“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch
Schoolplan 2016-2020 : Onderwijsmiddag over toekomst van onze school Onderzoek werkgroep “Denktank”. Mogelijkheden van maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie
Denktank Breed team (EC, SK, GS, AK, EN, LV) Scrum : Scholen bezocht Literatuuronderzoek
Opbrengst: Nieuwe tools: o.a. de strippenkaart Onderzoek doen naar de waarde van meer formatief evalueren en de bijbehorende didactiek maatwerk en gepersonaliseerd leren komt automatisch dichterbij
Toezicht-kader inspectie Zicht op ontwikkeling en begeleiding Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en de samenleving Zicht op ontwikkeling en begeleiding Didactisch handelen
Maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie Doelen Gedifferentieerde gevarieerde activerende werkvormen. Toetsen om het leerproces te plannen en te monitoren Toepassen verschillende leerstrategieën Meerdere toets/feedback-methoden Verantwoordelijk-heid leerlingen voor hun eigen leerproces Formatieve feedback (Formative Assesment) Maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie
Competenties SMC-Docenten Nulmeting personeel Zelfontwikkeling Motivatie Pedagogisch handelen Voortgangsbewaking Geïntegreerd werken Gedifferentieerd werken Competenties SMC-Docenten
Differentiatie, maatwerk en Gepersonaliseerd leren Externe differentiatie Afdelingen Onderwijssoorten Onderwijsgroepen Interne differentiatie Tempo- en niveauverschillen in de les Formatieve feedback Differentiatie, maatwerk en Gepersonaliseerd leren
Externe differentiatie Onderwijs op maat Havo/vwo afdeling Accent modules vwoXtra Technasium RT rekenen en taal Spectra Fastlane Engels Externe differentiatie
Interne differentiatie Leer-doelen Signaleren Analyse achterstand Diagnose Specificeren van leerproblemen Differentiatie Extra oefeningen bij leerproblemen en bij extra uitdaging Variatie in instructie afstemmen van instructie naar leerbehoefte (leerstrategieën) Toetsing Formatief om vorderingen vast te stellen Summatief om conclusie te trekken Evaluatie/ Feedback Reflectie om resultaten te verbeteren Interne differentiatie
Interne differentiatie Facilitering Studiedag september Onderwijs Ontwikkel- middag Oktober/ november Studiedag januari Februari / maart mei juni Interne differentiatie
De inhoud van studiedagen en de workshops donderdag 28 september Het programma 8.30 uur inloop 9.00 uur inleiding 9.15 uur cabaret 10.15 uur koffie 10.30 uur workshopronde 1 12.30 uur lunch 13.15 uur workshopronde 2 15.15 uur thee/koffie 15.30 uur afspraken maken in vakgroepen 16.30 uur hapje en drankje 17.00 uur barbecue
Differentiëren met 30 leerlingen: hoe doe ik dat? Formatief Evalueren Een goede les Didactisch coachen: persoonlijke feedback geven in de les Scrum at SMC Internationaliseren met eTwinning Rubrics maken Het maken van educatieve filmpjes Meten is weten Workshop RTTI-online en Quayn
Evalueren: Welke workshops komen terug de volgende studiedag Waar is extra behoefte aan? Werkgroep onder leiding van conrector onderwijs houdt vinger aan pols en richt volgende studiedag in. Werkgroep leden lopen voorop met kennis en vaardigheid
Secties gaan aan de slag Sectiewerkmiddagen i.c.m. studiedagen Terugkoppeling moet plaatsvinden: waar staan die secties inmiddels? Waar gaan ze naartoe? De toekomst…
Vragen?