Themagroep ICT en de lerarenopleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Ontwerpprojecten In de praktijk
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Bétapartnersconferentie
De weg naar de competente docent
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Kennis-maken door self-study onderzoek
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leren van lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Het opleidingsprofiel:
Een theoretische verkenning
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De lerarenopleider gepositioneerd
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Samen werken aan praktijkonderzoek!
De lerarenopleider als rolmodel
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Theorie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Themagroep ICT en de lerarenopleider Van themagroep naar platform Gerard Dummer (Hogeschool Utrecht) Jan van der Meij (Universiteit Twente) Jeroen Bottema (Hogeschool Inholland) Studiedag VELON 10 november 2017 Afbeelding: Pixelgirlpresents.com

Programma Aanleiding Themagroep Platform Thema’s & werkwijze Afronding

Kennismaken Wie bent u? Wat komt u halen? Wat komt u brengen?

Themagroep Competentieprofiel ICT voor lerarenopleiders Onderzoek naar voorbeeldmatig opleiden door lerarenopleiders t.a.v. ICT

Studenten Zetten ICT frequent in voor eigen gebruik (communiceren, organiseren, informatie zoeken en leren) Hebben weinig aandacht voor inzet ICT om het leren van leerlingen te faciliteren OECD, 2010

Lerarenopleidingen „Meer dan de helft van de pas afgestudeerde leraren is negatief over de manier waarop hun opleiding ze heeft voorbereid op de inzet van ICT bij het geven van onderwijs” „During their training student teachers hardly meet any role models who demonstrate the outstanding pedagogical use of ICT” Aandacht voor didactisch gebruik van ICT in de opleiding is afhankelijk van de toevallige opleider Hondius & Kesel, 2013; Ten Brummelhuis, Wijngaards, Swager & van Goozen, 2010; OECD, 2010

Kernproblemen Onvoldoende voorbereiding van studenten op didactisch en pedagogisch gebruik van ICT in het onderwijs Geen structurele plaats in het curriculum Opleiders zijn onvoldoende geschoold in didactische (en pedagogisch) ICT gebruik; Opleiders ervaren weinig tijd te hebben voor professionalisering Scholen verwachten dat opleidingen hierin voorop lopen Voogt, 2014

Competentieprofiel ICT voor lerarenopleiders Kader ICT-bekwaamheden van de docent (Kennisnet, 2012) Ontwikkeling van Kennisbasis ICT (ADEF, 2013) Beroepsstandaard VELON (VELON, 2012) Nog geen standaard onderdeel van curriculum Veel aandacht voor hoe maar nog niet voor wat

Competentieprofiel

Kader ICT-bekwaamheden van de docent Kennisnet, 2013

Kennisbasis 2013 ADEF, 2013

Grondslag Velon Velon, 2012

Voorbeeldmatig opleiden Kwantiteit en kwaliteit van ICT-ervaringen op de opleiding beïnvloedt de adoptie van ICT van de net afgestudeerde leraar De lerarenopleider is didactisch ICT-bekwaam Kennis en vaardigheden Positieve opvattingen en houdingen Didactisch handelen met betrekking tot ICT in de lespraktijk en het vermogen om hierover professioneel te redeneren Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld Drent & Meelissen, 2008; Voogt et.al, 2013

De lerarenopleider als rolmodel “In hoeverre vinden lerarenopleiders zichzelf een rolmodel in het gebruik van ICT voor leren en lesgeven.” Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel “In hoeverre vinden lerarenopleiders zichzelf een rolmodel in het gebruik van ICT voor leren en lesgeven.” Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel Lerarenopleiders hebben een beïnvloedende factor als rolmodel op overtuigingen student (Lunenberg, Korthagen, & Swennen (2007) De hoeveelheid en kwaliteit van ervaringen zijn mede bepalend voor de wijze waarop de beginnende leraar ICT inzet zijn eigen lespraktijk (Drent & Meelissen, 2008). Lerarenopleiders die rolmodel zijn in de inzet van ICT in het onderwijs zijn te typeren als pioniers (Fransen, 2013) Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel Lunenberg, Korthagen en Swennen (2007) impliciet rolmodel (‘Teach as you preach’); expliciet modelleren (‘Justify what you teach’); de combinatie van expliciet modelleren en het faciliteren van de vertaling van dit voorbeeldgedrag naar de eigen lespraktijk van de student; verbinding van voorbeeld docentgedrag met de ‘academische’ theorie Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel 52,2 % van de respondenten vindt zichzelf een rolmodel voor ICT in het onderwijs 68,8 % van de respondenten heeft een collega die ze als rolmodel voor ICT in het onderwijs beschouwen Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel Voor kennisoverdracht gebruiken lerarenopleiders veel ICT Voor kennisconstructie gebruiken lerarenopleiders minder ICT Teach as you preach: lerarenopleiders verschillen in de mate waarin ze gedrag expliciet benoemen gedrag koppelen aan theorie Justify what you teach: dit doen lerarenopleiders minder dan ze zouden willen Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

De lerarenopleider als rolmodel In hoeverre vertonen lerarenopleiders voorbeeldmatig docentgedrag op het gebied van ICT in hun eigen lespraktijk? Lerarenopleiders geven aan ict-bekwaam te zijn. Zij gebruiken ict voornamelijk voor kennisoverdracht. Er zijn opleiders die aangeven dat ze vaker en meer zouden moeten ‘oefenen’ en meer kennis moeten verwerven over verschillende tools. Ze hebben behoefte aan meer gebruik van tools, meer kennis over ict, en het expliciteren en delen van 'waarom deze tool'. Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld

Van themagroep naar platform Nu: kleine kerngroep enthousiaste lerarenopleiders Nu: wat is de impact op lerarenopleiders, lerarenopleidingen en ook VELON? Nu: sluiten we aan bij de juiste thema’s?

Van themagroep naar platform Gewenste situatie: Platform/SIG Kennisuitwisseling Leren met en van elkaar Ontplooien van initiatieven Gezamenlijk doen van onderzoek

Van themagroep naar platform Hoe verder? Wat zou de focus van de ’themagroep’ moeten zijn? Hoe kunnen we dat organiseren? https://padlet.com/jeroenbottema/velonict

Afronding Schols (2017) over networked learning communities: “A key concept of networked learning communities is community knowledge, in which the sum of the community knowledge is greater than the sum of the knowledge of any given participant within the community”