Kennis bijspijkeren via het web

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaten Rekentoets
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
techniek, communicatie en didactiek
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Onderzoeksvaardigheden
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink.
moderniseren van het curriculum.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Een digitaal leerplatform
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Naar het voortgezet onderwijs
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Bijeenkomst September 2015
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Diplome Etudes Langue Française
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
OUDERAVOND 4 HAVO 20 september 2017 ouderavond 4h 1718 mentor.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
De - arts op Mathijs Doets
ONDERWIJS OP WEG DINSDAG 15 JUNI 2004
ETUDE Toetsservicesysteem
Steunpunt Natuurkunde
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Toetsing Vakdidactiek 2.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Kennis bijspijkeren via het web Presentatie ICTO Platform 17 november 2005 Annemiek Wieland

Aanleiding Student niet wijzer van studiehuis Van onze verslaggevers Robin Gerrits en Gerard Reijn AMSTERDAM - De invoering van de tweede fase op havo en vwo, bekend onder de naam studiehuis, heeft de aansluiting met het hoger onderwijs in een aantal opzichten ernstig verslechterd. Uit een evaluatie van de tweede fase die minister Van der Hoeven van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat eerstejaarsstudenten tegenwoordig minder weten van hun vakken dan hun voorgangers van voor het studiehuis. Bron: De Volkskrant – Woensdag 19 oktober 2005

Aanleiding Niveau scholieren gedaald Door onze redactie onderwijs ROTTERDAM, 26 OKT.  Docenten in het hoger onderwijs vinden dat de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden van eerstejaarsstudenten afnemen. De studenten die sinds de invoering van de Tweede Fase van havo of vwo komen, weten minder dan hun voorgangers. Vaardigheden als werken met computers en samenwerken zijn goed ontwikkeld, maar hun taal- en rekenvaardigheid, nauwkeurigheid en analytische vermogens schieten tekort. Bron: NRC Handelsblad – Woensdag 26 oktober 2005

Aanleiding 66% van 1e jaars studenten 54% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 66% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 54% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 49% van 1e jaars studenten

Aanleiding 31% van 1e jaars studenten 27% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 31% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 27% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 7% van 1e jaars studenten

Aanleiding 0% van 1e jaars studenten 0% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 0% van 1e jaars studenten Goed beantwoord door 0% van 1e jaars studenten

Het doel van Web-spijkeren Een nieuw type flexibel onderwijs ontwikkelen dat geschikt is om studenten met een heterogeen kennisniveau op te vangen en hun kennis bij te spijkeren De knelpunten bij de aansluiting VWO – Ba gericht op Wiskunde op te lossen

Aandachtsgebieden Bijspijker modules Didactische scenario’s Assessment Evaluatie

EUR: Aansluitingsmodule wiskunde voor scholieren bij FEW ca. 20 leerlingen 5/6VWO ca. 1 ECTS 3-5 bijeenkomsten EUR wekelijks verplicht inleveren van opgaven, feedback door student-assistent Bb als ondersteuning EUR: eerste bijeenkomst vooral informatie, o.a. over gebruik Bb; tweede bijeenkomst onder begeleiding werken; derde bijeenkomst tentamen

EUR: Aansluitingsmodule wiskunde

EUR: Wiskunde 1 bij FEW ca. 500 Bachelor 1 studenten ca. 1 ECTS 2 uur hoorcollege per week 2 uur werkcollege per week Starttoets en diagnostische toets in gSCALe EUR: eerste bijeenkomst vooral informatie, o.a. over gebruik Bb; tweede bijeenkomst onder begeleiding werken; derde bijeenkomst tentamen

UM: Online zomerklas wiskunde & economie Ca 60 aankomende studenten per cursus Geheel online Volgens PGO model (economie) Geheel zelfstandig (wiskunde) Ca 2 ECTS

UM: Online zomerklas www.fdewb.unimaas.nl/algec/summercourse/

UM: Online zomerklas – voorkennistoets # pogingen: 903 # afgemaakt: 441 # geslaagd 99: (22%)

UM: Online zomerklas – Lesmateriaal

UM: Online zomerklas – PGO model

Aandachtsgebieden Assessment Didactische scenario’s Bijspijker modules Evaluatie

Assessment Signaleren van kennisachterstanden Welk toetsprogramma is geschikt? Blackboard, gSCALe, ALEKS, MapleTA Hoe beschrijf je het kennisniveau?

Assessment - gSCALe www.gscale.nl

Assessment - gSCALe www.gscale.nl

Assessment - ALEKS Adaptief toets- en leersysteem Gebruikt op de UM www.aleks.com

Assessment - ALEKS

Assessment - ALEKS

Beschrijven van het kennisniveau Bevorderen van uitwisseling en hergebruik van onderwijsmateriaal en (delen van) toetsen Als hulpmiddel voor het samenstellen van (adaptief) onderwijsmateriaal Protocol voor het vaststellen van kennisniveaus beschikbaar op www.web-spijkeren.nl

Aandachtsgebieden Evaluatie Didactische scenario’s Assessment Bijspijker modules Evaluatie

Evaluatie Hoe effectief zijn de bijspijkermodules? Wat zijn de leerresultaten? Analyseren scores op voorkennis-, diagnostische en eindtoetsen Hoe verloopt het onderwijsproces? In kaart brengen van de ervaringen van docenten en studenten Wat is het rendement? Analyseren van de kosten Volgen van de vorderingen van de bijspijkeraars na de module Evaluatieprotocol beschikbaar op www.web-spijkeren.nl

Didactische scenario’s Aandachtsgebieden Didactische scenario’s Assessment Bijspijker modules Evaluatie

Didactische scenario’s Optimaliseren van de bijspijkermodules Op basis van resultaten evaluatie Inventarisatie van bijspijkerinitiatieven elders Beschikbaar op www.web-spijkeren.nl Effectieve scenario’s voor het wegwerken van kennisachterstanden

Didactische scenario’s Context Doel, doelgroep, aantal deelnemers, verhouding aantal deelnemers / begeleiders, studiebelasting, duur Leeromgeving Leermateriaal, ICT-inzet, didactische uitgangspunten, randvoorwaarden Leeractiviteiten Voorkennistoets, differentiatie, bijeenkomsten, zelfstudie, begeleiding, beoordelingssysteem, beloning Kosten Personele kosten (eenmalig en terugekerend), materiele kosten (eenmalig en terugkerend) Organisatie Tips van docenten en begeleiders

Meer informatie Projectwebsite: www.web-spijkeren.nl 3 maandelijkse nieuwsbrief Abonneren via email aan Natasa Brouwer (nbrouwer@science.uva.nl) Conferentie over didactische bijspijkerscenario’s In februari 2006 op de EUR Nationale conferentie “Wiskunde voorkennis voor het HO” In het maart 2006 Oprichting Special Interest Group Eind 2006