Voortgezet technisch lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Advertisements

Techniek in het basisonderwijs!
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Werkwijze groep
Interventies RALFI.
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
RALFI en begrijpend lezen
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Van idee tot digitaal materiaal
Didactiek procesgerichte aanpak
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Redactioneel schrijven Les 1
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Al doende leren training docenten
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar Presentatie Beoordeling.
Informatie- avond groep 6
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Informatieavond Groep 4a
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Informatieve bijeenkomst
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Lezen: doe het goed voor
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Wat is coöperatief leren?
Informatieavond groep 4
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Stiftgedichten.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Vrijdag 17 februari 2017.
Digi(bord)boek project <titel project>
Living lab & Storytelling
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Transcript van de presentatie:

Voortgezet technisch lezen Een herwaardering

Ontwikkeling in technisch lezen Traditioneel: Klassikaal in beurten hardop lezen Vanaf de jaren 70/80: Voor jezelf stillezen Tegenwoordig?

Problemen Terugval in technische leesvaardigheden Met name zwakke lezers zijn slecht gemotiveerd voor lezen Inspectierapport 2006 met als centraal thema voortgezet tech lezen Bonnet & Hoogeveen (2012) Technisch lezen in het basisonderwijs (SLO) Een terugval kan zelfs de beste overkomen… Gebruik, indien nodig, meerdere punten.

In Kansrijke Taal: twee sporen Lezen integreren in betekenisvolle leersituaties Het voortgezet technisch lezen zelf herwaarderen: Leerlingen betrekken bij de eigen leesvorderingen Een rijk en doelgericht aanbod van leesactiviteiten Aandacht voor organisatie en invoering Het lezen betekenisvol maken De presentatie gaat over spoor 2. Maak een lijst met beknopte punten en licht deze mondeling toe.

Leesonderzoek Een leerling leest hardop een tekstje De leerling leest het nogmaals en maakt een opname (pc/ laptop/tablet of dictafoon) Leerling en leerkracht luisteren samen naar de opname en analyseren: wat gaat goed en wat kan beter? Leerling en leerkracht kiezen een leestaak

Een doelgericht aanbod Koppelt activiteiten aan leesproblemen Doelen duidelijk voor leerkrachten & leerlingen Uit de leerlijn: Leerlingen lezen nauwkeurig. Ze herkennen woordbeelden en hebben deze verinnerlijkt. Uit de kinddoelen: Ik lees precies wat er staat als ik stil lees (3-8) Ik lees precies wat er staat als ik voorlees (3-8) Ik zie een woord voor me als ik mijn ogen dicht heb (3-8)

Een rijk aanbod Kinderen uitdagen tot lezen: Grote variatie aan leesactiviteiten ‘Levensechte’ teksten: uit de kinderboekenwinkel, kranten en tijdschriften, teksten onderweg, eigen teksten

Nieuwslezen

Organisatie en invoering fase 1 Leerkracht en leerlingen leren de leesactiviteiten kennen (inclusief materialen) Het leesonderzoek start met een klein aantal ‘zorglezers’

Organisatie en invoering fase II Het leesonderzoek wordt uitgebreid naar meer leerlingen tot alle leerlingen opnames maken De leerkracht bespreekt ze en regelt ‘hulptroepen’ (medeleerlingen, intern begeleiders etc.)

Tongbrekers Filmpjes Prezi Carrousel

Organisatie en invoering fase III De gekozen leesactiviteiten worden structureel onderdeel van het lesaanbod Leerkrachten en leerlingen bedenken eigen leesactiviteiten en maken daar materialen bij Leerkracht en leerlingen verzamelen en schrijven eigen leesteksten

Planning

Jbs De Carrousel, Gouda

Jbs De Carrousel, Gouda

Organisatie en invoering eindfase Het leesonderzoek is onderdeel van de trendanalyse

Het lezen betekenisvol maken Leesonderzoek geeft meer grip op leesvorderingen Doelgericht: leerkracht geeft richting, laat weten wanneer het goed is Aansprekende teksten Gevarieerde leesactiviteiten Eigen inbreng: leerlingen worden uitgedaagd teksten te verzamelen te schrijven en activiteiten te bedenken