“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Integraal onderwijs met ict
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Formatief - summatief evalueren
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Drieslag functioneel rekenen
Visiecirkel organiseren leren
MBO passend onderwijs
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Portfolio
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Informatie- avond groep 6
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Een project van de Korengroep
Informatieavond groep 8
Voortgangsgesprek fase 1
Kwesties rond ict verbonden
De kubus van CSPE succesfactoren!
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Voorlichtingsavond havo 5 Woensdag 30 september uur.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Toekomstgericht onderwijs
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
Leer kracht Workshop over competenties van
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VoorlichtingHavo / Atheneum Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenFloor Maters.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Presentatie EduCheck SOML
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Interactief oefenen, formatief toetsen
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Interactief oefenen, formatief toetsen
Mijn visie op onderwijs
Ouderavond 5 havo 18 september 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ouderavond 5 havo 18 september 2018
Bijeenkomsten vakdidactiek
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch

Schoolplan 2016-2020 : Onderwijsmiddag over toekomst van onze school Onderzoek werkgroep “Denktank”. Mogelijkheden van maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie

Denktank Breed team (EC, SK, GS, AK, EN, LV) Scrum : Scholen bezocht Literatuuronderzoek

Opbrengst: Nieuwe tools: o.a. de strippenkaart Onderzoek doen naar de waarde van meer formatief evalueren en de bijbehorende didactiek  maatwerk en gepersonaliseerd leren komt automatisch dichterbij

Toezicht-kader inspectie Zicht op ontwikkeling en begeleiding Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en de samenleving Zicht op ontwikkeling en begeleiding Didactisch handelen

Maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie Doelen Gedifferentieerde gevarieerde activerende werkvormen. Toetsen om het leerproces te plannen en te monitoren Toepassen verschillende leerstrategieën Meerdere toets/feedback-methoden Verantwoordelijk-heid leerlingen voor hun eigen leerproces Formatieve feedback (Formative Assesment) Maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie

Competenties SMC-Docenten Nulmeting personeel Zelfontwikkeling Motivatie Pedagogisch handelen Voortgangsbewaking Geïntegreerd werken Gedifferentieerd werken Competenties SMC-Docenten

Differentiatie, maatwerk en Gepersonaliseerd leren Externe differentiatie Afdelingen Onderwijssoorten Onderwijsgroepen Interne differentiatie Tempo- en niveauverschillen in de les Formatieve feedback Differentiatie, maatwerk en Gepersonaliseerd leren

Externe differentiatie Onderwijs op maat Havo/vwo afdeling Accent modules vwoXtra Technasium RT rekenen en taal Spectra Fastlane Engels Externe differentiatie

Interne differentiatie Leer-doelen Signaleren Analyse achterstand Diagnose Specificeren van leerproblemen Differentiatie Extra oefeningen bij leerproblemen en bij extra uitdaging Variatie in instructie afstemmen van instructie naar leerbehoefte (leerstrategieën) Toetsing Formatief om vorderingen vast te stellen Summatief om conclusie te trekken Evaluatie/ Feedback Reflectie om resultaten te verbeteren Interne differentiatie

Interne differentiatie Facilitering Studiedag september Onderwijs Ontwikkel- middag Oktober/ november Studiedag januari Februari / maart mei juni Interne differentiatie

De inhoud van studiedagen en de workshops donderdag 28 september Het programma 8.30 uur inloop 9.00 uur inleiding 9.15 uur cabaret 10.15 uur koffie 10.30 uur workshopronde 1 12.30 uur lunch 13.15 uur workshopronde 2 15.15 uur thee/koffie 15.30 uur afspraken maken in vakgroepen 16.30 uur hapje en drankje 17.00 uur barbecue

Differentiëren met 30 leerlingen: hoe doe ik dat? Formatief Evalueren Een goede les Didactisch coachen: persoonlijke feedback geven in de les Scrum at SMC Internationaliseren met eTwinning Rubrics maken Het maken van educatieve filmpjes Meten is weten Workshop RTTI-online en Quayn

Evalueren: Welke workshops komen terug de volgende studiedag Waar is extra behoefte aan? Werkgroep onder leiding van conrector onderwijs houdt vinger aan pols en richt volgende studiedag in. Werkgroep leden lopen voorop met kennis en vaardigheid

Secties gaan aan de slag Sectiewerkmiddagen i.c.m. studiedagen Terugkoppeling moet plaatsvinden: waar staan die secties inmiddels? Waar gaan ze naartoe? De toekomst…

Vragen?