteuning bieden in het kader van types basisaanbod (1, 8 in afbouw), 3, 7 (spraak- of taalstoornis) en 9 (ondersteuningsnetwerken). In kernteam: verschillende leden per deelnemend team (samenwerken in de dagdagelijkse praktijk)

OPROEP: deel 2 Elke organisatie of persoon Bij samenwerkingsverband: 1 hoofdaanvrager Indieningsdatum: ten laatste 21 december 2017 Methodieken: verschillende methodieken mogelijk (niet enkel face-to-face) en ook informele ondersteuning ifv realisatie doelstelling sessies (telefoon, mail) Disseminatie en valorisatie: max 10% van het totaalbudget

OPROEP: deel 2 Financiering: max 125.000 euro (totaalbudget € 577.000) Zie richtlijnen ‘opmaak kostendossier’ (website) Max 10% budget valorisatie Kostprijs (KP) trajecten: overige bedrag, basis voor berekening prijs/sessie. Informele begeleiding niet afzonderlijk berekenen Uitbetaling: in functie van werkelijk gemaakt kosten ikv valorisatie; het aantal werkelijk uitgevoerde sessies x de standaardsubsidie per sessie

OPROEP: deel 2 Beoordeling: relevantie tav thema met focus op visie op professionalisering, gehanteerde kaders, transfer kwaliteitsvol project: inhoud, methode, materiaal  kenmerken effectieve professionalisering Kostenefficiëntie Selectie: 2 rondes 1e ronde: Tussenscore: A/B/C/D/E: enkel projecten met A/B score bijsturen/vragen ter verduidelijking Eind januari: projecten met A/B scores feedback

OPROEP: deel 2 2e ronde: toelichting bijsturingen/vragen ter verduidelijking Eindscore Half februari 2018 Communicatie: begin april 2018 Opvolging en vervolg: Geselecteerde projecten opgevolgd door stuurgroep Verlengingsdossier: voor 1 april 2019 in te dienen Bij aantal uitgevoerde sessies;

Oproep: overzicht timing 21/12/2017 Indienen projectfiche Eind januari 2018 1e ronde: tussenscore Projecten met A/B tussenscore ontvangen feedback met vragen ter verduidelijking/bijsturingen Half februari 2018 2e ronde: eindscore obv tussenscore en toelichting Begin april 2018 Alle projecten ontvangen een terugkoppeling van de gemotiveerde rangschikking van de commissie

Vragen ivm oproep?

Projectfiche Uitgangspunten: Subsidiëring per schooljaar, maar wel info voor 2 schooljaren Gradatie in concretisering 2018-2019: gedetailleerde info 2019-2020: algemene info Onderbouwing is belangrijk Vermijd herhalen van info, bepaal waar info op zijn plaats is en wees to the point Overlopen van de rubrieken: Algemene projectinformatie Gegevens van de organisatie -,

Projectfiche Aansluiting bij het thema Opzet project (v8) Focus van jaar 1 en jaar 2: omschrijving en onderbouwing Visie op professionalisering en kaders, transfer rekening met kenmerken van effectieve professionalisering Operationele doelstellingen per schooljaar per SD (v9) Beknopte info over inhoud, methode, materiaal, motivering voor jaar 1 Clustering is mogelijk Aantal kernteams per jaar en selectie en groepering (v10)

Projectfiche Projectplanning Modeltraject (v11): geen concrete uitwerking per sessie, wel een globaal overzicht dmv verwijzen naar v9 Flexibele trajecten (v12): werkwijze onderbouwen en hoe coherent geheel realiseren? Geen concretisering van de verschillende trajecten

Projectfiche Aantallen per schooljaar trajecten (aantal kernteams?) deelnemers/traject (aantal deelnemers kernteam?) sessies modeltraject (inclusief start(intake) en einde (nazorg)) totaal # deelnemers van het gehele project: schatting van # trajecten x aantal deelnemers/traject totaal aantal sessies over trajecten heen: som van aantal sessies van het gehele project

Projectfiche Valorisatie: Samenwerking: Evaluatie welke activiteiten en stappen? % totaal budget en bedrag in € Samenwerking: indien relevant: meerwaarde en valkuilen Evaluatie Naast bereidheid om evaluatie DOV te gebruiken, andere activiteiten in het kader van IKZ meegeven

Projectfiche Gegevens projectleider en medewerkers: nog geen concrete medewerkers? bij ervaring de belangrijkste gewenste competenties Financiële gegevens: Zie richtlijnen opmaak van een financieel kostendossier Gevraagd budget per schooljaar (v20) Kostprijs (KP) project: Totaal budget: zie v20 KP valorisatie: zie v14 KP trajecten: totaal budget – KP valorisatie KP per sessie: KP trajecten/ # totaal aantal sessies project

Vragen ivm projectfiche Vragen ivm andere documenten?