Kennis bijspijkeren via het web Presentatie ICTO Platform 17 november 2005 Annemiek Wieland
Aanleiding Student niet wijzer van studiehuis Van onze verslaggevers Robin Gerrits en Gerard Reijn AMSTERDAM - De invoering van de tweede fase op havo en vwo, bekend onder de naam studiehuis, heeft de aansluiting met het hoger onderwijs in een aantal opzichten ernstig verslechterd. Uit een evaluatie van de tweede fase die minister Van der Hoeven van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat eerstejaarsstudenten tegenwoordig minder weten van hun vakken dan hun voorgangers van voor het studiehuis. Bron: De Volkskrant – Woensdag 19 oktober 2005
Aanleiding Niveau scholieren gedaald Door onze redactie onderwijs ROTTERDAM, 26 OKT. Docenten in het hoger onderwijs vinden dat de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden van eerstejaarsstudenten afnemen. De studenten die sinds de invoering van de Tweede Fase van havo of vwo komen, weten minder dan hun voorgangers. Vaardigheden als werken met computers en samenwerken zijn goed ontwikkeld, maar hun taal- en rekenvaardigheid, nauwkeurigheid en analytische vermogens schieten tekort. Bron: NRC Handelsblad – Woensdag 26 oktober 2005
Aanleiding 66% van 1e jaars studenten 54% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 66% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 54% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 49% van 1e jaars studenten
Aanleiding 31% van 1e jaars studenten 27% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 31% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 27% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 7% van 1e jaars studenten
Aanleiding 0% van 1e jaars studenten 0% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 0% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 0% van 1e jaars studenten
Het doel van Web-spijkeren Een nieuw type flexibel onderwijs ontwikkelen dat geschikt is om studenten met een heterogeen kennisniveau op te vangen en hun kennis bij te spijkeren De knelpunten bij de aansluiting VWO – Ba gericht op Wiskunde op te lossen
Aandachtsgebieden Bijspijker modules Didactische scenario’s Assessment Evaluatie
EUR: Aansluitingsmodule wiskunde voor scholieren bij FEW ca. 20 leerlingen 5/6VWO ca. 1 ECTS 3-5 bijeenkomsten EUR wekelijks verplicht inleveren van opgaven, feedback door student-assistent Bb als ondersteuning EUR: eerste bijeenkomst vooral informatie, o.a. over gebruik Bb; tweede bijeenkomst onder begeleiding werken; derde bijeenkomst tentamen
EUR: Aansluitingsmodule wiskunde
EUR: Wiskunde 1 bij FEW ca. 500 Bachelor 1 studenten ca. 1 ECTS 2 uur hoorcollege per week 2 uur werkcollege per week Starttoets en diagnostische toets in gSCALe EUR: eerste bijeenkomst vooral informatie, o.a. over gebruik Bb; tweede bijeenkomst onder begeleiding werken; derde bijeenkomst tentamen
UM: Online zomerklas wiskunde & economie Ca 60 aankomende studenten per cursus Geheel online Volgens PGO model (economie) Geheel zelfstandig (wiskunde) Ca 2 ECTS
UM: Online zomerklas www.fdewb.unimaas.nl/algec/summercourse/
UM: Online zomerklas – voorkennistoets # pogingen: 903 # afgemaakt: 441 # geslaagd 99: (22%)
UM: Online zomerklas – Lesmateriaal
UM: Online zomerklas – PGO model
Aandachtsgebieden Assessment Didactische scenario’s Bijspijker modules Evaluatie
Assessment Signaleren van kennisachterstanden Welk toetsprogramma is geschikt? Blackboard, gSCALe, ALEKS, MapleTA Hoe beschrijf je het kennisniveau?
Assessment - gSCALe www.gscale.nl
Assessment - gSCALe www.gscale.nl
Assessment - ALEKS Adaptief toets- en leersysteem Gebruikt op de UM www.aleks.com
Assessment - ALEKS
Assessment - ALEKS
Beschrijven van het kennisniveau Bevorderen van uitwisseling en hergebruik van onderwijsmateriaal en (delen van) toetsen Als hulpmiddel voor het samenstellen van (adaptief) onderwijsmateriaal Protocol voor het vaststellen van kennisniveaus beschikbaar op www.web-spijkeren.nl
Aandachtsgebieden Evaluatie Didactische scenario’s Assessment Bijspijker modules Evaluatie
Evaluatie Hoe effectief zijn de bijspijkermodules? Wat zijn de leerresultaten? Analyseren scores op voorkennis-, diagnostische en eindtoetsen Hoe verloopt het onderwijsproces? In kaart brengen van de ervaringen van docenten en studenten Wat is het rendement? Analyseren van de kosten Volgen van de vorderingen van de bijspijkeraars na de module Evaluatieprotocol beschikbaar op www.web-spijkeren.nl
Didactische scenario’s Aandachtsgebieden Didactische scenario’s Assessment Bijspijker modules Evaluatie
Didactische scenario’s Optimaliseren van de bijspijkermodules Op basis van resultaten evaluatie Inventarisatie van bijspijkerinitiatieven elders Beschikbaar op www.web-spijkeren.nl Effectieve scenario’s voor het wegwerken van kennisachterstanden
Didactische scenario’s Context Doel, doelgroep, aantal deelnemers, verhouding aantal deelnemers / begeleiders, studiebelasting, duur Leeromgeving Leermateriaal, ICT-inzet, didactische uitgangspunten, randvoorwaarden Leeractiviteiten Voorkennistoets, differentiatie, bijeenkomsten, zelfstudie, begeleiding, beoordelingssysteem, beloning Kosten Personele kosten (eenmalig en terugekerend), materiele kosten (eenmalig en terugkerend) Organisatie Tips van docenten en begeleiders
Meer informatie Projectwebsite: www.web-spijkeren.nl 3 maandelijkse nieuwsbrief Abonneren via email aan Natasa Brouwer (nbrouwer@science.uva.nl) Conferentie over didactische bijspijkerscenario’s In februari 2006 op de EUR Nationale conferentie “Wiskunde voorkennis voor het HO” In het maart 2006 Oprichting Special Interest Group Eind 2006