Beter samenwerken in lokale netwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Stadsburgerschap en participatie in het lokaal sociaal beleid
Wanneer en hoe effectief netwerken?
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Publieke en private belangen in de financiёle sector Publiek belang: adequaat functioneren van de financiële markten Publiek belang: Europese interne.
K.U.Leuven 1 Interbestuurlijk samenwerken: three weddings and a funeral? Prof. dr. Joris VOETS Instituut voor de Overheid – K.U. Leuven Lezing IPO Trefdag,
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Netwerken met Jongeren
Cocreatie in de opsporing
Gemeentelijk economisch beleid
Inleiding politieke sensitiviteit
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Damme en Knokke-Heist V OORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Ondernemen(d) in het onderwijs
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Discussiegroep Regionale Regie Rik Desmet. Lokale regie Van regie lokale diensteneconomie Naar lokale regie sociale economie.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Juridische bescherming van dijkrelicten
Stefan Nieuwinckel WIJKONTWIKKELING, EEN ORIËNTATIE OP SAMENLEVINGSOPBOUW ?
Toekomst Financiële Functie
Administrateur-generaal
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Besturen met Burgerkracht
Werken in de Tussenruimte
GOVERNANCE AS THE GOVERNING OF THE COMMONS
Sociaal werk in een veranderende samenleving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
A+O project Co-creatie in de praktijk
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Beter samenwerken in lokale netwerken
HERVORMING EERSTE LIJN
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Lokaal Besturen en Open Ruimte Capaciteit in het Kwadraat
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
HERVORMING EERSTE LIJN
Jannes Huisman Senior coach
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Beter samenwerken in lokale netwerken vakgroep publieke governance, management & financiën Beter samenwerken in lokale netwerken Opleiding georganiseerd door VVSG in samenwerking met N – Lab UGent

N-LAB Het N – Lab (Ghent Laboratory for Network Analysis) informeert en ondersteunt politici, ambtenaren en praktijkwerkers die actief betrokken zijn bij netwerkvorming www.ugent.be/nlab

vzw Regionaal Landschap Houtland RESOC Midden-West-Vlaanderen Bosgroep Houtland Bosgroep IJzer en Leie vzw Regionaal Landschap Houtland RESOC Midden-West-Vlaanderen COMENES (Consortium Volwassenenonderwijs) VVV 't Tieltse vzw Toerisme Leiestreek Huisartsenkring Midden-West-Vlaanderen LoGO Midden-West-Vlaanderen (Lokaal GezondheidsOverleg) Palliatief Netwerk De Mantel vzw Regionale Welzijnsraad vzw SEL Midden-West-Vlaanderen vzw SEL Zuid-West-Vlaanderen SERR Midden-West-Vlaanderen Tracee (bedrijvengroep soc. Economie) vzw Kringwinkel Midwest vzw Lochting vzw Variant - vzw De Dienstenwinkel (vanaf 2010) Sociaal verhuurkantoor regio Midden-West-Vlaanderen Sociaal verhuurkantoor regio Roeselare Huis van de voeding (Project Huis van de Voeding)

Waterschap Burggravenstroom SIT Meetjesland SIT Zomergem …

Inleidend over de driedaagse opleiding We bekijken netwerken als een zakelijke onderneming, die hoort bij een veranderende omgeving van lokale besturen. Het begrip geeft veranderende praktijken weer waarin professionelen in lokale besturen nu werken. Netwerken zijn niet altijd nodig, zijn niet per definitie positief en werken niet per definitie goed.

Inleidend over de driedaagse opleiding Dag 1 Kijken naar netwerken en naar lokale besturen in netwerken: kaders rond praktijken (Patrick Kenis - UTilburg en WU Wien; Filip De Rynck – UGent) Dag 2 Management van en in netwerken (Joris Voets – UGent met gasten) Dag 3 Evalueren van netwerken: werken netwerken? (Katrien Verleye – UGent met gasten) Leen Van Lindt en Peter De Greef (Levuur) nemen deel en begeleiden bij momenten

Beter samenwerken in lokale netwerken: de netwerkende gemeente vakgroep publieke governance, management & financiën Beter samenwerken in lokale netwerken: de netwerkende gemeente Filip De Rynck (UGent)

Thema’s in vogelvlucht Verschuivende paradigma’s Gemeenten in soorten netwerken Kijken naar lokale netwerken Impact van en op de gemeentelijke organisatie De professional in een netwerkcontext

A Verschuivende paradigma’s

Governance en ideologie Mist rond het begrip regie als voorbeeld: ‘minder zelf doen, meer regie’ Tussen loslaten, afbouwen, anderen laten doen en investeren in actieve partnerschappen Tussen minder overheid of geen overheid en een anders functionerende overheid

B Lokale besturen in soorten netwerken

Soorten lokale netwerken De kleur en setting van de domeinen (van ziekenzorg tot brandweer,...) Dienstverlenend (‘service delivery networks) / beleidsnetwerken (‘policy networks’) Rond het bed, van wijk tot streek: netwerken op schalen Coproductie met burgers, PPS en interorganisatorische netwerken Gemandateerde lokale netwerken door centrale overheden, netwerken op eigen gemeentelijk initiatief, netwerken op uitnodiging Publiek – publieke netwerken versus publiek – private netwerken Drie organisatievormen en rol van lokale besturen (zie Patrick Kenis)

Provan, K. G. en H. B. Milward, (2001), Do Networks Really Work Provan, K. G. en H. B. Milward, (2001), Do Networks Really Work? A Framework for Evaluating Public Sector Organisational Networks, in: Public Administration Review, 61(4), 414-423.

In welke types van netwerken actief? In welke soorten netwerken zijn jullie actief? Benoem de kenmerken, eventueel de evolutie Neemt het fenomeen toe in de sfeer waarin jullie werken? Waarom? Welke factoren / motieven leiden tot (meer) netwerken’?

C Kijken naar Lokale netwerken

5 4 4 4 2 2 2 2 3 3 3 3 A B C D 1 1 1 1

complexiteit op drie niveaus Institutionele complexiteit (kaders, regelgeving, design van en in netwerken) Substantieve complexiteit (percepties, framing, kennis,...) Strategische complexiteit (macht, strategie, ‘games’, rondes en arena’s)

Selectieve (de-)activering:   Percepties Actoren Instituties Spelmanagement Convenanting: gelijkenissen en verschillen in percepties van actoren en kansen voor doelconvergentie van actoren verkennen Selectieve (de-)activering: (de-)mobiliseren van actoren die spel kunnen vooruithelpen/hinderen Arrangeren: creëren, onderhouden en veranderen van ad hoc setting die interacties in de groep faciliteren Netwerk- constituering Reframing: veranderen van percepties van actoren (welke spellen te spelen, welke waarden belangrijk zijn, enz. Netwerk(de-)activering: nieuwe actoren inbrengen of posities van oude actoren Hervorming: doelstellingen, spelregels en hulpbronnen in het netwerk veranderen

Bron: Klijn, EH., en J. Koppenjan (2016), Governance networks in the public sector, Routledge, London

Klijn, E-H. , en Koppenjan, J Klijn, E-H., en Koppenjan, J., (2016), Governance Networks in the Public sector, p86

Klijn, E-H. , en Koppenjan, J Klijn, E-H., en Koppenjan, J., (2016), Governance Networks in the Public sector, p88

Bron: Ansell, C. en A.Gash (2008), Collaborative Governance in Theory and Practice, in: JPART, 18: 543-571

Klijn, E-H. , en Koppenjan, J Klijn, E-H., en Koppenjan, J., (2016), Governance Networks in the Public sector, p308

Gemandateerde lokale netwerken: enkele Voorbeelden Huis van het Kind LOGO’s Hulpverleningszones Lokaal Overleg Kinderopvang Lokale OverlegPlatforms Onderwijs Sociaal – economisch overleg (ex RESOC) Andere regie – achtige opdrachten ...

Bron: Temmerman, C. (2016), Lokale netwerken als instrument van Vlaams beleid. Doctoraal proefschrift, UGent

Vlaamse Overheid B A Gemeente D C

Gemandateerde lokale netwerken Temmerman, C. (2016), Lokale netwerken als instrument van Vlaams beleid. Doctoraal proefschrift, UGent

D De netwerkende gemeente: impact van en op de organisatie

De 50 % gemeente

Impact van de organisatie Impact van de interne werking, cultuur, strategie op het functioneren van professionelen in netwerken Impact van bureaucratische procedures en planningssystemen op netwerken De politiek – ambtelijke verhoudingen in de gemeente en de doorwerking op en in lokale netwerken: strategie van politici, ambtenaren, of van de beide en rollen van beide in netwerken

Mandaat en mandatering Geeft de organisatie het mandaat of maakt de persoon het mandaat zelf ? En hoe scherp is dat mandaat omschreven? Gaat dat mandaat over inhoud of vorm ? Vaak is mandaat het product van de netwerking Netwerking leidt tot verwerven van mandaat Mandaat tussen personen kan verschillen naargelang gemeenten en personen (sterke machtsfiguren vs zwakke)

Mandaat en mandatering Dynamiek in de relatie gemeente – netwerken: netwerkverbanden worden ‘instituties’ met eigen normen, regels en cultuur nieuwe loyauteiten (kunnen) ontstaan in het netwerk druk vanuit het netwerk op personen geloofwaardigheid van gemeentelijke organisatie staat op het spel ten opzichte van andere partners

5 4 4 4 2 2 2 2 3 3 3 3 A B C D 1 1 1 1

Impact op de organisatie Impact van netwerken op de gemeentelijke organisatie: de doorwerking van grens – werk Besluitvorming in netwerken en de doorwerking op de organisatie Financiële consolidatie en risico’s: de 50 % gemeente? Netwerkdynamiek en de impact op de financiële cyclus

Impact op de organisatie Werken op de grenzen van de eigen organisatie en andere organisaties Grens - scanning (aftasten van kansen, permanent ‘markt’ onderzoek) Grens - spanning (opnemen van organisaties in verbanden met de eigen organisatie) Grens - management (het werken in de grenszone wordt een wereld op zich)

Impact van en op de organisatie Communicatiestromen Accountability / verantwoording Democratie Thema’s die we meenemen naar de evaluatie (dag drie)

Meta – governance Governance van netwerken ‘hands off’: Institutioneel design (bereik, samenstelling, regels,...) Doelen en kaders (doelstellingen, beleidskaders,...) Governance van netwerken ‘hands on’: Procesmanagement (regels, rollen, conflictregeling,...) Directe participatie als leidende actor

E Focus op de professional

Focus op de professional in netwerken Rol en positie is afhankelijk van organisatievorm Persoonlijke draagkracht en capaciteiten Rolperceptie en beroepsbeelden Frontlijnpositie (‘street level bureaucrat’) per definitie voorwerp van dilemma’s Wisselwerking tussen instituties, professional en ‘rules in use’ Opstap naar de sessie over management

N-LAB Het N – Lab (Ghent Laboratory for Network Analysis) informeert en ondersteunt politici, ambtenaren en praktijkwerkers die actief betrokken zijn bij netwerkvorming www.ugent.be/nlab