Welkom! Op de conferentie Samen leren en ontwikkelen voor een inclusieve samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Raadsledenbijeenkomst 15 april
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Minisymposium ChristenUnie
Opzet van de workshop Kennismaken
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Nieuwe Wmo – Platform VO
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Begeleidingsplannen GGZ
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Zorg nieuwe stijl.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Verbinden van zorg en onderwijs
Introductie 40 jaar werkervaring Diverse organisaties
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Kansen voor transformatie
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
1 Programma  Welkomstwoord wethouder Roos van Gelderen  Toelichting Wethouder Jan-Jaap de Haan  Waar staan we nu qua proces en thema’s?  Discussie.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
De rode draad en de lokale aanpak Beleidsplannen decentralisaties.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
DOMEINPROFIEL SOCIAAL WERK SOCIAAL FUNCTIONEREN VAN MENSEN IN/ EN HUN OMGEVING Margreet Engelhart
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Gemeentelijke inkoop decentralisaties
WELKOM! 16 maart 2017.
Presentatie Heerlen STAND-BY! voor …….. 14 maart 2017
Wmo beleid in de Drechtsteden
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Welkom! Op de conferentie Samen leren en ontwikkelen voor een inclusieve samenleving

Welkomstwoorden Drie perspectieven op een inclusieve samenleving + reflectie 11:30 - Workshopronde 1 Lunch en informatiemarkt 14:00 - Workshopronde 2 Inhoudelijke én vermakelijke afsluiting 16:30 - Gelegenheid tot napraten met een drankje.

Erna Hooghiemstra Voorzitter Werkplaatsen Sociaal Domein

Regionale broedplaatsen voor onderzoek en praktijkleren

Elise Nauta Voorzitter Sectorraad Hogescholen Sociale Studies

Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk Een stevig fundament

Historie ‘Vele takken één stam’, 2008, landelijk kader voor de Sociaal Agogische Opleidingen ‘Meer van Waarde’, 2014, Verkenningscommissie o.v.v. Hans Boutellier in opdracht van de Vereniging Hogescholen ‘Sociaal Werk op solide basis, 2014, Gezondheidsraad Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Adviezen uit ‘Meer van Waarde’ Versterk de identiteit van de opleidingen Leid op tot reflectieve professionals Kies voor een overzichtelijke ordening in drie basisprofielen Ontwikkel of versterk regionale samenwerkingsverbanden Versterk de inbedding Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Proces Deelopdrachten vanuit het SAC: BOK (Body of knowledge) Basisdocument kwalificaties Social Work Drie profielen Sociaal Werk: Welzijn en Samenleving; Zorg; Jeugd. Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Landelijk opleidingsdocument SW Sociaal werker: Zeg wat je doet Als aan sociaal werkers de vraag wordt gesteld: Wat doe je eigenlijk als sociaal werker? Welke werkzaamheden verricht je? Wat is de kern van je beroep? Dan vinden ze het vaak moeilijk om daar een helder en concreet antwoord op te geven [Eventueel uitwerken als (fictieve) casus] Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Landelijk opleidingsdocument SW Sociaal werker: Zeg wat je doet Kwalificaties Drie kerntaken en tien kwalificaties Bijdragen aan de sociale kwaliteit van de samenleving Door het bevorderen van sociaal functioneren Kerntaak een: Bevorderen sociaal functioneren: mensen en hun sociale contexten: Present: benaderen en benaderbaar Mensen en hun primaire leefomgeving Mensen en hun netwerken Mensen en hun gemeenschappen Kerntaak twee: Versterken organisatorische verbanden: Regie voeren Samenwerken Sociaal ondernemend Kerntaak drie: Bevorderen eigen professionaliteit en ontwikkeling beroep Leren en reflecteren Onderzoekend vermogen Ethisch afwegen Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Landelijk opleidingsdocument SW Sociaal werker: Zeg wat je doet Weet wat je weet Kennisbasis Doel: expliciteren kennisbasis Functie: ondersteunen en verantwoorden praktijk Professionalisering: onderhoud en ontwikkeling Doel: Vastleggen van duurzame kennis van het sociaal domein: wat weten professionele sociaal werkers? NB: Focus op wetenschappelijke bronnen, maar met erkenning van het belang van de andere bronnen: praktijkkennis en ervaringskennis Functie: Juiste balans tussen praktijkgerichtheid en wetenschappelijke onderbouwing NB: Duurzaam houvast in een dynamische context Bruikbaarheid: Toegankelijk voor studenten en professional Professionalisering: Professional: actief onderhouden van de eigen kennisbasis Professie: verder ontwikkelen van de beroepskennis als basis voor innovatie Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Landelijk opleidingsdocument SW Sociaal werker: Zeg wat je doet Weet wat je weet Toon je meerwaarde Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Landelijk opleidingsdocument SW Sociaal werker: Zeg wat je doet Weet wat je weet Toon je meerwaarde Profilering Keuze voor een van de drie profielen Vanuit de brede basis van sociaal werk En present in samenwerking en samenleving Drie profielen: Sociaal werk – welzijn en samenleving Sociaal werk – zorg Sociaal werk – jeugd Afstemming op domeinontwikkelingen: Evenwicht tussen duurzame beroepskern en actuele ontwikkelingen en uitdagingen Aansluiting op decentralisaties: transitie en transformatie (Wmo, zorg, jeugd) Herkenbaar als sociaal werker: Sociaal functioneren (opleidingsdocument) en sociale kwaliteit (commissie Boutellier) Gevoed door sociale wetenschappen, sociaal werk theorie en sociaal werk onderzoek Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

Domeinoverstijgend denken De professional centraal: De sociaal werker is ondernemend, is empathisch en kan conceptueel denken, heeft een externe blik, heeft visie op de (buiten) wereld, is kritisch en nieuwsgierig, is reflectief, kan complexe vraagstukken hanteren en is altijd gericht op samenwerken. Vereniging Hogescholen Presentatie Landelijk Opleidingsdocument Sociaal Werk

SAMEN VERDER Elise Nauta Toelichting titel: Als domein sociaal werk gaan we samen verder Door de samenwerking binnen het domein zijn we samen verder gekomen: zie het landelijk opleidingsdocument Op basis van de samenwerking gaan we samen nog verder komen: ontwikkelagenda Onderliggende brainstorm over boodschap titel Eenheid in verscheidenheid Mooie stap voorwaarts Samen staan we sterker Sociaal werk gaat over samen

Drie perspectieven op een inclusieve samenleving Onderwijs Harmen van Wijnen, Voorzitter College van Bestuur Christelijke Hogeschool Ede Lokaal beleid Marianne Smitsman, Wethouder maatschappelijke zorg, volksgezondheid, communicatie en burgerparticipatie gemeente Roermond Cliënt en burger Illya Soffer, Directeur IederIn Reactie en reflectie vanuit de praktijk door Mariska Overgaag, Sociaal Werker van het Jaar

Inclusie vraagt echt “anders-om-gaan” Presentatie Werkplaatsen Sociaal Domein - 8/11/17

Opzet Iets over Ieder(in), mijzelf en inclusie Hoe zat ‘t ook alweer met 3D? Hoe pakt dat uit? Uitdagingen

Wat is Ieder(in)? 3 Koepel van 250 PG-verenigingen (LG, VG, CZ) Het versterken van de positie van cliënt/patient Nothing about us – without us! (VN-verdrag) Eens met bedoeling HLZ/3D, maar deze transitie mag nooit leiden tot MINDER meedoen

Hoe zat ‘t ook al weer?

De bedoeling Zorg & ondersteuning Dichtbij Op maat Eenvoudiger Samenspraak Uitgaan van eigen kracht Gericht op participatie NB in context van bezuinigen…

Eenvoudiger?

Dichtbij & op maat?

Cliënt/burger centraal? De gemeente Patiënt Klant De apotheker Mens De hulpverlener Het zorgkantoor Gast De zorg De overheid De arts Burger Zorgvrager Het wijkteam De verzekeraar Het CAK Het CIZ De wijkverpleegkundige

Uitgaan van eigen kracht

Gericht op participatie 8/27/2018 Gericht op participatie

Hoe pakt dat uit?

Al 3 jaar zelfde Top 10 Bij Ieder(in) vooral meldingen langdurige zorg (LVG, VG, CZ, LG) Gebrek aan maatwerk (algemene voorzieningen) Gebrek aan integraliteit in toegang en begeleiding Gebrek aan aansluiting zorg, onderwijs, arbeid Gebrek aan expertise wijkteams/wijkverpleging Lange wacht- en doorlooptijden toegang Patiënt/cliënt worden niet als partner beschouwd Nieuwe groepen tussen wal & schip Continuïteit en kwaliteit zeer sterk onder druk Bureaucratie, kastje-muur, rompslomp Stapeling leidt tot afzien/afhaken (kosten/eigen bijdragen)

Waar loopt men tegenaan? Na 3 jaar: het blijft een hele strijd 4 op 5 mensen zeggen het past niet 2 op 10 ervaart samenspraak 1 op 3 mijdt zorg wegens kosten Eigen kracht verkeerd geframed Mantelzorg overvraagd Stelsels sluiten niet aan Maatwerk lukt niet altijd

Iedereen? Weinig regie Weinig vaardig Fin. kwetsbaar “Afhankelijk” Eigen regie Enkelvoudig Veel regie Meer stelsels Levensbreed Participatie

Wat betekent dat voor inclusie?

Inclusie? Inclusie gaat dus over diversiteit Uitzondering Buiten regels Uitzondering Eigen regels Uitzondering Binnen regels Uitzondering Is de regel Inclusie gaat dus over diversiteit

Inclusieve samenleving Een samenleving waaraan iedereen – ongeacht - op gelijke voet, naar eigen wens en vermogen kan deelnemen: Passende zorg, ondersteuning en voorzieningen op maat zijn voorwaarde voor participatie (leren, werken, inkomen, wonen, etc) Hoe meer ‘design for all’ -> Hoe kleiner de kloof die zorg, ondersteuning en voorzieningen moeten overbruggen

Inclusie = samenspel MAATWERK DESIGN 4 ALL

Anders-om-gaan…

Tip 1. Stop persoonsgerichtheid Werk persoonsgedreven

Tip 2. Stop paternalisme! Luister…. (met je hart!)

Tip 3. Stop objectiveren “Conversio morum”

Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Het leven is als een frikandel, je moet hem zelf speciaal maken. Het leven is als een frikandel, moet hem zelf

Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal

Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal

Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal

Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal

Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal

Het leven is als een frikandel. Je moet het zelf speciaal

Karin Bruers

Tijd voor een borrel!