Klaar voor de start? Dolf van Veen (Hogeschool Windesheim)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een gezamenlijke uitdaging!
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Belangenbehartiging door de VELON
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Welkom!.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
Rol van de UB Pitch 3: UvA. RDM Support2 Research data management - kennissessie directeuren UKB 17 september 2015 RDM-ondersteuning in de praktijk: Bibliotheek.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Visie op leren en werken sociaal domein, de Politieacademie…… ‘Schoolmaken in de praktijk’ 17 maart 2017.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Transcript van de presentatie:

Klaar voor de start? Dolf van Veen (Hogeschool Windesheim) VELON-Themagroep Passend onderwijs en de lerarenopleidingen Velon-Studiedag 10 november 2017 deventer

passend onderwijs en de lerarenopleidingen wat gaan we tijdens deze bijeenkomst doen? Waar staan we in Nederland wat betreft passend onderwijs en waar gaat het naar toe? Wat betekent de ontwikkeling van passend onderwijs voor de lerarenopleidingen? Rol van de VELON-themagroep: wat hebben we gedaan, wat doen we nu en straks, en wat kan onze bijdrage zijn voor de lerarenopleidingen? In gesprek met elkaar: Wat gebeurt er binnen de lerarenopleidingen? Veelbelovende praktijken? Knelpunten en verbeterpunten? Gezamenlijke werkontwikkeling? Inzet VELON-themagroep: wat kunnen we voor elkaar betekenen?

passend onderwijs en de lerarenopleidingen In gesprek met U! (in gesprek – kernpunten vastleggen) korte kennismaking waar zit u (startfase – spoorzoeken – invoering vernieuwd leerplan)? aanpak (pedagogen en/of vakdocenten – werkgroep – hele team – met werkveld)? prangende vraag/vragen? Successen? Terugkoppeling plenair

PASSEND ONDERWIJS: Waar staan we in Nederland en wat IS DE ONTWIKKELINGSRICHTING? Beleidsarme invoering per schooljaar 2014/15: geen stip op de horizon, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden PO en VO zijn aan zet, de ontwikkeling moet van onderop komen. Brancheorganisaties (PO-, VO-, MBO-raad) bieden enige richting met referentiekader passend onderwijs, landelijk weinig ondersteuning. Van segregatie opgeschoven (via weer samen naar school en LGF) naar passend onderwijs; (nog) geen sprake van doorontwikkeling naar inclusief onderwijs. Positie van SO en VSO blijft gehandhaafd (wel ontvlechten) en meedoen in samenwerkingsverbanden PO en VO.

PASSEND ONDERWIJS: Waar staan we in Nederland en wat IS DE ONTWIKKELINGSRICHTING? (van Veen, 2017) Support system for teaching and learning? Vulnerable, especially external support! [mismatch needs and services, quality differences and quantity issues; few just in time supports for teachers!] Quality school supports for pupils and teachers? Huge variation, sometimes school is risk factor! [missing services and supports, mentoring, school climate] Availability and quality of child and youth care? Limited! [focus on (specialist) intervention and not on collaborative work, joint programmes and prevention] Understanding of additional support needs of pupils and teachers? Limited! [deficiencies, lack of opportunities, barriers to learning and development] Quality of teacher education? Huge differences between various kinds of TE-colleges! [suboptimal use of knowledge base, pedagogy versus subject knowledge, quality of field practices, et cetera] www.evaluatiepassendonderwijs.nl

Wat betekent de invoering van Passend Onderwijs voor de lerarenopleidingen? Goede vraag: NRO-onderzoek, zie Van Veen e.a., dec. 2016 voor resultaten): aanzienlijke variatie tussen de verschillende typen opleidingen en binnen elk type lerarenopleidingen opleidingssectoren en beroepsorganisaties komen relatief laat in actie vanaf 2013 versnelling Alliantie Onderwijs en Jeugdzorg, ADEF-werkgroep, voorhoe- degroep Passend onderwijs Lerarenagenda, VELON-themagroep, LOBO-werkgroep (beginnend) en ICL/ULO (wenselijk)

Mate waarin opleiding klaar is voor passend onderwijs naar typen opleidingen (in procenten en schaalscores) (Nro –onderzoek van veen e.a., 2016)   pabo 2e­ gr 1e gr univ 1e gr vakm alo master SEN totaal niet 25 2 geringe mate 11 33 14 20 17 enige mate 39 44 43 60 37 ruime mate 22 67 30 zeer ruime mate 6 7 weet niet/n.v.t. 50 totaal abs. (n=100%) 18 9 4 5 3 46 gemiddelde scores (schaal 1-5) 3,4 2,9 3,3 1,5 3,0 4,3

Wat betekent de invoering van Passend Onderwijs voor de lerarenopleidingen? Enkele kernvragen: wat betekent passend onderwijs voor inzicht/kennis, vaardigheden en attitudes van aankomende leerkrachten? hoe kunnen we goed samenwerken met het scholenveld in de beroepsvoorbereiding en ook in de inductiefase? wat is de doorgaande leerlijn initieel, post h(b)o en Master (S)EN? bij welke voorbeelden in binnen-en buitenland kunnen we aansluiten? samenwerken tussen de opleidingen?

Passend Onderwijs en de lerarenopleidingen? Activiteiten adef-werkgroep .. uitwisselen curriculum en vernieuwen onderdelen leerplan (bijv. werkboek) verkennen van de kennisbasis en voorbeeldpraktijken werkbezoeken

Passend Onderwijs en de lerarenopleidingen? ... En de VELON-THEMAGROEP! uitwisselen inhoud en aanpak curriculumontwikkeling in opleidingen (opbrengst o.a. handboek- en werkboek) implicaties voor professionalisering en beroepseisen van lerarenopleiders kennisbasis en landelijk referentiekader werkbezoeken (internationale) samenwerking studiedagen en conferenties als ontmoetingsplek

passend onderwijs en de lerarenopleidingen voortzetting van gesprek met U! (samenspraak – kernpunten vastleggen) curriculumontwikkeling: kernpunten/focus van de verbetering? implicaties voor professionalisering lerarenopleiders (individueel/team)? ondersteuningsbehoeften? (Samenvatting) plenair

Doet u mee? Dank voor Uw aandacht!! Contact: d.van.veen@windesheim.nl uw behoeften en wensen samenhang werkgroepen ADEF – LOBO – ICL/ULO en VELON-themagroep activiteiten 2018 laat uw naam en emailadres achter op adreslijst! Dank voor Uw aandacht!! Contact: d.van.veen@windesheim.nl